Gå til innhold

Ufør, men tar gjerne jobben det er å ha barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt. Men om man er så syk at man ikke kan fungere i et normalt liv, hvordan skal man da tåle påkjenningen det er er å gå gravid, føde og følge opp? Uansett frisk partner, må man faktisk være med og på. Man kan ikke poppe ut et barn og legge seg under dynen igjen. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Fordi det finnes mange grader av sykdom, og mange grunner til at man kan være uføretrygdet. Og ingen som er uføre skal måtte forsvare sitt valg ovenfor andre.

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig at du stiller det spørsmålet. Uføre blir gravide og får barn - sånn er det bare. Ingen kommer til å drepe barnet i magen bare fordi du har en uinteressant mening om hvem som bør få barn.

De bærer det frem og tar vare på det. Om det plager deg, er du ikke god.

Anonymkode: f4063...815

Drepe barnet i magen? Hva i all verden? Det snakkes om uføre som er altfor syke til å jobbe litt eller helt men friske nok til det enorme ansvaret og jobben det er å oppfostre barn. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt. Men om man er så syk at man ikke kan fungere i et normalt liv, hvordan skal man da tåle påkjenningen det er er å gå gravid, føde og følge opp? Uansett frisk partner, må man faktisk være med og på. Man kan ikke poppe ut et barn og legge seg under dynen igjen. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Folk med td leddgikt er ofte betre i graviditeten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Syngensang skrev:

Folk med td leddgikt er ofte betre i graviditeten. 

Endel med kronisk migrene er og det, noen har nesten ikke anfall i graviditeten

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Endel med kronisk migrene er og det, noen har nesten ikke anfall i graviditeten

Anonymkode: 7f06d...bd6

Ja, og mange som er friske og trenar og jobbar til vanleg er dritsjuke heile graviditeten, så hi, det der argumentet om graviditet held desverre ikkje stikk. 

Elles syns eg det er ein uting med alle desse diskusjonane her inne om uføre og born. Syns no det å få born når begge foreldra har jobbar som krev lange dagar og mykje mental innsats etter arbeidstid like gjerne kunne vore diskutert. Kva er vitsen med å få ungar når du aldri har tid til å vere saman med dei? Då er det jammen fint å ha ei ufør bestemor som kan passe... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Syngensang skrev:

Ja, og mange som er friske og trenar og jobbar til vanleg er dritsjuke heile graviditeten, så hi, det der argumentet om graviditet held desverre ikkje stikk. 

Elles syns eg det er ein uting med alle desse diskusjonane her inne om uføre og born. Syns no det å få born når begge foreldra har jobbar som krev lange dagar og mykje mental innsats etter arbeidstid like gjerne kunne vore diskutert. Kva er vitsen med å få ungar når du aldri har tid til å vere saman med dei? Då er det jammen fint å ha ei ufør bestemor som kan passe... 

Men vet du ikke at når man er ufør så skal man helst ligge inne på et mørkt rom 24/7, man skal i hvertfall ikke ha noen gleder i livet.

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vet du ikke at når man er ufør så skal man helst ligge inne på et mørkt rom 24/7, man skal i hvertfall ikke ha noen gleder i livet.

Anonymkode: 7f06d...bd6

Nei det er veldig viktig. Vi som jobbar må vere heilt sikre på at dei som får våre surt opptent skattepengar er verdige trengande! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Syngensang skrev:

Nei det er veldig viktig. Vi som jobbar må vere heilt sikre på at dei som får våre surt opptent skattepengar er verdige trengande! 

Ja, det får jammen meg være grenser for hvor mye de skal boltre seg i luksus når de har valgt å bli uføre.

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow for noen svar på enkelte her inne😳😳 skulle nesten tru at det var dere som tok ut penger fra deres konto og gidde til de uføre slik noen snakker! Får ikke håpe dere havner i denne situasjonen selv, for det dere beskriver høres jo himmelsk ut å hver uføre! Noe jeg absolutt ikke kjenner til i det hele tatt! Nei folk har tydeligvis ikke rett på ett værdig liv lengre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Syngensang skrev:

Nei det er veldig viktig. Vi som jobbar må vere heilt sikre på at dei som får våre surt opptent skattepengar er verdige trengande! 

