Gå til innhold

Leser engelsk bedre enn norsk


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var selv sånn som barn. Og det er jo mange år siden, jeg er 42 år i dag. Så da jeg gikk på skolen, var det ikke internett, gaming osv. Jeg slet virkelig i norsk, leste raskt, og leste mange bøker. Men jeg hadde ekstra undervisning i norsk, da jeg skrev elendig, og sliter fortsatt den dag i dag. Men har aldri slitt med å skrive engelsk. Og leser like mange bøker på engelsk som norsk. Og på videregående fikk jeg toppkarakter i Engelsk, og middels i norsk.

Anonymkode: f817e...7dc

Interessant å høre om din egen erfaring 😊. Selv har jeg egentlig og hatt veldig lett for engelsk men også norsk på skolen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våre barn er også veldig flinke i engelsk. Bedre karakterer i engelsk enn norsk. Mellomste gamer mye og jeg hører når han snakker at han bruker mange engelske ord i mangel på et tilsvarende på norsk. Men...fra der til å påstå at et barn med norske foreldre, norsk skole, norske venner snakker flytende er rimelig søkt. Men som med det meste hos dere er ting alltid perfekt og dette var vel bare nok en måte å få vist det på. 

Anonymkode: 46707...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, for mye skjermbruk og for lite fokus på å lese norske bøker er ikke er ukjent problem det altså. Trodde du det?

Anonymkode: 0ff9f...b17

Hvordan klarer du å få det å være flink i et så viktig språk til å bli negativt?

Man må virkelig være helt spesiell type vrang for å få det til. 

Dagens barn og unge lærer engelsk mye mer naturlig enn oss som stort sett lærte gjennom gloseprøve og høytlesing i klasse.  Det er en sunn konsekvens av spill og film. 

Du er ikke bedre mor fordi om ungen din suger i språk. Du har liksom ikke ‘gjort noe rett’ da, skjønner du. 

Anonymkode: 5a854...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, syns det virker plausibelt. Uten  veeeeldig mye reisevirksomhet og tung vekting av det utenlandske, så er det helt usannsynlig at norske barn skal kunne et annet språk bedre enn morsmålet.

Anonymkode: d76df...232

Hvordan kan mye ‘reisevirksomhet’ på noen måte være negativt?

Hi skriver vel heller ikke at de er bedre i engelsk, men at de leser det lettere enn norsk? Om de snakker engelsk flytende må vel kanskje noen engelsktalende uttale seg om, men jeg ser heller ikke at hun skriver noe sted at de snakker det bedre enn morsmålet?

 

 

Endret av *Miss Marple*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Hvordan kan mye ‘reisevirksomhet’ på noen måte være negativt?

Hi skriver vel heller ikke at de er bedre i engelsk, men at de leser det lettere enn norsk? Om de snakker engelsk flytende må vel kanskje noen engelsktalende uttale seg om, men jeg ser heller ikke at hun skriver noe sted at de snakker det bedre enn morsmålet?

 

 

Du har helt rett. Jeg har aldri ment eller skrevet at de snakker engelsk bedre enn de snakker norsk . Hvorvidt definisjonen « flytende» blir helt riktig vet jeg ikke men det var det skolen brukte. De snakker selvsagt ikke like godt som en innfødt.😊 poenget er kun at de leser engelsk bedre enn de leser norsk og at de har mer interesse av det engelske . De har ikke problemer med norsk på skolen de må bare jobbe litt mer med det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma til ADHD gutt, syns du er tapper! I flere år nå er det alltid noen som skal «ta» deg, og du forholder deg like rolig hver gang.. Håper du ikke lar det påvirke deg privat, jeg vet at jeg hadde blitt lei meg av så mye personangrep her på denne siden. Skrev en gang noe «feil» selv og fikk så øra flagret - og ble overrasket over hvor ubehagelig jeg syns det var. 

Du spør et helt legitimt spørsmål og så er det noen sure kjærringer som skal vri og vende på alt, og det eneste de egentlig er opptatt av er å rakke ned på deg. Det er så patetisk! 

Uansett, mine tanker rundt problemstillingen er at engelsk er et «godt» språk. Det kan jo ikke være tilfeldig at mennesker over hele kloden velger det som sitt andrespråk (i tillegg til koloniseringshistorie så klart). Kanskje det flyter godt, ikke så mye stakkato lyder som i norsk. Og selvfølgelig har Internett mye å si. Men jeg og venninnen min hadde en periode vi skravlet engelsk sammen på ungdomsskolen, og jeg er så gammel at Internett bare så vidt var i startgropa. 

