Gå til innhold

Leser engelsk bedre enn norsk


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Altså, man kan godt være sterkere i skolefaget engelsk enn i skolefaget norsk. Det er ikke noe bemerkelsesverdig.

Men å hevde at barn med norsk morsmål, norskspråklig hjem og som bor i Norge, er sterkere i språket engelsk enn i språket norsk - det er sannsynligvis svada, og om det skulle stemme - klart bekymringsfullt. Det kan absolutt garanteres at de ikke vil ha et fullt engelsk ordforråd på morsmålsnivå. Om de så er svakere på norsk, har de heller ikke noe fullt språk. Det vil være et problem for dem.

...men siden det er den som lager tråden som gjør det, kan vi nok bare se bort fra problemstillingen og gå ut fra at innlegget var i sjangeren "barna mine er helt usedvanlig eksepsjonelle og jeg er nødt å fortelle om det på en litt fordekt måte."

Anonymkode: b6d2f...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, man kan godt være sterkere i skolefaget engelsk enn i skolefaget norsk. Det er ikke noe bemerkelsesverdig.

Men å hevde at barn med norsk morsmål, norskspråklig hjem og som bor i Norge, er sterkere i språket engelsk enn i språket norsk - det er sannsynligvis svada, og om det skulle stemme - klart bekymringsfullt. Det kan absolutt garanteres at de ikke vil ha et fullt engelsk ordforråd på morsmålsnivå. Om de så er svakere på norsk, har de heller ikke noe fullt språk. Det vil være et problem for dem.

...men siden det er den som lager tråden som gjør det, kan vi nok bare se bort fra problemstillingen og gå ut fra at innlegget var i sjangeren "barna mine er helt usedvanlig eksepsjonelle og jeg er nødt å fortelle om det på en litt fordekt måte."

Anonymkode: b6d2f...289

De leser engelsk bedre enn norsk. De snakker selvsagt ikke bedre engelsk enn norsk. Engelskfaget på skolen kommer lett for dem. Skriftlig er de gode i begge fag. De har større interesse for å lese engelsk enn norsk. Verre og mer komplisert er det ikke . Flere i tråden opplever det samme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord "barna mine er bedre i ett skolefag enn i ett annet, har noen opplevd noe lignende?" ?

Ja. Noen har det.

Anonymkode: b6d2f...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå tenkte jeg i grunn først og fremst på TV og spill jeg da. Lesing er en bra ting uansett om de velger å lese en bok på iPad eller i fysisk form. 

Anbefaler deg å velge lesebrett om de skal lese mye e-bøker. Den er bedre for øynene enn en iPad som ikke er konstruert til det formålet. 

Anonymkode: f9498...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

De leser engelsk bedre enn norsk. De snakker selvsagt ikke bedre engelsk enn norsk. Engelskfaget på skolen kommer lett for dem. Skriftlig er de gode i begge fag. De har større interesse for å lese engelsk enn norsk. Verre og mer komplisert er det ikke . Flere i tråden opplever det samme 

Du sier jo barna dine snakker engelsk flytende, noe dom betyr perfekt, altså på samme måte som de snakker norsk. 

Også veldig rart at med en gang noen påpeker at skjerm ikke bør brukes ved legging så hører selvsagt dine lydbøker ved legging, ikke leser på iPaden. Og rart at en med ADHD liker så godt å sitte stille å lese engelske bøker, har lite skjermtid og er både sosialt og faglig på topp nivå på trinnet uten å gjøre lekser i flere år. Så kan man jo lure på når han tar igjen det tapte i forhold med lekser.

beklager dette ble bare en skrytetråd. Og nei jeg er ikke misunnelig, ungene mine gjør det veldig bra på skolen faktisk 5,6 i snitt i 10 trinn. Men jeg har ingen behov for å skryte av det med nick.

Anonymkode: 0853d...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anbefaler deg å velge lesebrett om de skal lese mye e-bøker. Den er bedre for øynene enn en iPad som ikke er konstruert til det formålet. 

Anonymkode: f9498...baa

De leser på lesebrett. Helt genial greie og bruker det mye selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

De leser på lesebrett. Helt genial greie og bruker det mye selv 

Ah, ok. Så du skrev iPad så tenkte tipse.

