Gå til innhold

Vaskehjelp - hvor vanlig? Har dere det?


Julie (:

Anbefalte innlegg

Har (hvit) vaskehjelp denne våren.

Mannen har vært bortreist så og si hele våren. Med krevende jobb (100% +++), barn og hund har det vært en stor hjelp hver 14. dag. 

Har selv vasket rundt i ukene mellom besøk fra vaskehjelp. Mye mer lystbetont når det hele veien er rimelig på stell. 

Har ingen familie/avlastning, så jeg gjør det samme igjen dersom jeg får en ny periode med mye eneansvar hjemme. Det gjør at jeg har kunnet prioritere barn (lekser, aktiviteter, samvær), hund og jobb. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaskehjelp hver 14. dag her også (selvsagt hvitt).

Det er verdt hver eneste krone! Elsker å komme hjem til nyvasket hus. Vaske er virkelig noe av det kjedeligste jeg vet, og hverdagen er hektisk nok som den er. 

Blir helt paff av de kommentarene en del lirer av seg. Er det virkelig et problem for dere at andre prioriterer at noen vasker huset mot betaling? 

 

Anonymkode: a9727...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke et uttrykk for et overflodssamfunn å ha vaskehjelp og matkasse. Det er er resultat av at man nå har husholdninger hvor begge jobber fulltid ute av hjemmet. 

Anonymkode: 9d61f...ad0

Helt enig! Og i mange forhold blir damene «dobbeltarbeidende» fordi menn er ikke like opptatt av å ha det rent og ryddig rundt seg (finnes unntak, det vet jeg). Beste investeringa for parforholdet var å skaffe vaskehjelp 👍😊

Anonymkode: 41361...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett behovet. Vi er fire personer i huset, to voksne og to barn, og når alle bidrar er husvasken fort gjort. Har ikke skaffet oss større hus enn vi klarer å holde i orden selv.

Anonymkode: 1714c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj.

Denne tråden tok jo litt mer av enn jeg hadde tenkt. Beklager at jeg ikke har svart før, men er som nevnt alt for mye å gjøre (prøver å bli innvalgt i kommunestyret i kombinasjon med phd, det er litt over styr). 

Dere som har småbarn og fint kommer over alt hjemme. Er dere noen gang hjemme uten unger? Litt av utfordringene våre går på at vi "aldri" er hjemme uten barn, sånn at stort sett alle oppgaver utføres med unger hengende i beina. Da tar ting ofte myyyye lenger tid.

Både mannen og jeg er også engasjert i ganske mye, så er nok om lag to-tre kvelder i uka hvor en av oss er borte på kveldstid. Jeg ønsker mer kvalitetstid med ungene og tenker derfor at å prøve og sette bort litt vask hadde vært lurt. Da kan jeg bruke mer tid på ting som er gøy og mindre tid på det jeg ikke har så lyst til. 

Jeg har også vokst opp med to foreldre som jobbet fullt, men mine besteforeldre stilte opp mye, mye mer enn besteforeldrene til barna våre gjør. Her var det såvidt de passet ungene mens jeg fødte sist (og jeg er en rask føder!). Så jeg forventer ikke så mye av ungenes besteforeldre lenger. Det er ikke sånn at de gidder å passe unger for at vi skal ordne ting ihvertfall. De reiser stort sett verden rundt og realiserer seg selv... 

Fortsatt god kveld, nå må jeg få meg litt søvn! 

HI 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt, merker jeg. Jeg liker jo ikke å vaske hus, men samtidig er jeg såpass privat av meg at jeg ikke vil at andre skal måtte vaske min skitt.

Vi griser nok ikke mer enn andre normale familier, men tanken på at andre skal tørke opp smuler som kommer fra det vi har spist, eller vaske doen og dusjen vår, fjerne hår fra vasken, kanskje det ligger en tånegl på gulvet som ingen har sett, nei, det blir for nært, for privat, og det bryter med en grunnleggende følelse jeg har av å ville holde orden på meg selv og mitt. 

Jeg skjønner at det er deilig å komme hjem og så er alt bare strøkent. Og så lenge man betaler skikkelig, så ser jeg ikke noe galt i å betale noen for jobben. Og hvis man har valgt å kjøpe seg et hus på over 300 kvadrat, så er det jo sikkert vanskelig å rekke over alt. Særlig hvis begge jobber minst 100% og barna skal på en masse aktiviteter hele tida. 

Jeg er glad for at vi ikke har større leilighet (ikke hus, nei!) enn at vi rekker over den selv. Og at ungenes aktiviteter ikke tar så mye tid at hverdagen blir til et hamsterhjul. Og at vi har valgt jobber som man i liten grad må ta med seg hjem eller innebærer mye overtid. Det er ikke sånn at vi alltid klarer å skvise inn så grådig mye kvalitetstid heller. Men det er i hvert fall ikke så mye stress her hjemme. 