Du som jobber? Så jeg som har jobbet hele livet og blitt syk skal ha dårlig samvittighet for dette i tillegg? Merker det er mye små tenåringer her som trur de har hele vettet🤣🤣🤣 nei du.. få deg litt livserfaring i sekken din før du uttaler deg på ett område du overhode ikke vet noe om🤣🤣 

Anonymkode: 2fd5c...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du som jobber? Så jeg som har jobbet hele livet og blitt syk skal ha dårlig samvittighet for dette i tillegg? Merker det er mye små tenåringer her som trur de har hele vettet🤣🤣🤣 nei du.. få deg litt livserfaring i sekken din før du uttaler deg på ett område du overhode ikke vet noe om🤣🤣 

Anonymkode: 2fd5c...b37

Innlegget du siterer er ironisk

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du som jobber? Så jeg som har jobbet hele livet og blitt syk skal ha dårlig samvittighet for dette i tillegg? Merker det er mye små tenåringer her som trur de har hele vettet🤣🤣🤣 nei du.. få deg litt livserfaring i sekken din før du uttaler deg på ett område du overhode ikke vet noe om🤣🤣 

Anonymkode: 2fd5c...b37

Syngensang var veldig ironisk i det svaret du her kommenterer - så du og hun er nok egentlig veldig enige, ikke uenige ;)

Anonymkode: 500ae...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du som jobber? Så jeg som har jobbet hele livet og blitt syk skal ha dårlig samvittighet for dette i tillegg? Merker det er mye små tenåringer her som trur de har hele vettet🤣🤣🤣 nei du.. få deg litt livserfaring i sekken din før du uttaler deg på ett område du overhode ikke vet noe om🤣🤣 

Anonymkode: 2fd5c...b37

Det var ironi!!!. Men folk skriv så mykje rart her inne, så kan forstå at du ikkje skjønte det. Syns denne debatten er så hol i hovudet, sjølvsagt kan uføre få born om dei vil😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.6.2019 den 18.19, Anonym bruker skrev:

Nå trenger jo Norge flere barn da, så da er vel vinn vinn? Jeg er ikke ufør, men mannen er. Jeg må hente på skolebhg, ornde med det meste praktiske både hjemme og med barna ellers, møter, samtgaler på skole/bhg, være klassekontakt ja egentlig veldig mye. Jeg har alikevel valgt å få barn med han, vi har det fint i sammen som familie og barna har det bra. Hva om andre sier at han ikke burde ha barn, siden han har trygd? Han kunne jo ikke klart å ha barna alene.. men har valgt å stifte familie. Norge trenger flere barn (hilsen Erna), så skal jo bare mangle at de legger litt til rette for at vi får flere barn her også...

Anonymkode: 52ef2...43d

Erna ønsker ikke bare mennesker eller nærmere bestemt barn. Hun vil ha skattebetalere. Ellers kunne vi bare økt innvandringen. Problemet er at innvandringen ikke er lønnsom. Dersom vi trenger 2 i arbeid for å dekke opp for 1 som ikke er i arbeid, og 40% av våre nye landsmenn ikke er i arbeid, hjelper det ikke med flere mennesker. Da kunne vi fylt opp landet og gått konk. Hun snakker til folk i arbeid som ser ut til å føde barn som ender i arbeid. 

Anonymkode: 6cf80...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 22.30, Anonym bruker skrev:

Drepe barnet i magen? Hva i all verden? Det snakkes om uføre som er altfor syke til å jobbe litt eller helt men friske nok til det enorme ansvaret og jobben det er å oppfostre barn. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Det snakkes også om at de ikke har rett til å få barn. Det vil si, om de blir gravide, så må de da ta abort? Uføre blir ikke sterile bare fordi dei kke jobber.

