Gå til innhold

Folk som har med strikketøy over alt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner folk som er så smarte at dei har eit lettstrikka prosjekt som dei kan ta med og sleppe o konsentrere seg om når ein snakkar med andre, og eit vanskeleg prosjekt dei strikkar på heime. Det syns eg er lurt!! Og strikking på teater går vel fint, eg syns det er godt å ha noko i hendene medan eg føl med på slikt. Og i kø er det jo supert! 

Anonymkode: 1a7e3...d04

Men det er jo dritfrekt? Og respektløst? Å snakke med andre mens man strikker, og gå på teater med strikketøy? Da mangler man normale sosiale antenner altså. Egoistisk rett og slett!

Anonymkode: 457d1...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Då har du snakka med amatørstrikkerar. Dei fleste klarar godt å både strikke og snakke på ein gong! 

Anonymkode: 1a7e3...d04

Tror de selv ja...🙄😳😂

Anonymkode: 457d1...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo dritfrekt? Og respektløst? Å snakke med andre mens man strikker, og gå på teater med strikketøy? Da mangler man normale sosiale antenner altså. Egoistisk rett og slett!

Anonymkode: 457d1...4db

Dritfrekt og respektlaust faktisk! Den var ny. Har aldri i heile mitt no ganske så lange liv sett ein person med strikketøyet framme og tenkt at ho eller han er frekke. Og korleis i all vidaste verden får du det til å blir egoistisk?? Skal samtalepartnere din sitte å stire deg in i augene medan han eller ho pratar, heile tida?? Eg har ført ganske mange samtalar med strikka de menneske og det har absolutt ikkje vore noko hemmande verken for meg eller dei. 

Men, men, det er ikkje første gong eg oppdagar nye ting å bli fornærma/krenka/utilpass av her på dette forumet. Blir nesten litt paranoid. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo dritfrekt? Og respektløst? Å snakke med andre mens man strikker, og gå på teater med strikketøy? Da mangler man normale sosiale antenner altså. Egoistisk rett og slett!

Anonymkode: 457d1...4db

Teater synes jeg ikke er greit. Men snakke med andre mens man strikker - seriøst? Synes du det er frekt at noen røyker og snakker på samme tid også? (om du ser bort fra det med at det er skadelig for omgivelsene at de røyker) Strikker man ting som man ikke trenger følge med på, da tenker man faktisk ikke over at man strikker, så da kan man være fullt fokusert på det man snakker om. Det er mer enn man kan si om de som hele tiden bare må sjekke mobilen...

 

Anonymkode: 4ae17...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror de selv ja...🙄😳😂

Anonymkode: 457d1...4db

Det er no vel opp til meg å bedømme, når det er eg som snakkar med den som strikkar? Aldri opplevd det som forstyrrande at nokon strikkar medan eg snakkar med dei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Syngensang skrev:

Dritfrekt og respektlaust faktisk! Den var ny. Har aldri i heile mitt no ganske så lange liv sett ein person med strikketøyet framme og tenkt at ho eller han er frekke. Og korleis i all vidaste verden får du det til å blir egoistisk?? Skal samtalepartnere din sitte å stire deg in i augene medan han eller ho pratar, heile tida?? Eg har ført ganske mange samtalar med strikka de menneske og det har absolutt ikkje vore noko hemmande verken for meg eller dei. 

Men, men, det er ikkje første gong eg oppdagar nye ting å bli fornærma/krenka/utilpass av her på dette forumet. Blir nesten litt paranoid. 

 

 

Det er jo ikke rart ikke DU synes det gjør noe at andre strikker, siden du gjør det selv. Det er himmelvid forskjell på å snakke med noen som er interessert i å snakke med en og noen som strikker fordi de kjeder seg når de snakker. 

Anonymkode: 457d1...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Teater synes jeg ikke er greit. Men snakke med andre mens man strikker - seriøst? Synes du det er frekt at noen røyker og snakker på samme tid også? (om du ser bort fra det med at det er skadelig for omgivelsene at de røyker) Strikker man ting som man ikke trenger følge med på, da tenker man faktisk ikke over at man strikker, så da kan man være fullt fokusert på det man snakker om. Det er mer enn man kan si om de som hele tiden bare må sjekke mobilen...

