Gå til innhold

Vaskehjelp - hvor vanlig? Har dere det?


Julie (:

Anbefalte innlegg

1 time siden, Nyttårs barn skrev:

Som igjen handler om prioriteringer. Kanskje kan vi jobbe litt mindre de årene ungene er små, kanskje kan vi prioritere vekkk to biler sydentur og digert hus og ha tid og overskudd til mer enn å jobbe.

Hva med den jobben som gjøres i et hjem, har den ingen verdi?

Uansett hva man gjør blir det galt for noen. Du shamer folk for å jobbe fulltid og velge å prioritere tid med barna etter jobb fremfor husvask. 

Og hvis man er så frekk at man faktisk jobber deltid mens ungene er små, blir man fan meg shamet da også, for da er man trussel mot likestillingen og har moralsk sett ingen rettigheter til «samfunnets goder» fordi man ikke betaler inn nok skatt 

Hva med om folk bare kunne drite i å legge seg opp i hvordan alle andre organiserer sitt liv, og heller bry seg on sitt eget liv litt mer? 

Anonymkode: 9d61f...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Nyttårs barn skrev:

Som igjen handler om prioriteringer. Kanskje kan vi jobbe litt mindre de årene ungene er små, kanskje kan vi prioritere vekkk to biler sydentur og digert hus og ha tid og overskudd til mer enn å jobbe.

Hva med den jobben som gjøres i et hjem, har den ingen verdi?

Ja, nettopp. Min prioritering, helt konkret, er at jeg med god samvittighet har tid både vanlig jobb og til et ganske krevende styreverv i en frivillig organisasjon som omhandler barnet mitt, fordi jeg har vaskehjelp. Det er klart den jobben som gjøres i et hjem har en verdi! Det er jo derfor jeg har betalt noen for å gjøre (deler av) den. Jeg har dermed mer tid til to ting jeg synes er viktig, barn og frivillighet, fordi jeg bruker mindre tid på husarbeid. Er det så ille, synes du? 

 

Anonymkode: fb538...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Samfunnet da jeg var liten på syttitallet hadde også to arbeidende foreldre. Og dugnader, treninger og oppfølging. Det er bare tull og selvbedrag og unnskyldninger å prøve på den forklaringsmodellen.

Når jeg var barn på samme tilsvar de fleste mødre hjemme helt eller deltid. Samfunnet nå og da er ikke sammenliknbart! To foreldre med krevende jobber og frivillig arbeid for å holde idrettslag i gang pluss barn. Har man råd er det jo fint å prioritere bort å bruke tid på dette. Og det gir jo en annen person jobb! 

Anonymkode: 018a4...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nyttårs barn skrev:

Som igjen handler om prioriteringer. Kanskje kan vi jobbe litt mindre de årene ungene er små, kanskje kan vi prioritere vekkk to biler sydentur og digert hus og ha tid og overskudd til mer enn å jobbe.

Hva med den jobben som gjøres i et hjem, har den ingen verdi?

Du vet at samfunnet ikke Er tjent med at alle jobber deltid ikke sant? Og jeg har også vaskehjelp fordi jeg synes det er driiiit kjedelig å vaske huset. Så da slipper jeg unna med en vask, og kan vaske litt pø om pø ellers. Det gjøres nok jobb i hjemmet fra før av, men hvorfor skal man være så himla prinsipiell og «gjøre jobb i huset som er av så himla stor verdi», det er vel strengt tatt noe som bare må gjøres, ikke vær så nobel om noe så kjipt som huslige gjøremål æ😂

Anonymkode: 15654...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har robotklippere, vaskehjelp og matkasser. Vi vil ikke arrangere 17.mai eller tiendeklasses avgangsseremonier. Vi vil ikke på dugnad i foreningen, velet, eller fotballen. Vi vil ikke arrangere middager eller festligheter som krever noe. 

Hva gjør folk egentlig? Altså jeg skjønner at vi jobber, «alle» jobber jo. Men alle timene etter jobb? I helger? Ferier? Realiserer de seg selv?

Og ikke minst, hva lærer vi våre barn? Hva skal livet bestå av? Bare gøyale ting? Ingen plikter? 

