Gå til innhold

Hva vet du om høflighet/folkeskikk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg enig i. Men bestikkplassering er på plass 29999 av viktige ting å ha med i oppdragelse. Å ikke dømme gjester og venner pga manglende bordskikk (og da mener jeg ikke raping, promping, neseplukking o.l) er langt viktigere. Men der er vel vi rett og slett bare uenige.

Anonymkode: 5b4b5...bb4

Det du sier der sier seg selv. Men likevel er det en lang rekke ting som er greit å terpe ungene på i disse "velge sine kamper" tider. Håndtrykk og mobilbruk, for eksempel. Eller det å ikke være glupsk eller unngå å klage å maten. Bruk av serviett og tannpirker og evnen til å ikke la spiseplassen se ut som en svinesti. Selv har vi snakket og minnet på i forkant når det gjelder slikt, helt uten at det oppfattes som dressur, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, amandine skrev:

Alt Himmel og hav skriver. Og når du skåler, gjør det med samme glass som den som utbringer  bruker, og ikke sett glasset ned før den som utbringer skål har satt ned sitt. Legg servietten i fanget, tørk diskret av munnvikene etter måltid og legg den pent til høyre for tallerkenen etter maten.

Og når du skåler, ikke klink glassene i hverandre og hev glasset for høyt. Man skal kunne få øyekontakt med den man skåler med over glasskanten, nikke til vedkommende, ta en slurk mens man holder øyekontakt og så setter man glasset ned igjen. 

Anonymkode: f8a8b...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du håndhilser på noen, gjør det ordentlig, dvs klem hånden i er fast trykk uten at det gjør vondt. Ikke gi folk slappe håndtrykk. 

Anonymkode: f8a8b...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 40 år og har aldri hørt om dette. Bør jeg skamme meg nå? Er plassering av bestikk på tallerkenen den ene faktoren som avgjør hvorvidt du er utenfor eller innenfor det gode selskap?

Anonymkode: 1f23f...4f5

Jeg er 40 og har visst dette siden mine foreldre tok meg med på lunsjbuffet da jeg var sju.

Kom greit med både da jeg fikk venner fra Oslo vest og ikke minst i jobbsammenheng.  Samt på alle konfirmasjoner, bryllup osv. Mine barn selvsagt kan dette nå.

Skam trengs ikke, men anbefaler deg å lære reglene. Ok i selskap om ikke annet. 

Anonymkode: b7094...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke en ting, det er summen av flere. Og vi som kan reglene legger merke til dere som ikke kan☺️

Anonymkode: 97e98...d35

... og dømmer oss som lite dannede, fordi vi ikke visste om denne ene regelen? Eller er det kun ved flere regelbrudd dere «legger merke til oss»?

Anonymkode: 1f23f...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

En god oppdragelse er lett å bære og tar deg langt. 

Det er klart. Men om man ikke har fått en god oppdragelse, så er det vel foreldrenes skyld, og ikke den som er dårlig oppdratt? 

Du kan klandre meg for å ikke lære barna mine denne bestikkregelen, men du kan ikke klandre meg for at foreldrene mine ikke har lært meg den.

Anonymkode: 1f23f...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge man har normal folkeskikk så klarer man seg bra. Føler dette er en tråd min 85 år gamle tante hadde kost seg med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er klart. Men om man ikke har fått en god oppdragelse, så er det vel foreldrenes skyld, og ikke den som er dårlig oppdratt? 

Du kan klandre meg for å ikke lære barna mine denne bestikkregelen, men du kan ikke klandre meg for at foreldrene mine ikke har lært meg den.

Anonymkode: 1f23f...4f5

Hvor du legger bestikker når du er ferdig å spise har virkelig ingenting med god/dårlig oppdragelse å gjøre. Så lenge du ikke smatter med bordet, tygger med åpen munn eller oppfører deg som en gris er det ingen som bryr seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, CherryC skrev:

Hvor du legger bestikker når du er ferdig å spise har virkelig ingenting med god/dårlig oppdragelse å gjøre. Så lenge du ikke smatter med bordet, tygger med åpen munn eller oppfører deg som en gris er det ingen som bryr seg. 

I denne tråden er det åpenbart flere som mener at plassering bestikk på tallerkenen er av avgjørende betydning for hvor dannet man er 😊

Anonymkode: 1f23f...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I denne tråden er det åpenbart flere som mener at plassering bestikk på tallerkenen er av avgjørende betydning for hvor dannet man er 😊

Anonymkode: 1f23f...4f5

Ser det.. lærte enda en ting av DIB i dag jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har levd i 48 år, og har kun hørt den nylig, fra ett individ: min ti år gamle sønn som påstår at en i klassen sier det.

