Gå til innhold

Familievernkontoret, far vil ha med sin samboer noe jeg synes blir feil.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi skal bli enige om samværskontrakt og andre ting, dette synes jeg skal være noe jeg og far blir enige om. Kan man nekte at far tar med samboer? 

 

Anonymkode: f7da7...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke hvorfor fars samboer skal være med?

Du kan si nei til det, for avtalen er jo mellom deg og far.

Om det hadde vært problemer med barn som krever mye av alle involverte voksne, f.eks. sykdom som gjør at alle må behandle barnet likt, da kunne det vært hensiktsmessig i noen tilfeller å ha med fars og mors nye partnere, men bare samværskontrakt er det virkelig ikke nødvendig. Da vil jeg tro at far er lite selvstendig og kanskje lar seg styre av sin samboer. Men kanskje jeg bare er fordomsfull ;)

Anonymkode: c6990...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, så lenge far sin samboer tar del i barnets liv (slik som eg mener man bør som steforelder) så har hun absolutt noe der og gjøre, hun er like mye en del av hverdagen til barnet som både far og mor er (går eg utifra).. og som stemor selv vil eg bare få poengtere hvor viktig det er at mor far og steforelder klarer og samarbeide, og at den andre forelderen forstår at d er faktisk bare til barnets beste og ikke ett ønske om å ta over noen sin rolle!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bondejenta&lillegutt skrev:

Altså, så lenge far sin samboer tar del i barnets liv (slik som eg mener man bør som steforelder) så har hun absolutt noe der og gjøre, hun er like mye en del av hverdagen til barnet som både far og mor er (går eg utifra).. og som stemor selv vil eg bare få poengtere hvor viktig det er at mor far og steforelder klarer og samarbeide, og at den andre forelderen forstår at d er faktisk bare til barnets beste og ikke ett ønske om å ta over noen sin rolle!! 

Selvfølgelig er det viktig med et godt samarbeid og at alle voksne rundt barna er innstilt på barnas beste. Men akkurat den formelle avtalen om samværet, det er noe som far og mor som likeverdige bør avtale. Om far tar med sin nye partner med til slike møter så risikerer man at det blir en ubalanse i samtalen, hvor fars samboer mener hun også skal ha rett til å bestemme og påvirke mor. Det har hun ikke. Hvordan far og samboer ønsker å ha det hjemme hos seg, det er noe de må og bør bli enige om sammen, så er det fars oppgave å være far og gjøre det som er best for barna.

Jeg ville faktisk ha vurdert å ta med advokat som min støtte/vitne hvis far skulle ha med ny samboer når samvær skulle avtales.

I en situasjon hvor barna hadde spesielle behov eller utfordringer i hverdagen, da hadde jeg stilt meg positiv til å også inkludere stemor i møter om situasjonen. Men altså ikke for selve samværssamtalen.

Anonymkode: c6990...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bondejenta&lillegutt skrev:

Altså, så lenge far sin samboer tar del i barnets liv (slik som eg mener man bør som steforelder) så har hun absolutt noe der og gjøre, hun er like mye en del av hverdagen til barnet som både far og mor er (går eg utifra).. og som stemor selv vil eg bare få poengtere hvor viktig det er at mor far og steforelder klarer og samarbeide, og at den andre forelderen forstår at d er faktisk bare til barnets beste og ikke ett ønske om å ta over noen sin rolle!! 

Men, alt det der kan man klare uten at steforeldre skal med på familievernkontoret.  Det er for foreldrene, og deres samarbeid og avtaler. 

Anonymkode: 6daaf...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har ikke noe der å gjøre. 

Er hun sjalu, siden hun må bli med?

Anonymkode: 6daaf...4fd

Eller kanskje det er mor som er sjalu?

Anonymkode: 86b98...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller kanskje det er mor som er sjalu?

Anonymkode: 86b98...ee3

Skulle det være årsaken er det jo dessto større grunn til at far ikke bør ønske å ta med sin nye samboer som krykke fordi han ikke er selvstendig nok selv... Det er i et slikt tilfelle dessto større grunn til at far bidrar til å redusere spenning og dårlig samarbeid med mor - og det gjør han ikke ved å gjøre ny partner til en part i samværskontrakten.

