Gå til innhold

Ufør, men tar gjerne jobben det er å ha barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

En sammensatt cocktail av psykiske lidelser gir vel ikke akkurat en optimal foreldre? 

Anonymkode: 6e785...312

Kommer helt ann på hvordan man fungerer. Adhd og asperger feks er ikke en psykisk lidelse, men en medfødt utviklingsforstyrrelse. Mener du at man ikke kan ha barn da med en slik diagnose? Selv om man er ufør? 

Anonymkode: 7374f...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å forsørge seg selv og familien burde jo være førsteprioritet. Det er jo et livsgrunnlag. Vi er faktisk så heldige å ha både kunnskap og prevensjon, så det å føde barn uten å kunne fostre dem opp selv burde kunne unngås. Men, nå er det dessverre en gang slik at systemet i Norge tilsier at man kan få barn på statens regning 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: beda7...b39

Nå trenger jo Norge flere barn da, så da er vel vinn vinn? Jeg er ikke ufør, men mannen er. Jeg må hente på skolebhg, ornde med det meste praktiske både hjemme og med barna ellers, møter, samtgaler på skole/bhg, være klassekontakt ja egentlig veldig mye. Jeg har alikevel valgt å få barn med han, vi har det fint i sammen som familie og barna har det bra. Hva om andre sier at han ikke burde ha barn, siden han har trygd? Han kunne jo ikke klart å ha barna alene.. men har valgt å stifte familie. Norge trenger flere barn (hilsen Erna), så skal jo bare mangle at de legger litt til rette for at vi får flere barn her også...

Anonymkode: 52ef2...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer helt ann på hvordan man fungerer. Adhd og asperger feks er ikke en psykisk lidelse, men en medfødt utviklingsforstyrrelse. Mener du at man ikke kan ha barn da med en slik diagnose? Selv om man er ufør? 

Anonymkode: 7374f...2bc

Som du sier selv, så er jo det IKKE en psykisk lidelse. Så hvorfor tar du det opp i denne sammenhengen? 🤦🏼‍♀️ Fullstendig irrelevant og ute av kontekst 

Anonymkode: 6e785...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvinne som knapt nok kommer seg ut av sengen pga fysisk sykdom, knapt kommer seg ut døren pga psykisk sykdom. Kan ikke jobbe. Melå gå gjennom et krevende svangerskap, spedbarnstid, og økende krav som årene går, det klarer hun? Så lenge hun slipper å bidra til å forsørge seg selv først og fremst? Fordi det er hennes rett som menneske å få de barna hun ønsker? Ja, man har ofte partner som er frisk og i jobb, men man er tross alt allerede så syk at man ikke selv fungerer i det normale liv. Da bør ærlig talt prioriteringene være noe annerledes. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En kvinne som knapt nok kommer seg ut av sengen pga fysisk sykdom, knapt kommer seg ut døren pga psykisk sykdom. Kan ikke jobbe. Melå gå gjennom et krevende svangerskap, spedbarnstid, og økende krav som årene går, det klarer hun? Så lenge hun slipper å bidra til å forsørge seg selv først og fremst? Fordi det er hennes rett som menneske å få de barna hun ønsker? Ja, man har ofte partner som er frisk og i jobb, men man er tross alt allerede så syk at man ikke selv fungerer i det normale liv. Da bør ærlig talt prioriteringene være noe annerledes. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Så det gjelder bare kvinner? Menn som blir uføretrygdet kan bli pappa, det er greit?

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det gjelder bare kvinner? Menn som blir uføretrygdet kan bli pappa, det er greit?

Anonymkode: 7f06d...bd6

Det er MYE mindre påkjenning for dem i det store og hele bildet. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er MYE mindre påkjenning for dem i det store og hele bildet. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Så det gjelder bare kvinner?

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En kvinne som knapt nok kommer seg ut av sengen pga fysisk sykdom, knapt kommer seg ut døren pga psykisk sykdom. Kan ikke jobbe. Melå gå gjennom et krevende svangerskap, spedbarnstid, og økende krav som årene går, det klarer hun? Så lenge hun slipper å bidra til å forsørge seg selv først og fremst? Fordi det er hennes rett som menneske å få de barna hun ønsker? Ja, man har ofte partner som er frisk og i jobb, men man er tross alt allerede så syk at man ikke selv fungerer i det normale liv. Da bør ærlig talt prioriteringene være noe annerledes. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Dette!

Anonymkode: c8a6c...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Liker» at folk som ikke er i den situasjonen rakker ned på folk som er i den situasjonen.. og dømmer folk for noe som de ikke har noe peiling på.

ikke døm andre før du har gått i deres sko er det ett utrykk som sies!