Anonymkode: f9498...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men at noen på 10 år ikke vet hva statsborger er bekymrer deg ikke?

Anonymkode: 0ff9f...b17

Nei, hvorfor skulle det bekymre meg? Hun vet det nå da.

Anonymkode: 313aa...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Altså, man kan godt være sterkere i skolefaget engelsk enn i skolefaget norsk. Det er ikke noe bemerkelsesverdig.

Men å hevde at barn med norsk morsmål, norskspråklig hjem og som bor i Norge, er sterkere i språket engelsk enn i språket norsk - det er sannsynligvis svada, og om det skulle stemme - klart bekymringsfullt. Det kan absolutt garanteres at de ikke vil ha et fullt engelsk ordforråd på morsmålsnivå. Om de så er svakere på norsk, har de heller ikke noe fullt språk. Det vil være et problem for dem.

...men siden det er den som lager tråden som gjør det, kan vi nok bare se bort fra problemstillingen og gå ut fra at innlegget var i sjangeren "barna mine er helt usedvanlig eksepsjonelle og jeg er nødt å fortelle om det på en litt fordekt måte."

Anonymkode: b6d2f...289

👍🏻

Anonymkode: 0ff9f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden får meg til å lure på om en del av de samme som synes det er så stas at ungene er "flytende" i engelsk og oppmuntrer dem til å lese mer på engelsk enn på norsk... om disse også er de som er redde for at norsk kultur skal forsvinne pga. nye landsmenn som kommer til landet... De jeg har hørt skryte av lignende stemmer pussig nok Frp.

Det er jo trist om barneskoleelever er dårligere i norsk enn i fremmede språk. Det sier en del om skolen, men det sier også noe om foreldrene.

Ikke klag når språket og kulturen vår forsvinner når så mange er så bevisstløse mtp. eget lands tradisjoner, språk og kultur.

 

Anonymkode: c0bbe...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

De leser på lesebrett. Helt genial greie og bruker det mye selv 

Hvorfor sier du først at de leser på iPad da? Du snur deg etter vinden. 

Anonymkode: 0ff9f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE gangene jeg har hørt norske mødre skryte over hvor flytende barna deres er i engelsk, har det vist seg at barna slettes ikke er flytende i engelsk.

Jeg er engelsk, og har snakket kun engelsk til barna mine siden de var babyer. Vi reiser til England et par ganger i året til familie der de også kun snakker engelsk. De forsto engelsk før de forsto norsk, de lærte på mange måter norsk i barnehagen, selv om pappaen snakker norsk til dem er det jo jeg de har vært hjemme med.

Og de er flytende i engelsk, men er fortsatt ikke like komfortable med engelsk som med norsk, selv om de hører engelsk i 4-5 timer hver dag (fra meg), alle bøkene vi leser er engelsk og de ser engelsk barneTV.

De forstår absolutt alt på engelsk og kan også si det meste på engelsk. Men er likevel flinkest i norsk.

Derfor stusser jeg veldig over at barn som vokser opp med norsk som morsmål og det foreldrene ikke snakker engelsk med barna er «bedre i engelsk enn i norsk». Jeg tror rett og slett ikke på det.

 

Men at barna deres er ganske flinke i engelsk tror jeg gjerne på. Og det er jo bra

Anonymkode: cb4bf...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, skinnfilla skrev:

Ja, nå siste test var 120, men i fjor lå hun på 90 , så noe har skjedd over sommeren😅 

 

90 ord i min. i 3. klasse, og du mener det er å slite med lesing? 

Målet er 50 ord i min. i 4. klasse. En må kunne lese 80 ord i min. for å kunne følge med på teksting på TV. 

Anonymkode: 758b1...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

ALLE gangene jeg har hørt norske mødre skryte over hvor flytende barna deres er i engelsk, har det vist seg at barna slettes ikke er flytende i engelsk.

Jeg er engelsk, og har snakket kun engelsk til barna mine siden de var babyer. Vi reiser til England et par ganger i året til familie der de også kun snakker engelsk. De forsto engelsk før de forsto norsk, de lærte på mange måter norsk i barnehagen, selv om pappaen snakker norsk til dem er det jo jeg de har vært hjemme med.

