Gå til innhold

Hva vet du om høflighet/folkeskikk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste tråden om bestikk og dets plassering på tallerkenen. Lærte noe nytt der.

Og kun for et par år siden lærte jeg at man skal ha med gave til vertinnen når man blir bedt bort på middag. Hva mer er det man skal/bør gjøre av slike uskrevne høflighets ting?

Jeg kommer ikke fra en dannet familie.

 

Anonymkode: 714ca...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reise seg for eldre og gravide på tog, buss, trikk og bane. 

La  den som står bak deg i kassakøen gå før deg om vedkommende bare har en ting, 

la folk gå av  tog trikk buss osv før du går på.

 

Anonymkode: 74501...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk boken "skikk og bruk" fra 1964 Liker å bla i den og lete frem glemte skikker. 

Anonymkode: 627d5...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hoie og skrike bråke, og ha piknik på kirkegården. 

 

 

Anonymkode: 74501...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hoie og skrike bråke, og ha piknik på kirkegården. 

 

 

Anonymkode: 74501...f1a

Men det er lov å spise ved en grav? Har tatt med ungen og spist en bolle ved graven til tanten hennes en gang. For å feire bursdagen hennes. Tanten sin bursdag altså. Forstår generell piknik da. Men er all mat egentlig forbudt?

Anonymkode: 714ca...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alt man får. Snakke høflig og svare høflig. Sitte ordentlig ved matbordet og ha normal matskikk

Anonymkode: ddc40...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det er lov å spise ved en grav? Har tatt med ungen og spist en bolle ved graven til tanten hennes en gang. For å feire bursdagen hennes. Tanten sin bursdag altså. Forstår generell piknik da. Men er all mat egentlig forbudt?

Anonymkode: 714ca...aba

Det er nok en forskjell, jeg har flere ganger ( jeg bor sånn at jeg ser inn på kirkegården ) observert at noen trekker inn på kirkegården og har piknik. Det skaper uro,  det skal være ro  på en kirkegård. Folk er ofte der for etter tanke og sorg. 

Anonymkode: 74501...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med bestikket er tull, altså. Ingen tradisjon eller regel sier hvordan man «skal» legge kniv og gaffel. Jeg har også den gamle Skikk og bruk- boka, og den sier ikke noe om det. 

Anonymkode: 49fc3...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det der med bestikket er tull, altså. Ingen tradisjon eller regel sier hvordan man «skal» legge kniv og gaffel. Jeg har også den gamle Skikk og bruk- boka, og den sier ikke noe om det. 

Anonymkode: 49fc3...32f

Så ettersom det ikke var skikk og bruk i 1964 så kan det ikke være skikk og bruk i 2019? Jeg har levd i 45 år, og jeg har enda ikke møtt ett voksent menneske som ikke kan "regelen" om hvordan man legger bestikket når man er ferdig med å spise.

Anonymkode: a4552...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så ettersom det ikke var skikk og bruk i 1964 så kan det ikke være skikk og bruk i 2019? Jeg har levd i 45 år, og jeg har enda ikke møtt ett voksent menneske som ikke kan "regelen" om hvordan man legger bestikket når man er ferdig med å spise.

Anonymkode: a4552...31b

Jeg har levd i 48 år, og har kun hørt den nylig, fra ett individ: min ti år gamle sønn som påstår at en i klassen sier det.

Antar det er et påfunn fra USA, som enkelte mener vi skal herme. På linje med å holde «babyshower» og kalle det tradisjon.

Anonymkode: 49fc3...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har levd i 48 år, og har kun hørt den nylig, fra ett individ: min ti år gamle sønn som påstår at en i klassen sier det.

Antar det er et påfunn fra USA, som enkelte mener vi skal herme. På linje med å holde «babyshower» og kalle det tradisjon.

Anonymkode: 49fc3...32f

Jeg lærte det for 30 åt siden når jeg gikk på kokk og servitør linjen....

så nei ikke noe fra USA

Anonymkode: 74501...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til: 

ikke albuer på bordet. 

Jeg har vokst opp i en gammel borgerlig familie fra Oslo vest, og i det området er det ingen som ikke kan disse reglene i hvertfall. 

Sikkert mye annet som jeg ikke kommer på også..

Anonymkode: 4b5e6...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg lærte det for 30 åt siden når jeg gikk på kokk og servitør linjen....

så nei ikke noe fra USA

Anonymkode: 74501...f1a

Oppdro de gjestene også, da, eller var det bare servitørene som kjente fenomenet...?

Anonymkode: 49fc3...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det der med bestikket er tull, altså. Ingen tradisjon eller regel sier hvordan man «skal» legge kniv og gaffel. Jeg har også den gamle Skikk og bruk- boka, og den sier ikke noe om det. 

Anonymkode: 49fc3...32f

Nå er det du som tuller. Vi lever jo ikke i 1964 nå??

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det der med bestikket er tull, altså. Ingen tradisjon eller regel sier hvordan man «skal» legge kniv og gaffel. Jeg har også den gamle Skikk og bruk- boka, og den sier ikke noe om det. 

Anonymkode: 49fc3...32f

Jo, det står faktisk om det - med bilder som viser plasseringene. 4-5forskjellige.

Jeg husker sjeldent på det selv utenom "jeg er ikke ferdig enda" og "nå er jeg ferdig", når jeg er ute og spiser. Men få spisesteder/servitører, utenom de virkelig dyre stedene, følger dette har jeg merket meg 🙂 Tror ikke det er allmenn lærdom lenger. 