Ha en fin dag alle damer her inne. Vær snille mot hverandre. Man får det så mye bedre med seg selv også, da.. 

Anonymkode: b0828...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min datter snakker veldig bra engelsk, og det er fordi hun ser mye på YouTube. 

Hun har autisme, og dette er hennes greie. Hun blir litt sint når jeg sier hun er norsk, hun mener selv hun er engelsk! 😅

Anonymkode: e851e...8ff

Akkurat som å høre min på 7 år ❤️  Han snakker engelsk på ungdomsskolenivå og fører samtaler med ukjente når vi er i sydligere breddegrader, og da snakker vi flytende og helt perfekt uttale.

Anonymkode: 909d6...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mamma til ADHD gutt, syns du er tapper! I flere år nå er det alltid noen som skal «ta» deg, og du forholder deg like rolig hver gang.. Håper du ikke lar det påvirke deg privat, jeg vet at jeg hadde blitt lei meg av så mye personangrep her på denne siden. Skrev en gang noe «feil» selv og fikk så øra flagret - og ble overrasket over hvor ubehagelig jeg syns det var. 

Du spør et helt legitimt spørsmål og så er det noen sure kjærringer som skal vri og vende på alt, og det eneste de egentlig er opptatt av er å rakke ned på deg. Det er så patetisk! 

Uansett, mine tanker rundt problemstillingen er at engelsk er et «godt» språk. Det kan jo ikke være tilfeldig at mennesker over hele kloden velger det som sitt andrespråk (i tillegg til koloniseringshistorie så klart). Kanskje det flyter godt, ikke så mye stakkato lyder som i norsk. Og selvfølgelig har Internett mye å si. Men jeg og venninnen min hadde en periode vi skravlet engelsk sammen på ungdomsskolen, og jeg er så gammel at Internett bare så vidt var i startgropa. 

Ha en fin dag alle damer her inne. Vær snille mot hverandre. Man får det så mye bedre med seg selv også, da.. 

Anonymkode: b0828...855

Hei du! Takk for svar.❤️ Vet du , jeg hadde aldri klart å være her inne hvis jeg tok de negative svarene innover meg. Jeg har bestemt meg for at uansett hvor «jævlige» folk her inne er mot meg så skal jeg svare dem på en saklig måte og på samme måte jeg svarer og oppfører meg mot for i verdenen utenfor Internett. Både fordi det er det rette for meg og at det er sånn jeg oppdrar barna mine til å være. Jeg vinner på det og i mine øyne så er det de som oppfører seg ufyselig mot andre som taper. Når det er sagt så er det fullt lov å være uenig med meg men da er det og lov å si det på en ordentlig måte😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-åringen min snakker også veldig bra engelsk. Han skriver ikke engelsk ennå, men leser mye, og snakker mye engelsk med vennene sine. Merker at når han leter etter ord på norsk, så bruker han gjerne det engelske i stedet. ;) (Da er det snakk om avanserte ord altså, eller uttrykk vi ikke har på norsk. Han har et godt ordforråd på norsk også, etter alderen.)

Anonymkode: a30cc...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler om at engelsk er mer spennende. Det er jo et helt nytt språk, og en helt ny verden som åpnet seg.

Datteren min ble raskt god i engelsk, og snakket nesten bare engelsk i lek fra tredjeklasse ca. (Hun har en amerikansk venninne) Hun er mye mer interessert i å prestere i engelskleksene, og jobber derfor bedre med det enn andre lekser. Nå går hun i 6. og skriver lange tekster på engelsk. Det gidder hun ikke på norsk. Når jeg leser tekstene ser jeg at det er totalt feilfritt både mht. stavemåte og gramatikk. Hun bruker også mange engelske fremmedord, som hun sannsynligvis har lest seg frem til, eller snappet opp på TV.

Hun gledet seg til englandsturen vår i sommer, for da skulle hun prøve å få en bedre engelsk aksent.. og prate med folk på engelsk hele tiden. Dessverre tok prestasjonsangst og sjenerthet over, så hun sa ikke et ord til fremmede på hele turen.. etter det snakker hun også mindre engelsk hjemme.. 

Anonymkode: 6e868...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det handler om at engelsk er mer spennende. Det er jo et helt nytt språk, og en helt ny verden som åpnet seg.

