Gå til innhold

Datteren min er gravid.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Pashla skrev:

Øøøh... og ellers har du det bra? 

Det er jo sant? 

Anonymkode: 797e7...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo sant? 

Anonymkode: 797e7...edf

Hun blir jo ikke mindre skoleflink om hun føder barn. Og hva som angår de øvrige tingene: ja, friheten blir borte hvis hun heller vil være mor, men det endrer jo ikke på at hun har et bra hue som kan bringe henne langt. Hun må heller ikke ubetinget «falle utenfor» eller miste omgangskretsen. Det kommer jo an på hvordan de andre lever.

Jeg ville aldri anbefale noen attenåring å få barn, men å si at hun slutter å være flink om hun får det, er jo bare tull.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ufattelig mange her som trekker på skyld, skam, konservative kvinnesyn og et direkte gammelkristent syn på sex her. Utrolig. Jeg blir forbanna. Har vi ikke kommet lenger? Skal kvinner hetse andre kvinner for ikke å være tekkelige nok!?

Mamma til jenta: jeg har to nære venninner og en kusine som ble gravide i alder av 15, 17 og 18. De valgt å beholde. ALLE har mastergrader, gode jobber og, snille ektemenn og fine familieliv. Hun kan fint få barnet hvis det er det hun ønsker og likevel fikse alt det hun eller ønsker å oppnå. Ikke hør på trultene her inne som dømmer datteren din nord og ned. Hun høres ut som en fin jente, og hun vil klare seg fint med dere som verdifull støtte. 

Anonymkode: 699e3...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å svare deg jeg også HI, siden jeg ser du har fått mange av samme type svar. Ble brått skikkelig overrasket over hvor mange av de som fikk barn tidlig her angrer på at de ikke fikk levd livet, reist, eller som aller helst skulle ventet. Det var trist å lese, selv om jeg forstår at andre kan ha en annen opplevelse av å få barn tidlig enn jeg selv har hatt.

Fikk barn da jeg var 16 og har aldri angret på det, har heller aldri ønsket at det skulle skjedd senere i livet mitt. Er nå i tyveårene og starter på høyere utdanning neste år. Fått et barn til har jeg også. 

Min mamma ble sjokkert men støttet meg gjennom det. Hun sa at dette var mitt valg, men at ansvaret for dette barnet var fullt og helt barnets far og mitt dersom jeg valgte å bære det frem. Jeg respekterte henne for det, både nå og da. Det var det riktige å si. Jeg hadde heller aldri ønsket at noen andre skulle tatt seg av barnet mitt. Min pappa var også støttende, men også sjokkert og bekymret for meg i starten, og det forstår jeg. Ingen sitter og ønsker seg at sin 16 eller 18 år gamle datter skal bli gravid. Men noen ganger skjer det likevel, og da må man håndtere det så godt man kan. Jeg har stor respekt for hvordan mine foreldre håndterte min situasjon. Pappaen til barnet og jeg er forresten fortsatt kjærester.

Jeg forstår at abort er riktig for mange i den situasjonen, og det er selvfølgelig greit.

Men jeg mener også at dersom hun ikke ønsker abort, så ikke press henne til det. Det kommer fra noen som selv ble forsøkt presset til langt over abortgrensen og vet hvor vondt det gjør. Spesielt når man er i en sårbar situasjon, ung. Jeg skjønner at det er godt ment, men tro meg når jeg sier at det kan ødelegge relasjoner.

Du sier at du ikke vet hva du skal råde henne til. Men noen ganger tror jeg det er nok å bare være der for henne. Du kan heller informere så godt som mulig om hva begge valg innebærer, så godt det lar seg gjøre, og vise at du er der. Dere skal på Amathea, det er bra. De er også flinke til å informere.

Uansett hva valget faller på ønsker jeg dere lykke til. Dette skal nok gå bra. ❤️ 

Anonymkode: d70df...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men, hvis hun beholder så er hun ikke skoleflink lenger. Hun er ung mor uten utdannelse. Og hun kommer til å miste omgangskretsen. De kommer til å leve livet sitt, med festing, skolegang, reiseliv og utdannelse. Hun faller utenfor. Det er faktisk sannheten. 

