Gå til innhold

Datteren min er gravid.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Svogerforskning er irrelevant.

 

»Tenåringsmødre har lavere utdannelse og er mer avhengig av statlige overføringer enn resten av befolkningen. Dette viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.  Samtidig viser en undersøkelse fra Karolinska institutt i Stockholm at barn av tenåringsmødre er mer voldsutsatt. Et barn som er født av en tenåringsmor øker risikoen med 40%.» Hentet fra artikkel. 

»Susanne Riber skriver i ”Sundhetsplejerskens magasin om børn” at  tenåringsmødre klarer seg bra hvis de får støtte. Undersøkelser viser dog at tenåringsmødre har et svakt nettverk, lav utdanning og dessuten en hverdag preget av dårlig økonomi. Mange er avhengig av sosialhjelp fra staten. Samtidig er også enslige mødre overrepresentert i denne gruppen. Jentene har ofte selv tenåringsmødre, og de har ofte opplevd omsorgssvikt.»

Hentet fra Statistisk Sentralbyrå:

» I 2001 hadde tenåringsmødrer meir enn tre gonger så stort sannsyn for å ha låginntekt som andre mødrer, og dei får langt oftare stønader som sosialhjelp og bustøtte. Sjølv etter fleire år klarer ikkje dei kvinnene som fekk barn som tenåringar å henta inn att forspranget i inntekt som dei andre mødrene har. Tvert i mot ser skilnadene ut til å auka. Å bli tenåringsmor kan vera inngangen på ein dårleg sirkel som kan resultera i dårlege økonomiske levekår seinare i livet.» (Disse tallene er uendret)

Alle undersøkelser vil vise deg, at unge mødre havner utenfor. Økonomisk havner de utenfor. De sliter med å få utdannelsen de ønsker, de sliter med sosiale utfordringer, økonomiske utfordringer. Dette baseres på fakta, ikke fordommer. 

Anonymkode: 797e7...edf

Bare til informasjon... Selv om noe er en generell trend betyr det ikke at det gjelder alle. Generelt er ikke lik alle.

"Kan være" betyr heller ikke "må være".

"Økt risiko for" betyr ikke "gjelder alle".

Det du har hevdet kan gjelde en god del av gruppen, men det gjelder ikke alle. Om du ikke forstår det endrer ingenting, det gjelder fremdeles ikke alle.

Anonymkode: c40cf...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Svogerforskning er irrelevant.

 

»Tenåringsmødre har lavere utdannelse og er mer avhengig av statlige overføringer enn resten av befolkningen. Dette viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.  Samtidig viser en undersøkelse fra Karolinska institutt i Stockholm at barn av tenåringsmødre er mer voldsutsatt. Et barn som er født av en tenåringsmor øker risikoen med 40%.» Hentet fra artikkel. 

»Susanne Riber skriver i ”Sundhetsplejerskens magasin om børn” at  tenåringsmødre klarer seg bra hvis de får støtte. Undersøkelser viser dog at tenåringsmødre har et svakt nettverk, lav utdanning og dessuten en hverdag preget av dårlig økonomi. Mange er avhengig av sosialhjelp fra staten. Samtidig er også enslige mødre overrepresentert i denne gruppen. Jentene har ofte selv tenåringsmødre, og de har ofte opplevd omsorgssvikt.»

Hentet fra Statistisk Sentralbyrå:

» I 2001 hadde tenåringsmødrer meir enn tre gonger så stort sannsyn for å ha låginntekt som andre mødrer, og dei får langt oftare stønader som sosialhjelp og bustøtte. Sjølv etter fleire år klarer ikkje dei kvinnene som fekk barn som tenåringar å henta inn att forspranget i inntekt som dei andre mødrene har. Tvert i mot ser skilnadene ut til å auka. Å bli tenåringsmor kan vera inngangen på ein dårleg sirkel som kan resultera i dårlege økonomiske levekår seinare i livet.» (Disse tallene er uendret)

Alle undersøkelser vil vise deg, at unge mødre havner utenfor. Økonomisk havner de utenfor. De sliter med å få utdannelsen de ønsker, de sliter med sosiale utfordringer, økonomiske utfordringer. Dette baseres på fakta, ikke fordommer. 

Anonymkode: 797e7...edf

Nå blander du begrepene korrelasjon og kausalitet. Dette kan forklares slik: korrelasjon er samvariasjon, altså at noe inntreffer sammen, gjerne av en felles årsak: feks. ressurssvake jenter har høy risiko for å bli gravide tidlig, og dessuten også mindre tendens til å utdanne seg). Kausalitet er at det ene forårsaker det andre: de har ikke utdanning fordi de ble gravide. 

Det er FULLT MULIG for en oppegående kvinne å utdanne seg selv om hun har født barn.

