Gå til innhold

Hva vet du om høflighet/folkeskikk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 27.7.2019 den 18.33, Anonym bruker skrev:

Nei jeg tror at flere setter seg inn i hva som er skikk og bruk egentlig er. Mye pga at vi lever i et veldig egosentrisk verden og veldig få av oss har lært  av våre eldre generasjoner hva som finnes av skrevende regler.

I de  siste årene har alle villet gjøre akkurat som de vil kun tenke på seg og sitt.  Tror egentlig at  mange  er litt lei den egoistiske måten vi oppdrar våre barn. 

 

Anonymkode: 74501...f1a

Takk for morsomme bilder i hodet🤣

Støtter forøvrig både eksempler på bordskikk og generell folkeskikk nevnt i denne tråden. Det er helt ok å være uvitende, det kan ingen klandre en for. Men når man tilegner seg ny kunnskap er det fint å ta det til seg, og å bringe kunnskapen videre til sine barn, i stedet for å protestere og fornekte regelens eksistens i et forum...

Anonymkode: 12052...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok slik, at vi har glemt skikker/god takt og tone i forbindelse med bestikk. Jeg har min toppoldemors bok fra 1860, om skikk og bruk. Der er det nøye beskrevet regler for bestikkhåndtering før, under og etter måltid.  Og jeg fikk selv innprentet en del regler som barn, feks dersom man legger kniven og gaffelen på skrå mot hverandre på tallerkenen etter man har spist, og kniven inni gaffeltinnene, så betød det at man fortsatt var sulten og ikke hadde fått nok mat. Jeg blir fortsatt usikker når jeg ser noen gjøre dette, men har jo forstått at de fleste handler i uvitenhet.

Anonymkode: e6072...ef2

Mye som har endret seg fra 1860-tallet gitt. Hvorfor er bestikkhåndtering fra 1860- tallet viktig og riktig i 2019? Hvis man fortsatt er sulten og det er mer mat igjen, hva med å åpne munne og på en fin måte be om mer? Og hvis du er vertinne og en av gjestene legger bestikket slik, hva med å spørre om de ønsker mer? Så slipper du å være så skrekkelig usikker.

 

Anonymkode: 5b4b5...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mye som har endret seg fra 1860-tallet gitt. Hvorfor er bestikkhåndtering fra 1860- tallet viktig og riktig i 2019? Hvis man fortsatt er sulten og det er mer mat igjen, hva med å åpne munne og på en fin måte be om mer? Og hvis du er vertinne og en av gjestene legger bestikket slik, hva med å spørre om de ønsker mer? Så slipper du å være så skrekkelig usikker.

 

Anonymkode: 5b4b5...bb4

Du insisterer på å ikke fungere i dannet selskap? Det er jo ganske spesielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mye som har endret seg fra 1860-tallet gitt. Hvorfor er bestikkhåndtering fra 1860- tallet viktig og riktig i 2019? Hvis man fortsatt er sulten og det er mer mat igjen, hva med å åpne munne og på en fin måte be om mer? Og hvis du er vertinne og en av gjestene legger bestikket slik, hva med å spørre om de ønsker mer? Så slipper du å være så skrekkelig usikker.

 

Anonymkode: 5b4b5...bb4

Fordi flesteparten fortsatt bruker disse reglene for skikk og bruk. 

Anonymkode: f3580...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, sug lut skrev:

Du insisterer på å ikke fungere i dannet selskap? Det er jo ganske spesielt. 

Kan du presisere kva som ikkje er danna i det innlegget? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, sug lut skrev:

Du insisterer på å ikke fungere i dannet selskap? Det er jo ganske spesielt. 

Fungerer det ikke å spørre gjester om de ønsker mer mat? Eller høflig be om mer om man ser at det er mer mat? Man må ty til signalisering med bestikk. Er dere så lite utviklet at verbal kommunikasjon ikke fungerer?

Anonymkode: 5b4b5...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, sug lut skrev:

Du insisterer på å ikke fungere i dannet selskap? Det er jo ganske spesielt. 

Igjen - en av de viktigeste tingene jeg lærte hjemme var å alltid henvende seg høflig til andre. 

Det syns faktisk jeg personlig er viktigere enn å vite hvordan man skal legge bestikket til enhver tid. 

Anonymkode: df5fe...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fungerer det ikke å spørre gjester om de ønsker mer mat? Eller høflig be om mer om man ser at det er mer mat? Man må ty til signalisering med bestikk. Er dere så lite utviklet at verbal kommunikasjon ikke fungerer?

