Gå til innhold

Hva vet du om høflighet/folkeskikk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen din heter sikkert Kent Ronny😂

Anonymkode: 41783...8b5

Nei. Ingen av mine sønner heter det. Og jeg har lest Skikk og bruk så nøye at jeg i alle fall har lært den viktigste tingen: aldri si noe som én i rommet ville ønske var usagt. Når du prøver å fornærme folk, så kan du jo ha det med deg.

Anonymkode: 49fc3...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det der med bestikket er tull, altså. Ingen tradisjon eller regel sier hvordan man «skal» legge kniv og gaffel. Jeg har også den gamle Skikk og bruk- boka, og den sier ikke noe om det. 

Anonymkode: 49fc3...32f

Du er jammen et kunnskapsløst menneske. Dette vet jo alle. 

Anonymkode: f3580...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jammen et kunnskapsløst menneske. Dette vet jo alle. 

Anonymkode: f3580...520

Lokale forskjeller, i så fall.

her hvor jeg bor setter man kaffekopp og skål oppå asjetten når man har spist nok kake. Den er neppe kjent over alt, eller gjør du også det? 

Anonymkode: 49fc3...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Ingen av mine sønner heter det. Og jeg har lest Skikk og bruk så nøye at jeg i alle fall har lært den viktigste tingen: aldri si noe som én i rommet ville ønske var usagt. Når du prøver å fornærme folk, så kan du jo ha det med deg.

Anonymkode: 49fc3...32f

Da kan man jo ikke snakke der det finnes folk!

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan man jo ikke snakke der det finnes folk!

Anonymkode: 41783...8b5

Så du sier kun ting som er potensielt støtende? Makalaust. 

Anonymkode: df5fe...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du sier kun ting som er potensielt støtende? Makalaust. 

Anonymkode: df5fe...7c2

Umulig å forutsi hva en eller annen kan bli krenket av i disse dager ja!

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan man jo ikke snakke der det finnes folk!

Anonymkode: 41783...8b5

Jo, det kan man. Eller, jeg vet ikke hva DU kan, og om du klarer å unngå å såre andre, men selv pleier jeg å styre unna ganske greit.

Anonymkode: 49fc3...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Umulig å forutsi hva en eller annen kan bli krenket av i disse dager ja!

Anonymkode: 41783...8b5

Nei. For folk med sosiale antenner er det ikke umulig, skjønner du. 

Anonymkode: df5fe...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, det kan man. Eller, jeg vet ikke hva DU kan, og om du klarer å unngå å såre andre, men selv pleier jeg å styre unna ganske greit.

Anonymkode: 49fc3...32f

Tilføyelse: det er jo bare å bruke litt vanlig folkeskikk, som denne tråden handler om...

(Men klart, det kan jo hende at noen blir rysta av min svake gaffelplassering.)

Anonymkode: 49fc3...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal man hilse på alle fremmede man treffer på tur i naturen. Hvorfor bare der? Veldig rart. 

Anonymkode: 41783...8b5

Det er en greie som vi i Norge gjør. Det har også noe med at om du hilser på et menneske  har du lettere å huske. Du kan gå deg bort vedkommende kan gå seg bort. 

Anonymkode: 74501...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vis bildet? Da har jeg en annen årgang en deg, antar jeg...

Anonymkode: 49fc3...32f

Ikke meg du spør, men her er det😊

image.jpg

Anonymkode: 5fbad...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du spør, men her er det😊

image.jpg

Anonymkode: 5fbad...ca3

Det er jo forstemmende at du må dokumentere normal skikk og bruk til presumptivt voksne mennesker. Men man kan jo håpe de lærer.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sug lut skrev:

Det er jo forstemmende at du må dokumentere normal skikk og bruk til presumptivt voksne mennesker. Men man kan jo håpe de lærer.

Det kan du si. Jeg synes ellers det er morsomt å finne ut at flere faktisk leser den klassiske 60-talls «Skikk og Bruk». Trodde jeg var den eneste under 80 som digget den.

Anonymkode: 5fbad...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Himmel og hav skrev:

Det er en særnorsk greie, såvidt jeg vet, men jeg synes det er en koselig skikk. Hvorfor aner jeg ikke. Fordi det er hyggelig, antagelig? Her jeg bor hilser alle med et "hei" eller ett smil og nikk når vi møtes langs en sti eller landevei. Vi gjør ikke det samme i butikken eller på gata i sentrum. Da ville man jo nikket på seg nakkesleng. 

Hilser oftest jeg og, men etter å ha gått tur i opptil flere land i Europa, tror jeg nesten det er en europeisk greie. Og takk for det😃

Endret av prekæs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan du si. Jeg synes ellers det er morsomt å finne ut at flere faktisk leser den klassiske 60-talls «Skikk og Bruk». Trodde jeg var den eneste under 80 som digget den.

