Gå til innhold

Ufør, men tar gjerne jobben det er å ha barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan har det seg at man kan være ufør, ikke i stand til å jobbe i kassa på rema fra 8-16, men gjerne får 1, 2 eller 3 barn etter å ha blitt ufør? 

Selv mener jeg at det å ha barn er en fulltidsjobb. Jeg hadde måttet jobbe 150% på min arbeidsplass for bli like sliten. Løfting inn og ut av krybbe, lite søvn, gråt, frustrasjon, bleieskift osv osv osv. Det er da enklere å jobbe på rema og kortere arbeidsdag enn å være i permisjon.

Hva slags sykdom og plager kan man ha som enkelt lar seg forene med arbeidet det er å oppfostre barn? Er det mange uføre som burde vært i arbeid?

Jeg er funksjonsfrisk og har derfor lite/ingen innsikt i det å være ufør. Dette er grunnen til at jeg spør. 

Anonymkode: 6cf80...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan har det seg at man kan være ufør, ikke i stand til å jobbe i kassa på rema fra 8-16, men gjerne får 1, 2 eller 3 barn etter å ha blitt ufør? 

Selv mener jeg at det å ha barn er en fulltidsjobb. Jeg hadde måttet jobbe 150% på min arbeidsplass for bli like sliten. Løfting inn og ut av krybbe, lite søvn, gråt, frustrasjon, bleieskift osv osv osv. Det er da enklere å jobbe på rema og kortere arbeidsdag enn å være i permisjon.

Hva slags sykdom og plager kan man ha som enkelt lar seg forene med arbeidet det er å oppfostre barn? Er det mange uføre som burde vært i arbeid?

Jeg er funksjonsfrisk og har derfor lite/ingen innsikt i det å være ufør. Dette er grunnen til at jeg spør. 

Anonymkode: 6cf80...cf6

Fordi de har et ønske om familie som mange andre

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det faktisk sånn at jobb går ikke foran familie. Det er ikke sånn at du må velge jobb foran barn. 

Husk en ting fra en kronisk syk; 

det at du jobber er ikke fordi du er flinkere enn meg, der er fordi du er heldig! 

Anonymkode: 84704...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Også er det faktisk sånn at jobb går ikke foran familie. Det er ikke sånn at du må velge jobb foran barn. 

Husk en ting fra en kronisk syk; 

det at du jobber er ikke fordi du er flinkere enn meg, der er fordi du er heldig! 

Anonymkode: 84704...f0d

For å sette det på spissen; det er du også. I global sammenheng er det forsvinnende få som har muligheten til å velge denne luksusen fremfor å forsørge seg selv. Heldigvis har vi denne muligheten i Norge, men det er ingenting man skal ta for gitt (spesielt ikke med regjeringen vi har nå).

Anonymkode: c2709...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Også er det faktisk sånn at jobb går ikke foran familie. Det er ikke sånn at du må velge jobb foran barn. 

Husk en ting fra en kronisk syk; 

det at du jobber er ikke fordi du er flinkere enn meg, der er fordi du er heldig! 

Anonymkode: 84704...f0d

Å forsørge seg selv og familien burde jo være førsteprioritet. Det er jo et livsgrunnlag. Vi er faktisk så heldige å ha både kunnskap og prevensjon, så det å føde barn uten å kunne fostre dem opp selv burde kunne unngås. Men, nå er det dessverre en gang slik at systemet i Norge tilsier at man kan få barn på statens regning 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: beda7...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å sette det på spissen; det er du også. I global sammenheng er det forsvinnende få som har muligheten til å velge denne luksusen fremfor å forsørge seg selv. Heldigvis har vi denne muligheten i Norge, men det er ingenting man skal ta for gitt (spesielt ikke med regjeringen vi har nå).

Anonymkode: c2709...b55

Nei jeg hadde faktisk ikke klart å jobbe uansett hva. ( Med mindre det hadde vært en jobb der jeg så å si kun ligger hele dagen) Så jeg er ikle særlig heldig, nei. Ikle når det gjelder jobb i hvertfall. Men jeg er heldig på mange andre områder i livet, det var ikke det som var poenget her. 

Anonymkode: 84704...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Å forsørge seg selv og familien burde jo være førsteprioritet. Det er jo et livsgrunnlag. Vi er faktisk så heldige å ha både kunnskap og prevensjon, så det å føde barn uten å kunne fostre dem opp selv burde kunne unngås. Men, nå er det dessverre en gang slik at systemet i Norge tilsier at man kan få barn på statens regning 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: beda7...b39

Med gratis grunnskole, videregående og høyere utdanning, gratis helsevesen for barn, gratis tannlege for barn, billig SFO og barnehage...Så får vi alle barn på statens regning. Også vi som jobber 100%

Anonymkode: c0582...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer vel på det i de tilfellene de får veldig mange barn. Men en som er ufør, og sammen med en som er helt frisk, så lenge den friske er innen forstått med at den personen må gjøre mest i hjemmet. Så har jeg jo full forståelse, for at de får 1-2 barn. 