Anonymkode: cc555...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2019 den 6.38, Syngensang skrev:

Det var ironi!!!. Men folk skriv så mykje rart her inne, så kan forstå at du ikkje skjønte det. Syns denne debatten er så hol i hovudet, sjølvsagt kan uføre få born om dei vil😊

Nei, det var sarkasme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Erna ønsker ikke bare mennesker eller nærmere bestemt barn. Hun vil ha skattebetalere. Ellers kunne vi bare økt innvandringen. Problemet er at innvandringen ikke er lønnsom. Dersom vi trenger 2 i arbeid for å dekke opp for 1 som ikke er i arbeid, og 40% av våre nye landsmenn ikke er i arbeid, hjelper det ikke med flere mennesker. Da kunne vi fylt opp landet og gått konk. Hun snakker til folk i arbeid som ser ut til å føde barn som ender i arbeid. 

Anonymkode: 6cf80...cf6

Ingen vet om de føder et barn som ender i arbeid eller ei

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjønner heller ikke det. Det er mye mye myyye mere slitsomt å ha barn, enn på jobben. 

Det finnes også mange forskjellige jobber, og noen er svært lite energikrevende. 

 

Jeg er sikker på at halvparten av de som er uføre kunne jobbet, men når en går hjemme dag ut og dag inn så blir en lat også. En får ikke gjort så mye, og alt blir et ork. 

Då tror mange blir uføre av å gå hjemme. Er en grunn til at langtidssykmeldte har vansker med å komme seg i jobb igjen. 

 

Veldig mange uføre har vondt i viljen... 

snakker da ikke om skadde etter ulykker, invaliderende sykdomer etc.. snakker om de som har vondt i viljen og liker seg best på sofaen.. jepp, det er mange av de også.. 

Anonymkode: 33c9d...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sjønner heller ikke det. Det er mye mye myyye mere slitsomt å ha barn, enn på jobben. 

Det finnes også mange forskjellige jobber, og noen er svært lite energikrevende. 

 

Jeg er sikker på at halvparten av de som er uføre kunne jobbet, men når en går hjemme dag ut og dag inn så blir en lat også. En får ikke gjort så mye, og alt blir et ork. 

Då tror mange blir uføre av å gå hjemme. Er en grunn til at langtidssykmeldte har vansker med å komme seg i jobb igjen. 

 

Veldig mange uføre har vondt i viljen... 

snakker da ikke om skadde etter ulykker, invaliderende sykdomer etc.. snakker om de som har vondt i viljen og liker seg best på sofaen.. jepp, det er mange av de også.. 

Anonymkode: 33c9d...76f

Jeg bli så mat av sånne innlegg som det her.

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg bli så mat av sånne innlegg som det her.

Anonymkode: 7f06d...bd6

Det er forsåvidt greit at du blir matt av slike innlegg du siterer, men et godt poeng hadde vedkommende og det er at det er høyere terskel for å komme tilbake til jobb når man er langtidssykemeldt. Det er en grunn til at det er diskusjoner i fagmiljøene om man skal sette "hardere krav" til f.eks de som er sykemeldt pga f.eks depresjoner. Det er svært lite som støtter at man blir bedre av å gå hjemme ved en psykisk diagnose, og den kunnskapen bør både befolkningen generelt, leger og de som er psykisk syke anerkjenne og jobbe etter. Det er en stor andel som er ufør pga psykisk sykdom og mange av de kunne nok hatt veldig godt av å ha en tilknytning til arbeidslivet da det er en stor sannsynlighet for at de ville blitt friskere, hatt et bedre fungerende privatliv, og ikke minst fungere bedre som en forelder. Hvordan vi skal få til slike incentiver har ikke jeg svaret på da det krever en større innsats at helsevesenet, arbeidsgivere og pasienten som er psykisk syk, men at noe må gjøres støttes av store deler av forskermiljøet.

