Gå til innhold

Datteren min ble slått og har vondt. Når vurderer man lege?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun ble slått, tatt kvelertak på og sparket for noen dager siden. Hun slet med å svelge den første dagen, slet med vondt i magen et par dager, men det ene beinet er fortsatt vondt. Ikke hele tiden, men med aktivitet. Hun har vært på trening to ganger etter episoden, og begge gangene har hun fått vondt i beinet. 

Normalt sett ville jeg ikke tatt henne til lege, men jeg vet at hun er både sparket og slått i mage, rygg og lår. 

Når vurderer man å ta barnet til legen etter noe slikt?

Anonymkode: 80ec9...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun ble slått, tatt kvelertak på og sparket for noen dager siden. Hun slet med å svelge den første dagen, slet med vondt i magen et par dager, men det ene beinet er fortsatt vondt. Ikke hele tiden, men med aktivitet. Hun har vært på trening to ganger etter episoden, og begge gangene har hun fått vondt i beinet. 

Normalt sett ville jeg ikke tatt henne til lege, men jeg vet at hun er både sparket og slått i mage, rygg og lår. 

Når vurderer man å ta barnet til legen etter noe slikt?

Anonymkode: 80ec9...f84

Hva mener du med at du normalt ikke ville tatt henne med til lege? Hva i alle dager må til for at du tar med barnet til lege, når hun får bank og du ikke gjør noe?

Anonymkode: a6619...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men i alle dager! Du skulle reist direkte til lege/legevakt! 

Vondt å svelge,???? Herregud! 

du skulle reist til lege og så til politi! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med at du normalt ikke ville tatt henne med til lege? Hva i alle dager må til for at du tar med barnet til lege, når hun får bank og du ikke gjør noe?

Anonymkode: a6619...37c

Med normalt mener jeg at jeg ikke ville tatt henne med til lege om det var litt vondt uten noen årsak. 

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skulle tatt henne med,med en gang, ikke minst for å få det registrert. Har du ikke anmeldt det?

Anonymkode: a6619...37c

Ikke anmeldt, men vi foreldre har snakket om det og barna har også gjort opp seg i mellom. Barnet som slo er godt under strafferettslig alder. 

Anonymkode: 80ec9...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skinnfilla skrev:

Men i alle dager! Du skulle reist direkte til lege/legevakt! 

Vondt å svelge,???? Herregud! 

du skulle reist til lege og så til politi! 

Jeg fikk ikke vite om situasjonen før et par timer etter at det skjedde. I tillegg klaget hun ikke på noe smerter før det hadde gått lenger tid. Jeg visste også hvorfor det var vondt og så det an til dagen etter. Hun hadde ingen synlige merker etter volden heller. Dagen etter var smertene i svelget borte. Jeg var obs på magen med tanke på blindtarmen, men det var ikke smertefullt der. Smertene forsvant etter et par dager. 

Saken er ikke anmeldt, men er tatt opp med foreldrene til det aktuelle barnet og de tok det veldig alvorlig.

Anonymkode: 80ec9...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Med normalt mener jeg at jeg ikke ville tatt henne med til lege om det var litt vondt uten noen årsak. 

Ikke anmeldt, men vi foreldre har snakket om det og barna har også gjort opp seg i mellom. Barnet som slo er godt under strafferettslig alder. 

Anonymkode: 80ec9...f84

Så siden det var en årsak, så tenkte du at det var greit å ikke ta henne til lege? Man kan få ganske alvolige skader av slag  og spark mot mage og overkropp, i tillegg så slet hun med å svelge. Jeg er helt sjokkert over at du ikke har fått henne sjekket. Hadde ikke du gått til lege selv heller hvis du hadde blitt banket opp?

Anonymkode: a6619...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Med tanke på blindtarmen? 

Er ikke det eineste organet i mageregionen . 

 

Anonymkode: b9520...daa

Det var vel egentlig det siste organet jeg ville bekymret meg så veldig over, i og med at vi klarer oss helt fint uten det

Anonymkode: a6619...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så siden det var en årsak, så tenkte du at det var greit å ikke ta henne til lege? Man kan få ganske alvolige skader av slag  og spark mot mage og overkropp, i tillegg så slet hun med å svelge. Jeg er helt sjokkert over at du ikke har fått henne sjekket. Hadde ikke du gått til lege selv heller hvis du hadde blitt banket opp?

Anonymkode: a6619...37c

I og med at det er en årsak og har vart så lenge, så vurderer jeg lege. 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med tanke på blindtarmen? 

Er ikke det eineste organet i mageregionen . 

 

Anonymkode: b9520...daa

Alt er fint med magen. Hadde den vært vond, så hadde jeg tatt henne til legen før

Anonymkode: 80ec9...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det var vel egentlig det siste organet jeg ville bekymret meg så veldig over, i og med at vi klarer oss helt fint uten det

Anonymkode: a6619...37c

Samtidig så er det farlig om noe skulle skje med den.

Anonymkode: 80ec9...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samtidig så er det farlig om noe skulle skje med den.

Anonymkode: 80ec9...f84

Men det er enda farligere og kan gå mye fortere hvis det skjer noe med milten og/eller leveren....

Det er jo ikke alt man trenger å oppsøke lege for, men hvis hun fremdeles har vondt i foten ved aktivitet nå flere dager etterpå ville jeg gjort en vurdering. Gjør det vondt i hvile, vondt å trø på den, vondt når man klemmer på den? Hvor gjør det vondt?

Anonymkode: 7203c...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men det er enda farligere og kan gå mye fortere hvis det skjer noe med milten og/eller leveren....

