Gå til innhold

Familievernkontoret, far vil ha med sin samboer noe jeg synes blir feil.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor mange fedre som hadde akseptert at mors nye mann skulle presse seg med i meklingen og anse seg som part i det formelle samarbeidet rundt barna (som ikke er hans).

Anonymkode: fb17f...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun kam ikke nekte samvær, men hun kan faktisk nekte å ta ansvar for barnet når mor og far ikke kan. 

Hadde jeg vært stemor og fikk vite at jeg ikke hadde en dritt jeg skulle sagt, men det ble forventet at jeg stilte opp, så kan jeg live deg at jeg hadde forlangt å delta i møtene på fvk. Skal jeg ta ansvar på vegne av foreldrene, så skal jeg delta som en forelder. 

Opplever at det forventes mye av stemødre. De skal stille opp med å åpne hjemmet sitt for stebarna og deres venner, passe barna mens far er på jobb, kjøre til trening når mor og far ikke kan og gjøre alt det en forelder gjør med barna hjemme. MEN du skal ikke stille opp på foreldremøte og forestillinger på skolen. Du skal ikke stille opp i idrettslaget, du får ikke være med å bestemme samvær, for DA er man plutselig ikke forelder lenger. 

Anonymkode: ebf61...fb3

Når du velger en mann med barn så velger du barna også. De er i en pakke, og du høres helt skadd ut om du forventer at han skal avtale med deg om han får ha samvær med sine barn. Han er far 100%, selv om han kanskje må dele på samværet. Barna først, så andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har en fantastisk stemor. Hun stiller opp, behandler han som sine egne og er generelt bare god. Likevel tar hun ikke del i samtalene mellom far og meg som gjelder selve samværet. De to har nok funnet ut sammen hvordan hverdagen skal organiseres, det legger ikke jeg meg borti. Hun har hele tiden hatt mulighet/tillatelse til å være med på foreldremøter,  foreldresamtaler, idrett etc, men siden én må være hjemme med øvrige barn eller følge på andre aktiviteter, er det naturlig at de følger sine særkullsbarn. 

Ta f.eks samtalene våre om sommerferie. Den avtaler vi fra år til år. De finner ut når de ønsker ferie med barnet , det samme gjør jeg. Så avtaler far og jeg det endelige resultatet. Stemor er ikke med i de samtalene. Vi sørger alltid for at de iallefall får minst én uke sammen med alle barna. Men stesøsken og halvsøsken skal ha ferie med sine samværsforeldre også, så sjeldent det blir mer enn én uke samlet for dem. 

Far og jeg har endret samværet flere ganger, når vi ser og hører at sønnen vår har behov for det. Stemor har aldri tatt del i våre samtaler, men jeg går utfra at de to ha snakket seg imellom ift ansvarsfordeling i hverdagen. Nå vil heldigvis stemor ha så mye tid med han som mulig, så det har aldri vært noe problem å øke tiden hos pappa når han har ønsket det. 

Anonymkode: c6afa...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Når du velger en mann med barn så velger du barna også. De er i en pakke, og du høres helt skadd ut om du forventer at han skal avtale med deg om han får ha samvær med sine barn. Han er far 100%, selv om han kanskje må dele på samværet. Barna først, så andre mennesker.

Du glemte det andre leddet i setningen. Hvis det forventes at stemor skal stille opp, så har hun noe hun skal ha sagt.

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da håper jeg at far har nok bein i nesa til å sette foten ned og fortelle at sånn oppførsel kan han ikke akseptere. Tingen er at går man inn i et samboerforhold / ekteskap med en som har barn fra før, så skal stebarnet/barna behandles som et familiemedlem, ikke som noe som tilhører den andre. Kan man ikke klare det, får man fortsette å være særboere og være kjærester når stebarnet ikke er tilstede. Steforelderen kan hjelpe egne barn så mye den vil og kjøpe så mye godterier eller andre ting den vil til sine egne barn. Men ikke når ste-barna er i huset. Da har man en fordømt plikt til å behandle stebarnet som et fullverdig og likeverdig medlem av familien. 