Det er mange måter å organisere livet sitt på, og man må jo bare finne ut hva som funker best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Havfruene
13 timer siden, sug lut skrev:

Ingen i min omgangs- eller bekjentskapskrets har det. Det lukter vondt av å ha andre til å ta noe som er en helt normal del av et voksenliv - å holde sine egne omgivelser i stand.

Ingen i din omgangs eller bekjentskapskrets har det? Alle i min omgangskrets og alle i min bekjentskapskrets har dette, med unntak selvsagt. Har du ingen unntak i ditt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Havfruene skrev:

Ingen i din omgangs eller bekjentskapskrets har det? Alle i min omgangskrets og alle i min bekjentskapskrets har dette, med unntak selvsagt. Har du ingen unntak i ditt tilfelle?

Nesten alle du kjenner har noen som vasker for de? Det har jeg vanskelig for å tro

Anonymkode: 2f2e7...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nesten alle du kjenner har noen som vasker for de? Det har jeg vanskelig for å tro

Anonymkode: 2f2e7...5a8

Enten har de au pair, eller annen hjelp i huset. Dersom småbarnsfamilie, så har de hjelp ja. Folk som bor alene er selvsagt unntaket. Eller som har voksne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber mye heller 100% og kjøper vasketjenester.

Vi kan ikke jobbe 100% og samtidig klare husvasken hjemme. Vi er trenere, sitter i flere styrer, kjører og bringer og henter, lekser, møter, dugnader, overtid og trening. Og så skal vi ha et familieliv. Døgnet vårt har ikke nok timer. 

Alternativet er å gå ned i stilling. Men det tjener hverken jeg eller samfunnet på. 

 

Anonymkode: c9f41...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jøsse navn visste ikke at jeg hadde ett svar jeg 🙄. Jeg mente ikke at vaskehjelp er grunnen til psykisk lidelse hos barn, hvor dum tror du at jeg er?! Jeg mente at det bure legges opp til en diskusjon for det vi gjør nå med barna våre (inkludert meg!) fungerer tydeligvis dårlig. Dette var ett svar på at flere her mente at vi tilbringer mye mer tid med barna nå enn før. Da var svaret mitt at det kanskje faktisk ikke er så bra. 

Jeg har ett supert eksempel fra klassen til min datter. Hun har en venninne, Mor og far er meget høyt utdannet. Denne venninnen har per dags dato ikke fått være med på noe!! Hun fikk ikke være med på leirskole, ingen klasse turer eller overnattinger av noe slag. Hun fikk ikke være med på Oslo horse show fordi hun ikke likte «høye lyder» ifølge mor. Aldri vert med på 17. Mai  feiring aldri gått i tog osv. Ungen for ikke spise sukker, ikke gluten og kun økologisk. Hun er mye borte fra skolen. Jeg har hatt hun mye på besøk hun er en helt vanlig om ikke litt aktiv unge, som ikke for lov å være barn. Jeg har kjent henne nå siden hun var i barnehage alder og er en av min datters beste venner. Jeg tenker med gru på hvordan framtiden hennes blir!

Anonymkode: 343c3...def

Men det du skriver gir jo ingen mening? Opprinnelig skrev du at det var for mye "jag", og at vi bør prøve å unngå dette, for eksempel ved å jobbe mindre. Når jeg skriver at vaskehjelp er min måte å motarbeide jaget på (og som altså gir meg tid til barn og frivillig arbeid), så er det også feil. Du sier altså at vi tilbringer for mye tid med barna våre? Samtidig som det er for mye jag? 

Anonymkode: fb538...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker huset vårt selv. Ingen i min omgangskrets har vaskehjelp. 😕

Anonymkode: b4aec...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har vaskehjelp, hvor mye betaler dere for tjenesten? Hvor bor dere? Svart arbeid?

Anonymkode: b4aec...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er få etiske diskusjoner som er så preget av moralisme som de som omhandler vaskehjelp.

Jeg har og har forsikret meg ettertrykkelig om at de har skikkelige vilkår. Jeg ser ingen forskjell på å kjøpe denne tjenesten og andre tjenester. Men selvfølgelig, markedet er skittent, mange setter kanskje likhetstegn mellom vaskehjelp og svart arbeidskraft.

Jeg har en kronisk sykdom og føler meg langt fra sikker på at jeg kan jobbe til pensjon. Samtidig elsker jeg jobben min og ønsker å kunne bruke mest mulig tid på den for å gjøre mest mulig forskjell for utsatte grupper. Jeg tror ikke jeg kommer til å se tilbake på de friskeste årene i arbeidslivet og tenke at jeg skulle ønske jeg brukte mer tid på å vaske og reduserte stillingen min for å greie det.