Anonymkode: 5b4b5...bb4

Disse dannede menneskene kommuniserer ikke slik, du vet, damer skal ikke ytre meninger i selskap med menn. Kun sitte å smile og være til pynt eller underholdning for menn. Det er da ytterst viktig å kommunisere korrekt med bestikk og glass, slik at man ikke blir misforstått eller sett på som udannet. 

Noen tror vi lever i 1790 enda tydeligvis. 😱 Gud forby om noen skulle si noe så ufattelig altoppslukende fornærmende og udannet som å si at nei takk, jeg liker ikke x, men tar gjerne mer y. Da burde man vel piskes eller hva de mener er passelig straff. Gapestokk formodentlig. 

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Disse dannede menneskene kommuniserer ikke slik, du vet, damer skal ikke ytre meninger i selskap med menn. Kun sitte å smile og være til pynt eller underholdning for menn. Det er da ytterst viktig å kommunisere korrekt med bestikk og glass, slik at man ikke blir misforstått eller sett på som udannet. 

Noen tror vi lever i 1790 enda tydeligvis. 😱 Gud forby om noen skulle si noe så ufattelig altoppslukende fornærmende og udannet som å si at nei takk, jeg liker ikke x, men tar gjerne mer y. Da burde man vel piskes eller hva de mener er passelig straff. Gapestokk formodentlig. 

Anonymkode: 41783...8b5

Å si at man ikke liker mat er hårreisende, så lenge man er eldre enn fem år. Hvis en voksen hadde sagt til meg at hun eller han ikke likte x, da hadde jeg virkelig undret meg over vedkommende vokste opp under en stein i skogen. Uansett hvordan vedkommende håndterte bestikket.

Å si nei takk er innafor. Å si at Y var så godt og at man gjerne tar litt mer er også innafor. Å si at man ikke liker x er langt borti staur og vegger feil. Hvorfor i huleste all verden har du behov for å fortelle omverdenen at du ikke liker helt vanlig mat?

Og nei, jeg hadde aldri kommentert det. Men jeg hadde tenkt mitt, og det hadde antagelig resten av gjestene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Superdolly skrev:

Å si at man ikke liker mat er hårreisende, så lenge man er eldre enn fem år. Hvis en voksen hadde sagt til meg at hun eller han ikke likte x, da hadde jeg virkelig undret meg over vedkommende vokste opp under en stein i skogen. Uansett hvordan vedkommende håndterte bestikket.

Å si nei takk er innafor. Å si at Y var så godt og at man gjerne tar litt mer er også innafor. Å si at man ikke liker x er langt borti staur og vegger feil. Hvorfor i huleste all verden har du behov for å fortelle omverdenen at du ikke liker helt vanlig mat?

Og nei, jeg hadde aldri kommentert det. Men jeg hadde tenkt mitt, og det hadde antagelig resten av gjestene også.

Jeg har heldigvis mye bedre kontakt med familie og venner jeg spiser med, så å kunne si hva man liker og ikke liker er fullstendig innfor og helt naturlig. Det er jo i tillegg veldig praktisk å faktisk vite hva folk ikke liker. Eller finner du stor glede i å stadig servere noe som ikke blir spist stort av fordi gjestene ikke liker det og ikke tør si det? Det må jo være ufattelig stiv, kald og lite koselig stemning der du spiser? Dere nikker kanskje til hverandre en og annen gang over servietten når dere dabbet forsiktig munnvikene rene? SÅ utrolig kjedelig!!😱

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har heldigvis mye bedre kontakt med familie og venner jeg spiser med, så å kunne si hva man liker og ikke liker er fullstendig innfor og helt naturlig. Det er jo i tillegg veldig praktisk å faktisk vite hva folk ikke liker. Eller finner du stor glede i å stadig servere noe som ikke blir spist stort av fordi gjestene ikke liker det og ikke tør si det? Det må jo være ufattelig stiv, kald og lite koselig stemning der du spiser? Dere nikker kanskje til hverandre en og annen gang over servietten når dere dabbet forsiktig munnvikene rene? SÅ utrolig kjedelig!!😱

Anonymkode: 41783...8b5

Her er det vel kanskje snakk om i mer formelle settinger? 