Datteren min ble raskt god i engelsk, og snakket nesten bare engelsk i lek fra tredjeklasse ca. (Hun har en amerikansk venninne) Hun er mye mer interessert i å prestere i engelskleksene, og jobber derfor bedre med det enn andre lekser. Nå går hun i 6. og skriver lange tekster på engelsk. Det gidder hun ikke på norsk. Når jeg leser tekstene ser jeg at det er totalt feilfritt både mht. stavemåte og gramatikk. Hun bruker også mange engelske fremmedord, som hun sannsynligvis har lest seg frem til, eller snappet opp på TV.

Hun gledet seg til englandsturen vår i sommer, for da skulle hun prøve å få en bedre engelsk aksent.. og prate med folk på engelsk hele tiden. Dessverre tok prestasjonsangst og sjenerthet over, så hun sa ikke et ord til fremmede på hele turen.. etter det snakker hun også mindre engelsk hjemme.. 

Anonymkode: 6e868...cac

Ja mine synes absolutt at engelsk er mer spennende. Her snakker de engelsk daglig både fordi de gamer og fordi vi har mange nabobarn i området her som bruker engelsk som dagligspråk når de omgås venner. ( vi har en internasjonal skole som nærmeste skole) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at barna er flinke i engelsk! Men det er tragisk at så mange tror det er stas, og det er tragisk at så mange ikke fokuserer på å bidra til at barna skal bli flinke til å skrive sitt morsmål, i dette tilfellet norsk. 

Som norsklærer ser jeg en skremmende utvikling. Ungdommene jeg jobber med har etter hvert ikke fullverdig vokabular på norsk. Flere sliter med å finne og bruke norske ord i f.eks. fagartikler om norskfaglige emner. Det er tragisk! 

Anonymkode: b7b68...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er flott at barna er flinke i engelsk! Men det er tragisk at så mange tror det er stas, og det er tragisk at så mange ikke fokuserer på å bidra til at barna skal bli flinke til å skrive sitt morsmål, i dette tilfellet norsk. 

Som norsklærer ser jeg en skremmende utvikling. Ungdommene jeg jobber med har etter hvert ikke fullverdig vokabular på norsk. Flere sliter med å finne og bruke norske ord i f.eks. fagartikler om norskfaglige emner. Det er tragisk! 

Anonymkode: b7b68...83b

I tillegg forbanner jeg engelsk hver gang elevene bedriver særskriving. Det heter ikke fotball bane eller mobil telefon på norsk, det heter fotballbane og mobiltelefon

Og formuleringen ".... når det det kommer til ...". På norsk heter det"... når det gjelder ..."

Anonymkode: b7b68...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er flott at barna er flinke i engelsk! Men det er tragisk at så mange tror det er stas, og det er tragisk at så mange ikke fokuserer på å bidra til at barna skal bli flinke til å skrive sitt morsmål, i dette tilfellet norsk. 

Som norsklærer ser jeg en skremmende utvikling. Ungdommene jeg jobber med har etter hvert ikke fullverdig vokabular på norsk. Flere sliter med å finne og bruke norske ord i f.eks. fagartikler om norskfaglige emner. Det er tragisk! 

Anonymkode: b7b68...83b

Selvsagt er det ikke bra hvis barna ikke behersker norsk språk. I vårt tilfelle så hadde jeg selvsagt tenkt det var problematisk dersom de ikke hang med i norsk og kun fokuserte på engelsk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Selvsagt er det ikke bra hvis barna ikke behersker norsk språk. I vårt tilfelle så hadde jeg selvsagt tenkt det var problematisk dersom de ikke hang med i norsk og kun fokuserte på engelsk 

Det er faktisk et problem at noen foreldre tror det er viktigere å beherske engelsk enn norsk. Jeg er norsklærer på videregående, og opplever ofte at elever er uforholdsmessig svake til å lese og skrive eget morsmål. 

Anonymkode: b51d7...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk et problem at noen foreldre tror det er viktigere å beherske engelsk enn norsk. Jeg er norsklærer på videregående, og opplever ofte at elever er uforholdsmessig svake til å lese og skrive eget morsmål. 

Anonymkode: b51d7...7fc

Selvsagt er det ett problem hvis noen tror det. Ingen her i tråden har skrevet at de mener at det er viktigere å beherske engelsk enn norsk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Selvsagt er det ett problem hvis noen tror det. Ingen her i tråden har skrevet at de mener at det er viktigere å beherske engelsk enn norsk 

Jeg har ikke lest hele tråden, så det vet jeg ikke noe om. Men jeg vet at en del foreldre synes det er viktigere å oppmuntre barna til å bli gode i fremmedspråk enn i eget morsmål, og at dette gjør at ungdom med normale evner sliter mer enn nødvendig i det største faget på videregående.