Jeg er alene om alt her og har to små. Derfor har jeg en til å klippe plenen for meg og måke snø, disse tingene tar 2 timer hver gang ig jeg får det ikke til. Så fort minste blir større skal jeg gjøre det selv igjen. Det er en del av det p ha hus. 

Anonymkode: 9b916...2a3

Du motsier jo deg selv her🙄 Og det du sier først der stemmer da ikke?

Anonymkode: 018a4...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å "shame" folk som jobber fullt. Setter bare spørsmål ved at vi skal ha folk til å gjøre alt mulig for oss, mens vi selv jobber og nyter livet. 

Og det å vaske huset kan ikke sammenlignes med å kjøpe håndverkertjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uansett hva man gjør blir det galt for noen. Du shamer folk for å jobbe fulltid og velge å prioritere tid med barna etter jobb fremfor husvask. 

Og hvis man er så frekk at man faktisk jobber deltid mens ungene er små, blir man fan meg shamet da også, for da er man trussel mot likestillingen og har moralsk sett ingen rettigheter til «samfunnets goder» fordi man ikke betaler inn nok skatt 

Hva med om folk bare kunne drite i å legge seg opp i hvordan alle andre organiserer sitt liv, og heller bry seg on sitt eget liv litt mer? 

Anonymkode: 9d61f...ad0

Dette er et diskusjonsforum og jeg svarer på et spørmål som HI har stilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vaskehjelp annenhver uke. Vi jobber begge fullt med utvidet arbeidstid i jobber som krever at vi også arbeider kvelder og helger. 3 små barn. Jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig i nabolaget, men vet at mange kollegaer også har det. Det frigir tid til å følge opp barna, trene på kveldstid når barna er i seng osv.

For oss er det verdt hver krone. Ja, vi kunne sikkert prioritert annerledes og jobbet mindre/deltid, men vi trives begge med jobbene våre og ingen av oss har lyst til å jobbe deltid. Så da er vaskehjelp en måte å få hverdagen til å føles levelig og ikke bare masse stress. 

Det blir jo en del som må gjøres ukentlig av støvsuging etc (og ikke minst rydding!) siden vi bare har vaskehjelp annenhver uke, så føler ikke at barna ikke lærer hvordan huset holdes rent heller.

Anonymkode: 15c67...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Dette er et diskusjonsforum og jeg svarer på et spørmål som HI har stilt.

Ja...? Og jeg kommenterer ditt innspill. Det er også lov i en diskusjon i tilfelle du ikke har fått det med deg. 

Anonymkode: 9d61f...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du motsier jo deg selv her🙄 Og det du sier først der stemmer da ikke?

Anonymkode: 018a4...012

Det var hele poenget. Vi er blitt hyklere og selvmotsigende hele bunten. Alle vil ha fellesskapet, vi bare vil ikke bidra. Alle vil ha rent hus og flott hage, men ingen vil gjøre det. Alle vil ha kjærlige og veloppdragne barn, men vi bruker ikke tiden på dem. 

Anonymkode: 9b916...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg mener ikke å "shame" folk som jobber fullt. Setter bare spørsmål ved at vi skal ha folk til å gjøre alt mulig for oss, mens vi selv jobber og nyter livet. 

Og det å vaske huset kan ikke sammenlignes med å kjøpe håndverkertjenester.

Hvorfor kan det ikke sammenlignes?

Jeg leide maler for å male alle innvendige vegger hos meg, hvordan er det annerledes tenker du?

Anonymkode: fb538...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg mener ikke å "shame" folk som jobber fullt. Setter bare spørsmål ved at vi skal ha folk til å gjøre alt mulig for oss, mens vi selv jobber og nyter livet. 

Og det å vaske huset kan ikke sammenlignes med å kjøpe håndverkertjenester.

Hvorfor kan det ikke sammenliknes? Jeg er ikke flink til å vaske. Ikke kan jeg legge opp strøm heller. 

Jobber og nyter livet? Vi JOBBER ja, og når vi kjøper denne tjenesten så kan vi også kanskje nyte livet. Denne personen blir det jo likt for? Jobber og nyter livet? 

Eller, er det du mener at vask er nedverdigende å gjøre? 