Anonymkode: 5fbad...ca3

Nei jeg tror at flere setter seg inn i hva som er skikk og bruk egentlig er. Mye pga at vi lever i et veldig egosentrisk verden og veldig få av oss har lært  av våre eldre generasjoner hva som finnes av skrevende regler.

I de  siste årene har alle villet gjøre akkurat som de vil kun tenke på seg og sitt.  Tror egentlig at  mange  er litt lei den egoistiske måten vi oppdrar våre barn. 

 

Anonymkode: 74501...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 år og har aldri hørt om dette. Bør jeg skamme meg nå? Er plassering av bestikk på tallerkenen den ene faktoren som avgjør hvorvidt du er utenfor eller innenfor det gode selskap?

Anonymkode: 1f23f...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 40 år og har aldri hørt om dette. Bør jeg skamme meg nå? Er plassering av bestikk på tallerkenen den ene faktoren som avgjør hvorvidt du er utenfor eller innenfor det gode selskap?

Anonymkode: 1f23f...4f5

Det er ikke en ting, det er summen av flere. Og vi som kan reglene legger merke til dere som ikke kan☺️

Anonymkode: 97e98...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest den andre bestikk-tråden. 

Det med bestikk har jeg kunnet hele livet. Trodde alle kunne det. 

Jeg er forøvrig midt i 40-åra. 

Mine barn kan det også. Og de har ikke lært det av meg 😊

Anonymkode: e8d3b...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke en ting, det er summen av flere. Og vi som kan reglene legger merke til dere som ikke kan☺️

Anonymkode: 97e98...d35

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke en ting, det er summen av flere. Og vi som kan reglene legger merke til dere som ikke kan☺️

Anonymkode: 97e98...d35

Jeg har ingen ønsker om å omgås mennesker som bryr seg om jeg legger bestikket riktig på min tallerken. Litt mer snobbete form av nabokjerringen som er litt for opptatt av hva naboen gjør.

Anonymkode: 5b4b5...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ingen ønsker om å omgås mennesker som bryr seg om jeg legger bestikket riktig på min tallerken. Litt mer snobbete form av nabokjerringen som er litt for opptatt av hva naboen gjør.

Anonymkode: 5b4b5...bb4

En god oppdragelse er lett å bære og tar deg langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner som skåler skal aldri ha glasset høyre opp enn haken.

Det med bestikk har jeg også kunnet hele livet. Mange finere restauranter praktiserer dette, og er vanlig over hele verden 

Anonymkode: 09b62...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, sug lut skrev:

En god oppdragelse er lett å bære og tar deg langt. 

Det er jeg enig i. Men bestikkplassering er på plass 29999 av viktige ting å ha med i oppdragelse. Å ikke dømme gjester og venner pga manglende bordskikk (og da mener jeg ikke raping, promping, neseplukking o.l) er langt viktigere. Men der er vel vi rett og slett bare uenige.

Anonymkode: 5b4b5...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg enig i. Men bestikkplassering er på plass 29999 av viktige ting å ha med i oppdragelse. Å ikke dømme gjester og venner pga manglende bordskikk (og da mener jeg ikke raping, promping, neseplukking o.l) er langt viktigere. Men der er vel vi rett og slett bare uenige.

Anonymkode: 5b4b5...bb4

Det er forskjell på å registrere og dømme. Det å lære barna grunnleggende skikk og bruk burde alle gjøre. Man vet aldri når man brått befinner seg i selskap og sammenhenger der det er godt å vite hvilket bestikk man skal starte med, hvordan man skåler, osv, for ikke å føle seg usikker og beklemt. Jeg var ihvertfall veldig glad for min oppdragelse da jeg slumpet meg borti en mann med en jobb som innebar høytidelige mottagelser, middager med utenlandske utsendinger ol. Da var det kjekt å ha litt skikk og bruk i bagasjen sånn at jeg ikke trengte å tenke på alle småtingene, men kunne hygge meg med mat, mennesker og opplevelser isteden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det er forskjell på å registrere og dømme. Det å lære barna grunnleggende skikk og bruk burde alle gjøre. Man vet aldri når man brått befinner seg i selskap og sammenhenger der det er godt å vite hvilket bestikk man skal starte med, hvordan man skåler, osv, for ikke å føle seg usikker og beklemt. Jeg var ihvertfall veldig glad for min oppdragelse da jeg slumpet meg borti en mann med en jobb som innebar høytidelige mottagelser, middager med utenlandske utsendinger ol. Da var det kjekt å ha litt skikk og bruk i bagasjen sånn at jeg ikke trengte å tenke på alle småtingene, men kunne hygge meg med mat, mennesker og opplevelser isteden. 

Min mann har også en jobb med representasjon, men det er gjerne gjester fra andre kulturer. Skikk og bruk fra norsk husmorlag er ikke representativt for skikk og bruk i andre kulturer. Min erfaring er at det viktigste er storsinn og respekt, ikke gaffelplassering.

Anonymkode: 5b4b5...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...