Gå til innhold

Leser engelsk bedre enn norsk


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg svarte lenger oppe ang. min datter på 10 år, les det jeg skrev der. Hun er forøvrig en populær jente med mange venner. I hennes tilfelle handler det dels om en interesse for språket i seg selv, dels at hun har funnet ut at det er mer kunnskap tilgjengelig på engelsk og dels at hun sannsynligvis er langt over snittet intelligent og derfor lærer uvanlig fort og lett. Jeg vet at det høres veldig skryter ut, men det gjør det jo ikke mindre sant av den grunn. Hun er forøvrig godt over snittet flink i norsk også, men hun er enda flinkere i engelsk. 

Anonymkode: 313aa...886

Hvis hun hadde gått på skole i England. Ville hun da vært godt over middels flink i engelsk? At hun er superflink i forhold til de fleste nordmenn ser jeg ikke som usansynlig, men om hun har blitt bedre i engelsk enn i morsmålet synes jeg er merkelig og litt bekymringsfult.

Anonymkode: 7e187...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det går på interesse, og hva som finnes av tilbud på de to språkene. Det finnes jo rett og slett mye mer materiale på engelsk enn på norsk, så hvis barna foretrekker å lese engelsk, har de mer å velge mellom.

HI, liker barna dine å lese norske bøker/tegneserier? Er det et problem at de leser litt dårligere på norsk?

Hvis ikke tenker jeg at dette ikke er et problem. :) 

Anonymkode: b041d...f3e

De foretrekker klart å lese engelske bøker men når vi har lest høyt for dem så har vi lest på norsk . Det er ikke ett problem på noen måte at de er bedre i engelsk. De er i toppen i begge fag. Det er bare slik at de må jobbe litt i norskfaget og i engelsk så flyter de bare med på toppen uten mye innsats. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om flink eller ikke. De kan godt være flinke i engelsk. Men at barn som er oppvokst i Norge i et norskspråklig hjem, leser bedre engelsk enn norsk - stemmer sannsynligvis ikke. Om det gjør det, er det mildt bekymringsfullt ifht sosialisering.

Anonymkode: b6d2f...289

Ikke veldig overraskende egentlig. Når jeg var ung ble engelsk serier oversatt, nå er de fleste serier på engelsk, og først så de med norsk tekst, nå ser de med engelsk tekst. Veldig mange av spillene de spille er med engelsk tekst, og de må lese fort for å kunne reagerer like fort og følge med de andre. Om de spiller med venner i fortnite går det i engelsk, ikke norsk. Det er lite lesing på skolen, de fleste apper de første årene hadde bilder sammen med tekst, og nå kan de appene utenatt og de leser sjelden før de trykker.

Anonymkode: 5b8fb...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen til sønnen min sa de at engelsk har tatt over som lekespråk. For 10-20 år siden var det norsk bokmål (vi snakker en en trønderdialekt her ute.)
Jeg er også « skyldig» iom at minstebarnet mitt snakker tidvis flytende engelsk. Det er klart at når man ser en del på YouTube lærer man engelsk. Sønnen min er lite interessert i norskspråklig barne-TV. Prøver å motvirke det med å lese norsk på senga. Hver kveld.
Ser her i tråden at vi ikke er alene. Syns det er litt trist og flaut, men det er et uttrykk for globalisering. Om noen tiår er norsk et språk som kun snakkes på nachspiel, leste jeg i en avis nylig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Begge ungene leser engelsk bedre enn norsk. De leser selvsagt norsk helt tilfredsstillende etter hva som er forventet av deres alder men de har alltid hatt lettere for engelsk. Leser nå fra skolens notater om eldstemann i 8 og det samme gjentar seg. Han gjør det bedre og har mer innsikt i engelsk . Begge snakker flytende. Det virker som engelsken på noe vis er lettere å forstå og i alle fall eldste vil uten unntak velge å lese en bruksanvisning på engelsk. Noen som har vært borti at engelsk ( eller annet språk) har vært lettere for barna enn norsk ? 

Det er et kjent tegn på for mye skjermbruk det ja.

Anonymkode: 0ff9f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er trist at dere ikke har klart å gi barna et godt nok grunnlag i sitt eget språk. Jeg tipper det har sammenheng med ditt store fokus på utenlandsreiser. Barna har nok hørt positive ting om "alt" på engelsk og litt latterliggjøring av det norske. Når de i tillegg fra de var ganske små har fått bruke masse tid på skjem, både med film, serier og spill, der du har pushet engelsk språk, er det ikke rart de har vennet seg til det som skriftspråk.