Og de er flytende i engelsk, men er fortsatt ikke like komfortable med engelsk som med norsk, selv om de hører engelsk i 4-5 timer hver dag (fra meg), alle bøkene vi leser er engelsk og de ser engelsk barneTV.

De forstår absolutt alt på engelsk og kan også si det meste på engelsk. Men er likevel flinkest i norsk.

Derfor stusser jeg veldig over at barn som vokser opp med norsk som morsmål og det foreldrene ikke snakker engelsk med barna er «bedre i engelsk enn i norsk». Jeg tror rett og slett ikke på det.

 

Men at barna deres er ganske flinke i engelsk tror jeg gjerne på. Og det er jo bra

Anonymkode: cb4bf...c00

Nordmenn tror flytende i engelsk betyr at de greier seg bra på en sydentur. De får bestilt seg mat og drikke og det er happy days😂

Anonymkode: 0ff9f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor sier du først at de leser på iPad da? Du snur deg etter vinden. 

Anonymkode: 0ff9f...b17

Rett skal være rett. De skal i all hovedsak bruke lesebrett men vi har kun ett og dersom de begge vil lese hender det at iPad også brukes til lesing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nordmenn tror flytende i engelsk betyr at de greier seg bra på en sydentur. De får bestilt seg mat og drikke og det er happy days😂

Anonymkode: 0ff9f...b17

 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ALLE gangene jeg har hørt norske mødre skryte over hvor flytende barna deres er i engelsk, har det vist seg at barna slettes ikke er flytende i engelsk.

Jeg er engelsk, og har snakket kun engelsk til barna mine siden de var babyer. Vi reiser til England et par ganger i året til familie der de også kun snakker engelsk. De forsto engelsk før de forsto norsk, de lærte på mange måter norsk i barnehagen, selv om pappaen snakker norsk til dem er det jo jeg de har vært hjemme med.

Og de er flytende i engelsk, men er fortsatt ikke like komfortable med engelsk som med norsk, selv om de hører engelsk i 4-5 timer hver dag (fra meg), alle bøkene vi leser er engelsk og de ser engelsk barneTV.

De forstår absolutt alt på engelsk og kan også si det meste på engelsk. Men er likevel flinkest i norsk.

Derfor stusser jeg veldig over at barn som vokser opp med norsk som morsmål og det foreldrene ikke snakker engelsk med barna er «bedre i engelsk enn i norsk». Jeg tror rett og slett ikke på det.

 

Men at barna deres er ganske flinke i engelsk tror jeg gjerne på. Og det er jo bra

Anonymkode: cb4bf...c00

Jeg har aldri ment at de snakker som en innfødt . Begge barnas lærere sier at de snakker flytende . Selvsagt snakker de på ingen måte engelsk like godt som de snakker norsk. Her var det kun snakk om at de leser engelsk bedre enn de leser norsk og at engelsk på skolen kommer mye lettere for del enn norsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, *Miss Marple* skrev:

For noe fantastisk sludder 😂

Nei, syns det virker plausibelt. Uten  veeeeldig mye reisevirksomhet og tung vekting av det utenlandske, så er det helt usannsynlig at norske barn skal kunne et annet språk bedre enn morsmålet.

Anonymkode: d76df...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Altså, man kan godt være sterkere i skolefaget engelsk enn i skolefaget norsk. Det er ikke noe bemerkelsesverdig.

Men å hevde at barn med norsk morsmål, norskspråklig hjem og som bor i Norge, er sterkere i språket engelsk enn i språket norsk - det er sannsynligvis svada, og om det skulle stemme - klart bekymringsfullt. Det kan absolutt garanteres at de ikke vil ha et fullt engelsk ordforråd på morsmålsnivå. Om de så er svakere på norsk, har de heller ikke noe fullt språk. Det vil være et problem for dem.

 

Dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

ALLE gangene jeg har hørt norske mødre skryte over hvor flytende barna deres er i engelsk, har det vist seg at barna slettes ikke er flytende i engelsk.