Har man stebarn med en oppegående partner, må man være forberedt på og når som helst bli steforelder på heltid, dvs at stebarnet kan komme til å bo der 100%. Partneren har barn, og barna kan når som helst bli nødt til å flytte fra den andre forelderen av gode eller mindre gode grunner. Velger man seg en partner med barn, så velger man seg en partner med barn,og en eks-partner som alltid vil være der, og måtte være der. Ekspartneren burde selvfølgelig også sørge for et godt forhold til nye partnere som kommer inn, jeg mener at det egentlig er noe man har plikt til. Men selv om ekspartneren er en dritt, så vet man at når man går inn i et sånt forhold så må man forholde seg til den dritten også. Barnet er der uansett,og det har ikke fått velge noe som helst. 

 

 

Anonymkode: a77e8...87f

Akkurat fordi at stebarnet er en fullverdig del av familien er det biktig at begge de voksne i huset jobber sammen for å være gode foreldre. Da er det viktig at begge er med på meklingsmøter ol. En stemor vil i praksiss ha så mye med stebarnet å gjøre at det er viktig å avklare med henne ting som har med samværet å gjøre.

Hvis far har føere barn kan han for eksempel ikke på mætet bare love at han skal hente barnet etter fotballtrening hver onsdag hvis stemor trenger bilen for å hente sitt barn. Slike ting løser seg spm regel veldig greit hvis alle parter kan snakke sammen, men det blir lett frustrasjon og vanskrlig å få gode avtaler hvis far må ta avgjørelsen uten å avklare med stemor først eller utsette avgjørelsen til han har snakket med henne.

Stemor vil uansett om man liker det eller ikke være en vintig del av barnets liv. Derfpr er det bra om hun er med på slike møter. Det samme gjelder selvfølgelig stefar på den andre siden.

Anonymkode: 260ec...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du glemte det andre leddet i setningen. Hvis det forventes at stemor skal stille opp, så har hun noe hun skal ha sagt.

Anonymkode: ebf61...fb3

Det er kun du som gnager om det da

Anonymkode: 95086...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Steforeldre har altså ikke noe de skulle sagt i hvordan sin egen hjemmesituasjon skal være i sitt eget hjem?

Anonymkode: ebf61...fb3

Selvfølgelig har hun det, men hun har ingenting i dette møtet å gjøre. Hvis ikke hun klarer å kommunisere til mannen sin hva hun ønsker, så har de et problem.  Men de har også et problem hvis far ønsker 50/50, mens ny samboer synes det holder med annenhver helg. Men det er ikke en problemstilling som moren til barnet trenger å tenke på.

Anonymkode: 28ac5...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er kun du som gnager om det da

Anonymkode: 95086...79e

Det er mange som forventer at en stemor skal stå med åpne armer og stille opp på lik linje med foreldrene. Men om man da skal stille opp, så må man faktisk få lov å uttale seg om hva som passer for en selv. Hvis foreldrene tar seg av barnet selv og ikke forventer at stemor skal stille opp med kjøring, legging, lekser eller ha barnet alene eller andre ting, nei-da har hun ikke noe der å gjøre.

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig har hun det, men hun har ingenting i dette møtet å gjøre. Hvis ikke hun klarer å kommunisere til mannen sin hva hun ønsker, så har de et problem.  Men de har også et problem hvis far ønsker 50/50, mens ny samboer synes det holder med annenhver helg. Men det er ikke en problemstilling som moren til barnet trenger å tenke på.

Anonymkode: 28ac5...3f3

Hvis hun kommuniserer med mannen sin og de feks finner ut at det passer best for de med en 40% på grunn av jobben til far, og stemor ikke kan passe barnet og han kommer hjem fra fvk og er blitt enigmatiske mor om 50%, for det passet best for mor og barnet. Da har de kommunisert, men stemor blir overkjørt. 

