Gå til innhold

Familievernkontoret, far vil ha med sin samboer noe jeg synes blir feil.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo noe far og sambo må bli enige om på forhånd. Samtidig så må jo far få ha samvær uten at ny sambo skal bestemme dette. 

Anonymkode: 4ec99...861

Jeg sier ikke at my samboer skal bestemme. Jeg sier at de to skal bestemme sammen hva de kan få til. 

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier ikke at my samboer skal bestemme. Jeg sier at de to skal bestemme sammen hva de kan få til. 

Anonymkode: ebf61...fb3

Hva de kan få til? Stemor har vel lite å si? Hun kan jo ikke på noen måte nekte på noe samvær.

Her hadde jeg aldri gått med på det, dette er mellom mor og far. 

Anonymkode: 58e7c...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis deler av ansvaret legges på steforelderen, så bør den selvfølgelig være en del av planleggingen av det.

Anonymkode: ebf61...fb3

Du snakker som det bare er far og stemor sitt hjem, men det er jo faktisk barnet sitt hjem og. Barnet er ingen gjest som skal bare kunne komme når det passer inn i pappa`s og stemor sin plan.

Anonymkode: 95086...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva de kan få til? Stemor har vel lite å si? Hun kan jo ikke på noen måte nekte på noe samvær.

Her hadde jeg aldri gått med på det, dette er mellom mor og far. 

Anonymkode: 58e7c...eea

Hun kam ikke nekte samvær, men hun kan faktisk nekte å ta ansvar for barnet når mor og far ikke kan. 

Hadde jeg vært stemor og fikk vite at jeg ikke hadde en dritt jeg skulle sagt, men det ble forventet at jeg stilte opp, så kan jeg live deg at jeg hadde forlangt å delta i møtene på fvk. Skal jeg ta ansvar på vegne av foreldrene, så skal jeg delta som en forelder. 

Opplever at det forventes mye av stemødre. De skal stille opp med å åpne hjemmet sitt for stebarna og deres venner, passe barna mens far er på jobb, kjøre til trening når mor og far ikke kan og gjøre alt det en forelder gjør med barna hjemme. MEN du skal ikke stille opp på foreldremøte og forestillinger på skolen. Du skal ikke stille opp i idrettslaget, du får ikke være med å bestemme samvær, for DA er man plutselig ikke forelder lenger. 

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du snakker som det bare er far og stemor sitt hjem, men det er jo faktisk barnet sitt hjem og. Barnet er ingen gjest som skal bare kunne komme når det passer inn i pappa`s og stemor sin plan.

Anonymkode: 95086...79e

Men slik mange andre snakker så er det mor, farlig barnets hjem. Stemor må bare la det som skjer skje. 

Barnet bor der også og barnet skal selvsagt få være der som en del av familien, men den familien de er når barnet er hos far inneholder vel også stemor? Eller er hun ikke en del av fars og barnets familie? 

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun kam ikke nekte samvær, men hun kan faktisk nekte å ta ansvar for barnet når mor og far ikke kan. 

Hadde jeg vært stemor og fikk vite at jeg ikke hadde en dritt jeg skulle sagt, men det ble forventet at jeg stilte opp, så kan jeg live deg at jeg hadde forlangt å delta i møtene på fvk. Skal jeg ta ansvar på vegne av foreldrene, så skal jeg delta som en forelder. 

Opplever at det forventes mye av stemødre. De skal stille opp med å åpne hjemmet sitt for stebarna og deres venner, passe barna mens far er på jobb, kjøre til trening når mor og far ikke kan og gjøre alt det en forelder gjør med barna hjemme. MEN du skal ikke stille opp på foreldremøte og forestillinger på skolen. Du skal ikke stille opp i idrettslaget, du får ikke være med å bestemme samvær, for DA er man plutselig ikke forelder lenger. 

Anonymkode: ebf61...fb3

Det er faktisk barnet sitt hjem og.

Anonymkode: 95086...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk barnet sitt hjem og.

Anonymkode: 95086...79e

Jada. Og det er faktisk stemor sitt hjem. 

En hver familie bestemmer selv hva som er best for deres hjem. Der mor, far og barn bor sammen, så er det mor og far som bestemmer hva som er best. Der mor og far ikke bor sammen, bestemmer mor og far og så er fars familie egentlig stemor og barn. 