Jeg er engelsk, og har snakket kun engelsk til barna mine siden de var babyer. Vi reiser til England et par ganger i året til familie der de også kun snakker engelsk. De forsto engelsk før de forsto norsk, de lærte på mange måter norsk i barnehagen, selv om pappaen snakker norsk til dem er det jo jeg de har vært hjemme med.

Og de er flytende i engelsk, men er fortsatt ikke like komfortable med engelsk som med norsk, selv om de hører engelsk i 4-5 timer hver dag (fra meg), alle bøkene vi leser er engelsk og de ser engelsk barneTV.

De forstår absolutt alt på engelsk og kan også si det meste på engelsk. Men er likevel flinkest i norsk.

Derfor stusser jeg veldig over at barn som vokser opp med norsk som morsmål og det foreldrene ikke snakker engelsk med barna er «bedre i engelsk enn i norsk». Jeg tror rett og slett ikke på det.

 

Men at barna deres er ganske flinke i engelsk tror jeg gjerne på. Og det er jo bra

Anonymkode: cb4bf...c00

Spørsmålet jeg svarte på var om barnet mitt leser engelsk bedre enn norsk, og det gjør hun. Men hun er selvsagt ikke flinkere i engelsk enn norsk. Kanskje du kan forholde deg til spørsmålet?

Anonymkode: 313aa...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på straks 9 leser engelsk mye lettere enn norsk. I norsk har han derimot hatt endel problemer (født for tidlig, under utredning for dysleksi) hvorfor han tar engelsk lettere enn norsk vet jeg ikke, men det er også tydelig at han trives mest med å skrive engelsk. Er sånn ellers også god til å snakke det, og bestevennen hans er engelsk. 

Anonymkode: e015d...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kjent utvikling, som stort sett henger sammen med nettbruk/komunikasjon på nett/spill. Finnes nyere norsk forskning på dette, f eks hvor man har elever på vgs som skårer under kritisk grense på lesing i norsk, men høyt over i engelsk. Har selv elever på u.skolen som har større og mer avansert ordforråd på engelsk. 

Anonymkode: 96dcc...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en kjent utvikling, som stort sett henger sammen med nettbruk/komunikasjon på nett/spill. Finnes nyere norsk forskning på dette, f eks hvor man har elever på vgs som skårer under kritisk grense på lesing i norsk, men høyt over i engelsk. Har selv elever på u.skolen som har større og mer avansert ordforråd på engelsk. 

Anonymkode: 96dcc...d87

Her er en link:

https://utdanningsforskning.no/artikler/-dataspilling-gjor-unge-bedre-i-engelsk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, man kan godt være sterkere i skolefaget engelsk enn i skolefaget norsk. Det er ikke noe bemerkelsesverdig.

Men å hevde at barn med norsk morsmål, norskspråklig hjem og som bor i Norge, er sterkere i språket engelsk enn i språket norsk - det er sannsynligvis svada, og om det skulle stemme - klart bekymringsfullt. Det kan absolutt garanteres at de ikke vil ha et fullt engelsk ordforråd på morsmålsnivå. Om de så er svakere på norsk, har de heller ikke noe fullt språk. Det vil være et problem for dem.

...men siden det er den som lager tråden som gjør det, kan vi nok bare se bort fra problemstillingen og gå ut fra at innlegget var i sjangeren "barna mine er helt usedvanlig eksepsjonelle og jeg er nødt å fortelle om det på en litt fordekt måte."

Anonymkode: b6d2f...289

Dette skulle eg og til å skrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire barn. Den eldste (16) snakker flytende engelsk. Det er fordi han har gamet online i mange år. Han snakker en del russisk også.

Anonymkode: 5eb7a...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv sånn som barn. Og det er jo mange år siden, jeg er 42 år i dag. Så da jeg gikk på skolen, var det ikke internett, gaming osv. Jeg slet virkelig i norsk, leste raskt, og leste mange bøker. Men jeg hadde ekstra undervisning i norsk, da jeg skrev elendig, og sliter fortsatt den dag i dag. Men har aldri slitt med å skrive engelsk. Og leser like mange bøker på engelsk som norsk. Og på videregående fikk jeg toppkarakter i Engelsk, og middels i norsk.

Anonymkode: f817e...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...