Husk ingen familie er like, livs situasjoner er ulike, prioriteringer er ulike. Slutt å spy ut ting og tru at du er den eneste som sitter med sannheten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det gjelder bare kvinner?

Anonymkode: 7f06d...bd6

Påstår du kvinner og menn er like? 

Anonymkode: e8f97...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Som du sier selv, så er jo det IKKE en psykisk lidelse. Så hvorfor tar du det opp i denne sammenhengen? 🤦🏼‍♀️ Fullstendig irrelevant og ute av kontekst 

Anonymkode: 6e785...312

Det står ingenting om psykiske lidelser i hovedinnlegget. Jeg svarer bare på det hun spør om. Man kan faktisk ha en slik diagnose, og likevel være en god forelder selv om man er helt eller delvis ufør. Hun spør jo etter eksempler på hvordan man kan fungere med å ha barn når man ikke jobber

Anonymkode: 7374f...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Påstår du kvinner og menn er like? 

Anonymkode: e8f97...0dd

Hvorfor svarer du ikke på det jeg spør om?

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har faktisk lurt på det samme som HI. Har du barn og blir ufør så er det greit, men er du ufør og velger så å få mer enn et barn så skjønner jeg det ikke, det er jo minst like hardt som en full dag på jobb.  

Anonymkode: 923c2...229

Men altså...resultatet for familien selv, for barnet og for samfunnet er jo det samme, enten fødselen kom før uførheten eller motsatt.

Og ikke alle sykdommer er fysiske. Husk nå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Påstår du kvinner og menn er like? 

Anonymkode: e8f97...0dd

I all hovedsak ja. Siden det er kvinnen som skal gjennom den største påkjenningen både før, under og etter. Det tror jeg også du forstår. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor svarer du ikke på det jeg spør om?

Anonymkode: 7f06d...bd6

I all hovedsak ja. Siden det er kvinnen som skal gjennom den største påkjenningen både før, under og etter. Det tror jeg også du forstår. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I all hovedsak ja. Siden det er kvinnen som skal gjennom den største påkjenningen både før, under og etter. Det tror jeg også du forstår. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Nei, det forstår jeg faktisk ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøder bør ikke få barn.

Sigøynere bør tvangssteriliseres

Uføre bør ikke få barn?

Det er jo noen hakk unna, men å ha formeninger om hvem som skal få barn og IKKE fører sjeldent noe godt med seg 

Anonymkode: c0582...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det forstår jeg faktisk ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 7f06d...bd6

Du forstår altså ikke forskjell på kjønn? At per tid kan ikke en mann gå gravid eller føde? På tide med en tur tilbake på skolebenken. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du forstår altså ikke forskjell på kjønn? At per tid kan ikke en mann gå gravid eller føde? På tide med en tur tilbake på skolebenken. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Det har jeg ikke sagt noe om i det hele tatt. Det jeg ikke skjønner, er hva kjønn har med om uføre bør få barn eller ei

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg ikke sagt noe om i det hele tatt. Det jeg ikke skjønner, er hva kjønn har med om uføre bør få barn eller ei

Anonymkode: 7f06d...bd6

Påkjenningen. Det er en vesentlig forskjell for en mann og dame. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Påkjenningen. Det er en vesentlig forskjell for en mann og dame. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Og den er like forskjellig fra kvinne til kvinne

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og den er like forskjellig fra kvinne til kvinne

Anonymkode: 7f06d...bd6

Absolutt. Men om man er så syk at man ikke kan fungere i et normalt liv, hvordan skal man da tåle påkjenningen det er er å gå gravid, føde og følge opp? Uansett frisk partner, må man faktisk være med og på. Man kan ikke poppe ut et barn og legge seg under dynen igjen. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det forstår jeg faktisk ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 7f06d...bd6

Så da mener du også at mannen kan bestemme om kvinnen skal ta abort og da. Siden vi er helt likestilte?

Anonymkode: 0daa0...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så da mener du også at mannen kan bestemme om kvinnen skal ta abort og da. Siden vi er helt likestilte?

Anonymkode: 0daa0...c5b

Tråden handler ikke om abort, så spørsmålet ditt er fullstendig uinteressant

Anonymkode: 7f06d...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt. Men om man er så syk at man ikke kan fungere i et normalt liv, hvordan skal man da tåle påkjenningen det er er å gå gravid, føde og følge opp? Uansett frisk partner, må man faktisk være med og på. Man kan ikke poppe ut et barn og legge seg under dynen igjen. 

Anonymkode: e8f97...0dd

Merkelig at du stiller det spørsmålet. Uføre blir gravide og får barn - sånn er det bare. Ingen kommer til å drepe barnet i magen bare fordi du har en uinteressant mening om hvem som bør få barn.

De bærer det frem og tar vare på det. Om det plager deg, er du ikke god.

Anonymkode: f4063...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...