Gå til innhold

Juridisk abort... burde det være lov?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å få barn med en mann som ikke vil ha barn er også et dårlig valg man tar. Og man tar ikke det valget for seg selv alene. Man tar det hovedsaklig for seg selv, deretter for både faren og barnet. 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Det er uansett mannen som velger å IKKE ta ansvar for egne valg og som velger bort egne barn han frivillig har vært med på å skape.

Menn som absolutt ikke ønsker å få barn har muligheter til å hindre dette og kan bestemme over egen kropp hvilken løsning de velger. Kvinnen velger over egen kropp på samme måte.

Anonymkode: 5f7da...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke rettigheter mener du ivaretas? Arv og bidrag? For det er i så fall det eneste som juridisk sett kan ivaretas. Noe annet har ikke barnet krav på. Og arv kan far lett fikse at barnet ikke får.

Anonymkode: 5ec22...ff3

Vær og genetikk. Burde ikke sød-donor vøre lov heller da? Blir verken arv eller særlig info om genetikk ved bruk av donor...

Anonymkode: b226b...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vær og genetikk. Burde ikke sød-donor vøre lov heller da? Blir verken arv eller særlig info om genetikk ved bruk av donor...

Anonymkode: b226b...481

Donor, abort og juridisk abort bør kanskje forbys..

Anonymkode: 9fa39...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Donor, abort og juridisk abort bør kanskje forbys..

Anonymkode: 9fa39...3c7

Kan vi ikke i samme slengen da bare sørge for at menn som voldtar kvinner får kuttet av seg utstyret med det samme? Og at de for resten av livet må betale halve lønnen sin til kvinnen han voldtok? Og at menn som velger å ha ubeskyttet sex med en kvinne som ikke ønsker å bli gravid får tilsvarende straff?

 

Anonymkode: 5f7da...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

En mann går på byen, han finner ei flott dame og de har ett one night stand. Hun blir gravid, vil beholde barnet og han får en juridisk abort. 

Øøøhhh … å nekte barnet grunnleggende menneskerettigheter er vel noe litt annet enn å aldri føde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er for. Kvinner ønsker ikke å bli påtvunget barn og tar abort, menn ønsker ikke og tar «abort». 
Dette kan samtidig føre til at færre barn vokser opp med en far som ikke vil ha noe med de å gjøre bortsett fra å betale bidrag, som han igjen ikke ønsker å betale, men må. 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Syns du samfunnet skal betale i stedet, eller er det OK for deg at noen unger blir fattigere enn andre fordi deres fedre ønsker å slippe forpliktelser de med åpne øyne har pådratt seg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest alle svar. Men jeg mener at alle fedre burde kunne skrive fra seg det økonomiske ansvaret i en sånn situasjon. Men at da moren fikk alle rettigheter som en alene forsørger har. Alikavell burde far bli oppgitt og kunne få ha kontakt om mor og barn ville det. 

Anonymkode: 56769...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke lest alle svar. Men jeg mener at alle fedre burde kunne skrive fra seg det økonomiske ansvaret i en sånn situasjon. Men at da moren fikk alle rettigheter som en alene forsørger har. Alikavell burde far bli oppgitt og kunne få ha kontakt om mor og barn ville det. 

Anonymkode: 56769...442

Det du skriver her er at far skal få være far, men at han skal slippe å betale for sitt ansvar...

Anonymkode: 5f7da...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det du skriver her er at far skal få være far, men at han skal slippe å betale for sitt ansvar...

Anonymkode: 5f7da...54c

Er ikke det drømmesituasjonen til menn da? De vil ha unger, men vil ikke hverken ta ansvar for de eller betale sin del for å gi dem en god oppvekst. 

Anonymkode: f0260...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke det drømmesituasjonen til menn da? De vil ha unger, men vil ikke hverken ta ansvar for de eller betale sin del for å gi dem en god oppvekst. 

Anonymkode: f0260...ccb

Ja, det er vel det. I en verden menn hersker og undertrykker kvinner og driter i barn...

Anonymkode: 5f7da...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke det drømmesituasjonen til menn da? De vil ha unger, men vil ikke hverken ta ansvar for de eller betale sin del for å gi dem en god oppvekst. 

Anonymkode: f0260...ccb

Nei. Di mister alle rettigheter. 

Eks. Far blir kontaktet av sin 5 åring som vil møte far. Far sier ja og møter barnet. Far vil så ha kontakt og samvær hver 2 helg. Mor kan si nei. 

Far følger med i oppveksten og har planlagt samvær 1 x i uka. Mor sier at hun vil ta barnet å flytte til India. Far må bare finne seg i det, ettersom han ikke har betalt. En pappa vil ikke godta dette, og velger å betale. En donor syns dette er ok.

Da fungerer far som åpen donor og ikke som pappa.