Det er vel hodet hennes, innsatsviljen og evnene som betyr mest her. 

Anonymkode: 699e3...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå blander du begrepene korrelasjon og kausalitet. Dette kan forklares slik: korrelasjon er samvariasjon, altså at noe inntreffer sammen, gjerne av en felles årsak: feks. ressurssvake jenter har høy risiko for å bli gravide tidlig, og dessuten også mindre tendens til å utdanne seg). Kausalitet er at det ene forårsaker det andre: de har ikke utdanning fordi de ble gravide. 

Det er FULLT MULIG for en oppegående kvinne å utdanne seg selv om hun har født barn.

Det er vel hodet hennes, innsatsviljen og evnene som betyr mest her. 

Anonymkode: 699e3...9cc

Men det endrer ikke på det faktum at hun begrenser seg selv, og sine muligheter. 

Anonymkode: 797e7...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det endrer ikke på det faktum at hun begrenser seg selv, og sine muligheter. 

Anonymkode: 797e7...edf

Gjelder ikke det alle som velger å få barn? Uansett alder?

Det trenger da virkelig ikke å være likhetstrekk mellom ung mor og et dårlig liv? 

Spesielt å lese så ureflekterte meninger på et forum med voksne folk. 

Anonymkode: 22eea...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gjelder ikke det alle som velger å få barn? Uansett alder?

Det trenger da virkelig ikke å være likhetstrekk mellom ung mor og et dårlig liv? 

Spesielt å lese så ureflekterte meninger på et forum med voksne folk. 

Anonymkode: 22eea...9b0

Selvfølgelig, men det er jo derfor de fleste velger å barn ETTER at de har fått utdannelse, kjøpt hus, og etter at de har fått på plass et stabilt forhold. Og det er også derfor det er så få tenåringsgraviditeter. Nettopp fordi de fleste ønsker å bruke mulighetene sine før man «låser seg fast» med småbarnslivet. Så argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. 

At det er likhetstrekk mellom tenåringsmor og dårligere økonomisk/sosial status er et faktum som ikke kan bestrides, og det er nok av statistikk og undersøkelser som kan bekrefte det. (Du finner det i denne tråden). Det handler ikke om å være ureflektert. Det handler om det absolutt motsatte. 

Anonymkode: 797e7...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå er ungen skapt. Deal with it. Er ikke bare å leve med å ta abort heller. Noen tar lett på det, andre ikke. HI gratulerer du skal faktisk bli bestemor, om du vil eller ikke så blir det mye på deg også, men når ungen kommer så kommer dere til å tenke, hva tenkte vi. Hvordan kunne vi ta bort dette mirakelet. Det stopper kun den som vil stoppes. Din datter må jobbe enda hardere enn de på hennes alder, men med hjelp fra dere kan hun både klare skole og ta utdannelse. Håper også når dere finner ut hvem barnefaren er at dere har en tilleggsfamilie som stepper opp og bidrar. For dette barnet har en far også som muligens ikke vil bli det, men som nå er det. Mange dilemmaer, men abort er en tøff avgjørelse. Lykke til ❤

Anonymkode: d0033...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi, bare en liten kommentar. Hun tar ikke "enkelt" sykepleien med et lite barn på slep, altså. Bare for å ha sagt det. Da skriver du under på å være småbarnsmamma i tre år. Enkelt og greit.

Anonymkode: f3997...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke HI, men har fulgt med utviklingen i tråden. Å ikke kunne dra på språkreise, backpackertur eller slike spontanturer er virkelig ikke for alle, jeg kunne som ung ikke tenkt meg å gjøre det, og har ikke endret syn på det når heller. Jeg fikk barn som 19 åring, og det var virkelig ikke noe jeg følte at jeg gikk glipp av.
Jeg har også tatt høyere utdannelse etter jeg fikk barn, og det har ærligtalt ikke vært et problem. 

At alenemødre alltid har dårlig økonomi, vet ikke helt om jeg skriver under på det heller. Jeg hadde dårlig økonomi i utgangspunktet, og hadde allerede lært meg å leve etter den økonomien jeg hadde, (man er så ung at man ikke har lært seg det å ha mye peng mellom fingrene enda) følte egentlig ikke at jeg forsaket noe, kjøpte egentlig det vi hadde behov for, føler at jeg har mye dårligere økonomi nå (som høyt utdannet, gift, eier av både hus, hytte og biler) enn jeg hadde da når jeg hadde kun meg selv og barnet å tenke på, og styrte min økonomi selv.

Anonymkode: cb0f8...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi,

 

beholdte dere barnet?

Anonymkode: d0033...3be

Nei, hun er kommet fram til at hun vil ta abort. Vi støtter henne uansett avgjørelse, og det har vi sagt til henne også. Så dette er kun hennes valg. Hun har hatt samtaler hos Amathea, tror det har vært lurt. 