Anonymkode: 8bcf4...d5f

Det er faktisk sannheten. Er imot abort så er det sagt, men jeg er ung mor. Helt riktig det du skriver. Flere som jeg kjenner hvor det er tilfelle. Se bare på unge mødre på MTV. ALLE faller ut. Absolutt ALLE. Både sosialt og i forhold til venner osv. 

Anonymkode: d0033...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ville i aller høyeste grad rådet til abort. Barn kan man få senere i livet. Hilsen mor som 19 åring. ☺️

Anonymkode: 111e3...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men, hvis hun beholder så er hun ikke skoleflink lenger. Hun er ung mor uten utdannelse. Og hun kommer til å miste omgangskretsen. De kommer til å leve livet sitt, med festing, skolegang, reiseliv og utdannelse. Hun faller utenfor. Det er faktisk sannheten. 

Anonymkode: 8bcf4...d5f

Ble du mistet på hodet selv, eller?

Dette er selvsagt ingen sannhet 😳

Anonymkode: 22eea...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2019 den 15.06, Anonym bruker skrev:

Om hun hadde hatt sex med 5 og ikke visst hvem av de som var far, så hadde hun likevel ikke vært «løs».

Anonymkode: f9965...fbe

Det er jo feil. Å ha sex med fem ulike personer rundt samme tid er jo godt innafor det vår kultur legger i begrepet «løs». Du kan mene at begrepet er dustete, at det er idiotisk å kritisere eller snakke nedsettende om folk som «utagerer» seksuelt, men du kan ikke fjerne innhold fra et ord.

Anonymkode: a70eb...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ble du mistet på hodet selv, eller?

Dette er selvsagt ingen sannhet 😳

Anonymkode: 22eea...9b0

Jo, det er det. 

Anonymkode: 797e7...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er det. 

Anonymkode: 797e7...edf

Neida. 

Anonymkode: 22eea...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk sannheten. Er imot abort så er det sagt, men jeg er ung mor. Helt riktig det du skriver. Flere som jeg kjenner hvor det er tilfelle. Se bare på unge mødre på MTV. ALLE faller ut. Absolutt ALLE. Både sosialt og i forhold til venner osv. 

Anonymkode: d0033...3be

 

Nei, det er ikke riktig.

Og vet du hvordan jeg vet det? Jo, jeg fikk selv barn tidlig. 19 år var jeg. Vil tro rundt samme alder som HIs datter vil være, siden hun er 18 nå.

Skoleflink, oppegående, moden og med en vennekrets som var på samme måte. 

Jeg er nå 30 år. Har god utdannelse, er en respektert og vellykket person innenfor mitt fagfelt og har millionlønn. Flere av mine nærmeste venner er venner jeg også hadde da jeg var liten, og enda flere har kommet til. I tillegg har jeg en enestående mann. Etter å ha lest litt her inne, skjønner jeg at han er bedre enn de fleste. 

Jeg føler ikke en gang at jeg har gått glipp av noe i livet mitt. Under studiene ble det mindre festing, men jeg var med innimellom på det jeg valgte å prioritere. Mer enn nok for meg. 

ALLE faller ikke ut. Det avhenger av mye, feks hvor ressurssterk man er.

 

Anonymkode: db428...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Nei, det er ikke riktig.

Og vet du hvordan jeg vet det? Jo, jeg fikk selv barn tidlig. 19 år var jeg. Vil tro rundt samme alder som HIs datter vil være, siden hun er 18 nå.

Skoleflink, oppegående, moden og med en vennekrets som var på samme måte. 

Jeg er nå 30 år. Har god utdannelse, er en respektert og vellykket person innenfor mitt fagfelt og har millionlønn. Flere av mine nærmeste venner er venner jeg også hadde da jeg var liten, og enda flere har kommet til. I tillegg har jeg en enestående mann. Etter å ha lest litt her inne, skjønner jeg at han er bedre enn de fleste. 