Anonymkode: 7e187...f11

Støtter denne

Anonymkode: 0ff9f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

De foretrekker klart å lese engelske bøker men når vi har lest høyt for dem så har vi lest på norsk . Det er ikke ett problem på noen måte at de er bedre i engelsk. De er i toppen i begge fag. Det er bare slik at de må jobbe litt i norskfaget og i engelsk så flyter de bare med på toppen uten mye innsats. 

Så problemet er at de må jobbe litt for å flyte i toppen? Greier du virkelig ikke kamuflere den kvalme rosinga av barna noe bedre?? 😂 Det ER jo ikke noe problem er det vel? Du ville bare fortelle alle igjen hvor flinke de er? 

Anonymkode: 0ff9f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så problemet er at de må jobbe litt for å flyte i toppen? Greier du virkelig ikke kamuflere den kvalme rosinga av barna noe bedre?? 😂 Det ER jo ikke noe problem er det vel? Du ville bare fortelle alle igjen hvor flinke de er? 

Anonymkode: 0ff9f...b17

Jeg har aldri skrevet at det er noe som helt problem . Jeg lurte bare på hvorvidt flere opplever det jeg gjør og det fremkommer av tråden at vi ikke er alene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg har aldri skrevet at det er noe som helt problem . Jeg lurte bare på hvorvidt flere opplever det jeg gjør og det fremkommer av tråden at vi ikke er alene 

Nei, for mye skjermbruk og for lite fokus på å lese norske bøker er ikke er ukjent problem det altså. Trodde du det?

Anonymkode: 0ff9f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, for mye skjermbruk og for lite fokus på å lese norske bøker er ikke er ukjent problem det altså. Trodde du det?

Anonymkode: 0ff9f...b17

Nå sliter vi ikke med overdreven skjermbruk og inntil de begynte å velge bøker selv så leste vi høyt på norsk . Nå velger de selv . De leser e-bøker og de er stort sett på engelsk da de foretrekker det og utvalget er større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå sliter vi ikke med overdreven skjermbruk og inntil de begynte å velge bøker selv så leste vi høyt på norsk . Nå velger de selv . De leser e-bøker og de er stort sett på engelsk da de foretrekker det og utvalget er større. 

Jepp, skjermtid..........du ser den ikke?

Anonymkode: 0ff9f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, skjermtid..........du ser den ikke?

Anonymkode: 0ff9f...b17

Så om de hadde valgt en engelsk bok med perm og papir, så hadde det vært greit i dine øyne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun hadde gått på skole i England. Ville hun da vært godt over middels flink i engelsk? At hun er superflink i forhold til de fleste nordmenn ser jeg ikke som usansynlig, men om hun har blitt bedre i engelsk enn i morsmålet synes jeg er merkelig og litt bekymringsfult.

Anonymkode: 7e187...f11

Hvis hun nå plutselig skulle byttet til en engelsk skole vil jeg tro at hun hadde vært blant de flinkeste til å lese engelsk, ja, men ikke til å skrive og ikke til å snakke 100 % fritt. Selv om hun har et stort ordforråd, mangler hun enkelte ord her og der, og tidvis vil en norsk syntaks skinne igjennom. Men lesingen er svært god, hun har perfekt uttale og god flyt, og hun leser fort. Jeg har en venninne som er engelsklærer i VGS som tok med en tekst som hennes elever på VG2 jobbet med (de som har valgt fordypning i engelsk). Datteren min leste den nesten helt uten problemer. Det var noen få ord som var helt fremmed for henne, men de ordene var også ukjent på norsk for henne, f.eks. "statsborger". Etterpå snakket hun med venninnen min om teksten, og venninnen min sa at hun ville vurdert henne til mellom 4 og 5 dersom hun hadde vært en av hennes elever (som da altså 17 år gamle). Det er svært bra for en som nettopp har fylt 10 år. 

Anonymkode: 313aa...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, skjermtid..........du ser den ikke?

Anonymkode: 0ff9f...b17

Du vil bare ha noe å ta meg på eller? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sliter med lesing, men leser 120 ord i min. i 4. klasse? 🤔

Anonymkode: 758b1...a98

Ja, nå siste test var 120, men i fjor lå hun på 90 , så noe har skjedd over sommeren😅 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er så søtt å se hvordan de med barn som er helt gjennomsnittlige i engelsk prøver seg på hersketeknikker og kritikk av dem som er bedre. 

Jeg håper ikke at dere viderefører mindreverdighetskompleksene til barna deres. 

Anonymkode: 5a854...5fd

Det virker vel heller som du sliter med mindreverdighetskomplekser, med dette behovet for å skryte? (Og nei, jeg hører ikke til dem du prøver å ramme her, men skal holde meg for god til å gå inn på hvor bra mine døtre klarer seg på skolen.)