Og tenker vi det samme, hvis en mann er ufør, sammen med en frisk dame, og de får barn?

Nå er jeg selv i ferd med å bli ufør, men jeg har tenåringer, eldste er 19 år. Jeg er alene med de, og får bare si at takk og pris var jeg frisk da de var små, og krevde mye. For jeg hadde ikke klart å ta meg av en baby, eller små barn nå, det er jeg for syk til å klare. 

Anonymkode: fec16...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei jeg hadde faktisk ikke klart å jobbe uansett hva. ( Med mindre det hadde vært en jobb der jeg så å si kun ligger hele dagen) Så jeg er ikle særlig heldig, nei. Ikle når det gjelder jobb i hvertfall. Men jeg er heldig på mange andre områder i livet, det var ikke det som var poenget her. 

Anonymkode: 84704...f0d

Da er du i alle fall heldig, for da ville du ikke vært i live i de fleste andre land, med mindre du hadde familie til å sørge for deg.

Anonymkode: c2709...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å sette det på spissen; det er du også. I global sammenheng er det forsvinnende få som har muligheten til å velge denne luksusen fremfor å forsørge seg selv. Heldigvis har vi denne muligheten i Norge, men det er ingenting man skal ta for gitt (spesielt ikke med regjeringen vi har nå).

Anonymkode: c2709...b55

Velge denne luksusen? Denne uttalelsen er så dum at det er helt utrolig

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da er du i alle fall heldig, for da ville du ikke vært i live i de fleste andre land, med mindre du hadde familie til å sørge for deg.

Anonymkode: c2709...b55

Jo jeg ville vært i live, men ville ikke hatt mange andre goder som jeg har i Norge. Som f.eks hjelpemidler dekket av staten. Jeg får ikke hjelp av hjemmesykepleien, jeg har familien min som hjelper meg. 

Anonymkode: 84704...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Velge denne luksusen? Denne uttalelsen er så dum at det er helt utrolig

Anonymkode: 7f06d...bd6

Det er jo den harde realiteten over store deler av verden. Det er viktig å være klar over hvor usannsynlig grønn gren vi som er født i Norge sitter på. Man kan aldri ta dette for gitt, det er å pisse på alle i verden som virkelig har det håpløst. 

Anonymkode: c2709...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis som riktignok ble ufør etter han fikk barn. Han fikk strøm gjennom seg og overlevde så vidt. Han måtte amputere begge bena, kunstig hofte osv. Eneste grunn til at han er ufør er fordi ingen arbeidsplasser vil ha han fast. Blir for mye styr med tilrettelegging og ble vel egentlig diskriminert ut av arbeidslivet. 

 

Anonymkode: a17e9...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo den harde realiteten over store deler av verden. Det er viktig å være klar over hvor usannsynlig grønn gren vi som er født i Norge sitter på. Man kan aldri ta dette for gitt, det er å pisse på alle i verden som virkelig har det håpløst. 

Anonymkode: c2709...b55

Poenget er at det ikke er noe man velger, noe luksus er det heller ikke

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei jeg hadde faktisk ikke klart å jobbe uansett hva. ( Med mindre det hadde vært en jobb der jeg så å si kun ligger hele dagen) Så jeg er ikle særlig heldig, nei. Ikle når det gjelder jobb i hvertfall. Men jeg er heldig på mange andre områder i livet, det var ikke det som var poenget her. 

Anonymkode: 84704...f0d

Men fikk du barn etter at du ble ufør?

Anonymkode: 6cf80...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lurt på det samme som HI. Har du barn og blir ufør så er det greit, men er du ufør og velger så å få mer enn et barn så skjønner jeg det ikke, det er jo minst like hardt som en full dag på jobb.  

Anonymkode: 923c2...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de har et ønske om familie som mange andre

Anonymkode: 7f06d...bd6

Det forklarer ikke hvorfor man er for syk til å jobbe, men frisk nok til å ta seg av et barn de første 5 årene.

Anonymkode: 6cf80...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å sette det på spissen; det er du også. I global sammenheng er det forsvinnende få som har muligheten til å velge denne luksusen fremfor å forsørge seg selv. Heldigvis har vi denne muligheten i Norge, men det er ingenting man skal ta for gitt (spesielt ikke med regjeringen vi har nå).