Anonymkode: 56769...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Di mister alle rettigheter. 

Eks. Far blir kontaktet av sin 5 åring som vil møte far. Far sier ja og møter barnet. Far vil så ha kontakt og samvær hver 2 helg. Mor kan si nei. 

Far følger med i oppveksten og har planlagt samvær 1 x i uka. Mor sier at hun vil ta barnet å flytte til India. Far må bare finne seg i det, ettersom han ikke har betalt. En pappa vil ikke godta dette, og velger å betale. En donor syns dette er ok.

Da fungerer far som åpen donor og ikke som pappa.

Anonymkode: 56769...442

Det kan helt sikkert passe for en mann, mulig vi damer ikke hadde likt situasjonen. En ting er one-night stand, men det er da faktisk en del menn som angrer seg når dama bli gravid etter 2 år, er det da virkelig greit at far har rett til juridisk abport. Men tenker du virkelig at dette er en god situasjon for et barn? Hvordan synes du samtalen mellom mor og barn skal være når barnet spør etter faren sin og far ikke ønsker å treffe han. Eller hvis far og barn får et godt forhold, men mor sier: Nei, faren din kan ikke ha samvær med deg fordi han ikke har betalt for deg.

 

Anonymkode: dc595...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan han velge, han må bare ta sine valg før han har sex. Når han har gitt fra seg muligheten til liv ved å plassere sæd i kvinnens vagina (ingen tvinger ham til det), da har han også sagt fra seg muligheten til å bestemme hva som skjer etterpå.

Vil han ikke ha barn, da har han de valgene som er nevnt over.

Anonymkode: 5f7da...54c

Vel hvorfor skal ikke damer og ta valget FØR de har sex? Da bør man ikke ha valgfri abort for kvinner heller. De har tross alt et valg om å ikke få mannens sæd i seg, ingen tvinger dem til det (ser selvsagt vekk fra voldtekt). 

 

Vil hun ikke ha barn må hun heller velge å avstå fra sex? Ifølge dine argument.

Anonymkode: d6e5c...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke greit!

Om det var lov ville vi oppleve en bølge av menn som fraskriver seg ethvert ansvar for barna sine. Det blir et vanvittig presjonsmiddel for mannen mot kvinnen. 

Det er allerede mange menn som presser gravide kvinner til abort mot deres vilje. Dette vil gi dem enda mere makt. 

Mange menn (særlig unge) er sinnsykt ansvarsløse og oppfører seg som furtende guttunger om noe går dem imot. De er faktisk nødt til å stå ansvarlig for sine egne handlinger. Noen handlinger har konsekvenser. Slik er det bare.

I mitt tilfelle var vi enige om å forsøke på barn nr to. Da jeg sto med positiv test i hånden ombestemte mannen seg. Han mente det ville passet bedre å bli gravid om 6 måneder. Jeg greide ikke ta abort. Det var jo et villet og ønsket barn. Til slutt gikk mannen. Men han har samvær med barna og må betale sin del. Hvorfor skulle han ha muligheten for å fraskrive seg barnet - som han selv hadde jobbet for å få til - bare fordi det ikke passet ham likevel? Selvfølgelig må han ta ansvar for sine handlinger, og det betyr mye for gutten at han har et forhold til faren sin, selvom det ikke er så ofte.

Anonymkode: 7c3e9...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke greit!

Om det var lov ville vi oppleve en bølge av menn som fraskriver seg ethvert ansvar for barna sine. Det blir et vanvittig presjonsmiddel for mannen mot kvinnen. 

Det er allerede mange menn som presser gravide kvinner til abort mot deres vilje. Dette vil gi dem enda mere makt. 

Mange menn (særlig unge) er sinnsykt ansvarsløse og oppfører seg som furtende guttunger om noe går dem imot. De er faktisk nødt til å stå ansvarlig for sine egne handlinger. Noen handlinger har konsekvenser. Slik er det bare.

I mitt tilfelle var vi enige om å forsøke på barn nr to. Da jeg sto med positiv test i hånden ombestemte mannen seg. Han mente det ville passet bedre å bli gravid om 6 måneder. Jeg greide ikke ta abort. Det var jo et villet og ønsket barn. Til slutt gikk mannen. Men han har samvær med barna og må betale sin del. Hvorfor skulle han ha muligheten for å fraskrive seg barnet - som han selv hadde jobbet for å få til - bare fordi det ikke passet ham likevel? Selvfølgelig må han ta ansvar for sine handlinger, og det betyr mye for gutten at han har et forhold til faren sin, selvom det ikke er så ofte.