Anonymkode: 8d47d...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, skinnfilla skrev:

Ja, nå siste test var 120, men i fjor lå hun på 90 , så noe har skjedd over sommeren😅 

 

Iht carlsten så er forventet lesehastighet på 4. trinnet 50 ord i minuttet. På 7. trinnet er det 100 ord i minuttet. Så å si at en 4. klassing som har 120 ord i minuttet sliter med lesing blir bare show off (hvis det faktisk stemmer da...?)

Anonymkode: 7f99b...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Himmel og hav skrev:

Så om de hadde valgt en engelsk bok med perm og papir, så hadde det vært greit i dine øyne? 

Det er faktisk bedre ja, og det er jo pga skjermen at de etterhvert velger engelsk fordi det er bedre utvalg osv. Hadde de fått norske bøker hadde de jo lest dem.

Anonymkode: 0ff9f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun nå plutselig skulle byttet til en engelsk skole vil jeg tro at hun hadde vært blant de flinkeste til å lese engelsk, ja, men ikke til å skrive og ikke til å snakke 100 % fritt. Selv om hun har et stort ordforråd, mangler hun enkelte ord her og der, og tidvis vil en norsk syntaks skinne igjennom. Men lesingen er svært god, hun har perfekt uttale og god flyt, og hun leser fort. Jeg har en venninne som er engelsklærer i VGS som tok med en tekst som hennes elever på VG2 jobbet med (de som har valgt fordypning i engelsk). Datteren min leste den nesten helt uten problemer. Det var noen få ord som var helt fremmed for henne, men de ordene var også ukjent på norsk for henne, f.eks. "statsborger". Etterpå snakket hun med venninnen min om teksten, og venninnen min sa at hun ville vurdert henne til mellom 4 og 5 dersom hun hadde vært en av hennes elever (som da altså 17 år gamle). Det er svært bra for en som nettopp har fylt 10 år. 

Anonymkode: 313aa...886

Men at noen på 10 år ikke vet hva statsborger er bekymrer deg ikke?

Anonymkode: 0ff9f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk bedre ja, og det er jo pga skjermen at de etterhvert velger engelsk fordi det er bedre utvalg osv. Hadde de fått norske bøker hadde de jo lest dem.

Anonymkode: 0ff9f...b17

Så lenge de ligger der de skal ligge i norsk så gjør det jo strengt tatt ikke noe at de er bedre i engelsk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bare litt ironisk at du påstår de ikke har mye skjermtid for så å påpeke at de leser masse bøker på nettopp en skjerm. Akkurat som du bare ikke skjønner hva skjerm vil si. 

Anonymkode: 0ff9f...b17

Nå tenkte jeg i grunn først og fremst på TV og spill jeg da. Lesing er en bra ting uansett om de velger å lese en bok på iPad eller i fysisk form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så lenge de ligger der de skal ligge i norsk så gjør det jo strengt tatt ikke noe at de er bedre i engelsk? 

Det viser jo at noe er skjevt,; norsk er morsmålet deres så de burde vært best der. Men du bryr deg vel ikke? Det viktigste er at de er rågode i engelsk? 😂🙈 Ikke at skjermtid og engelsk går på bekostning av morsmålet.

Anonymkode: 0ff9f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå tenkte jeg i grunn først og fremst på TV og spill jeg da. Lesing er en bra ting uansett om de velger å lese en bok på iPad eller i fysisk form. 

Det ER faktisk ikke det samme. Å lese på senga feks anbefales, men IKKE om det leses fra skjerm. Øyne og hjerne skal ha skjermfri lenge før soving. Og innlæring og påvirkning av øyne og hjerne blir også annerledes.

Anonymkode: 0ff9f...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det viser jo at noe er skjevt,; norsk er morsmålet deres så de burde vært best der. Men du bryr deg vel ikke? Det viktigste er at de er rågode i engelsk? 😂🙈 Ikke at skjermtid og engelsk går på bekostning av morsmålet.

Anonymkode: 0ff9f...b17

Vet du hva? Jeg synes faktisk ikke at det er noe problem at de er bedre i engelsk så lenge de er der de skal være i norsk. Det er de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det ER faktisk ikke det samme. Å lese på senga feks anbefales, men IKKE om det leses fra skjerm. Øyne og hjerne skal ha skjermfri lenge før soving. Og innlæring og påvirkning av øyne og hjerne blir også annerledes.

Anonymkode: 0ff9f...b17

Det har du nok helt rett i . På sengen hører de som regel lydbok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...