Jeg føler ikke en gang at jeg har gått glipp av noe i livet mitt. Under studiene ble det mindre festing, men jeg var med innimellom på det jeg valgte å prioritere. Mer enn nok for meg. 

ALLE faller ikke ut. Det avhenger av mye, feks hvor ressurssterk man er.

 

Anonymkode: db428...0f7

Svogerforskning er irrelevant.

 

»Tenåringsmødre har lavere utdannelse og er mer avhengig av statlige overføringer enn resten av befolkningen. Dette viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.  Samtidig viser en undersøkelse fra Karolinska institutt i Stockholm at barn av tenåringsmødre er mer voldsutsatt. Et barn som er født av en tenåringsmor øker risikoen med 40%.» Hentet fra artikkel. 

»Susanne Riber skriver i ”Sundhetsplejerskens magasin om børn” at  tenåringsmødre klarer seg bra hvis de får støtte. Undersøkelser viser dog at tenåringsmødre har et svakt nettverk, lav utdanning og dessuten en hverdag preget av dårlig økonomi. Mange er avhengig av sosialhjelp fra staten. Samtidig er også enslige mødre overrepresentert i denne gruppen. Jentene har ofte selv tenåringsmødre, og de har ofte opplevd omsorgssvikt.»

Hentet fra Statistisk Sentralbyrå:

» I 2001 hadde tenåringsmødrer meir enn tre gonger så stort sannsyn for å ha låginntekt som andre mødrer, og dei får langt oftare stønader som sosialhjelp og bustøtte. Sjølv etter fleire år klarer ikkje dei kvinnene som fekk barn som tenåringar å henta inn att forspranget i inntekt som dei andre mødrene har. Tvert i mot ser skilnadene ut til å auka. Å bli tenåringsmor kan vera inngangen på ein dårleg sirkel som kan resultera i dårlege økonomiske levekår seinare i livet.» (Disse tallene er uendret)

Alle undersøkelser vil vise deg, at unge mødre havner utenfor. Økonomisk havner de utenfor. De sliter med å få utdannelsen de ønsker, de sliter med sosiale utfordringer, økonomiske utfordringer. Dette baseres på fakta, ikke fordommer. 

Anonymkode: 797e7...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men, hvis hun beholder så er hun ikke skoleflink lenger. Hun er ung mor uten utdannelse. Og hun kommer til å miste omgangskretsen. De kommer til å leve livet sitt, med festing, skolegang, reiseliv og utdannelse. Hun faller utenfor. Det er faktisk sannheten. 

Anonymkode: 8bcf4...d5f

Hun er da likevel fortsatt skoleflink selv om hun eventuelt må ha et opphold i utdannelsen sin 😄 Det har da ingenting med situasjonen hennes å gjøre 😄  Om hun velger å få dette barnet, så ser jeg det ikke nødvendigvis slik at livet og framtiden hennes er helt kjørt. Hun kan jo selvsagt ta videre skolegang, og da er det jo en klar fordel å være skoleflink. Du skjønner sikkert det om du bare tenker deg litt om 😉

HI

Anonymkode: e80dc...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk sannheten. Er imot abort så er det sagt, men jeg er ung mor. Helt riktig det du skriver. Flere som jeg kjenner hvor det er tilfelle. Se bare på unge mødre på MTV. ALLE faller ut. Absolutt ALLE. Både sosialt og i forhold til venner osv. 

Anonymkode: d0033...3be

Nei det er faktisk ikke sannheten. Flere av dem jeg kjenner har klart seg mye bedre enn andre som fikk barn i voksen alder. Det kommer helt an på ressurser og vilje. Å bruke unge mødre på MTV som en sammenligning synes jeg faller litt igjennom som argument. HI

Anonymkode: e80dc...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo feil. Å ha sex med fem ulike personer rundt samme tid er jo godt innafor det vår kultur legger i begrepet «løs». Du kan mene at begrepet er dustete, at det er idiotisk å kritisere eller snakke nedsettende om folk som «utagerer» seksuelt, men du kan ikke fjerne innhold fra et ord.