Årsaken til at jeg aldri kunne vært stemor er nettopp dette. Den forrige kvinnen skal bestemme hva som er best for min familie uten å ta hensyn til at jeg også bor der.

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemor har ingenting på møtet å gjøre. Like lite som hi har å gjøre på møter mellom stemor og hennes eks (hvis avtaler også kan påvirke hi hvis stemor må ha egne barn f.eks 100 %). Det er hi og eksen som skal inngå en avtale, så kan stemor velge å forholde seg til denne eller stikke.

Det er bare å sette ned foten hi, hun har ingen rett.

Anonymkode: fb17f...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jada. Og det er faktisk stemor sitt hjem. 

En hver familie bestemmer selv hva som er best for deres hjem. Der mor, far og barn bor sammen, så er det mor og far som bestemmer hva som er best. Der mor og far ikke bor sammen, bestemmer mor og far og så er fars familie egentlig stemor og barn. 

Årsaken til at jeg aldri kunne vært stemor er nettopp dette. Den forrige kvinnen skal bestemme hva som er best for min familie uten å ta hensyn til at jeg også bor der.

Anonymkode: ebf61...fb3

Det er jo ikke mamma alene som bestemmer det, det er det jo mamma og pappa sammen som gjør

Anonymkode: 95086...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke mamma alene som bestemmer det, det er det jo mamma og pappa sammen som gjør

Anonymkode: 95086...79e

Da kan man heller ikke forvente at stemor skal stille opp på noe som helst. 

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hvis konflikten omhandler hvor vidt stemor skal ta ansvar for barnet. Foreldrene har ansvar for barnet, ikke steforelderen 

Anonymkode: ebf61...fb3

Ja, det er jo i så fall fars problem i hans eget hjem? Hvis stemor er den han ønsker å bruke som barnevakt når barnet er hos ham, og hun ikke vil være barnevakt for ham, så innebærer jo det null og niks for barnets mor. Hun skal da ikke trekkes inn i diskusjonen mellom dem to. Far må jo enten bli enig med kona si om hvordan de skal ha det hjemme, eller han må leie en annen til å være barnevakt når han ikke kan, eller han må være der selv. Det er da ikke en konflikt som krever at ekskona hans møter opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da kan man heller ikke forvente at stemor skal stille opp på noe som helst. 

Anonymkode: ebf61...fb3

Mora til barnet forventer neppe noe av henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Opplever at det forventes mye av stemødre. De skal stille opp med å åpne hjemmet sitt for stebarna og deres venner, passe barna mens far er på jobb, kjøre til trening når mor og far ikke kan og gjøre alt det en forelder gjør med barna hjemme. MEN du skal ikke stille opp på foreldremøte og forestillinger på skolen. Du skal ikke stille opp i idrettslaget, du får ikke være med å bestemme samvær, for DA er man plutselig ikke forelder lenger. 

Anonymkode: ebf61...fb3

Hvis det er sånn du lever, så har du en dårlig deal med mannen/samboeren din... Du får ta det opp med HAM. Det hjelper neppe å ta det opp med eksen hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Steforeldre har altså ikke noe de skulle sagt i hvordan sin egen hjemmesituasjon skal være i sitt eget hjem?

Anonymkode: ebf61...fb3

Altså, når man blir sammen med noen som har barn, så må man skjønne at barnet kommer først. Hvis far vil ha barnet 50%, mens stemor kun 20%, så skal ikke stemor få bestemme det. Da får stemor enten finne seg i at hun er sammen med noen som har barn fra før, eller gå å finne seg noen som ikke har barn. Stemor har ingenting på det møtet  gjøre. Stemor og far kan fint diskuter hjemme om hva de ser for seg, men til syvende og sist er det mor og far, med barnets beste i tankene, som blir enige. 

Anonymkode: 408d6...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pashla skrev:

Ja, det er jo i så fall fars problem i hans eget hjem? Hvis stemor er den han ønsker å bruke som barnevakt når barnet er hos ham, og hun ikke vil være barnevakt for ham, så innebærer jo det null og niks for barnets mor. Hun skal da ikke trekkes inn i diskusjonen mellom dem to. Far må jo enten bli enig med kona si om hvordan de skal ha det hjemme, eller han må leie en annen til å være barnevakt når han ikke kan, eller han må være der selv. Det er da ikke en konflikt som krever at ekskona hans møter opp.

