Gå til innhold

Leser engelsk bedre enn norsk


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Begge ungene leser engelsk bedre enn norsk. De leser selvsagt norsk helt tilfredsstillende etter hva som er forventet av deres alder men de har alltid hatt lettere for engelsk. Leser nå fra skolens notater om eldstemann i 8 og det samme gjentar seg. Han gjør det bedre og har mer innsikt i engelsk . Begge snakker flytende. Det virker som engelsken på noe vis er lettere å forstå og i alle fall eldste vil uten unntak velge å lese en bruksanvisning på engelsk. Noen som har vært borti at engelsk ( eller annet språk) har vært lettere for barna enn norsk ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, min datter gjør det. Hun sliter med lesing, men kun norsk . Ligger på ca 120 ord i min., 4 klasse . 
men engelsk leses med veldig bra flyt, uttale og tempo. 
 
hun har heller ikke noe skriveproblemer , staver og skriver rett. Dobbelkonsonanter , Kj/skj/sj er inne . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, skinnfilla skrev:

Ja, min datter gjør det. Hun sliter med lesing, men kun norsk . Ligger på ca 120 ord i min., 4 klasse . 
men engelsk leses med veldig bra flyt, uttale og tempo. 
 
hun har heller ikke noe skriveproblemer , staver og skriver rett. Dobbelkonsonanter , Kj/skj/sj er inne . 

Skriving er ikke noe problem her heller. Og resultatmessig er de begge i toppen . Det er bare det at engelsk alltid har kommet mer naturlig og lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Skriving er ikke noe problem her heller. Og resultatmessig er de begge i toppen . Det er bare det at engelsk alltid har kommet mer naturlig og lettere. 

Samme her, hun synes også det er fryktelig kjedelig å lese  norsk og jeg tenker det er mye av grunnen. 
 
hun passer ikke inn i den

« lese/skrivevansker» båsen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, skinnfilla skrev:

Samme her, hun synes også det er fryktelig kjedelig å lese  norsk og jeg tenker det er mye av grunnen. 
 
hun passer ikke inn i den

« lese/skrivevansker» båsen . 

Ikke sant. Det er nok noe med interessen ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at dere ikke har klart å gi barna et godt nok grunnlag i sitt eget språk. Jeg tipper det har sammenheng med ditt store fokus på utenlandsreiser. Barna har nok hørt positive ting om "alt" på engelsk og litt latterliggjøring av det norske. Når de i tillegg fra de var ganske små har fått bruke masse tid på skjem, både med film, serier og spill, der du har pushet engelsk språk, er det ikke rart de har vennet seg til det som skriftspråk.

Anonymkode: 7e187...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er trist at dere ikke har klart å gi barna et godt nok grunnlag i sitt eget språk. Jeg tipper det har sammenheng med ditt store fokus på utenlandsreiser. Barna har nok hørt positive ting om "alt" på engelsk og litt latterliggjøring av det norske. Når de i tillegg fra de var ganske små har fått bruke masse tid på skjem, både med film, serier og spill, der du har pushet engelsk språk, er det ikke rart de har vennet seg til det som skriftspråk.

Anonymkode: 7e187...f11

Nå skriver de like godt på norsk og engelsk. Poenget mitt er kun at engelsk kommer lettere. Det har heller ikke vært snakk om noe latterliggjøring av det norske. Resultatmessig ligger de i toppen i begge fag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er trist at dere ikke har klart å gi barna et godt nok grunnlag i sitt eget språk. Jeg tipper det har sammenheng med ditt store fokus på utenlandsreiser. Barna har nok hørt positive ting om "alt" på engelsk og litt latterliggjøring av det norske. Når de i tillegg fra de var ganske små har fått bruke masse tid på skjem, både med film, serier og spill, der du har pushet engelsk språk, er det ikke rart de har vennet seg til det som skriftspråk.

Anonymkode: 7e187...f11

For noe fantastisk sludder 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kun én åpenbar grunn til at vår generasjon tar engelsk lettere enn foreldrene våre gjorde, og våre barn igjen tar engelsk lettere enn oss: tid foran skjerm.

Anonymkode: a7c5d...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Miss Marple* skrev:

For noe fantastisk sludder 😂

Hva da, konkret? Hva tror du er årsalen til at barna hennes ikke leser norsk loke godt som engelsk?

Anonymkode: 7e187...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva da, konkret? Hva tror du er årsalen til at barna hennes ikke leser norsk loke godt som engelsk?

Anonymkode: 7e187...f11

Jeg tror ikke det er sant, helt enkelt. 

Anonymkode: b51d7...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid foran skjermen, ikke fokus på lekser og antagelig lite lesing hjemme er nok grunnen til det. 

Det er viktig å ha et solid morsmål i bunn, både muntlig og skriftlig. 

Anonymkode: 0853d...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, skinnfilla skrev:

Ja, min datter gjør det. Hun sliter med lesing, men kun norsk . Ligger på ca 120 ord i min., 4 klasse . 
men engelsk leses med veldig bra flyt, uttale og tempo. 
 
hun har heller ikke noe skriveproblemer , staver og skriver rett. Dobbelkonsonanter , Kj/skj/sj er inne . 

Sliter med lesing, men leser 120 ord i min. i 4. klasse? 🤔

Anonymkode: 758b1...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, min datter på 10 år leser mye bedre engelsk enn norsk. Dette på tross av at hun har blitt lest for hver kveld (på norsk) fra hun var bitte liten til hun ble rundt 8 år, og sporadisk etter dette, og at hun fram til 4.klasse lå langt foran klassen i lesing på norsk. 