Anonymkode: 627d5...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan legge til: 

ikke albuer på bordet. 

Jeg har vokst opp i en gammel borgerlig familie fra Oslo vest, og i det området er det ingen som ikke kan disse reglene i hvertfall. 

Sikkert mye annet som jeg ikke kommer på også..

Anonymkode: 4b5e6...550

Ikke albuer på matbordet er vel en selvfølge? 

Anonymkode: 74501...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har levd i 48 år, og har kun hørt den nylig, fra ett individ: min ti år gamle sønn som påstår at en i klassen sier det.

Antar det er et påfunn fra USA, som enkelte mener vi skal herme. På linje med å holde «babyshower» og kalle det tradisjon.

Anonymkode: 49fc3...32f

Sønnen din heter sikkert Kent Ronny😂

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det der med bestikket er tull, altså. Ingen tradisjon eller regel sier hvordan man «skal» legge kniv og gaffel. Jeg har også den gamle Skikk og bruk- boka, og den sier ikke noe om det. 

Anonymkode: 49fc3...32f

Er du sikker på det? Jeg har også boken, og mener bestemt at det står der (har ikke boken her nå). Ellers trodde jeg dette var allmennkunnskap. Det er i alle fall ikke noe nytt påfunn. Mine gamle besteforeldre var nøye på dette. 

Anonymkode: 5fbad...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel hverdagshøflighet:

Ikke slipp døra i fjeset på den som kommer bak.

Takk den som holder døra åpen.

Ikke legg ned seteryggen på fly/tog uten å sjekke bak deg om det er greit først (fikk teen skvalpet i fanget seinest i går).

Hils når du møter folk på tur i naturen.

Ikke snyt deg i servietten. 

Ikke fis, rap, pirk tenner, plukk nese, klø deg i øret etc. ved bordet. 

Ikke spis eller småprat mens noen holder tale. 

 

 

For de spesielt interesserte:

Om damen har kort kjole så skal mannen gå foran henne opp trapper og bak henne ned trapper.

Mannen skal trekke ut stolen for sin borddame, men ikke skyve den inn så hun får seg et dunk i knehasene.

Lange hansker skal av når man spiser men kan være på når man danser og hilser.

Når man hilser med hatt, så løfter man hatten med hånden som er lengst fra den man skal hilse på. 

 

Apropos bestikket, så lærte jeg det som barn, og jeg er over 50, så det er ihvertfall ikke noe moderne greier fra USA.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Himmel og hav skrev:

Enkel hverdagshøflighet:

Ikke slipp døra i fjeset på den som kommer bak.

Takk den som holder døra åpen.

Ikke legg ned seteryggen på fly/tog uten å sjekke bak deg om det er greit først (fikk teen skvalpet i fanget seinest i går).

Hils når du møter folk på tur i naturen.

Ikke snyt deg i servietten. 

Ikke fis, rap, pirk tenner, plukk nese, klø deg i øret etc. ved bordet. 

Ikke spis eller småprat mens noen holder tale. 

 

 

For de spesielt interesserte:

Om damen har kort kjole så skal mannen gå foran henne opp trapper og bak henne ned trapper.

Mannen skal trekke ut stolen for sin borddame, men ikke skyve den inn så hun får seg et dunk i knehasene.

Lange hansker skal av når man spiser men kan være på når man danser og hilser.

Når man hilser med hatt, så løfter man hatten med hånden som er lengst fra den man skal hilse på. 

 

Apropos bestikket, så lærte jeg det som barn, og jeg er over 50, så det er ihvertfall ikke noe moderne greier fra USA.

 

 

Hvorfor i alle dager skal man hilse på alle fremmede man treffer på tur i naturen. Hvorfor bare der? Veldig rart. 

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal man hilse på alle fremmede man treffer på tur i naturen. Hvorfor bare der? Veldig rart. 

Anonymkode: 41783...8b5

Det er en særnorsk greie, såvidt jeg vet, men jeg synes det er en koselig skikk. Hvorfor aner jeg ikke. Fordi det er hyggelig, antagelig? Her jeg bor hilser alle med et "hei" eller ett smil og nikk når vi møtes langs en sti eller landevei. Vi gjør ikke det samme i butikken eller på gata i sentrum. Da ville man jo nikket på seg nakkesleng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si jatakk, neitakk og tusen takk. 

Holde døren for andre. 

Reise meg på buss og trikk. 

Bruke servietten diskré, ikke snyte seg eller pirke seg i tenner ved bordet. 

Tilby hjelp når det passer seg. 

Vente på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt Himmel og hav skriver. Og når du skåler, gjør det med samme glass som den som utbringer  bruker, og ikke sett glasset ned før den som utbringer skål har satt ned sitt. Legg servietten i fanget, tørk diskret av munnvikene etter måltid og legg den pent til høyre for tallerkenen etter maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingentig. Oppfører meg som en drittunge og barna mine like så. Jeg er også ond og dreper gjerne dyr, men det er litt off topic føler jeg

Anonymkode: 2251b...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det står faktisk om det - med bilder som viser plasseringene. 4-5forskjellige.

Jeg husker sjeldent på det selv utenom "jeg er ikke ferdig enda" og "nå er jeg ferdig", når jeg er ute og spiser. Men få spisesteder/servitører, utenom de virkelig dyre stedene, følger dette har jeg merket meg 🙂 Tror ikke det er allmenn lærdom lenger. 

Anonymkode: 627d5...9cb

Vis bildet? Da har jeg en annen årgang en deg, antar jeg...

Anonymkode: 49fc3...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...