Gå til innhold

Ufør, men tar gjerne jobben det er å ha barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at en god del av de som er uføre sannsynligvis kunne jobbet litt. Problemet er at arbeidslivet i dag er hardt, og svært få arbeidsgivere kan ha ansatte man ikke vet om kommer den dagen eller ikke. Dette er en utfordring jeg ikke vet hvordan en kan løse.

Jeg er også enig i at å ha barn ofte er mye hardere enn å være på jobb. Men når man er ufør og planlegger barn, regner jeg med at de fleste har en mann som vet han må bidra en del for at det skal fungere. 

Anonymkode: 3b786...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 14.6.2019 den 18.19, Anonym bruker skrev:

Nå trenger jo Norge flere barn da, så da er vel vinn vinn? Jeg er ikke ufør, men mannen er. Jeg må hente på skolebhg, ornde med det meste praktiske både hjemme og med barna ellers, møter, samtgaler på skole/bhg, være klassekontakt ja egentlig veldig mye. Jeg har alikevel valgt å få barn med han, vi har det fint i sammen som familie og barna har det bra. Hva om andre sier at han ikke burde ha barn, siden han har trygd? Han kunne jo ikke klart å ha barna alene.. men har valgt å stifte familie. Norge trenger flere barn (hilsen Erna), så skal jo bare mangle at de legger litt til rette for at vi får flere barn her også...

Anonymkode: 52ef2...43d

Synes ikkje jorda trenger fleire barn, eg. Det er jo så enormt mange mennesker her på jorda at vi bruker opp ressursene. Tror moder jord hadde hatt godt av litt mindre mennesker på jorda. Og mennesker er mennesker. Snart blir det kanskje klimaflyktninger. Korfor skal vi få flest mulig barn? Eg synes det er helt forkastelig å få så store barneflokker.

Anonymkode: 2a2ec...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sjønner heller ikke det. Det er mye mye myyye mere slitsomt å ha barn, enn på jobben. 

Det finnes også mange forskjellige jobber, og noen er svært lite energikrevende. 

 

Jeg er sikker på at halvparten av de som er uføre kunne jobbet, men når en går hjemme dag ut og dag inn så blir en lat også. En får ikke gjort så mye, og alt blir et ork. 

Då tror mange blir uføre av å gå hjemme. Er en grunn til at langtidssykmeldte har vansker med å komme seg i jobb igjen. 

 

Veldig mange uføre har vondt i viljen... 

snakker da ikke om skadde etter ulykker, invaliderende sykdomer etc.. snakker om de som har vondt i viljen og liker seg best på sofaen.. jepp, det er mange av de også.. 

Anonymkode: 33c9d...76f

Dessverre er det mange av dem som er i jobb, som også har vondt i viljen. Er møkk lei av de som uten blygsel bruker alle egenmeldinger og sykt barn dager de kan ha i løpet av et år selv om de/barna ikke er syke. De sier åpent at slike fridager må de ha, og fortjener det. Tar aldri ekstraarbeid, over tid osv.Så er det andre da, som kanskje må jobbe dobbelt for dem, og som ikke har samvittighet til sykedager før de omtrent er dødssyke selv. Så ender det til slutt med kollaps, langvarig sykemelding og kanskje uføretrygd for disse.  Hvem er det som har snyltet mest på andre her, det lurer jeg på.

Anonymkode: abb8e...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dessverre er det mange av dem som er i jobb, som også har vondt i viljen. Er møkk lei av de som uten blygsel bruker alle egenmeldinger og sykt barn dager de kan ha i løpet av et år selv om de/barna ikke er syke. De sier åpent at slike fridager må de ha, og fortjener det. Tar aldri ekstraarbeid, over tid osv.Så er det andre da, som kanskje må jobbe dobbelt for dem, og som ikke har samvittighet til sykedager før de omtrent er dødssyke selv. Så ender det til slutt med kollaps, langvarig sykemelding og kanskje uføretrygd for disse.  Hvem er det som har snyltet mest på andre her, det lurer jeg på.

Anonymkode: abb8e...9a8

Jeg er enig med deg, har sett dette mye. Tror faktisk det du påpeker her er et langt større problem enn at noen få uføre "har vondt i viljen". Så strenge kravene er for å få uføretrygd så er det vanskelig å få gjennom en uføretrygd uten reell sykdom/funksjonshemming. Og er man villig til å gå gjennom alt den nedverdigende behandlingen man får i Nav-systemet fordi man ikke gidder å jobbe, da har man som regel psykiske problemer som man ikke innrømmer...

Anonymkode: 500ae...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 22.01, Anonym bruker skrev:

Absolutt. Men om man er så syk at man ikke kan fungere i et normalt liv, hvordan skal man da tåle påkjenningen det er er å gå gravid, føde og følge opp? Uansett frisk partner, må man faktisk være med og på. Man kan ikke poppe ut et barn og legge seg under dynen igjen. 

Anonymkode: e8f97...0dd

En kan ihvertfall ta det mer med ro hjemme sammen et barn, enn på jobb. Det første året sover(som oftest) barnet mer. En kan da hvile/sove sammen med barnet. En trenger ikke å dusje og stelle seg selv hver dag. Trenger ikke stresse ut av huset. En kan få avlastning av partner/familie. Når barnet begynner i bhg/skole, så kan en hvile/hente seg inn. Hjemme kan en ta ting i sitt tempo, mens på jobb forventes det at en er 100% til stede hele dagen. Både barn og jobb kan være krevende, men på forskjellig måte. Jeg blir personlig mer stresset og sliten av å jobbe, enn en hel dag alene med barna. 

Anonymkode: b1504...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...