Her har det nok sammenheng med at hun plutselig ble veldig interessert i engelsk og lærte seg det mer eller mindre selv da hun var 8 år. Nå snakker hun tilnærmet flytende og har et vanvittig ordforråd på språket. De fikk ny lærer i engelsk nå i 5.klasse, og jeg fikk mail med spørsmål om hun var tospråklig fordi hun er så utrolig flink. Hun skriver norsk og engelsk omtrent like godt. Språket har hun fått via YouTube, ja, men det betyr jo ikke at hun sitter og stirrer på en skjerm hele dagen. Hun ser svært mye ulikt, gjerne i "dokumentar"-sjangeren, og lærer derfor utrolig mye om alt fra vetrinærarbeid til hvordan et fjell er formet. Hun sluker rett og slett ny kunnskap, og når alt foregår på engelsk, da blir hun jo god i språket også.

Anonymkode: 313aa...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke det er sant, helt enkelt. 

Anonymkode: b51d7...7fc

Du tror ikke det er sant at batna sloter med å øese norsk og leser engelsk bedre?

Anonymkode: 7e187...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser det man vil se. Alle som har vært på dette forumet vet hva du vil se.

Men jada, de er sikkert veldig zpezielle.

Anonymkode: b6d2f...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter snakker veldig bra engelsk, og det er fordi hun ser mye på YouTube. 

Hun har autisme, og dette er hennes greie. Hun blir litt sint når jeg sier hun er norsk, hun mener selv hun er engelsk! 😅

Anonymkode: e851e...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tror ikke det er sant at batna sloter med å øese norsk og leser engelsk bedre?

Anonymkode: 7e187...f11

Jo, DET tror vi på. At batna sloter med å øese.

Anonymkode: b59af...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. 12 åringen er veldig god i muntlig engelsk, men ikke så god i skriftlig hverken i engelsk eller norsk. Men det har sammenheng med at han har nedsatt syn og ADHD. Leser bra på begge språk.

8 åringen er helt fantastisk i engelsk. Han lærte seg engelsk helt av seg selv når han var 5 år! Han lærte seg også å lese på både engelsk og norsk før han startet 1 klasse. 

Nå går han i 3 klasse å ligger langt foran de andre i klassen sin i både norsk og engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så søtt å se hvordan de med barn som er helt gjennomsnittlige i engelsk prøver seg på hersketeknikker og kritikk av dem som er bedre. 

Jeg håper ikke at dere viderefører mindreverdighetskompleksene til barna deres. 

Anonymkode: 5a854...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så søtt å se hvordan de med barn som er helt gjennomsnittlige i engelsk prøver seg på hersketeknikker og kritikk av dem som er bedre. 

Jeg håper ikke at dere viderefører mindreverdighetskompleksene til barna deres. 

Anonymkode: 5a854...5fd

Det handler ikke om flink eller ikke. De kan godt være flinke i engelsk. Men at barn som er oppvokst i Norge i et norskspråklig hjem, leser bedre engelsk enn norsk - stemmer sannsynligvis ikke. Om det gjør det, er det mildt bekymringsfullt ifht sosialisering.

Anonymkode: b6d2f...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om flink eller ikke. De kan godt være flinke i engelsk. Men at barn som er oppvokst i Norge i et norskspråklig hjem, leser bedre engelsk enn norsk - stemmer sannsynligvis ikke. Om det gjør det, er det mildt bekymringsfullt ifht sosialisering.

Anonymkode: b6d2f...289

Nå er det slik det er. De tar engelsk lettere og leser med mer innlevelse og flyt. Det betyr ikke at de ikke behersker norsk. De har selvsagt mye engelsk input i livet. De snakker jo engelsk daglig med venner, de leser engelske bøker og hører mye på engelske lydbøker. De er begge glade i dokumentarer og dette er som regel på engelsk. De velger engelsk der de kan velge. Det er på ingen måte noe jeg bare tror at er slik men det kommer fra begge barnas lærere. Når det gjelder sosialisering så er det helt på stell og de sitter på ingen måte kun foran en skjerm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det går på interesse, og hva som finnes av tilbud på de to språkene. Det finnes jo rett og slett mye mer materiale på engelsk enn på norsk, så hvis barna foretrekker å lese engelsk, har de mer å velge mellom.

HI, liker barna dine å lese norske bøker/tegneserier? Er det et problem at de leser litt dårligere på norsk?

Hvis ikke tenker jeg at dette ikke er et problem. :) 

Anonymkode: b041d...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om flink eller ikke. De kan godt være flinke i engelsk. Men at barn som er oppvokst i Norge i et norskspråklig hjem, leser bedre engelsk enn norsk - stemmer sannsynligvis ikke. Om det gjør det, er det mildt bekymringsfullt ifht sosialisering.

Anonymkode: b6d2f...289

Jeg svarte lenger oppe ang. min datter på 10 år, les det jeg skrev der. Hun er forøvrig en populær jente med mange venner. I hennes tilfelle handler det dels om en interesse for språket i seg selv, dels at hun har funnet ut at det er mer kunnskap tilgjengelig på engelsk og dels at hun sannsynligvis er langt over snittet intelligent og derfor lærer uvanlig fort og lett. Jeg vet at det høres veldig skryter ut, men det gjør det jo ikke mindre sant av den grunn. Hun er forøvrig godt over snittet flink i norsk også, men hun er enda flinkere i engelsk. 

Anonymkode: 313aa...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er flinkest i sitt morsmål, men er også god i norsk. Jeg får dem bevisst til å velge det norske siden vi nå bor i Norge og de trenger å kunne språket flytende. Engelsk er de flytende i siden de er vokst opp i England og det er deres morsmål.  

 

Anonymkode: 63f9d...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...