Å spise med familie og venner kommer ikke helt under skikk og bruk paraplyen 🤣

Anonymkode: df5fe...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har heldigvis mye bedre kontakt med familie og venner jeg spiser med, så å kunne si hva man liker og ikke liker er fullstendig innfor og helt naturlig. Det er jo i tillegg veldig praktisk å faktisk vite hva folk ikke liker. Eller finner du stor glede i å stadig servere noe som ikke blir spist stort av fordi gjestene ikke liker det og ikke tør si det? Det må jo være ufattelig stiv, kald og lite koselig stemning der du spiser? Dere nikker kanskje til hverandre en og annen gang over servietten når dere dabbet forsiktig munnvikene rene? SÅ utrolig kjedelig!!😱

Anonymkode: 41783...8b5

Så det finnes ingen mellomting mellom stive og kalde og kjedelige og ukoselige måltider, og å kunngjøre tydelig at man ikke liker maten?

At voksne folk kan sitte ved middagsbordet og si at man ikke liker er så langt utafor vanlig folkeskikk at jeg strever med å finne ord for å beskrive hva jeg synes, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Superdolly skrev:

Så det finnes ingen mellomting mellom stive og kalde og kjedelige og ukoselige måltider, og å kunngjøre tydelig at man ikke liker maten?

At voksne folk kan sitte ved middagsbordet og si at man ikke liker er så langt utafor vanlig folkeskikk at jeg strever med å finne ord for å beskrive hva jeg synes, faktisk.

Ja, jeg ferdes ikke i så stive kretser heldigvis, takk og lov!!! Snakker du ALDRI med et voksent menneske om preferanser for noe eller gjelder det bare mat?? Jeg vet hva folk ikke liker, helt fullstendig vanlig og naturlig å vite sånt. Ikke noe som helst med folkeskikk å gjøre det da. Hjelpes!

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg ferdes ikke i så stive kretser heldigvis, takk og lov!!! Snakker du ALDRI med et voksent menneske om preferanser for noe eller gjelder det bare mat?? Jeg vet hva folk ikke liker, helt fullstendig vanlig og naturlig å vite sånt. Ikke noe som helst med folkeskikk å gjøre det da. Hjelpes!

Anonymkode: 41783...8b5

Hvorfor hiver du på alle personangrepene? Ble du så fornærmet?

Når jeg sitter til bords i en middag, enten det er hos venner eller bekjente, så kunngjør jeg ikke høyt og tydelig at jeg ikke liker maten nei. Og hvis noen hadde gjort det (det er heldigvis ikke vanlig i mine kretser) så hadde jeg heller ikke tenkt at vedkommende var "varm, åpen og koselig" - som motsetninger til det du kaller meg. Jeg hadde tenkt at vedkommende manglet folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Superdolly skrev:

Hvorfor hiver du på alle personangrepene? Ble du så fornærmet?

Når jeg sitter til bords i en middag, enten det er hos venner eller bekjente, så kunngjør jeg ikke høyt og tydelig at jeg ikke liker maten nei. Og hvis noen hadde gjort det (det er heldigvis ikke vanlig i mine kretser) så hadde jeg heller ikke tenkt at vedkommende var "varm, åpen og koselig" - som motsetninger til det du kaller meg. Jeg hadde tenkt at vedkommende manglet folkeskikk.

Personangrep? Det er vel heller du som ble paranoid her? 

Takk og lov vi ikke ferdes i samme kretser, utrolig slitsomt med slike folk en hele tiden må late som med og som blir fornærmet av det minste. 

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Personangrep? Det er vel heller du som ble paranoid her? 

Takk og lov vi ikke ferdes i samme kretser, utrolig slitsomt med slike folk en hele tiden må late som med og som blir fornærmet av det minste. 

Anonymkode: 41783...8b5

La meg forklare:

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har heldigvis mye bedre kontakt med familie og venner jeg spiser med, så å kunne si hva man liker og ikke liker er fullstendig innfor og helt naturlig. Det er jo i tillegg veldig praktisk å faktisk vite hva folk ikke liker. Eller finner du stor glede i å stadig servere noe som ikke blir spist stort av fordi gjestene ikke liker det og ikke tør si det? Det må jo være ufattelig stiv, kald og lite koselig stemning der du spiser? Dere nikker kanskje til hverandre en og annen gang over servietten når dere dabbet forsiktig munnvikene rene? SÅ utrolig kjedelig!!😱

Anonymkode: 41783...8b5

-Jeg finner stor glede i å servere mat folk ikke liker.

-Jeg lager stiv, kald og ukoselig stemning der jeg er.

-Jeg gjør middagene kjedelige.

-Og så er jeg paranoid og bli fornærmet av det minste.