Antar det er et påfunn fra USA, som enkelte mener vi skal herme. På linje med å holde «babyshower» og kalle det tradisjon.

Anonymkode: 49fc3...32f

🤭

Dette er helt elementær folkeskikk - nasjonalt og internasjonalt. 

Anonymkode: 4678c...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. For folk med sosiale antenner er det ikke umulig, skjønner du. 

Anonymkode: df5fe...7c2

Eh.. jo ! 

Anonymkode: 41783...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🤭

Dette er helt elementær folkeskikk - nasjonalt og internasjonalt. 

Anonymkode: 4678c...1b2

Nei, dette med bestikket er ikke internasjonalt. Mulig det er det i vestlige land, men verden under ett er ikke dette elementært. Og elementær folkeskikk er det ikke. Man kan oppføre seg fint og normalt og med god folkeskikk uten at man legger bestikket på en spesiell måte.

Anonymkode: 5b4b5...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, prekæs skrev:

Det du sier der sier seg selv. Men likevel er det en lang rekke ting som er greit å terpe ungene på i disse "velge sine kamper" tider. Håndtrykk og mobilbruk, for eksempel. Eller det å ikke være glupsk eller unngå å klage å maten. Bruk av serviett og tannpirker og evnen til å ikke la spiseplassen se ut som en svinesti. Selv har vi snakket og minnet på i forkant når det gjelder slikt, helt uten at det oppfattes som dressur, tror jeg.

Mobilbruk og håndhilsing er vel knapt det samme som hvor du legger kniv og gaffel etter endt måltid. Legges det fint på fatet og ikke tilgriser bord/duk e.l er det vel ett fett hvor bestikket ligger. Eller om servietten ligger på høyre eller venstre side.

Anonymkode: 5b4b5...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God folkeskikk er også hvordan man håndterer barna sine når man er på besøk eller ute blant folk. På besøk skal barna vente på å ta fra kjeksfatet/annen snacks/mat inntil verten sier «værsågod». De skal ikke rope høyt ut « Har dere brus?» Gjør de det, skal mor/far korrigere dem/forklare at vi spør ikke om det når vi er på besøk, vi venter og ser hva som blir servert. Barna skal heller ikke gå rett inn i kjøleskapet og spørre etter noe de ser der. Barna skal takke for maten. 

Ute blant folk synes jeg det er viktig at foreldre korrigerer barna hvis de bryter normal god folkeskikk. For et par dager siden gikk jeg rett bak det som så ut som en liten familie på flyplassen i Stockholm. Datteren på ca 15 år sier til faren sin «hold kjeft jævla idiot». Moren sukket og sa litt lavt: «Men Stine da....» Faren snur seg brått og går andre veien, vekk fra de andre. Hadde litt lyst å si rett ut til den frekke tenåringen at slik kan du rett og slett ikke snakke til andre voksne. 

God folkeskikk er å hjelpe til hvis noen snubler og faller, spørre om det går bra og vise omtanke for andre, selv om man ikke kjenner de. Spørre om andre som bærer noe tungt trenger hjelp. 

Jeg synes det er hyggelig å gi komplimenter til ukjente jeg møter i hverdagen. Smile til mennesker jeg ser viker nedfor. Le av andres vitser, ikke alltid si alt jeg tenker. Ikke alltid være den som skal snakke, men også lytte og vise interesse for andre. Vise empati er viktig folkeskikk for meg, langt høyere rangert enn hvor bestikket blir plassert etter et måltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

I denne tråden er det åpenbart flere som mener at plassering bestikk på tallerkenen er av avgjørende betydning for hvor dannet man er 😊

Anonymkode: 1f23f...4f5

Ja, mye mer enn hvor vennlig man er... og da mister de meg på veien, altså. Det er i høyden på 29999.plass, som nevnt over. Der ville knapt nok være noen som registrerte hvor du la bestikket hvis  du ellers er vennlig, hyggelig og renslig.

Anonymkode: 49fc3...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du spør, men her er det😊

image.jpg

Anonymkode: 5fbad...ca3

Takk! 

Jeg regnet jo med at alle som sier dette ikke bare dikter.

8 timer siden, sug lut skrev:

Det er jo forstemmende at du må dokumentere normal skikk og bruk til presumptivt voksne mennesker. Men man kan jo håpe de lærer.