Anonymkode: a70eb...aee

At folk velger å kalle noen «løs» i det hele tatt er flaut. Hva kaller du en mann som har sex med 5 forskjellige damer på ei uke? 

«Løs» er et skjellsord som rettes mot kvinner fordi de ikke er så prektige som de skulle vært for 100 år siden. Løse damer fikk løsunger. At du kaller dette en del av vår kultur kaster deg bakover i tid.

Anonymkode: f9965...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er da likevel fortsatt skoleflink selv om hun eventuelt må ha et opphold i utdannelsen sin 😄 Det har da ingenting med situasjonen hennes å gjøre 😄  Om hun velger å få dette barnet, så ser jeg det ikke nødvendigvis slik at livet og framtiden hennes er helt kjørt. Hun kan jo selvsagt ta videre skolegang, og da er det jo en klar fordel å være skoleflink. Du skjønner sikkert det om du bare tenker deg litt om 😉

HI

Anonymkode: e80dc...399

Men, se på alternativene. 

Folkehøyskole, eller kanskje et år i USA. Eller backpacker i Europa, eller Asia. Språkskole i Frankrike. Hun setter enorme blokkeringer for egne muligheter, og det ser du også, hvis DU tenker deg om. Hun lever én gang. Hun burde leve litt mens hun kan. 

Anonymkode: 797e7...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Svogerforskning er irrelevant.

 

»Tenåringsmødre har lavere utdannelse og er mer avhengig av statlige overføringer enn resten av befolkningen. Dette viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.  Samtidig viser en undersøkelse fra Karolinska institutt i Stockholm at barn av tenåringsmødre er mer voldsutsatt. Et barn som er født av en tenåringsmor øker risikoen med 40%.» Hentet fra artikkel. 

»Susanne Riber skriver i ”Sundhetsplejerskens magasin om børn” at  tenåringsmødre klarer seg bra hvis de får støtte. Undersøkelser viser dog at tenåringsmødre har et svakt nettverk, lav utdanning og dessuten en hverdag preget av dårlig økonomi. Mange er avhengig av sosialhjelp fra staten. Samtidig er også enslige mødre overrepresentert i denne gruppen. Jentene har ofte selv tenåringsmødre, og de har ofte opplevd omsorgssvikt.»

Hentet fra Statistisk Sentralbyrå:

» I 2001 hadde tenåringsmødrer meir enn tre gonger så stort sannsyn for å ha låginntekt som andre mødrer, og dei får langt oftare stønader som sosialhjelp og bustøtte. Sjølv etter fleire år klarer ikkje dei kvinnene som fekk barn som tenåringar å henta inn att forspranget i inntekt som dei andre mødrene har. Tvert i mot ser skilnadene ut til å auka. Å bli tenåringsmor kan vera inngangen på ein dårleg sirkel som kan resultera i dårlege økonomiske levekår seinare i livet.» (Disse tallene er uendret)

Alle undersøkelser vil vise deg, at unge mødre havner utenfor. Økonomisk havner de utenfor. De sliter med å få utdannelsen de ønsker, de sliter med sosiale utfordringer, økonomiske utfordringer. Dette baseres på fakta, ikke fordommer. 

Anonymkode: 797e7...edf

Jeg er ikke uenig i forskningen.

Men det jeg skriver er høyst relevant jo.

For du skriver ALLE. Jeg motbeviser det. 

Veldig mange unge mødre har et dårlig utgangspunkt fra starten. Det er kanskje ikke de som ville tatt høyere utdannelse uavhengig av barn eller ikke. Veldig mange som får barn veldig unge har lav sosial status, gjerne arvelig sådan. Dermed er det naturlig at forskning viser nettopp det. 

Om du er skoleflink/intelligent, ressurssterk og har kapasitet i deg selv, livet ditt og nettverket ditt, så kan du få til nøyaktig hva du vil i livet, uavhengig av når du fikk barn. Men man må være villig til å jobbe for det. Å sitte på ræva å forvente at ting ordner seg for deg, og at pengene kommer fra Nav, vil naturligvis gi motsatt resultat. Mange gjør dette, og blir en del av statistikken din. Ikke alle er villig til det, og tar grep om eget liv. Det går an.