Det er heller du som virker lettkrenket her. Og uansett hvor mye påstander du slenger ut om meg, så er det fortsatt utrolig dårlig folkeskikk å sitte ved middagsbordet og kunngjøre at man ikke liker maten man får servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Disse dannede menneskene kommuniserer ikke slik, du vet, damer skal ikke ytre meninger i selskap med menn. Kun sitte å smile og være til pynt eller underholdning for menn. Det er da ytterst viktig å kommunisere korrekt med bestikk og glass, slik at man ikke blir misforstått eller sett på som udannet. 

Noen tror vi lever i 1790 enda tydeligvis. 😱 Gud forby om noen skulle si noe så ufattelig altoppslukende fornærmende og udannet som å si at nei takk, jeg liker ikke x, men tar gjerne mer y. Da burde man vel piskes eller hva de mener er passelig straff. Gapestokk formodentlig. 

Anonymkode: 41783...8b5

Hvorfor lager du sånne latterlige utsagn bare fordi du har gått tom for argumenter?

Vrøvl om at damer ikke kan si noe i selskap med menn?

Pisking og gapestokk???

Og uansett hvor hardt du prøver så ER det uhøflig av voksne å sitte ved bordet og deklamerte høylydt for alle at de ikke liker maten vertinnen har laget. 

Du gjør deg selv til latter her, og ødelegger for dine egne meninger. 

At du manglet bordskikk tidligere er én ting, men at du nekter å ta til deg ny allmennkunnskap er faktisk mer oppsiktsvekkende 

Anonymkode: e8d3b...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Superdolly skrev:

La meg forklare:

-Jeg finner stor glede i å servere mat folk ikke liker.

-Jeg lager stiv, kald og ukoselig stemning der jeg er.

-Jeg gjør middagene kjedelige.

-Og så er jeg paranoid og bli fornærmet av det minste.

Det er heller du som virker lettkrenket her. Og uansett hvor mye påstander du slenger ut om meg, så er det fortsatt utrolig dårlig folkeskikk å sitte ved middagsbordet og kunngjøre at man ikke liker maten man får servert.

Du suger til deg alt som sies og tar det personlig, skjønner at du lever best med at ingen sier noe. Det jeg sa var spm, men tydeligvis var svaret ja på alle da?

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Superdolly skrev:

La meg forklare:

-Jeg finner stor glede i å servere mat folk ikke liker.

-Jeg lager stiv, kald og ukoselig stemning der jeg er.

-Jeg gjør middagene kjedelige.

-Og så er jeg paranoid og bli fornærmet av det minste.

Det er heller du som virker lettkrenket her. Og uansett hvor mye påstander du slenger ut om meg, så er det fortsatt utrolig dårlig folkeskikk å sitte ved middagsbordet og kunngjøre at man ikke liker maten man får servert.

Nei takk, jeg liker ikke rosenkål men tar gjerne gulerøtter? Hvorfor i alle dager skulle det kunne gjøre noe som helst?? 😂

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor lager du sånne latterlige utsagn bare fordi du har gått tom for argumenter?

Vrøvl om at damer ikke kan si noe i selskap med menn?

Pisking og gapestokk???

Og uansett hvor hardt du prøver så ER det uhøflig av voksne å sitte ved bordet og deklamerte høylydt for alle at de ikke liker maten vertinnen har laget. 

Du gjør deg selv til latter her, og ødelegger for dine egne meninger. 

At du manglet bordskikk tidligere er én ting, men at du nekter å ta til deg ny allmennkunnskap er faktisk mer oppsiktsvekkende 

Anonymkode: e8d3b...33f

Jeg mangler ikke bordskikk, jeg legger bestukket helt korrekt. 

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mangler ikke bordskikk, jeg legger bestukket helt korrekt. 

Anonymkode: 41783...8b5

Du mangler i hvertfall normal kunnskap om hvordan man diskuterer.

Du tillegger andre både meninger og intensjoner de ikke har. Du latterliggjør andre. Du bruker hersketeknikker. Og du er uhøflig. 

Anonymkode: e8d3b...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Superdolly skrev:

La meg forklare:

-Jeg finner stor glede i å servere mat folk ikke liker.

-Jeg lager stiv, kald og ukoselig stemning der jeg er.

-Jeg gjør middagene kjedelige.

-Og så er jeg paranoid og bli fornærmet av det minste.