Samværsordninger skal være avtaler mellom mor og far. Så er det opp til dem å gjøre egne avtaler med sine nye partnere. Nye samboere er ikke en part i samværsavtalen.

Anonymkode: c6990...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun også har særkullsbarn kan det godt hende hun vil være med for å legge en kanal i deres lappeteppefamilie, at de har en tanke om hvordan helger og ferier skal legges opp med når de skal være barnefri osv. 

Men far kan fint ta med en lapp eller en kalender med hennes samvær også snakke med deg om deres samvær. 

Jeg tenker at hun ikke har noe på disse møtene å gjøre, og det kan du si fra om 

Anonymkode: 8d1cf...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det viktig med et godt samarbeid og at alle voksne rundt barna er innstilt på barnas beste. Men akkurat den formelle avtalen om samværet, det er noe som far og mor som likeverdige bør avtale. Om far tar med sin nye partner med til slike møter så risikerer man at det blir en ubalanse i samtalen, hvor fars samboer mener hun også skal ha rett til å bestemme og påvirke mor. Det har hun ikke. Hvordan far og samboer ønsker å ha det hjemme hos seg, det er noe de må og bør bli enige om sammen, så er det fars oppgave å være far og gjøre det som er best for barna.

Jeg ville faktisk ha vurdert å ta med advokat som min støtte/vitne hvis far skulle ha med ny samboer når samvær skulle avtales.

I en situasjon hvor barna hadde spesielle behov eller utfordringer i hverdagen, da hadde jeg stilt meg positiv til å også inkludere stemor i møter om situasjonen. Men altså ikke for selve samværssamtalen.

Anonymkode: c6990...c57

Det var vel mer enn bare primære samværet som skulle taes opp, sto i innlegget samvær og andre ting..  har selv vært med på familievernkontoret, og blitt holdt vekke, og for å si d pent, d var mye enklere for alle parter og få til en ordning som fungerte med alle parter til stede 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fars samboer bor der, barnet skal bo i hennes hjem også. Hun og far bestemmer sammen hvor ofte det er mulig at de kan ha barnet. Hvis far bestemmer noe over hodet på henne, så kan jo det skape konflikter og med det- uro for barnet. 

Slik sett forstår jeg at hun vil være med å bestemme hvor mye samvær som passer inn i deres samliv og logistikk ellers. Og hun er ikke en ond stemor fordi hun vil være med å bestemme i sitt eget hjem.

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fars samboer bor der, barnet skal bo i hennes hjem også. Hun og far bestemmer sammen hvor ofte det er mulig at de kan ha barnet. Hvis far bestemmer noe over hodet på henne, så kan jo det skape konflikter og med det- uro for barnet. 

Slik sett forstår jeg at hun vil være med å bestemme hvor mye samvær som passer inn i deres samliv og logistikk ellers. Og hun er ikke en ond stemor fordi hun vil være med å bestemme i sitt eget hjem.

Anonymkode: ebf61...fb3

Hvor mye samvær som passer inn i deres samliv? Herregud, det er ungen hans. Så hvis pappa og stemor synes at det bare passer å ha barnet 40% og mamma synes det samme, hvor skal barnet være de siste 20%.

Anonymkode: 95086...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, godtar ikke familievernkontoret at andre enn foreldrene er med i møter ang samvær. Det er mellom mor og far. Er iallefall sånn her omkring. 

Anonymkode: c6afa...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
2 timer siden, Bondejenta&lillegutt skrev:

Altså, så lenge far sin samboer tar del i barnets liv (slik som eg mener man bør som steforelder) så har hun absolutt noe der og gjøre, hun er like mye en del av hverdagen til barnet som både far og mor er (går eg utifra).. og som stemor selv vil eg bare få poengtere hvor viktig det er at mor far og steforelder klarer og samarbeide, og at den andre forelderen forstår at d er faktisk bare til barnets beste og ikke ett ønske om å ta over noen sin rolle!! 