Jeg var stemor selv noen år, og jeg valgte å gå etter at slik ting ble avgjort uten å sjekke med meg. De avtalte at, siden jeg jobbet inn så mye tid at jeg kunne ta meg fri på mandager, så skulle barnet være hos oss fra fredag til mandag. Jeg kunne levere barnet til mor etter klokken 11, eller i barnehagen før klokken 9. I tillegg avtalte de at jeg skulle ha barnet de helgene far jobbet da han jobbet hver tredje helg og hadde barnet annenhver helg. Barnet var ikke mitt ansvar. Likevel ble jeg pålagt en masse ansvar jeg ikke var spurt om av mor eller far. Da jeg kom på foreldremøte ble jeg bedt om å gå. Jeg hadde ikke noe det å gjøre. Jeg var ikke forelder. 

For noen år tilbake eksisterte det et «mine, dine, våre barn» emne her og der var det mange slike historier. Min er altså ikke unik, slikt skjer hele tiden. 

Skal man da ikke få være med å bestemme? For hvis jeg sa nei til å passe barnet, så var det ikke måte på hvor slem jeg var. Jeg var ikke glad i barnet, ville splitte far og barn, ville ikke at barnet skulle ha et forhold til far osv. Jeg var den slemme fordi jeg ikke ville ta et ansvar de påla meg. 

I disse situasjonene har stemor absolutt noe på fvk å gjøre. Så lenge hun forventes å skulle ha deler av samværet på vegne av far, så har hun noe å si. Dersom foreldrene klarer å ta samværet selv og ikke forventer at stemor skal ta barnet alene noen gang, så trenger hun ikke delta. Eller dersom hun og far er enige om fordelingen. 

Jeg ba min eks om å flytte etter to år. Da orket jeg ikke mer. 

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun kommuniserer med mannen sin og de feks finner ut at det passer best for de med en 40% på grunn av jobben til far, og stemor ikke kan passe barnet og han kommer hjem fra fvk og er blitt enigmatiske mor om 50%, for det passet best for mor og barnet. Da har de kommunisert, men stemor blir overkjørt. 

Jeg var stemor selv noen år, og jeg valgte å gå etter at slik ting ble avgjort uten å sjekke med meg. De avtalte at, siden jeg jobbet inn så mye tid at jeg kunne ta meg fri på mandager, så skulle barnet være hos oss fra fredag til mandag. Jeg kunne levere barnet til mor etter klokken 11, eller i barnehagen før klokken 9. I tillegg avtalte de at jeg skulle ha barnet de helgene far jobbet da han jobbet hver tredje helg og hadde barnet annenhver helg. Barnet var ikke mitt ansvar. Likevel ble jeg pålagt en masse ansvar jeg ikke var spurt om av mor eller far. Da jeg kom på foreldremøte ble jeg bedt om å gå. Jeg hadde ikke noe det å gjøre. Jeg var ikke forelder. 

For noen år tilbake eksisterte det et «mine, dine, våre barn» emne her og der var det mange slike historier. Min er altså ikke unik, slikt skjer hele tiden. 

Skal man da ikke få være med å bestemme? For hvis jeg sa nei til å passe barnet, så var det ikke måte på hvor slem jeg var. Jeg var ikke glad i barnet, ville splitte far og barn, ville ikke at barnet skulle ha et forhold til far osv. Jeg var den slemme fordi jeg ikke ville ta et ansvar de påla meg. 

I disse situasjonene har stemor absolutt noe på fvk å gjøre. Så lenge hun forventes å skulle ha deler av samværet på vegne av far, så har hun noe å si. Dersom foreldrene klarer å ta samværet selv og ikke forventer at stemor skal ta barnet alene noen gang, så trenger hun ikke delta. Eller dersom hun og far er enige om fordelingen. 

Jeg ba min eks om å flytte etter to år. Da orket jeg ikke mer. 