Det er heller du som virker lettkrenket her. Og uansett hvor mye påstander du slenger ut om meg, så er det fortsatt utrolig dårlig folkeskikk å sitte ved middagsbordet og kunngjøre at man ikke liker maten man får servert.

Enig.

Jeg hadde noen venner på et lite sommerbesøk en dag, hvor den ene hadde valgt å ta med en bekjent til maten. Jeg hadde selvfølgelig ingen problemer med det, the more the merrier, og maten var ikke særlig avansert. Jeg hadde slått sammen noe tapas med forskjellige slags skinke, hjemmelaget pesto, litt ost av forskjellig slags, aioli, nøtter og brød, oliven og litt småretter. Det var litt forskjellig, og vi satt alle ute i hagen (nydelig sommerkveld), og koste oss med litt vin og mat da jeg kjapt la merke til at den nye gjesten egentlig mest satt og plukket i brødet. Jeg tenkte at vedkommende kanskje var sjenert, så jeg spurte om jeg skulle sende henne noe over bordet, men fikk et kort svar tilbake om at «Nei, liker ikke sånn mat». Hun som hadde tatt med gjesten prøvde å lokke henne litt med «Prøv denne skinken, den er faktisk veldig god», og gjesten valgte faktisk å bli direkte sur, og klarte å lire av seg «Kan jeg lage meg en skive?» Hun ville heller ikke ha vin, eller vann som sto fremme,  men jeg fant henne i kjøleskapet, hvor hun tok en av ungene sine juicebokser. 

Venninnen min la seg langflat for at hun hadde tatt henne med. 

Man oppfører seg ikke på den måten. Det er rett og slett dårlig folkeskikk. Det var ingen som sørget da hun gikk hjem et par timer før alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mangler i hvertfall normal kunnskap om hvordan man diskuterer.

Du tillegger andre både meninger og intensjoner de ikke har. Du latterliggjør andre. Du bruker hersketeknikker. Og du er uhøflig. 

Anonymkode: e8d3b...33f

Etter å ha lest det flere her skriver tar jeg det ikke så tungt å bli kalt dette av dere. Jeg lever heldigvis i 2019👍🏻

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gulltopp&Lillebjørn skrev:

Enig.

Jeg hadde noen venner på et lite sommerbesøk en dag, hvor den ene hadde valgt å ta med en bekjent til maten. Jeg hadde selvfølgelig ingen problemer med det, the more the merrier, og maten var ikke særlig avansert. Jeg hadde slått sammen noe tapas med forskjellige slags skinke, hjemmelaget pesto, litt ost av forskjellig slags, aioli, nøtter og brød, oliven og litt småretter. Det var litt forskjellig, og vi satt alle ute i hagen (nydelig sommerkveld), og koste oss med litt vin og mat da jeg kjapt la merke til at den nye gjesten egentlig mest satt og plukket i brødet. Jeg tenkte at vedkommende kanskje var sjenert, så jeg spurte om jeg skulle sende henne noe over bordet, men fikk et kort svar tilbake om at «Nei, liker ikke sånn mat». Hun som hadde tatt med gjesten prøvde å lokke henne litt med «Prøv denne skinken, den er faktisk veldig god», og gjesten valgte faktisk å bli direkte sur, og klarte å lire av seg «Kan jeg lage meg en skive?» Hun ville heller ikke ha vin, eller vann som sto fremme,  men jeg fant henne i kjøleskapet, hvor hun tok en av ungene sine juicebokser. 

Venninnen min la seg langflat for at hun hadde tatt henne med. 

Man oppfører seg ikke på den måten. Det er rett og slett dårlig folkeskikk. Det var ingen som sørget da hun gikk hjem et par timer før alle andre.

Å svare slik og gå i kjøleskapet etter andre ting er helt i andre enden av skalaen enn å svare jeg liker ikke x da. Første svaret var jo innafor, men etter å ha blitt presset til å likevel skulle måtte tvinge ned mat personen ikke likte så ble hun jo lei og derifra var det jo uhøflig. 

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei takk, jeg liker ikke rosenkål men tar gjerne gulerøtter? Hvorfor i alle dager skulle det kunne gjøre noe som helst?? 😂

Anonymkode: 41783...8b5

Hvorfor i all verden tror du det er interessant eller lager koselig stemning at du høylytt erklærer at du ikke liker rosenkål? Det er totalt mangel på folkeskikk å utbasunere noe slikt. Man spiser det man får, og det er helt innafor å si at disse gulrøttene var skikkelig gode, men å slenge på at man ikke liker rosenkålen er jo bare ubehøvlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...