Anonymkode: db428...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men, se på alternativene. 

Folkehøyskole, eller kanskje et år i USA. Eller backpacker i Europa, eller Asia. Språkskole i Frankrike. Hun setter enorme blokkeringer for egne muligheter, og det ser du også, hvis DU tenker deg om. Hun lever én gang. Hun burde leve litt mens hun kan. 

Anonymkode: 797e7...edf

Men det er da langt ifra sikkert at hun ønsker noen av disse alternativene! Og det har fortsatt ingenting med å være skoleflink. Slik hun har tenkt til nå ( det vil si før hun tok graviditetstesten) var å bli ferdig med VGS for deretter å studere sykepleie. Så akkurat det med skolegang, tenker jeg er det minste problemet. 

HI

Anonymkode: e80dc...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Svogerforskning er irrelevant.

 

»Tenåringsmødre har lavere utdannelse og er mer avhengig av statlige overføringer enn resten av befolkningen. Dette viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.  Samtidig viser en undersøkelse fra Karolinska institutt i Stockholm at barn av tenåringsmødre er mer voldsutsatt. Et barn som er født av en tenåringsmor øker risikoen med 40%.» Hentet fra artikkel. 

»Susanne Riber skriver i ”Sundhetsplejerskens magasin om børn” at  tenåringsmødre klarer seg bra hvis de får støtte. Undersøkelser viser dog at tenåringsmødre har et svakt nettverk, lav utdanning og dessuten en hverdag preget av dårlig økonomi. Mange er avhengig av sosialhjelp fra staten. Samtidig er også enslige mødre overrepresentert i denne gruppen. Jentene har ofte selv tenåringsmødre, og de har ofte opplevd omsorgssvikt.»

Hentet fra Statistisk Sentralbyrå:

» I 2001 hadde tenåringsmødrer meir enn tre gonger så stort sannsyn for å ha låginntekt som andre mødrer, og dei får langt oftare stønader som sosialhjelp og bustøtte. Sjølv etter fleire år klarer ikkje dei kvinnene som fekk barn som tenåringar å henta inn att forspranget i inntekt som dei andre mødrene har. Tvert i mot ser skilnadene ut til å auka. Å bli tenåringsmor kan vera inngangen på ein dårleg sirkel som kan resultera i dårlege økonomiske levekår seinare i livet.» (Disse tallene er uendret)

Alle undersøkelser vil vise deg, at unge mødre havner utenfor. Økonomisk havner de utenfor. De sliter med å få utdannelsen de ønsker, de sliter med sosiale utfordringer, økonomiske utfordringer. Dette baseres på fakta, ikke fordommer. 

Anonymkode: 797e7...edf

Selv om statistikken er klar så gjelder så gjelder det selvsagt ikke ALLE? 

Å få barn som tenåring er sjelden optimalt, men kan fort gå godt likevel. 

Anonymkode: 22eea...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rådet til abort.  Jeg ville også tatt en skikkelig alvorsprat om hva det innbærer å få barn. Jeg hadde også pratet om at det ikke er sikkert man får et friskt barn. Jeg hadde stilt opp som mormor, men ansvaret ville vært fult og helt hennes og hun ville ikke fått barnevakt for å "leve livet". Fest, party og reiser med venner etc velger man bort når man velger å få barn.

Anonymkode: f9b0b...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Svogerforskning er irrelevant.

 

»Tenåringsmødre har lavere utdannelse og er mer avhengig av statlige overføringer enn resten av befolkningen. Dette viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.  Samtidig viser en undersøkelse fra Karolinska institutt i Stockholm at barn av tenåringsmødre er mer voldsutsatt. Et barn som er født av en tenåringsmor øker risikoen med 40%.» Hentet fra artikkel. 