Anonymkode: c2709...b55

Luksus? Er du blottet for evnen til å sette deg inn i andres situasjon? Du vet tydeligvis ikke hvor grusomt det er å være kronisk syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det forklarer ikke hvorfor man er for syk til å jobbe, men frisk nok til å ta seg av et barn de første 5 årene.

Anonymkode: 6cf80...cf6

Må man forklare det for deg? Helt seriøst? 😂 Jaja, ikke alle forstår like lett.  

Vel: Uføre blir ikke sterile idet NAV godkjenner en søknad. Kanskje den uføre er gift, kanskje de er glade i hverandre. Kanskje de har sex, med eller uten prevensjon. Men når det blir unger av kjærlighet, så blir det unger. 

Og man skulle nesten tro at du var på nippet til å foreslå at uføre som får barn heller setter dem ut i skauen eller adopterer dem bort? Hm? 

Glemmer du også at de uføre som FÅR barn har en partner? (Er du så kronisk syk er det verken fristende eller mulig å dra på byen hver helg og ha seg med fremmede) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men fikk du barn etter at du ble ufør?

Anonymkode: 6cf80...cf6

Jeg hadde barn lenge før jeg ble ufør.

Anonymkode: 84704...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan har det seg at man kan være ufør, ikke i stand til å jobbe i kassa på rema fra 8-16, men gjerne får 1, 2 eller 3 barn etter å ha blitt ufør? 

Selv mener jeg at det å ha barn er en fulltidsjobb. Jeg hadde måttet jobbe 150% på min arbeidsplass for bli like sliten. Løfting inn og ut av krybbe, lite søvn, gråt, frustrasjon, bleieskift osv osv osv. Det er da enklere å jobbe på rema og kortere arbeidsdag enn å være i permisjon.

Hva slags sykdom og plager kan man ha som enkelt lar seg forene med arbeidet det er å oppfostre barn? Er det mange uføre som burde vært i arbeid?

Jeg er funksjonsfrisk og har derfor lite/ingen innsikt i det å være ufør. Dette er grunnen til at jeg spør. 

Anonymkode: 6cf80...cf6

Ikke alle tar like lett på å drepe barn (ta abort)som andre tydeligvis gjør 

Anonymkode: f4063...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det forklarer ikke hvorfor man er for syk til å jobbe, men frisk nok til å ta seg av et barn de første 5 årene.

Anonymkode: 6cf80...cf6

Det er ikke sånn at man imå ligge på et mørkt rom 24/7 for å ha uføretrygd.

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste som velger å få barn, velger å gjøre dette sammen med en partner. En partner som forstår at det vil falle mer jobb og ansvar på han/hun enn på andre småbarnsforeldre. 

Og hvor mye styr det er med små barn er svært mye hva man velger å legge i det. Skal man gå på babysang, kafé, barselgruppe, lage middag og hjemmebakte brød mens man har striglet hus? Eller kan man senke kravene til å gjøre det mest nødvendige for barna og la resten flyte litt. Velge bort et sosialt liv for seg selv.

Jeg tror heller ikke at de som er så syke at de knapt kan ta vare på seg selv velger å få barn. Det er dem som har en helse som er mer av og på, som nok har noe restarbeidsevne, men ingen arbeidsplasser som ønsker å ha dem i jobb. Kravet til produksjon og effektivitet i arbeid er så stort at mange faller gjennom nå, som kunne ha fungert fint for 20-30 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, den perfekte mor skrev:

Men de fleste som velger å få barn, velger å gjøre dette sammen med en partner. En partner som forstår at det vil falle mer jobb og ansvar på han/hun enn på andre småbarnsforeldre. 

Og hvor mye styr det er med små barn er svært mye hva man velger å legge i det. Skal man gå på babysang, kafé, barselgruppe, lage middag og hjemmebakte brød mens man har striglet hus? Eller kan man senke kravene til å gjøre det mest nødvendige for barna og la resten flyte litt. Velge bort et sosialt liv for seg selv.

Jeg tror heller ikke at de som er så syke at de knapt kan ta vare på seg selv velger å få barn. Det er dem som har en helse som er mer av og på, som nok har noe restarbeidsevne, men ingen arbeidsplasser som ønsker å ha dem i jobb. Kravet til produksjon og effektivitet i arbeid er så stort at mange faller gjennom nå, som kunne ha fungert fint for 20-30 år siden.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er at det ikke er noe man velger, noe luksus er det heller ikke

Anonymkode: 7f06d...bd6

Jeg mener selvfølgelig ikke at det er et valg å bli ufør. Jeg tenker på valget å få barn.

Anonymkode: c2709...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...