Far må bli enig med mor om at han kan ha barnet når han kan, ikke når stemor kan. Og om de begge vil at stemor skal være en del av ansvaret for barnet, så må de begge bli enig med henne også.

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, når man blir sammen med noen som har barn, så må man skjønne at barnet kommer først. Hvis far vil ha barnet 50%, mens stemor kun 20%, så skal ikke stemor få bestemme det. Da får stemor enten finne seg i at hun er sammen med noen som har barn fra før, eller gå å finne seg noen som ikke har barn. Stemor har ingenting på det møtet  gjøre. Stemor og far kan fint diskuter hjemme om hva de ser for seg, men til syvende og sist er det mor og far, med barnets beste i tankene, som blir enige. 

Anonymkode: 408d6...671

Jeg sier ikke noe om dette. Jeg sier at dersom stemor skal involveres i samværet i den familien de er, så må hun kunne være med å ta avgjørelsen på det. Hvis far vil ha barnet 50%, så får han være tilstede de 50%. Hvis han ikke kan være tilstede de 50% så skal stemor selvfølgelig få uttale seg om det.

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Steforeldre har altså ikke noe de skulle sagt i hvordan sin egen hjemmesituasjon skal være i sitt eget hjem?

Anonymkode: ebf61...fb3

Er dessverre alt for mange som mener dette, de tenker ikke på det at en steforelder er like mye en omsorgsperson i hjemmet som mor eller far, henter i bhg/skole,blåser på skrubbsår, legging, og alt som inngår i det å ha barn, har man felles barn(slik som oss) så blir d hvertfall en samlet familie... 

Men Etter selv å ha vært med på familievernkontoret som steforelder så er svaret derifra at  jo, absolutt!! Stemor/stefar bør absolutt ha noe de skal ha sagt om hvordan hjemme situasjonen skal se ut, og eg fikk beskjed om at det var fantastisk at eg var villig til å stille opp der for det var det  svært få som var villig til eller at ene forelderen nektet det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Far må bli enig med mor om at han kan ha barnet når han kan, ikke når stemor kan. Og om de begge vil at stemor skal være en del av ansvaret for barnet, så må de begge bli enig med henne også.

Anonymkode: ebf61...fb3

Nei, ekskona er ikke i en relasjon med henne og trenger ikke avtale noe med henne. Mannen må gjøre det, og hvis han ikke klarer å overtale kona si, så får han passe barna selv, hva er så revolusjonerende med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier ikke noe om dette. Jeg sier at dersom stemor skal involveres i samværet i den familien de er, så må hun kunne være med å ta avgjørelsen på det. Hvis far vil ha barnet 50%, så får han være tilstede de 50%. Hvis han ikke kan være tilstede de 50% så skal stemor selvfølgelig få uttale seg om det.

Anonymkode: ebf61...fb3

Men det holder da at hun uttaler seg til gubben sin? Det er jo en sak mellom dem to, ikke mellom alle tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun kam ikke nekte samvær, men hun kan faktisk nekte å ta ansvar for barnet når mor og far ikke kan. 

Hadde jeg vært stemor og fikk vite at jeg ikke hadde en dritt jeg skulle sagt, men det ble forventet at jeg stilte opp, så kan jeg live deg at jeg hadde forlangt å delta i møtene på fvk. Skal jeg ta ansvar på vegne av foreldrene, så skal jeg delta som en forelder. 

Opplever at det forventes mye av stemødre. De skal stille opp med å åpne hjemmet sitt for stebarna og deres venner, passe barna mens far er på jobb, kjøre til trening når mor og far ikke kan og gjøre alt det en forelder gjør med barna hjemme. MEN du skal ikke stille opp på foreldremøte og forestillinger på skolen. Du skal ikke stille opp i idrettslaget, du får ikke være med å bestemme samvær, for DA er man plutselig ikke forelder lenger. 

Anonymkode: ebf61...fb3

Her var det vel ikke snakk om å pålegge stemor oppgaver over hode på henne, nå spinner du videre og lager flere problemstillinger enn det som er utgangspunktet i denne tråden.

Uansett, hvordan far og stemor har det er noe de må finne ut av, og det gjøres ikke på fvk under mekling/samværs-avtale. Mor og far er de eneste som har noe å si når det kommer til samvær. Om far er avhengig av stemor må jo det avklares mellom de to.