 

Anonymkode: 4ae17...a3e

Eh ja. Men på annen måte. Røyke blir mer som å spise eller drikke mens man snakker. Strikke blir jo som om de leser en bok, fikler med mobilen, skriver handleliste, eller gjør noe annet som krever oppmerksomhet. De følger bare ikke 100% med og viser jo tydelig hvor fokus og interessen er rettet.

Anonymkode: 457d1...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke rart ikke DU synes det gjør noe at andre strikker, siden du gjør det selv. Det er himmelvid forskjell på å snakke med noen som er interessert i å snakke med en og noen som strikker fordi de kjeder seg når de snakker. 

Anonymkode: 457d1...4db

Du har tydeligvis ikke forstått særlig om strikking, du...

 

Anonymkode: 4ae17...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke rart ikke DU synes det gjør noe at andre strikker, siden du gjør det selv. Det er himmelvid forskjell på å snakke med noen som er interessert i å snakke med en og noen som strikker fordi de kjeder seg når de snakker. 

Anonymkode: 457d1...4db

Eg strikkar ikkje lenger. Men folk strikkar ikkje fordi dei kjedar seg i ein samtale. Strikking går automatisk og har ingenting med om det du seier er kjedeleg eller ikkje. Om dei kjedar seg når du snakkar gjer dei det akkurat like mykje om dei ikkje strikkar. At nokon strikkar har ingenting med deg å gjere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh ja. Men på annen måte. Røyke blir mer som å spise eller drikke mens man snakker. Strikke blir jo som om de leser en bok, fikler med mobilen, skriver handleliste, eller gjør noe annet som krever oppmerksomhet. De følger bare ikke 100% med og viser jo tydelig hvor fokus og interessen er rettet.

Anonymkode: 457d1...4db

 Strikking er like automatisk som eting, eller røyking. Det luktar mindre og er meir produktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh ja. Men på annen måte. Røyke blir mer som å spise eller drikke mens man snakker. Strikke blir jo som om de leser en bok, fikler med mobilen, skriver handleliste, eller gjør noe annet som krever oppmerksomhet. De følger bare ikke 100% med og viser jo tydelig hvor fokus og interessen er rettet.

Anonymkode: 457d1...4db

Nei, du tar feil. Om man er en dreven strikker og strikker på noe som ikke krever telling eller følge med på et mønster, da bruker man lite eller ikke noe tankevirksomhet på strikken, det er automatiserte bevegelser man ikke trenger å fokusere på. Det blir omtrent som om du klør deg fraværende på armen eller fikler med håret mens du snakker med noen - du kan likevel være fullt fokusert og engasjert i samtalen du har... går jeg ut fra...

Mulig du ikke strikker eller er en veldig urutinert strikker, for da må man ha fokus og konsentrere seg, selv på enkle oppgaver. Da må man kanskje også sitte og se ned på arbeidet. Men det trenger man altså ikke når man er rutinert med å strikke. Da bruker man ikke tankevirksomhet på strikkingen i det hele tatt.

I kveld satt jeg alene og leste en bok. Leste 110 sider på et par timer. Det er ti sider mindre enn jeg gjør ellers. Samtidig som jeg leste satt jeg og strikket på et nytt mønster som krevde at jeg stadig satt og telte til 13 og 18 for å gjøre noe, og i tillegg skulle jeg holde styr på hvor mange cm og omganger jeg strikket og øke på riktig plass. Var ikke mye jeg mistet av konsentrasjon de to timene, og jeg fikk med meg alt jeg leste, også detaljene. Og likevel, dette er strikking jeg ikke gjør sammen med andre.

Anonymkode: 4ae17...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med angst, og bruker strikketøyet for å roe meg ned. Jeg opplever at kroppen får konsentrert seg om de rytmiske bevegelsene og glemmer å kjenne på de fysiske symptomene av angsten. Så ja, jeg har med strikketøy over alt. Teater og kino uten strikketøy hadde jeg ikke klart, men tar selvfølgelig med et lite prosjekt og pinner som ikke lager lyd. Jeg trenger ikke å se på strikketøyet, fingrene mine kjenner maskene (dere vet kanskje at flere blinde fint kan strikke?), og hodet er 100% opptatt av samtalen eller forestillingen eller hva det skulle være - det blir som å drodle på et papir mens man prater i telefonen.