Det er jo ikke alt man trenger å oppsøke lege for, men hvis hun fremdeles har vondt i foten ved aktivitet nå flere dager etterpå ville jeg gjort en vurdering. Gjør det vondt i hvile, vondt å trø på den, vondt når man klemmer på den? Hvor gjør det vondt?

Anonymkode: 7203c...a12

Det virker som det er musklene som er vonde. Smerten sitter i låret, ikke foten. Hun får vondt ved mye aktivitet og da vedvarer det en stund etterpå. Etter trening i går hadde hun vondt til hun la seg to timer etterpå, men smertene var mindre da, altså avtok de. Det er ikke smertefullt ved hvile. Gjør vondt å gå, ikke å klemme på.

Anonymkode: 80ec9...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun ble slått, tatt kvelertak på og sparket for noen dager siden. Hun slet med å svelge den første dagen, slet med vondt i magen et par dager, men det ene beinet er fortsatt vondt. Ikke hele tiden, men med aktivitet. Hun har vært på trening to ganger etter episoden, og begge gangene har hun fått vondt i beinet. 

Normalt sett ville jeg ikke tatt henne til lege, men jeg vet at hun er både sparket og slått i mage, rygg og lår. 

Når vurderer man å ta barnet til legen etter noe slikt?

Anonymkode: 80ec9...f84

Normalt sett ville man da vurdert lege for noen dager siden😳🙄 Hva trengs for at du drar til lege? Fossende blod og beinpiper som stikker ut?

Anonymkode: 19007...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk ikke vite om situasjonen før et par timer etter at det skjedde. I tillegg klaget hun ikke på noe smerter før det hadde gått lenger tid. Jeg visste også hvorfor det var vondt og så det an til dagen etter. Hun hadde ingen synlige merker etter volden heller. Dagen etter var smertene i svelget borte. Jeg var obs på magen med tanke på blindtarmen, men det var ikke smertefullt der. Smertene forsvant etter et par dager. 

Saken er ikke anmeldt, men er tatt opp med foreldrene til det aktuelle barnet og de tok det veldig alvorlig.

Anonymkode: 80ec9...f84

Blindtarmen etter spark i magen? Det var DET du tenkte på da???😳 Du tuller eller?

Anonymkode: 19007...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Normalt sett ville man da vurdert lege for noen dager siden😳🙄 Hva trengs for at du drar til lege? Fossende blod og beinpiper som stikker ut?

Anonymkode: 19007...404

I og med at smertene avtok relativt raskt anså jeg det ikke som nødvendig å oppsøke lege. Smertene avtok hele tiden og forsvant raskt. Jeg visste om årsakene til smertene og derfor vurderte jeg det som unødvendig med lege. Den samme vurderingen hadde jeg kunne gjort om det var blod i bildet. Det kommer selvsagt an på mange ting. Svelget var heller ikke vondt ved å svelge spytt, bare ved å svelge mat. Det var heller ikke slik at hun skrek i smerte, men sa det var litt vondt. Åpent brudd eller mistanke om brudd hadde jeg selvsagt tatt med legen.

Anonymkode: 80ec9...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blindtarmen etter spark i magen? Det var DET du tenkte på da???😳 Du tuller eller?

Anonymkode: 19007...404

Det var ikke det jeg tenkte på. Det var det jeg vurderte med tanke på hvor smerten satt. 

Det jeg tenkte mest på var å ivareta henne psykisk og ta kontakt med foreldrene til det andre barnet. Hun opplevde det som så skummelt at hun blokkerte minnet sitt slik at jeg måtte få vite hva som egentlig skjedde av noen andre barn som var tilstede. 

Anonymkode: 80ec9...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke det jeg tenkte på. Det var det jeg vurderte med tanke på hvor smerten satt. 

Det jeg tenkte mest på var å ivareta henne psykisk og ta kontakt med foreldrene til det andre barnet. Hun opplevde det som så skummelt at hun blokkerte minnet sitt slik at jeg måtte få vite hva som egentlig skjedde av noen andre barn som var tilstede. 

Anonymkode: 80ec9...f84

Jeg blir bare mer og mer målløs

Anonymkode: a6619...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke det jeg tenkte på. Det var det jeg vurderte med tanke på hvor smerten satt. 

Det jeg tenkte mest på var å ivareta henne psykisk og ta kontakt med foreldrene til det andre barnet. Hun opplevde det som så skummelt at hun blokkerte minnet sitt slik at jeg måtte få vite hva som egentlig skjedde av noen andre barn som var tilstede. 

Anonymkode: 80ec9...f84

Og likevel dro du ikke til lege?? Du vet at sjokk kan gjøre så en ikke kjenner smerte pga adrenalin? Det høres ut som terskelen din for legebesøk er altfor høy!

Anonymkode: 19007...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "lårhøne" er vondt i mange dager, ikke noe jeg ville vurdert lege for.

Men det høres jo ut som hun har fått skikkelig juling og kanskje trenger noen å snakke med. Hvor skjedde dette? Ville vurdert helsesøster på skolen.

Anonymkode: a5a62...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som observerer barnets allmenntilstand, ikke de hønene som sitter og svarer deg her. Siden det fortsatt gjør vondt, ville jeg nok tatt henne med til lege nå. Men det er ingen andre som - ut fra det du skriver - kan være sikre på at du skulle gjort det tidligere. Så drit i dem.

Anonymkode: 32f8f...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er du som observerer barnets allmenntilstand, ikke de hønene som sitter og svarer deg her. Siden det fortsatt gjør vondt, ville jeg nok tatt henne med til lege nå. Men det er ingen andre som - ut fra det du skriver - kan være sikre på at du skulle gjort det tidligere. Så drit i dem.

Anonymkode: 32f8f...716

Hun spør om når vi ville tatt henne med, og det får hun svar på

Anonymkode: a6619...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...