Anonymkode: ebf61...fb3

Her er det jo kun far som har feilet i samtalene. Han skulle aldri laget en slik samværsavtale uten å ha avklart det med deg. Mor må gå utfra at dere to har blitt enige før samtalene og at far ikke lager en avtale som ikke gagner barnet. For det gagner ikke barnet å være sammen med noen som ikke ønsker eller kan det (om du f.eks hadde planer for de mandagene og helgene). 

Når far og jeg ble enige om å utvide samværet, måtte jeg selvfølgelig gå utfra at han og stemor hadde avklart det på forhånd. Hun er eller har mulighet til å være med på alt som angår sønnen vår. Vi har skrevet viljeerklæring som sier vi ønsker hun skal få ansvaret for sønnen vår om det skjer noe med oss. Men hun er ikke med i de siste samtalene hvor det endelige samværet blir bestemt. De har jo blitt enige på forhånd, da er det opptil far og meg å bli enige utfra alles ønsker, men aller mest barnets behov. 

Anonymkode: c6afa...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det jo kun far som har feilet i samtalene. Han skulle aldri laget en slik samværsavtale uten å ha avklart det med deg. Mor må gå utfra at dere to har blitt enige før samtalene og at far ikke lager en avtale som ikke gagner barnet. For det gagner ikke barnet å være sammen med noen som ikke ønsker eller kan det (om du f.eks hadde planer for de mandagene og helgene). 

Når far og jeg ble enige om å utvide samværet, måtte jeg selvfølgelig gå utfra at han og stemor hadde avklart det på forhånd. Hun er eller har mulighet til å være med på alt som angår sønnen vår. Vi har skrevet viljeerklæring som sier vi ønsker hun skal få ansvaret for sønnen vår om det skjer noe med oss. Men hun er ikke med i de siste samtalene hvor det endelige samværet blir bestemt. De har jo blitt enige på forhånd, da er det opptil far og meg å bli enige utfra alles ønsker, men aller mest barnets behov. 

Anonymkode: c6afa...191

Problemet er at hvis stemor ikke får være med på møtet kan hun ikke si noe om forslag fra mor. Da må far enten gjette på om det er greit for stemor eller si nei til alt før han har snakket med henne. Hvis stemor er tilstede på møtet kan ting bli avklart med en gang.

Jeg kan ikke forstå annet enn at det er til barnas beste at stemor (og eventuelt stefar) er til stede på slike møter selv om det formelt sett er foreldrene som har ansvaret.

Anonymkode: 260ec...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det jo kun far som har feilet i samtalene. Han skulle aldri laget en slik samværsavtale uten å ha avklart det med deg. Mor må gå utfra at dere to har blitt enige før samtalene og at far ikke lager en avtale som ikke gagner barnet. For det gagner ikke barnet å være sammen med noen som ikke ønsker eller kan det (om du f.eks hadde planer for de mandagene og helgene). 

Når far og jeg ble enige om å utvide samværet, måtte jeg selvfølgelig gå utfra at han og stemor hadde avklart det på forhånd. Hun er eller har mulighet til å være med på alt som angår sønnen vår. Vi har skrevet viljeerklæring som sier vi ønsker hun skal få ansvaret for sønnen vår om det skjer noe med oss. Men hun er ikke med i de siste samtalene hvor det endelige samværet blir bestemt. De har jo blitt enige på forhånd, da er det opptil far og meg å bli enige utfra alles ønsker, men aller mest barnets behov. 

Anonymkode: c6afa...191

Jeg hadde ikke så mye andre planer de helgene. Ikke mandagene heller. Men mor og far spurte meg ikke. De tok det for gitt at jeg skulle stille opp. Da har jeg noe med samværet å gjøre, og da har jeg noe på fvk å gjøre. Kan ikke forstå at det er så vanskelig at tre foreldre blir enige. Kanskje er far så konfliktsky overfor mor og derfor avtaler slike ring over hodet på henne og at det derfor er rent praktisk at hun blir med slik at man unngår det? 