»Susanne Riber skriver i ”Sundhetsplejerskens magasin om børn” at  tenåringsmødre klarer seg bra hvis de får støtte. Undersøkelser viser dog at tenåringsmødre har et svakt nettverk, lav utdanning og dessuten en hverdag preget av dårlig økonomi. Mange er avhengig av sosialhjelp fra staten. Samtidig er også enslige mødre overrepresentert i denne gruppen. Jentene har ofte selv tenåringsmødre, og de har ofte opplevd omsorgssvikt.»

Hentet fra Statistisk Sentralbyrå:

» I 2001 hadde tenåringsmødrer meir enn tre gonger så stort sannsyn for å ha låginntekt som andre mødrer, og dei får langt oftare stønader som sosialhjelp og bustøtte. Sjølv etter fleire år klarer ikkje dei kvinnene som fekk barn som tenåringar å henta inn att forspranget i inntekt som dei andre mødrene har. Tvert i mot ser skilnadene ut til å auka. Å bli tenåringsmor kan vera inngangen på ein dårleg sirkel som kan resultera i dårlege økonomiske levekår seinare i livet.» (Disse tallene er uendret)

Alle undersøkelser vil vise deg, at unge mødre havner utenfor. Økonomisk havner de utenfor. De sliter med å få utdannelsen de ønsker, de sliter med sosiale utfordringer, økonomiske utfordringer. Dette baseres på fakta, ikke fordommer. 

Anonymkode: 797e7...edf

Men statistikken sier ikke noe om årsakssammenheng. Mange av de som ble tenåringsforeldre ville kanskje likevel ha havnet på det offentliges regning pga sine forutsetninger. Noen «mennesketyper» har dårlige holdninger til både seg selv og det offentlige. Lavt selvbilde, dårlige rollemodeller osv. Flere av dem, enn av de med andre forutsetninger, blir tenåringsmødre. Tenåringsmødre med andre forutsetninger klarer seg langt bedre. Selv om statistikken viser en sammenheng, så sier den heller ikke klart at det er det at disse valgte å bli mødre i ung alder som gjør dem til sosialklienter.

 

Forakning viser også at alle som dør har drukket vann jevnlig i livet. Tror du at man da kan konkludere med at å drikke vann er dødelig?

 

Til deg HI, såville jeg ha overlatt valget til datteren, og prøvd å skjule så godt jeg kunnne egne preferanser. Skrive en liste med pro og cons. Bevisstgjort henne på at det er hennes valg, og hun som må leve med konsekvensene av det. Min uforbeholdne støtte, fordi jeg alltid vil støtte barna mine, men at jeg kun blir bestemor, ikke mor.

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

At folk velger å kalle noen «løs» i det hele tatt er flaut. Hva kaller du en mann som har sex med 5 forskjellige damer på ei uke? 

«Løs» er et skjellsord som rettes mot kvinner fordi de ikke er så prektige som de skulle vært for 100 år siden. Løse damer fikk løsunger. At du kaller dette en del av vår kultur kaster deg bakover i tid.

Anonymkode: f9965...fbe

Nå lar du følelsene løpe av med deg og blir veldig hissig fordi du tror jeg forsvarer å kalle noen løs. Det har jeg aldri gjort. Det jeg sier er at ordet «løs», i vår språkkultur, betyr å være lett på tråden/lite prektig/ha mange sexpartnere. Eller mener du virkelig at dette ordet, i vår kultur og tid, ikke har disse konnotasjonene knyttet til seg? 

Du skrev at en kvinne som har sex med fem ulike og ikke vet hvem barnefar er ikke er løs. Slik begrepet forstås av flertallet, så er jo en slik kvinne «løs». Det er ikke opp til deg å bestemme innholdet i et ord, dette innholdet er allerede godt etablert hos språkbrukerne.

Hva JEG kaller menn med mange sexpartnere har ingenting med saken å gjøre. At ordet betyr det det gjør tilsier heller ikke at det er greit å bruke det. Ordet «pakkis» er også helt på tryne å bruke, men innholdet i ordet betyr fremdeles det samme; det er en negativ betegnelse på en bestemt gruppe mennesker. Akkurat som «løs», «hore» eller «løsunge».