Anonymkode: 01c02...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forsåvidt greit at du blir matt av slike innlegg du siterer, men et godt poeng hadde vedkommende og det er at det er høyere terskel for å komme tilbake til jobb når man er langtidssykemeldt. Det er en grunn til at det er diskusjoner i fagmiljøene om man skal sette "hardere krav" til f.eks de som er sykemeldt pga f.eks depresjoner. Det er svært lite som støtter at man blir bedre av å gå hjemme ved en psykisk diagnose, og den kunnskapen bør både befolkningen generelt, leger og de som er psykisk syke anerkjenne og jobbe etter. Det er en stor andel som er ufør pga psykisk sykdom og mange av de kunne nok hatt veldig godt av å ha en tilknytning til arbeidslivet da det er en stor sannsynlighet for at de ville blitt friskere, hatt et bedre fungerende privatliv, og ikke minst fungere bedre som en forelder. Hvordan vi skal få til slike incentiver har ikke jeg svaret på da det krever en større innsats at helsevesenet, arbeidsgivere og pasienten som er psykisk syk, men at noe må gjøres støttes av store deler av forskermiljøet.

Anonymkode: 01c02...105

Ja, det at det er vanskeligere å komme tilbake jo lenger man er borte har hun rett i. Men nå hun følger opp med at veldig mange uføre har vondt i viljen, og blir uføre av å gå hjemme,  og minst halvparten av de uføre kunne jobbet, da mister hun meg. For da viser hun hvor lite peiling hun har

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det at det er vanskeligere å komme tilbake jo lenger man er borte har hun rett i. Men nå hun følger opp med at veldig mange uføre har vondt i viljen, og blir uføre av å gå hjemme,  og minst halvparten av de uføre kunne jobbet, da mister hun meg. For da viser hun hvor lite peiling hun har

Anonymkode: 7f06d...bd6

Ja jeg er enig i at vedkommende ikke er veldig god til å argumentere slik at innholdet som er viktig blir fremhevet på en troverdig måte. 

Anonymkode: 01c02...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Erna ønsker ikke bare mennesker eller nærmere bestemt barn. Hun vil ha skattebetalere. Ellers kunne vi bare økt innvandringen. Problemet er at innvandringen ikke er lønnsom. Dersom vi trenger 2 i arbeid for å dekke opp for 1 som ikke er i arbeid, og 40% av våre nye landsmenn ikke er i arbeid, hjelper det ikke med flere mennesker. Da kunne vi fylt opp landet og gått konk. Hun snakker til folk i arbeid som ser ut til å føde barn som ender i arbeid. 

Anonymkode: 6cf80...cf6

Tull. Det er mye billigere å bare ta inn voksne. De koster oss jo atskillig mindre. Men da kan ikke Erna sitte i regjering med Siv, vettu! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig mange uføre har vondt i viljen... 

snakker da ikke om skadde etter ulykker, invaliderende sykdomer etc.. snakker om de som har vondt i viljen og liker seg best på sofaen.. jepp, det er mange av de også.. 

Anonymkode: 33c9d...76f

 

Konkret hvor mange er disse «veldig mange» som du sikter til? Og hvor har du bakgrunnsmaterialet ditt fra? Statistikk, belegg, dokumentasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sjønner heller ikke det. Det er mye mye myyye mere slitsomt å ha barn, enn på jobben. 

Det finnes også mange forskjellige jobber, og noen er svært lite energikrevende. 

 

Jeg er sikker på at halvparten av de som er uføre kunne jobbet, men når en går hjemme dag ut og dag inn så blir en lat også. En får ikke gjort så mye, og alt blir et ork. 

Då tror mange blir uføre av å gå hjemme. Er en grunn til at langtidssykmeldte har vansker med å komme seg i jobb igjen. 

 

Veldig mange uføre har vondt i viljen... 

snakker da ikke om skadde etter ulykker, invaliderende sykdomer etc.. snakker om de som har vondt i viljen og liker seg best på sofaen.. jepp, det er mange av de også.. 

Anonymkode: 33c9d...76f

Skulle likt å vite korleis du begrunnar at halvparten av dei som er uføre kunne ha jobba? Kjenner du mange uføre? Og at du får inntrykk av at somme likar seg best på sofaen kan ja muligens ha rot i at dei er sjuke? Har du tenkt på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...