Man blir ikke forelder av å ta vare på barnet, og nei, stemor har ikke noe på foreldremøter el uten at det er avklart. Jeg skjønner det ofte er en utakknemlig "jobb" å være steforelder, men har man valgt det så må man stå i det.

Anonymkode: 58e7c...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun kam ikke nekte samvær, men hun kan faktisk nekte å ta ansvar for barnet når mor og far ikke kan. 

Hadde jeg vært stemor og fikk vite at jeg ikke hadde en dritt jeg skulle sagt, men det ble forventet at jeg stilte opp, så kan jeg live deg at jeg hadde forlangt å delta i møtene på fvk. Skal jeg ta ansvar på vegne av foreldrene, så skal jeg delta som en forelder. 

Opplever at det forventes mye av stemødre. De skal stille opp med å åpne hjemmet sitt for stebarna og deres venner, passe barna mens far er på jobb, kjøre til trening når mor og far ikke kan og gjøre alt det en forelder gjør med barna hjemme. MEN du skal ikke stille opp på foreldremøte og forestillinger på skolen. Du skal ikke stille opp i idrettslaget, du får ikke være med å bestemme samvær, for DA er man plutselig ikke forelder lenger. 

Anonymkode: ebf61...fb3

Blir provosert av slike innlegg. Håper du ikke er stemor! Finner man seg en ny partner med barn fra tidligere forhold og velger å bo sammen er barna en del av pakken. De hører like mye til i hjemmet som dere. Dersom man ikke behandler barna som en del av husholdningen og familien og har en slik holdning som du har i dette innlegget bør man vente med å flytte sammen til barna har blitt store!

Samværsavtalen er mellom mor og far, og nye partnere må innrette seg etter det som blir avtalt. 

 

 

Anonymkode: 27e12...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Steforeldre har altså ikke noe de skulle sagt i hvordan sin egen hjemmesituasjon skal være i sitt eget hjem?

Anonymkode: ebf61...fb3

Hvis man velger en partner som har barn fra før så må man være innstilt på at partneren har barna sine så mye som det er bra og best for barna, selv om den prosenten samvær kanskje endrer seg underveis.

Forelder må ta valg om hva som er best for barnet og den selv, så må dette formidles til steforelder. Steforelder kommer sist inn og må tilpasse seg. Normalen er jo at man ikke hopper rett inn i et nytt samboerskap rett fra et ekteskap/samboerforhold, og derfor etablerer rutiner med barnet. Oppegående foreldre ønsker som regel høyere samvær etterhvert hvis dette har vært lavere når ungene har vært små, hvis det har vært bedre for ungene. Da må også forelders nye partner være innstilt på at samværsprosenten også kan endre seg.

Det er først og fremst foreldrene som skal ha ansvar for barna. Om steforelder av en eller annen grunn involveres mer og skal ta mer ansvar for barna, da er det først og fremst noe dennes partner steforelder må gjøre avtale med. Det er ikke slik at steforelder skal gå inn og være forhandlende part overfor barnas andre forelder. Steforelder og forelder kan sammen bli enig innen de rammene barnas foreldre har avtalt og den delen som da faller på hver av foreldrene. De må enes om hvordan de gjør ting hjemme hos selv innen disse rammene.

Kan man ikke tilpasse seg som steforelder, da bør man heller velge en partner uten barn fra før!

Er det andre forhold rundt barna, f.eks. helseutfordringer eller andre utfordringer som krever ekstra av foreldre og steforeldre, da kan det være hensiktsmessig at alle ev. møtes for å enes om hvordan de alle best kan møte barnas behov. Men steforeldre bør fremdeles ikke være en del av forhandlingene mellom mor og far for størrelse på samvær. Mulig det kan være visse unntak, men de er nok få.

 

Anonymkode: c6990...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hyggelig tror dere det er å være hos far når stemor bruker all sin  tid og alle sine penger på egne barn mens far deler seg mellom dem? 

La oss si at ar har etbarn fra tidligere forhold og to barn med stemor. Stemor bruker 1 time på å hjelpe sine barn med lekser. Det blir 30 minutter på hver. Far bruker 1 time på å hjelpe sine 3 barn med lekser. Det blir 20 minutter på hver. Det ene barnet får 20 mi utter hjelp totalt mens de to andre får 50 minutter. Mor kommer hjem med lørdagsgodt til sine barn. Ingenting til stebarnet.osv.  Det blir jo ikke hyggelige forhold i familien om ikke de voksne samarbeider om at alle skal ha det bra. 