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun kommuniserer med mannen sin og de feks finner ut at det passer best for de med en 40% på grunn av jobben til far, og stemor ikke kan passe barnet og han kommer hjem fra fvk og er blitt enigmatiske mor om 50%, for det passet best for mor og barnet. Da har de kommunisert, men stemor blir overkjørt. 

Jeg var stemor selv noen år, og jeg valgte å gå etter at slik ting ble avgjort uten å sjekke med meg. De avtalte at, siden jeg jobbet inn så mye tid at jeg kunne ta meg fri på mandager, så skulle barnet være hos oss fra fredag til mandag. Jeg kunne levere barnet til mor etter klokken 11, eller i barnehagen før klokken 9. I tillegg avtalte de at jeg skulle ha barnet de helgene far jobbet da han jobbet hver tredje helg og hadde barnet annenhver helg. Barnet var ikke mitt ansvar. Likevel ble jeg pålagt en masse ansvar jeg ikke var spurt om av mor eller far. Da jeg kom på foreldremøte ble jeg bedt om å gå. Jeg hadde ikke noe det å gjøre. Jeg var ikke forelder. 

For noen år tilbake eksisterte det et «mine, dine, våre barn» emne her og der var det mange slike historier. Min er altså ikke unik, slikt skjer hele tiden. 

Skal man da ikke få være med å bestemme? For hvis jeg sa nei til å passe barnet, så var det ikke måte på hvor slem jeg var. Jeg var ikke glad i barnet, ville splitte far og barn, ville ikke at barnet skulle ha et forhold til far osv. Jeg var den slemme fordi jeg ikke ville ta et ansvar de påla meg. 

I disse situasjonene har stemor absolutt noe på fvk å gjøre. Så lenge hun forventes å skulle ha deler av samværet på vegne av far, så har hun noe å si. Dersom foreldrene klarer å ta samværet selv og ikke forventer at stemor skal ta barnet alene noen gang, så trenger hun ikke delta. Eller dersom hun og far er enige om fordelingen. 

Jeg ba min eks om å flytte etter to år. Da orket jeg ikke mer. 

Anonymkode: ebf61...fb3

Ikke noe av dette har med barnets mor å gjøre. Jeg forstår meg ikke på stemødre som syter over at «det forventes at vi skal bidra såååå mye, men vi får ikke være med å bestemme». Dere velger HELT SELV hvor mye dere vil bidra i stebarnas liv. Far kan ikke tvinge dere til noe som helst, og i hvert fall ikke barnas mor. Hvis far har inngått en samværsavtale med mor som innebærer at stemor MÅ være barnevakt for hans barn, så er jo dette en sak mellom far og stemor. Hvis verken far eller stemor kan ha barna til avtalte tider, så må jo mor og far avtale nytt samvær.

Anonymkode: fb17f...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke så mye andre planer de helgene. Ikke mandagene heller. Men mor og far spurte meg ikke. De tok det for gitt at jeg skulle stille opp. Da har jeg noe med samværet å gjøre, og da har jeg noe på fvk å gjøre. Kan ikke forstå at det er så vanskelig at tre foreldre blir enige. Kanskje er far så konfliktsky overfor mor og derfor avtaler slike ring over hodet på henne og at det derfor er rent praktisk at hun blir med slik at man unngår det? 

Anonymkode: ebf61...fb3

Da sier du til mannen min at du forlanger å bli spurt om å ha barna. Verre er det virkelig ikke!

Anonymkode: fb17f...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke noe av dette har med barnets mor å gjøre. Jeg forstår meg ikke på stemødre som syter over at «det forventes at vi skal bidra såååå mye, men vi får ikke være med å bestemme». Dere velger HELT SELV hvor mye dere vil bidra i stebarnas liv. Far kan ikke tvinge dere til noe som helst, og i hvert fall ikke barnas mor. Hvis far har inngått en samværsavtale med mor som innebærer at stemor MÅ være barnevakt for hans barn, så er jo dette en sak mellom far og stemor. Hvis verken far eller stemor kan ha barna til avtalte tider, så må jo mor og far avtale nytt samvær.