Anonymkode: b51d7...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke lest hele tråden, så det vet jeg ikke noe om. Men jeg vet at en del foreldre synes det er viktigere å oppmuntre barna til å bli gode i fremmedspråk enn i eget morsmål, og at dette gjør at ungdom med normale evner sliter mer enn nødvendig i det største faget på videregående.

Anonymkode: b51d7...7fc

Jeg er helt enig i at ett fremmedspråk ikke må være viktigere enn å beherske norsk. Denne tråden handler om at barna tar engelsk lettere og leser det bedre. Likevel er de i toppen i sin klasse både når det gjelder norsk og engelsk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er flott at barna er flinke i engelsk! Men det er tragisk at så mange tror det er stas, og det er tragisk at så mange ikke fokuserer på å bidra til at barna skal bli flinke til å skrive sitt morsmål, i dette tilfellet norsk. 

Som norsklærer ser jeg en skremmende utvikling. Ungdommene jeg jobber med har etter hvert ikke fullverdig vokabular på norsk. Flere sliter med å finne og bruke norske ord i f.eks. fagartikler om norskfaglige emner. Det er tragisk! 

Anonymkode: b7b68...83b

Helt enig!

Det er veldig bra at barna er flinke i engelsk, men noe er feil når foreldre stadig oppmuntrer barna til å lese mye på engelsk, men ikke fokuserer en brøkdel så mye på å gjøre det på norsk.

Det burde ikke være en motsetning mellom fagene, men om man ikke blir god nok i eget morsmål, da vil man etterhvert tape på andre områder i utdanning og jobb, i hvert fall når man kommer på et høyere nivå.

Anonymkode: c0bbe...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Hvordan kan mye ‘reisevirksomhet’ på noen måte være negativt?

 

At det å reise har mye positivt ved seg, det er det lite tvil om.

Men i disse klimatider så er det definitivt mye negativt å si om mye reisevirksomhet, med mange langturer og mange kortere turer verden over hvert eneste år. Å kun fokusere på egne opplevelser ved det, det er å velge å lukke øynene for realitetene og det er egoisme. Bare fordi man har ressurser til å reise så mye betyr ikke at man må eller bør. Men nå har jo HI også tidligere innrømmet i egne tråder at hun kun fokuserer på her og nå, og ikke bryr seg om hvilket miljø ungene hennes får i fremtiden.

Språkmessig, kulturelt, erfaringsmessig - supert å reise mye. Men nå bør enhver med vett i behold begrense seg når det er snakk om mye reisevirksomhet.

Anonymkode: c0bbe...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lese alle de kjipe kommentarene du får, men ville bare si; Så flott at de leser godt i engelsk. Det er nok en fordel for de blir eldre og skal studere! 👏🏼😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ♥Coxinelle♥ skrev:

Gidder ikke lese alle de kjipe kommentarene du får, men ville bare si; Så flott at de leser godt i engelsk. Det er nok en fordel for de blir eldre og skal studere! 👏🏼😁

Man leser godt PÅ engelsk. Man er god I et språk, men leser godt PÅ språket. 

Ja, det er en stor fordel å være god i engelsk, men ulempen ved å være dårlig i morsmålet er mye større. Dessuten foregår faktisk ikke alle studier hovedsakelig på engelsk. 

Anonymkode: b51d7...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man leser godt PÅ engelsk. Man er god I et språk, men leser godt PÅ språket. 

Ja, det er en stor fordel å være god i engelsk, men ulempen ved å være dårlig i morsmålet er mye større. Dessuten foregår faktisk ikke alle studier hovedsakelig på engelsk. 

Anonymkode: b51d7...7fc

Nå er det jo fullt mulig å være god i begge deler men fortsatt bedre i det ene faget. Ingen har sagt de snakker bedre på engelsk enn norsk. I engelsk på skolen ligger de på topp uten særlig innsats. I norsk ligger de på topp men med mer innsats. Interessen ligger i engelsk . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ♥Coxinelle♥ skrev:

Gidder ikke lese alle de kjipe kommentarene du får, men ville bare si; Så flott at de leser godt i engelsk. Det er nok en fordel for de blir eldre og skal studere! 👏🏼😁

Takk! At jeg var god i språk på skolen var i alle fall en fordel fordi da kunne jeg bruke tid på og fokusere på de fagene jeg ikke var så god i. Så for meg ga det meg mye gratis 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...