Syns vel det er mer forstemmende at noen synes ubehøvlede kommentarer er passende reaksjon her. For som de fleste dannede mennesker vet, så er det enda mer uhøflig å påpeke manglende dannelse enn å mangle dannelse....

Anonymkode: 49fc3...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at folk vet hvordan bestikket legges forenkler jobben veldig for servitører, da vet man når gjestene er forsynt og kan begynne å rydde. Som servitør vil man ikke forstyrre og avbryte selskapet med å måtte spørre mange ganger om folk er forsynt. En annen uting er når gjestene begynner å stable tallerkener og gir det til servitøren, det  gjør det vanskelig å få gjort jobben effektivt og stlille for å ikke forstyrre. Legg gjerne hendene i fanget når servitøren kommer for å rydde tallerkenen, da går alt raskt og med minst mulig stress for dem som jobber der.

Anonymkode: 59194...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk! 

Jeg regnet jo med at alle som sier dette ikke bare dikter.

Syns vel det er mer forstemmende at noen synes ubehøvlede kommentarer er passende reaksjon her. For som de fleste dannede mennesker vet, så er det enda mer uhøflig å påpeke manglende dannelse enn å mangle dannelse....

Anonymkode: 49fc3...32f

Nettopp. Å påpeke manglende dannelse er virkelig manglende dannelse. 

Anonymkode: 5b4b5...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært på en fjellstue og registrert at mange ikke kjenner skikk og bruk ved bordet. 

I tillegg til dette med hvor man legger bestikket, synes jeg folk bør vite at når et matfat skal sendes rundt, skal det sendes rundt, ikke på kryss og tvers av bordet slik at egen familie får mat først. Man skal ikke begynne å spise av desserten før alle har fått, man skal ikke lene seg over noen for å få tak i sausnebbet (eller noe annet). Man skal avpasse hvor mye man forsyner seg med, slik at det ikke er tomt for kjøtt før fatet har kommet rundt. Til frokost skal man ikke forsyne seg med haugevis av pålegg slik at halvparten må kastes etterpå. Man skal ikke rope i matsalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, sug lut skrev:

Det er jo forstemmende at du må dokumentere normal skikk og bruk til presumptivt voksne mennesker. Men man kan jo håpe de lærer.

Det hjelper vel ikke om man vet hvordan bestikket skal ligge og hvordan man bruker servietten om man selv ikke evner å henvende seg høflig til folk eller viser andre litt overbærenhet? 

Alminnelig folkeskikk krever at man ikke biter hodet av folk som handler annerledes. Der har kanskje du litt å gå på?

Anonymkode: df5fe...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 40 år og har aldri hørt om dette. Bør jeg skamme meg nå? Er plassering av bestikk på tallerkenen den ene faktoren som avgjør hvorvidt du er utenfor eller innenfor det gode selskap?

Anonymkode: 1f23f...4f5

9/10 kan dette. Dette er noe som virkelig de aller fleste kan

Anonymkode: f3580...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

9/10 kan dette. Dette er noe som virkelig de aller fleste kan

Anonymkode: f3580...520

Men jeg spurte ikke om hvor stor andel av befolkningen som kan dette.

Anonymkode: 1f23f...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2019 den 12.37, Anonym bruker skrev:

Jeg har levd i 48 år, og har kun hørt den nylig, fra ett individ: min ti år gamle sønn som påstår at en i klassen sier det.

Antar det er et påfunn fra USA, som enkelte mener vi skal herme. På linje med å holde «babyshower» og kalle det tradisjon.

Anonymkode: 49fc3...32f

Det er nok slik, at vi har glemt skikker/god takt og tone i forbindelse med bestikk. Jeg har min toppoldemors bok fra 1860, om skikk og bruk. Der er det nøye beskrevet regler for bestikkhåndtering før, under og etter måltid.  Og jeg fikk selv innprentet en del regler som barn, feks dersom man legger kniven og gaffelen på skrå mot hverandre på tallerkenen etter man har spist, og kniven inni gaffeltinnene, så betød det at man fortsatt var sulten og ikke hadde fått nok mat. Jeg blir fortsatt usikker når jeg ser noen gjøre dette, men har jo forstått at de fleste handler i uvitenhet.

Anonymkode: e6072...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"God oppdragelse er ikke å ikke søle saus på duken, men å ikke merke det når andre gjør det."

Anton Tjechov

 

Anonymkode: be324...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...