Du står fritt til å irritere deg så mye du vil, jeg trenger strikketøyet mitt.

Anonymkode: accca...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har tydeligvis ikke forstått særlig om strikking, du...

 

Anonymkode: 4ae17...a3e

Haha! Jeg strikker jeg også, men ikke når det ikke er lagt opp til strikking ala strikkeklubb. Man har jo folkeskikk, og da passer ikke strikking. Legger ikke puslespill eller løser kryssord heller når jeg er borte på besøk. 

Anonymkode: 457d1...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Syngensang skrev:

Eg strikkar ikkje lenger. Men folk strikkar ikkje fordi dei kjedar seg i ein samtale. Strikking går automatisk og har ingenting med om det du seier er kjedeleg eller ikkje. Om dei kjedar seg når du snakkar gjer dei det akkurat like mykje om dei ikkje strikkar. At nokon strikkar har ingenting med deg å gjere. 

Huff, ikke lett å forstå dette? Man har åpenbart ikke fult fokus på den man snakker med om man strikker samtidig. Uansett hvor automatisk man mener det går. Det er ikke gøy å snakke med noen som driver med noe annet. Det er jo dårlig folkeskikk! 

Anonymkode: 457d1...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Syngensang skrev:

 Strikking er like automatisk som eting, eller røyking. Det luktar mindre og er meir produktivt. 

Det er jo ikke det. Man er ikke like tilstede når man strikker. Og spiser man deler man jo et måltid, spiser sammen. Når en strikker blir det helt feil. 

Anonymkode: 457d1...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du tar feil. Om man er en dreven strikker og strikker på noe som ikke krever telling eller følge med på et mønster, da bruker man lite eller ikke noe tankevirksomhet på strikken, det er automatiserte bevegelser man ikke trenger å fokusere på. Det blir omtrent som om du klør deg fraværende på armen eller fikler med håret mens du snakker med noen - du kan likevel være fullt fokusert og engasjert i samtalen du har... går jeg ut fra...

Mulig du ikke strikker eller er en veldig urutinert strikker, for da må man ha fokus og konsentrere seg, selv på enkle oppgaver. Da må man kanskje også sitte og se ned på arbeidet. Men det trenger man altså ikke når man er rutinert med å strikke. Da bruker man ikke tankevirksomhet på strikkingen i det hele tatt.

I kveld satt jeg alene og leste en bok. Leste 110 sider på et par timer. Det er ti sider mindre enn jeg gjør ellers. Samtidig som jeg leste satt jeg og strikket på et nytt mønster som krevde at jeg stadig satt og telte til 13 og 18 for å gjøre noe, og i tillegg skulle jeg holde styr på hvor mange cm og omganger jeg strikket og øke på riktig plass. Var ikke mye jeg mistet av konsentrasjon de to timene, og jeg fikk med meg alt jeg leste, også detaljene. Og likevel, dette er strikking jeg ikke gjør sammen med andre.

Anonymkode: 4ae17...a3e

Tror mange av dere ar ADHD😂

Anonymkode: 457d1...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror mange av dere ar ADHD😂

Anonymkode: 457d1...4db

Det var det mest konstruktive du kunne komme opp med?

At du ikke greier å være fullt med i en samtale selv om du strikker viser bare at du ikke har automatisert strikkingen din enda. Det betyr bare at du gjør riktig når du ikke strikker når du snakker med andre. Men mange kan være 100 % i en samtale til tross for strikking - selv om du ikke tror det.

 

 

Anonymkode: 4ae17...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var det mest konstruktive du kunne komme opp med?

At du ikke greier å være fullt med i en samtale selv om du strikker viser bare at du ikke har automatisert strikkingen din enda. Det betyr bare at du gjør riktig når du ikke strikker når du snakker med andre. Men mange kan være 100 % i en samtale til tross for strikking - selv om du ikke tror det.