 

Anonymkode: cc575...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere som har vaskehjelp, hvor mye betaler dere for tjenesten? Hvor bor dere? Svart arbeid?

Anonymkode: b4aec...25b

750 kroner per besøk/1500 kroner per mnd. Hvit vaskehjelp/registrert firma.
Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 11.24, sug lut skrev:

Samfunnet da jeg var liten på syttitallet hadde også to arbeidende foreldre. Og dugnader, treninger og oppfølging. Det er bare tull og selvbedrag og unnskyldninger å prøve på den forklaringsmodellen.

Ikke der jeg bodde iallefall. De fleste hadde hjemmeværende mødre, iallefall deltid. Jeg var en av få hvor mor jobbet fulltid. Vi hadde dagmamma/praktikant, som blant annet tok oppvask, støvsuget og vasket gulv. Ingen full rengjøring, men likevel hjelp i hverdagen. Alle med fulltidsarbeidende mødre hadde dagmamma hjemme i eget hus; barnehageplasser var jo ikke å oppdrive!

Jeg begynte på skolen da jeg var 7 år. I første klasse gikk vi på skolen annenhver dag. I andre klasse gikk vi hver dag men begynte annenhver dag sent og tidlig. Pga småsøsken hadde vi praktikant til jeg gikk i 4. Klasse tror jeg. Noe som altså var helt normalt i det arbeiderklassesamfunnet jeg vokste opp i. 

Anonymkode: 95746...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det og nesten alle i nabolaget har det. Vi har tre barn, hund og fulle jobber. Har annenhver uke så den andre uka vasker vi selv. Men deilig å få satt bort jobben 50%. Da får vi tid som familie til å gjøre aktiviteter utenfor huset. Bor i et stort hus på tre etasjer så det er ikke vasket på null komma niks.

Anonymkode: b38b9...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 12.00, Anonym bruker skrev:

Vi har robotklippere, vaskehjelp og matkasser. Vi vil ikke arrangere 17.mai eller tiendeklasses avgangsseremonier. Vi vil ikke på dugnad i foreningen, velet, eller fotballen. Vi vil ikke arrangere middager eller festligheter som krever noe. 

Hva gjør folk egentlig? Altså jeg skjønner at vi jobber, «alle» jobber jo. Men alle timene etter jobb? I helger? Ferier? Realiserer de seg selv?

Og ikke minst, hva lærer vi våre barn? Hva skal livet bestå av? Bare gøyale ting? Ingen plikter? 

Jeg er alene om alt her og har to små. Derfor har jeg en til å klippe plenen for meg og måke snø, disse tingene tar 2 timer hver gang ig jeg får det ikke til. Så fort minste blir større skal jeg gjøre det selv igjen. Det er en del av det p ha hus. 

Anonymkode: 9b916...2a3

Vi har vaskehjelp, men er da med på alt det andre du ramser opp. Nå kommer ikke vaskehjelpen hver dag for å rydde, vaske klær, skifte sengeklær ovs, så daglige plikter utfører jo alle selv om noen kommer og vasker huset en gang i uka. Hva vi lærer våre barn? Det samme som du lærer dine barn. Det er ikke sånn at jeg sier: Lise, du kan bare slippe alt ned på gulvet, dette tar vaskedamen.

 

Anonymkode: e3a6e...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 14.06, Anonym bruker skrev:

Det var hele poenget. Vi er blitt hyklere og selvmotsigende hele bunten. Alle vil ha fellesskapet, vi bare vil ikke bidra. Alle vil ha rent hus og flott hage, men ingen vil gjøre det. Alle vil ha kjærlige og veloppdragne barn, men vi bruker ikke tiden på dem. 

Anonymkode: 9b916...2a3

Snakk for deg selv, du tillegger oss andre egenskaper vi ikke har! Som sagt det å ha vaskehjelp betyr ikke automatisk at vi ikke vil bidra! Mulig du er en hykler, men det er ikke jeg!

Anonymkode: e3a6e...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 16.49, Anonym bruker skrev:

Jøsse navn visste ikke at jeg hadde ett svar jeg 🙄. Jeg mente ikke at vaskehjelp er grunnen til psykisk lidelse hos barn, hvor dum tror du at jeg er?! Jeg mente at det bure legges opp til en diskusjon for det vi gjør nå med barna våre (inkludert meg!) fungerer tydeligvis dårlig. Dette var ett svar på at flere her mente at vi tilbringer mye mer tid med barna nå enn før. Da var svaret mitt at det kanskje faktisk ikke er så bra. 