Anonymkode: a70eb...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo feil. Å ha sex med fem ulike personer rundt samme tid er jo godt innafor det vår kultur legger i begrepet «løs». Du kan mene at begrepet er dustete, at det er idiotisk å kritisere eller snakke nedsettende om folk som «utagerer» seksuelt, men du kan ikke fjerne innhold fra et ord.

Anonymkode: a70eb...aee

Jo, ved å fjerne det tankesettet som ideligen skal klassifisere kvinner og vurdere kvinners seksualitet. Da forsvinner ordets innhold.

Men, såklart, hvis du inni deg fortsatt dyrker todelingen mellom hore og madonna, og det er hele kvinnebildet du eier; så blir det vanskeligere å flette inn begrepet «fri kvinne som kan gjøre hva hun vil med hvem hun vil.» Jeg ser den...

Anonymkode: 5b0a7...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, ved å fjerne det tankesettet som ideligen skal klassifisere kvinner og vurdere kvinners seksualitet. Da forsvinner ordets innhold.

Men, såklart, hvis du inni deg fortsatt dyrker todelingen mellom hore og madonna, og det er hele kvinnebildet du eier; så blir det vanskeligere å flette inn begrepet «fri kvinne som kan gjøre hva hun vil med hvem hun vil.» Jeg ser den...

Anonymkode: 5b0a7...b95

Det er ingen grunn til å bli så personlig. Du vet absolutt ingenting om hva jeg dyrker og hvilket kvinnesyn jeg har. Det er så håpløst å skulle debattere med folk som ikke evner å se objektivt på ting.

For øvrig er samfunnet på god vei til å fjerne tankesettet som har ført til ymse negative begreper. Men det tar lang tid før innholdet i ord som «løs» og «pakkis» eventuelt blir endret. At ord og begreper har et innhold betyr ikke at man aksepterer at disse brukes om mennesker. Det er det du ikke klarer å skille mellom. Å vite hva folk flest legger i ordet «løs» betyr overhode ikke at man ser ned på kvinner som utfolder seg seksuelt, slik du synes å mene. 

Anonymkode: a70eb...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå lar du følelsene løpe av med deg og blir veldig hissig fordi du tror jeg forsvarer å kalle noen løs. Det har jeg aldri gjort. Det jeg sier er at ordet «løs», i vår språkkultur, betyr å være lett på tråden/lite prektig/ha mange sexpartnere. Eller mener du virkelig at dette ordet, i vår kultur og tid, ikke har disse konnotasjonene knyttet til seg? 

Du skrev at en kvinne som har sex med fem ulike og ikke vet hvem barnefar er ikke er løs. Slik begrepet forstås av flertallet, så er jo en slik kvinne «løs». Det er ikke opp til deg å bestemme innholdet i et ord, dette innholdet er allerede godt etablert hos språkbrukerne.

Hva JEG kaller menn med mange sexpartnere har ingenting med saken å gjøre. At ordet betyr det det gjør tilsier heller ikke at det er greit å bruke det. Ordet «pakkis» er også helt på tryne å bruke, men innholdet i ordet betyr fremdeles det samme; det er en negativ betegnelse på en bestemt gruppe mennesker. Akkurat som «løs», «hore» eller «løsunge».

Anonymkode: a70eb...aee

Det å hevde at det er en del av språkkulturen og at det må vi bare akseptere, vil bidra til at det er like tillatt å bruke. Ordet «neger» var godt innarbeidet i språket vårt, men nå er det ikke lenger lov å si. Hvorfor? Fordi noen kunne bli lei seg. Dermed kastet vi det ut av språket vårt og du kan bli dømt for rasisme i en rettssal ved å bruke ordet. Mens det å kalle kvinner «løs» er tillatt fordi det er en del av språkkulturen. Da er det kanskje enda mer viktig at vi kvinner kjemper litt mer for å bli kvitt det i stedet for å be folk akseptere det, for sånn har det alltid vært?

Anonymkode: f9965...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...