Anonymkode: fb17f...344

Da er det en sak mellom far og mor. Dersom det ikke passer for stemor, så må mor og far finne en annen løsning. Da har det noe med mor å gjøre. 

 

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da sier du til mannen min at du forlanger å bli spurt om å ha barna. Verre er det virkelig ikke!

Anonymkode: fb17f...344

Nei. Tenk så følt om jeg ville være med å bidra til å finne løsninger som er til barnets beste. Så grusom er jeg!

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke så mye andre planer de helgene. Ikke mandagene heller. Men mor og far spurte meg ikke. De tok det for gitt at jeg skulle stille opp. Da har jeg noe med samværet å gjøre, og da har jeg noe på fvk å gjøre. Kan ikke forstå at det er så vanskelig at tre foreldre blir enige. Kanskje er far så konfliktsky overfor mor og derfor avtaler slike ring over hodet på henne og at det derfor er rent praktisk at hun blir med slik at man unngår det? 

Anonymkode: ebf61...fb3

Og med den tankegangen der "mister" du endel mødre. Det er ikke 3 foreldre, stemor/far er ikke en forelder.

Anonymkode: 58e7c...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og med den tankegangen der "mister" du endel mødre. Det er ikke 3 foreldre, stemor/far er ikke en forelder.

Anonymkode: 58e7c...eea

Hva er de da? En som aldri har stemmerett? En som aldri kan bestemme noe? Ta avgjørelser i samarbeid med både mor og far? Hvis man fungerer som en forelder, så er man en forelder eller foresatt. 

Det finnes mange typer foreldre. 

Anonymkode: ebf61...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Tenk så følt om jeg ville være med å bidra til å finne løsninger som er til barnets beste. Så grusom er jeg!

Anonymkode: ebf61...fb3

Da evner du vel å finne løsning i samarbeid med far?

Dette er ikke så vanskelig. Barnets foreldre kommer til enighet om en samværsavtale med utgangspunkt i barnets beste, slik de er forplikta til. Hvis denne avtalen innebærer at stemor/stefar får problemer fordi mor/far ikke klarer å overholde sin del av avtalen, så løses dette på to måter:

• stemor/stefar sier «Ok, null stress, jeg kan passe barnet når du ikke kan. Dere trenger ikke endre på samværsavtalen.

• stemor/stefar sier: «Dette kan jeg ikke hjelpe dere å løse. Du må være hjemme med barnet selv, eller endre samværsavtalen.

Steforeldre MÅ jo ikke løse problemer som ikke er sine. 

Anonymkode: fb17f...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da evner du vel å finne løsning i samarbeid med far?

Dette er ikke så vanskelig. Barnets foreldre kommer til enighet om en samværsavtale med utgangspunkt i barnets beste, slik de er forplikta til. Hvis denne avtalen innebærer at stemor/stefar får problemer fordi mor/far ikke klarer å overholde sin del av avtalen, så løses dette på to måter:

• stemor/stefar sier «Ok, null stress, jeg kan passe barnet når du ikke kan. Dere trenger ikke endre på samværsavtalen.

• stemor/stefar sier: «Dette kan jeg ikke hjelpe dere å løse. Du må være hjemme med barnet selv, eller endre samværsavtalen.

Steforeldre MÅ jo ikke løse problemer som ikke er sine. 

Anonymkode: fb17f...344

Men hvis stemor og stefar er med på møtet i første omgang kan det løses der og da i stedenfor å måtte gå mange runder frem og tilbake. Hvorfor er det så ille at de vil være med?

Anonymkode: 260ec...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat fordi at stebarnet er en fullverdig del av familien er det biktig at begge de voksne i huset jobber sammen for å være gode foreldre. Da er det viktig at begge er med på meklingsmøter ol. En stemor vil i praksiss ha så mye med stebarnet å gjøre at det er viktig å avklare med henne ting som har med samværet å gjøre.