Anonymkode: 7c3e9...306

Nå ser jeg virkelig forskjell på samboere og ektepar. Burde absolutt ikke fungere for disse. Men når man ikke han bevise ett forhold, bør det absolutt fungere. Eneste forskjellen fra i dag er jo at kvinnen ikke mottar penger for å forsørge ett barn som mannen I graviditeten sier han ikke vil ha. Kanskje også flere fedre stiller opp, fordi dem da har valget mellom å miste alle rettigheter eller ikke. En far som bare betaler og som ikke er interessert i samvær er jo heller ikke noen enkel sak å fortelle ett barn, men så mye mer ønsket jeg hadde følt meg om jeg visste at mamma fikk meg selv om pappa ikke ville, og ikke bare fikk meg for å evt. Få penger av far. Hva er forskjellen på dette og donasjon med åpen donor? Er ett prøverørsbarn uten en pappa mindre følsomt for å ikke ha en far, enn ett barn som ble unnfanget av ons?

Anonymkode: 56769...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå ser jeg virkelig forskjell på samboere og ektepar. Burde absolutt ikke fungere for disse. Men når man ikke han bevise ett forhold, bør det absolutt fungere. Eneste forskjellen fra i dag er jo at kvinnen ikke mottar penger for å forsørge ett barn som mannen I graviditeten sier han ikke vil ha. Kanskje også flere fedre stiller opp, fordi dem da har valget mellom å miste alle rettigheter eller ikke. En far som bare betaler og som ikke er interessert i samvær er jo heller ikke noen enkel sak å fortelle ett barn, men så mye mer ønsket jeg hadde følt meg om jeg visste at mamma fikk meg selv om pappa ikke ville, og ikke bare fikk meg for å evt. Få penger av far. Hva er forskjellen på dette og donasjon med åpen donor? Er ett prøverørsbarn uten en pappa mindre følsomt for å ikke ha en far, enn ett barn som ble unnfanget av ons?

Anonymkode: 56769...442

Om man får barn for å få penger av far må det være noe galt med intelligensen! Barn koster mye (!) mer enn et evn bidrag. Man blir absolutt ikke rikere av å få barn. Heller ikke i de tilfellende der faren betaler et bra bidrag.

Donorbarn blir en annen diskusjon. Man vet jo også at en del av disse barna som voksne har det problematisk med at de ikke aner hvem deres far/familie er. I tilfeller hvor det måtte være snakk om juridisk abort er faren jo offentlig og kjent. Det er en helt annen situasjon. Han har ikke bare levert en anonymisert sædporsjon. Han har faktisk hatt fysisk kontakt med moren.

Å godta juridisk abort setter oss tilbake til den tiden da uønskede/upraktiske graviditeter var kvinnens problem alene. Menn får oppføre seg som menn og stå ved sitt ansvar. Det er det skikkelige menn gjør. Jeg hadde blitt rasende på sønnen min om han en gang i fremtiden kom hjem og fortalte at han hadde tatt juridisk abort.

Anonymkode: 7c3e9...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke greit, for barnet har rettigheter. 

Og jeg er så dritt lei av den sytingen til menn, som har ubeskyttet sex, med fremmede damer, så hyler og skriker de etterpå, om at de er blitt lurt og bør slippe alt ansvar. Hvorfor i huleste klarer dere ikke å bruke kondom.

Jeg har selv vært singel i mange år, og har jo hatt noen seksualpartnere, og det som går igjen for de alle, er at de vil ikke ha sex uten kondom. Det er alltid jeg som må ta ansvar for kondom, både ha den med og tvinge de til å bruke den. 

Anonymkode: 07777...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Single menn og kvinner som ikke ønsker barn kan klare å avstå fra sex ! Verre er det ikke ! 

Og hva med det uskyldige barnet oppi dette?

Anonymkode: 81e4c...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om menn skulle hatt denne rettigheten så burde man også innføre at om barnet er et resultat av en voldtekt så må mannen betale ca 1 000 000 til kvinnen for tapt barnebidrag også bli tvunget til å ta juridisk abort. 

Anonymkode: 2976b...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel hvorfor skal ikke damer og ta valget FØR de har sex? Da bør man ikke ha valgfri abort for kvinner heller. De har tross alt et valg om å ikke få mannens sæd i seg, ingen tvinger dem til det (ser selvsagt vekk fra voldtekt). 

 

Vil hun ikke ha barn må hun heller velge å avstå fra sex? Ifølge dine argument.

Anonymkode: d6e5c...139

Kvinner bør også ta valg før de har sagt, det har jeg tidligere skrevet er en selvfølge. Men, nå er det slik at ingen prevensjon er 100 % sikker. Siden det er kvinnen som må ta følgene av det kroppslig hvis prevensjon ryker, siden det er hun som utsetter seg for både belastning og risiko for helse og liv ved å gå gravid og føde, så er det like selvfølgelig at det må være kvinnens valg om hun vil ta abort eller ikke.

Når en mann har levert dosen sin, da får det ingen følger for hans kropp hva som skjer videre.