 

 

Anonymkode: 4ae17...a3e

Nei, de tror det selv, men de er jo ikke 100% tilstede. Det sier seg selv. Og MÅ man fikle med noe for å roe nervene eller whatever, så har man jo problemer med noe da. Normale folk greier sitte i ro og konsentrere seg fullt om andre personer i en samtale. Uten å måtte holde fast i noe. 

Anonymkode: 457d1...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser bare for meg hi som sitter og irriterer seg i køen på biltilsynet😂

Anonymkode: 7e0c2...01b

Jeg ble ikke irritert, men imponert over at damene kom på å ta med strikketøyet dit. 

Jeg er mer irritert på de som strikker på en fest eller jentekveld/vinkveld eller når de kommer på middag. 

Anonymkode: 1759f...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at da får jeg bare være en person enkelte irriterer seg over. For meg er strikking mens jeg prater en avslappingsteknikk.

Anonymkode: f55a2...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at da får jeg bare være en person enkelte irriterer seg over. For meg er strikking mens jeg prater en avslappingsteknikk.

Anonymkode: f55a2...fe9

Nettopp mitt poeng. Folk med diagnoser som gjør dette, det er jo ikke normalt å måtte strikke blandt folk for å kunne få slappe av. 

Anonymkode: 457d1...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å sitte på forelesning på BI blant de litt eldre elevene eller? Jeg går lederutdanning nå, og aldersspennet går fra 25-60år. 

Sitter å prøve å konsentrere meg, så hører jeg fra sidekvinnen til høyre for meg... "klikket-klikk"-klikk... " 🤔🤦‍♀️ Det kan jeg finne irriterende. Eller med kurs på jobben... Ofte de fra HR som drar opp strikketøyet. 

I kø er greit nok, men på jobb og på besøk, da stusser jeg over seriøsiteten til de. 

Anonymkode: fcb7c...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Då har du snakka med amatørstrikkerar. Dei fleste klarar godt å både strikke og snakke på ein gong! 

Anonymkode: 1a7e3...d04

Men det må da være mulig å legge fra seg det strikketøyet også av og til?! Handler litt om respekt også synes jeg. Når man har en samtale med andre mennesker kan man godt la være å gjøre andre ting samtidig.

Anonymkode: 58977...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det må da være mulig å legge fra seg det strikketøyet også av og til?! Handler litt om respekt også synes jeg. Når man har en samtale med andre mennesker kan man godt la være å gjøre andre ting samtidig.

Anonymkode: 58977...332

Enig med deg. Jeg synes at det å sitte å strikke er like ille som å sitte med nesa i telefonen eller bla i et blad

Anonymkode: c3a8c...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de tror det selv, men de er jo ikke 100% tilstede. Det sier seg selv. Og MÅ man fikle med noe for å roe nervene eller whatever, så har man jo problemer med noe da. Normale folk greier sitte i ro og konsentrere seg fullt om andre personer i en samtale. Uten å måtte holde fast i noe. 

Anonymkode: 457d1...4db

Du har bare ikke forstått det, mange er virkelig 100 % tilstede når de strikker på noe som ikke krever konsentrasjon som telling, øking, felling, mønster.

Jeg kjenner heller ingen som strikker blant andre for å roe nervene, så der ryker den teorien din også, selv om noen selvfølgelig også kan bruke det som det.

De jeg kjenner som strikker har ingen diagnoser, de har ingen problemer med å sitte i ro eller å konsentrere seg uten strikketøyet, og ingen har behov for noe å holde fast i. De strikker fordi de liker å gjøre det og de har sosial intelligens til å ikke når de ikke bør, og ingen av de som ikke strikker synes det er noe galt i at andre ev. har med strikketøyet.

Igjen, automatiserte oppgaver trenger ikke hjernen bruke fokus på, derfor kan noen være 100 % tilstede i samtalen selv om de strikker på noe enkelt. Hvis man ikke har automatisert strikkingen, da kan man det selvfølgelig ikke.

Anonymkode: 4ae17...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...