Men det hjelper jo ikke på samarbeidet mellom mor og far at at far kun dukker opp som tohodet troll. Da får jo meklingen en slags karakter av å være flertallsavgjørelse... 

Hvis far og hans nye samboer ikke kan enes om det far kommer hjem med, så får de heller bestille en egen time etterpå, der bare de selv går. Så kan de få ryddet opp i egne uoverensstemmelser uten at mor til barna behøver å være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye samvær som passer inn i deres samliv? Herregud, det er ungen hans. Så hvis pappa og stemor synes at det bare passer å ha barnet 40% og mamma synes det samme, hvor skal barnet være de siste 20%.

Anonymkode: 95086...79e

Tenker du at hvis mor kun kan ha 40%, og far kan ha 40%, men klarer 60% hvis stemor går med på å stille opp 20%, så skal hun ikke ha noe å si på det?

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fars samboer bor der, barnet skal bo i hennes hjem også. Hun og far bestemmer sammen hvor ofte det er mulig at de kan ha barnet. Hvis far bestemmer noe over hodet på henne, så kan jo det skape konflikter og med det- uro for barnet. 

Slik sett forstår jeg at hun vil være med å bestemme hvor mye samvær som passer inn i deres samliv og logistikk ellers. Og hun er ikke en ond stemor fordi hun vil være med å bestemme i sitt eget hjem.

Anonymkode: ebf61...fb3

Fars konflikt med fars kone er da noe han må løse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du at hvis mor kun kan ha 40%, og far kan ha 40%, men klarer 60% hvis stemor går med på å stille opp 20%, så skal hun ikke ha noe å si på det?

Anonymkode: ebf61...fb3

Nei, jeg tenker at begge foreldre må være innstilit på å kunne ha barnet 100%

Anonymkode: 95086...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pashla skrev:

Fars konflikt med fars kone er da noe han må løse selv.

Ikke hvis konflikten omhandler hvor vidt stemor skal ta ansvar for barnet. Foreldrene har ansvar for barnet, ikke steforelderen 

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg tenker at begge foreldre må være innstilit på å kunne ha barnet 100%

Anonymkode: 95086...79e

Og da er det vel lurt å ha eventuelle steforeldre med på laget?

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og da er det vel lurt å ha eventuelle steforeldre med på laget?

Anonymkode: ebf61...fb3

Ikke på møtet nei

Anonymkode: 95086...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke på møtet nei

Anonymkode: 95086...79e

Steforeldre har altså ikke noe de skulle sagt i hvordan sin egen hjemmesituasjon skal være i sitt eget hjem?

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Steforeldre har altså ikke noe de skulle sagt i hvordan sin egen hjemmesituasjon skal være i sitt eget hjem?

Anonymkode: ebf61...fb3

Det burde være en selvfølge for steforeldre at barnet evt er der 100% hvis det er det beste.

Anonymkode: 95086...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fars samboer bor der, barnet skal bo i hennes hjem også. Hun og far bestemmer sammen hvor ofte det er mulig at de kan ha barnet. Hvis far bestemmer noe over hodet på henne, så kan jo det skape konflikter og med det- uro for barnet. 

Slik sett forstår jeg at hun vil være med å bestemme hvor mye samvær som passer inn i deres samliv og logistikk ellers. Og hun er ikke en ond stemor fordi hun vil være med å bestemme i sitt eget hjem.

Anonymkode: ebf61...fb3

Dette er jo noe far og sambo må bli enige om på forhånd. Samtidig så må jo far få ha samvær uten at ny sambo skal bestemme dette. 

Anonymkode: 4ec99...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familievernkontoret ønsker ikke å involvere nye partnere mer enn nødvendig. Foreldre er foreldre bestandig, partnere byttes ut. 

Anonymkode: a52d7...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det burde være en selvfølge for steforeldre at barnet evt er der 100% hvis det er det beste.

Anonymkode: 95086...79e

Hvis deler av ansvaret legges på steforelderen, så bør den selvfølgelig være en del av planleggingen av det.

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...