Begge var sammen om å ha sex, begge må dele ansvaret om det blir et barn ut av det. Mannen har muligheten til å nekte samvær, men han kan ikke forvente at han ikke skal ta sin del av det økonomiske ansvaret for det barnet han selv samtykket til å risikere å lage.

Hadde situasjonen vært motsatt, at kvinner bare leverte egg til menn ved sex og menn gikk gravide, da ville menn selvfølgelig hatt samme rettigheter som kvinner har i dag, med å alene kunne bestemme abort eller ikke. Men begge måtte fremdeles tatt ansvar for sine handlinger om mannen valgte å beholde barnet.

Anonymkode: 5f7da...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars, fikk du ikke nok svar når du postet den identiske tråden (ord rett) på KG for en stund siden.

Svarer her som det.

Jeg skjønner tanken.
Menn har ikke noe å si om abort så derfor mener flere de bør kunne ta juridisk abort.

Men hva med barnet?
En mann skal betale bidrag for å være med på å dekke utgiftene til barnet.
Alt for mange alenemødre sliter økonomisk i dag, skal de få det enda verre?
Dersom mor sliter økonomisk går det utover barnet som er uskyldig oppi alt dette.

Hvilken rett har man til å fra ta barnet arven som når den tid kommer?

Dette går mest ut over EN part, barnet, og barnet har ALDRI bedt om å bli unnfanget under slik omstendigheter.

Så jeg er mot.

En annen ting, hva med om mor ønsker abort, men ikke far, vil hun da bli nektet abort og far "får" barnet og hun tar juridisk abort?


 

 

Anonymkode: 7d34d...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er uansett mannen som velger å IKKE ta ansvar for egne valg og som velger bort egne barn han frivillig har vært med på å skape.

Menn som absolutt ikke ønsker å få barn har muligheter til å hindre dette og kan bestemme over egen kropp hvilken løsning de velger. Kvinnen velger over egen kropp på samme måte.

Anonymkode: 5f7da...54c

Hvis en mann blir voldtatt og det blir barn av det? Hva da? Må han betale for det resten av livet? 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars, fikk du ikke nok svar når du postet den identiske tråden (ord rett) på KG for en stund siden.

Svarer her som det.

Jeg skjønner tanken.
Menn har ikke noe å si om abort så derfor mener flere de bør kunne ta juridisk abort.

Men hva med barnet?
En mann skal betale bidrag for å være med på å dekke utgiftene til barnet.
Alt for mange alenemødre sliter økonomisk i dag, skal de få det enda verre?
Dersom mor sliter økonomisk går det utover barnet som er uskyldig oppi alt dette.

Hvilken rett har man til å fra ta barnet arven som når den tid kommer?

Dette går mest ut over EN part, barnet, og barnet har ALDRI bedt om å bli unnfanget under slik omstendigheter.

Så jeg er mot.

En annen ting, hva med om mor ønsker abort, men ikke far, vil hun da bli nektet abort og far "får" barnet og hun tar juridisk abort?


 

 

Anonymkode: 7d34d...929

Mor kam unngå å sitte i denne «fellen» ved å ta abort. Om hun er fullstendig klar over at farlige vil vite av barnet, så er det HUN som velger å sette et barn til verden uten en far. Barnet vil hele livet vite at det ikke var ønsket av en foreldrene. Mors egoisme skapte situasjonen.

Anonymkode: 5ec22...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette er ikke så veldig vanskelig.

Mor og far har nøyaktig de samme rettighetene frem til unnfangelsen, det vil si: begge kan avstå fra sex. Å ha sex med prevensjon er aldri 100% sikkert, så det er en risiko man tar uansett. Altså: sex = mulighet for graviditet.

Så er det slik at fosteret ikke regnes som et barn før det har gått 12-16 uker. I denne perioden har mor alle formelle rettigheter til å fullføre eller avslutte svangerskapet, fordi spørsmålet omhandler hennes kropp og kun hennes kropp. Ingen kan tvinge henne til å ta abort eller beholde barnet nettopp av denne grunnen. Man kan argumentere til man blir blå i ansiktet om dette er "rettferdig" eller ikke, men så lenge abort er tillatt, blir det som å argumentere for at menn også bør få lov til å føde barn. 

Anonymkode: cc01a...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis en mann blir voldtatt og det blir barn av det? Hva da? Må han betale for det resten av livet? 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Voldtekt er galt uansett hvem som blir voldtatt. Det er et LANGT større problem at kvinner (og barn) blir voldtatte. Kvinner og barn betaler resten av livet for voldtekter, noen menn må også det.

Mannen bør anmelde kvinnen om han blir voldtatt, så tar rettsstaten seg av det strafferettslige. Men ja, han må nok, på lik linje med mange kvinner og barn, betale resten av livet for voldtekten.

 

 

Anonymkode: 5f7da...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...