Jeg har ett supert eksempel fra klassen til min datter. Hun har en venninne, Mor og far er meget høyt utdannet. Denne venninnen har per dags dato ikke fått være med på noe!! Hun fikk ikke være med på leirskole, ingen klasse turer eller overnattinger av noe slag. Hun fikk ikke være med på Oslo horse show fordi hun ikke likte «høye lyder» ifølge mor. Aldri vert med på 17. Mai  feiring aldri gått i tog osv. Ungen for ikke spise sukker, ikke gluten og kun økologisk. Hun er mye borte fra skolen. Jeg har hatt hun mye på besøk hun er en helt vanlig om ikke litt aktiv unge, som ikke for lov å være barn. Jeg har kjent henne nå siden hun var i barnehage alder og er en av min datters beste venner. Jeg tenker med gru på hvordan framtiden hennes blir!

Anonymkode: 343c3...def

Skjønner du virkelig ikke at tilfellet du snakker om ikke er det som er innafor normalen? Du mener vel ikke at det er slik dagens barn blir oppdratt? Å dra dette inn i  en diskusjon om vaskehjelp er jo helt på jordet, og bruke det som et eksempel på at vi tilbringer mer tid med barna enn før er jo også langt ute..

Anonymkode: e3a6e...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 22.45, Julie (: skrev:

Ojojoj.

Denne tråden tok jo litt mer av enn jeg hadde tenkt. Beklager at jeg ikke har svart før, men er som nevnt alt for mye å gjøre (prøver å bli innvalgt i kommunestyret i kombinasjon med phd, det er litt over styr). 

Dere som har småbarn og fint kommer over alt hjemme. Er dere noen gang hjemme uten unger? Litt av utfordringene våre går på at vi "aldri" er hjemme uten barn, sånn at stort sett alle oppgaver utføres med unger hengende i beina. Da tar ting ofte myyyye lenger tid.

Både mannen og jeg er også engasjert i ganske mye, så er nok om lag to-tre kvelder i uka hvor en av oss er borte på kveldstid. Jeg ønsker mer kvalitetstid med ungene og tenker derfor at å prøve og sette bort litt vask hadde vært lurt. Da kan jeg bruke mer tid på ting som er gøy og mindre tid på det jeg ikke har så lyst til. 

Jeg har også vokst opp med to foreldre som jobbet fullt, men mine besteforeldre stilte opp mye, mye mer enn besteforeldrene til barna våre gjør. Her var det såvidt de passet ungene mens jeg fødte sist (og jeg er en rask føder!). Så jeg forventer ikke så mye av ungenes besteforeldre lenger. Det er ikke sånn at de gidder å passe unger for at vi skal ordne ting ihvertfall. De reiser stort sett verden rundt og realiserer seg selv... 

Fortsatt god kveld, nå må jeg få meg litt søvn! 

HI 

Hjemme uten barn er veldig sjeldent, men det hender. Noen ganger tar en av oss ungene med i butikken og gjør ukeshandlingen mens den andre tar husarbeid for eksempel. I tillegg legger de seg tidligere enn oss så det er litt tid om kvelden, men stort sett er de rundt oss i huset uten at det er noe problem. De blir enten satt i arbeid eller så må de leke selv den stunden.

Anonymkode: e6435...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har vi ikke. Mannen vasker like mye som meg så vi klarer oss uten. Begge jobber 100% og har barn med aktiviteter ol.  Har vurdert vaskehjelp og mulig vi vil ha det etter hvert.

Anonymkode: 00c25...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde, men prioriterer det ikke etter vi kjøpte hytte. Men vi burde fortsatt hatt... 

De som jobber deltid bør klare å vaske huset sitt selv, men vi som jobber 100 og mer til og har aktive barn, samt bidrar i ulike verv selv, er det veldig forståelig at trenger hjelp med slike oppgaver. 

Anonymkode: f007a...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjemme uten barn er veldig sjeldent, men det hender. Noen ganger tar en av oss ungene med i butikken og gjør ukeshandlingen mens den andre tar husarbeid for eksempel. I tillegg legger de seg tidligere enn oss så det er litt tid om kvelden, men stort sett er de rundt oss i huset uten at det er noe problem. De blir enten satt i arbeid eller så må de leke selv den stunden.

Anonymkode: e6435...950

Hvor gamle er barna dine? Sånn gjør vi det litt også, men de er såpass små at ihvertfall to av dem ikke er spesielt effektive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Julie (: skrev:

Hvor gamle er barna dine? Sånn gjør vi det litt også, men de er såpass små at ihvertfall to av dem ikke er spesielt effektive. 

De er 4 og 6. Poenget er ikke at de skal være effektive men at de er sysselsatt.

Anonymkode: e6435...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...