HI

Anonymkode: e80dc...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hun er kommet fram til at hun vil ta abort. Vi støtter henne uansett avgjørelse, og det har vi sagt til henne også. Så dette er kun hennes valg. Hun har hatt samtaler hos Amathea, tror det har vært lurt. 

HI

Anonymkode: e80dc...399

Så heldig hun er som har en så støttende familie rundt seg. Dere er gode, Hi!

Lykke til videre alle sammen!

Anonymkode: c40cf...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så heldig hun er som har en så støttende familie rundt seg. Dere er gode, Hi!

Lykke til videre alle sammen!

Anonymkode: c40cf...b6c

Tusen takk ❤️

Anonymkode: e80dc...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hun er kommet fram til at hun vil ta abort. Vi støtter henne uansett avgjørelse, og det har vi sagt til henne også. Så dette er kun hennes valg. Hun har hatt samtaler hos Amathea, tror det har vært lurt. 

HI

Anonymkode: e80dc...399

Så trist.

Anonymkode: 843c0...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.8.2019 den 18.13, Anonym bruker skrev:

Det å hevde at det er en del av språkkulturen og at det må vi bare akseptere, vil bidra til at det er like tillatt å bruke. Ordet «neger» var godt innarbeidet i språket vårt, men nå er det ikke lenger lov å si. Hvorfor? Fordi noen kunne bli lei seg. Dermed kastet vi det ut av språket vårt og du kan bli dømt for rasisme i en rettssal ved å bruke ordet. Mens det å kalle kvinner «løs» er tillatt fordi det er en del av språkkulturen. Da er det kanskje enda mer viktig at vi kvinner kjemper litt mer for å bli kvitt det i stedet for å be folk akseptere det, for sånn har det alltid vært?

Anonymkode: f9965...fbe

Jeg HEVDER ikke at det er et etablert begrep i språkkulturen, det ER det. Og ordet «neger» er ikke ukorrekt å bruke fordi begrepet ikke betyr det samme lenger, men NETTOPP fordi det har negative konnotasjoner knyttet til seg. Begrepet betyr det samme.

Og det er heller ingen som påstår at det er riktig å bruke ordet «løs» om kvinner heller. Men du argumenterer for at begrepet «løs» har er annet meningsinnhold enn hva det har. Det er feil, alle vet hva en løs kvinne betyr. På samme måte som at alle vet hva «pakkis» betyr, uten at oppegående folk bruker begrepet fordet. Du må skille mellom de to tingene. 

Anonymkode: a70eb...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg HEVDER ikke at det er et etablert begrep i språkkulturen, det ER det. Og ordet «neger» er ikke ukorrekt å bruke fordi begrepet ikke betyr det samme lenger, men NETTOPP fordi det har negative konnotasjoner knyttet til seg. Begrepet betyr det samme.

Og det er heller ingen som påstår at det er riktig å bruke ordet «løs» om kvinner heller. Men du argumenterer for at begrepet «løs» har er annet meningsinnhold enn hva det har. Det er feil, alle vet hva en løs kvinne betyr. På samme måte som at alle vet hva «pakkis» betyr, uten at oppegående folk bruker begrepet fordet. Du må skille mellom de to tingene. 

Anonymkode: a70eb...aee

Fra gammelt av var «løs» en kvinne som hadde sex før ekteskap. Ordet HAR forandret mening og brukes i dag feil i forhold til før. Det samme gjelder ordene «hore» og «billig». Ordene blir misbrukt og vi aksepterer det. Kunne like gjerne kalt denne jenta «hore» som «løs», for i dag er det to ord for samme ting. 

Altså har betydningen av ordet «løs» endret seg fra å bety kvinne som har sex utenfor ekteskap til kvinne som «ligger rundt». 

Anonymkode: f9965...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hun er kommet fram til at hun vil ta abort. Vi støtter henne uansett avgjørelse, og det har vi sagt til henne også. Så dette er kun hennes valg. Hun har hatt samtaler hos Amathea, tror det har vært lurt. 

HI

Anonymkode: e80dc...399

Så flott! Bra at hun tar valg som er rett for henne og ikke rett for alle andre! Tøff jente!

Anonymkode: f9965...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at hun har kommet til en avgjørelse. Den er nok riktig for henne nå, og jeg håper og tror at hun lever godt med avgjørelsen sin. 

Hun er jammen heldig med foreldrene sine! 

Anonymkode: 22eea...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hun er kommet fram til at hun vil ta abort. Vi støtter henne uansett avgjørelse, og det har vi sagt til henne også. Så dette er kun hennes valg. Hun har hatt samtaler hos Amathea, tror det har vært lurt. 

HI

Anonymkode: e80dc...399

Flott at dere støtter henne❤️

Anonymkode: 797e7...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...