Anonymkode: 260ec...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor hyggelig tror dere det er å være hos far når stemor bruker all sin  tid og alle sine penger på egne barn mens far deler seg mellom dem? 

La oss si at ar har etbarn fra tidligere forhold og to barn med stemor. Stemor bruker 1 time på å hjelpe sine barn med lekser. Det blir 30 minutter på hver. Far bruker 1 time på å hjelpe sine 3 barn med lekser. Det blir 20 minutter på hver. Det ene barnet får 20 mi utter hjelp totalt mens de to andre får 50 minutter. Mor kommer hjem med lørdagsgodt til sine barn. Ingenting til stebarnet.osv.  Det blir jo ikke hyggelige forhold i familien om ikke de voksne samarbeider om at alle skal ha det bra. 

Anonymkode: 260ec...c14

Da håper jeg at far har nok bein i nesa til å sette foten ned og fortelle at sånn oppførsel kan han ikke akseptere. Tingen er at går man inn i et samboerforhold / ekteskap med en som har barn fra før, så skal stebarnet/barna behandles som et familiemedlem, ikke som noe som tilhører den andre. Kan man ikke klare det, får man fortsette å være særboere og være kjærester når stebarnet ikke er tilstede. Steforelderen kan hjelpe egne barn så mye den vil og kjøpe så mye godterier eller andre ting den vil til sine egne barn. Men ikke når ste-barna er i huset. Da har man en fordømt plikt til å behandle stebarnet som et fullverdig og likeverdig medlem av familien. 

Har man stebarn med en oppegående partner, må man være forberedt på og når som helst bli steforelder på heltid, dvs at stebarnet kan komme til å bo der 100%. Partneren har barn, og barna kan når som helst bli nødt til å flytte fra den andre forelderen av gode eller mindre gode grunner. Velger man seg en partner med barn, så velger man seg en partner med barn,og en eks-partner som alltid vil være der, og måtte være der. Ekspartneren burde selvfølgelig også sørge for et godt forhold til nye partnere som kommer inn, jeg mener at det egentlig er noe man har plikt til. Men selv om ekspartneren er en dritt, så vet man at når man går inn i et sånt forhold så må man forholde seg til den dritten også. Barnet er der uansett,og det har ikke fått velge noe som helst. 

 

 

Anonymkode: a77e8...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor hyggelig tror dere det er å være hos far når stemor bruker all sin  tid og alle sine penger på egne barn mens far deler seg mellom dem? 

La oss si at ar har etbarn fra tidligere forhold og to barn med stemor. Stemor bruker 1 time på å hjelpe sine barn med lekser. Det blir 30 minutter på hver. Far bruker 1 time på å hjelpe sine 3 barn med lekser. Det blir 20 minutter på hver. Det ene barnet får 20 mi utter hjelp totalt mens de to andre får 50 minutter. Mor kommer hjem med lørdagsgodt til sine barn. Ingenting til stebarnet.osv.  Det blir jo ikke hyggelige forhold i familien om ikke de voksne samarbeider om at alle skal ha det bra. 

Anonymkode: 260ec...c14

Dette er faktisk enkelt - har man den innstillingen til å være stemor så blir man ikke stemor i utgangspunktet! Da velger man seg en mann som ikke har barn fra før.

Velger man seg en mann som har barn fra før så må man akseptere at hans barn er en like stor del av familien som ev. egne og felles barn er det.

Jeg håper virkelig det er slik at man har vett nok til å gi barn den leksehjelpen hvert enkelt barn trenger, og ikke bruker stoppeklokken for å gi på sekundet "lik" hjelp. Og hvordan man gjør det økonomisk i en slik lappeteppefamilie, det må far og stemor da bli enige om slik at ikke noen av barna behandles urettferdig. Det burde virkelig være en selvfølge.

Dere som mener at stemor skal få være med og bestemme samværsprosenten ny mann har med sine barn - går det andre veien også? At dere ville godtatt at far og stemor fikk barna 80 % fordi stemor kan stille opp mer enn far og de så gjerne ønsker å ha barna mest mulig, og slik at du da bare satt igjen med 20 % samvær selv... fordi stemor skulle være med på å bestemme samvær? For stemor må jo ha like mye å si som mor og far... og da blir jo far og stemor sittende med majoriteten...

Anonymkode: c6990...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...