Hvis far har føere barn kan han for eksempel ikke på mætet bare love at han skal hente barnet etter fotballtrening hver onsdag hvis stemor trenger bilen for å hente sitt barn. Slike ting løser seg spm regel veldig greit hvis alle parter kan snakke sammen, men det blir lett frustrasjon og vanskrlig å få gode avtaler hvis far må ta avgjørelsen uten å avklare med stemor først eller utsette avgjørelsen til han har snakket med henne.

Stemor vil uansett om man liker det eller ikke være en vintig del av barnets liv. Derfpr er det bra om hun er med på slike møter. Det samme gjelder selvfølgelig stefar på den andre siden.

Anonymkode: 260ec...c14

Om far ikke er fullstendig evneveik klarer han å finne ut av dette selv. Trenger ikke stemor til å være med for å passe på at han ikke lover bort bilen på onsdager. I utgangspunktet skulle man tro at far og stemor kommuniserer bedre enn far og mor, og da må jo de to på forhånd avtale seg i mellom hvordan det er ønskelig, mulig, vanskelig og umulig å legge opp hverdagen. 

Anonymkode: a5ccd...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke så mye andre planer de helgene. Ikke mandagene heller. Men mor og far spurte meg ikke. De tok det for gitt at jeg skulle stille opp. Da har jeg noe med samværet å gjøre, og da har jeg noe på fvk å gjøre. Kan ikke forstå at det er så vanskelig at tre foreldre blir enige. Kanskje er far så konfliktsky overfor mor og derfor avtaler slike ring over hodet på henne og at det derfor er rent praktisk at hun blir med slik at man unngår det? 

Anonymkode: ebf61...fb3

Men alt dette handler om far og stemors samlivsproblemer, som i utgangspunktet ikke skal være tema for møtet. 

Om far ikke skjønnner at han ikke kan legge beslag på stemors tid uten samtykke, mangler han respekt for stemor.

Om far lar seg overkjøre av mor til å legge beslag på stemors tid uten samtykke, mangler han fortsatt respekt for stemor.

Dette er et problem mellom far og stemor, som eventuelt bør tas opp helt andre steder enn på et møte angående samværsavtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis stemor og stefar er med på møtet i første omgang kan det løses der og da i stedenfor å måtte gå mange runder frem og tilbake. Hvorfor er det så ille at de vil være med?

Anonymkode: 260ec...c14

Hvorfor er det så viktig for deg(?) å få være med på de møtene? Er det et behov for å føle seg inkludert? Er det et behov for å markere seg? Føle seg viktig? Hvorfor mener du at mor og far ikke klarer å finne ut av samværet for barnet sitt uten steforeldre?

Anonymkode: 58e7c...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis stemor og stefar er med på møtet i første omgang kan det løses der og da i stedenfor å måtte gå mange runder frem og tilbake. Hvorfor er det så ille at de vil være med?

Anonymkode: 260ec...c14

Fordi de ikke har noe der å gjøre. De er ikke parter. Hva som passer timeplanen til steforeldre er irrelevant i samværsavtaler.

Anonymkode: fb17f...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de ikke har noe der å gjøre. De er ikke parter. Hva som passer timeplanen til steforeldre er irrelevant i samværsavtaler.

Anonymkode: fb17f...344

Den amsatte på familievernkontoret har heller ikke noe med saken å gjøre men er der for å hkelpe til med å finne en løsning spm er god for alle parter. Det er akkurat samme årsak som at det kan være lurt at stemor og stefar er med.

Jeg har ikke stebarn selv, men jeg trodde jeg hadde det en kort stund. Da jeg og mannen skulle fonne ut hvordan vi slulle løse det merket jeg at det faktisk var viktig å kunne være sammen om det og å være involvert. (Merkelig historie, men det gikk over)

Anonymkode: 260ec...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...