Anonymkode: 018a4...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var hele poenget. Vi er blitt hyklere og selvmotsigende hele bunten. Alle vil ha fellesskapet, vi bare vil ikke bidra. Alle vil ha rent hus og flott hage, men ingen vil gjøre det. Alle vil ha kjærlige og veloppdragne barn, men vi bruker ikke tiden på dem. 

Anonymkode: 9b916...2a3

Dette er jo bare tull. Fordi man har vaskehjelp vil man ikke bidra?

Jeg svarte et annet innlegg over. Jeg får mer tid til innsats i frivillighet og mer tid til barn, fordi jeg har vaskehjelp. På hvilken måte er dette hyklersk og selvmotsigende?

Anonymkode: fb538...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt problemet med at folk har noen til å vaske huset. Det er en tjeneste på lik linje med andre ting man han andre til å gjøre. På noen av dere så virker det nesten som at når man har vaskehjelp, så utnytter man en stakkar som blir tvunget til det. Å vaske huset for andre er en jobb på lik linje som andre jobber. Jeg har jobbet i renholdsfirma, og noen av jobbene var i private hjem og noen av jobbene var hos bedrifter.

Anonymkode: 2f2e7...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var hele poenget. Vi er blitt hyklere og selvmotsigende hele bunten. Alle vil ha fellesskapet, vi bare vil ikke bidra. Alle vil ha rent hus og flott hage, men ingen vil gjøre det. Alle vil ha kjærlige og veloppdragne barn, men vi bruker ikke tiden på dem. 

Anonymkode: 9b916...2a3

Det er vel ikke sånn at derspom man får vaskehjelp, bruker man mindre tid på egne barn?
Å gi andre jobb med å gjøre rent i et privat hjem, er ikke å unnlate å bidra til fellessakept. Kanskje det til og med er tvert imot? Fordi mange ønsker å ansette vaskehjelper, får mange jobb som vaksehjelp, og mange kan starte eget vaskebyrå. Da blir det jobber, og det blir skatt til fellesskapet. HVorfor er dette negativ og egoistisk?

Anonymkode: a0551...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var hele poenget. Vi er blitt hyklere og selvmotsigende hele bunten. Alle vil ha fellesskapet, vi bare vil ikke bidra. Alle vil ha rent hus og flott hage, men ingen vil gjøre det. Alle vil ha kjærlige og veloppdragne barn, men vi bruker ikke tiden på dem. 

Anonymkode: 9b916...2a3

Eh? Hæ? Vi bruker jo tid på barna, å ha vaskehjelp sørger for mer tid med dem? Vi bidrar da? Dugnader og frivillig arbeid? Å sette bort jobber må da være greit?

Anonymkode: 018a4...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å se det som en luksus ting i dagens samfunn der begge jobber 100 % synest jeg ikke! Samfunnet idag er anderledes enn når vi var små. Å få kabalen til å rekke med unger som skal hit og dit, dugnader her og der, matlaging osv så er det ikke mye tid igjen av døgnet. Er ikke rart at det er ett stort trykk på utbrente mennesker for at de skal rekke over alt

Anonymkode: 12e99...1c7

Jeg er veldig enig. Men er virkelig vaskehjelp veien å gå? Altså i stedet for å prøve å gjøre noe med det jaget så jages det bare mer. Hva blir det neste? Vi mennesker i Norge blir fullstendig utbrente av ting vi MÅ gjøre hele tiden. Hva med å trykke på bremsen å si nei. Det er forresten ikke sant at det kun er i 2019 begge jobber 100%. På 80 - 90 tallet når jeg vokste opp var også begge foreldrene i jobb. Hva er anderledes? Hva er forskjellen??

Anonymkode: 343c3...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge jobber fullt, men har ikke råd til vaskehjelp. Skulle ønske vi hadde...

Anonymkode: deb0f...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig enig. Men er virkelig vaskehjelp veien å gå? Altså i stedet for å prøve å gjøre noe med det jaget så jages det bare mer. Hva blir det neste? Vi mennesker i Norge blir fullstendig utbrente av ting vi MÅ gjøre hele tiden. Hva med å trykke på bremsen å si nei. Det er forresten ikke sant at det kun er i 2019 begge jobber 100%. På 80 - 90 tallet når jeg vokste opp var også begge foreldrene i jobb. Hva er anderledes? Hva er forskjellen??

Anonymkode: 343c3...def

Hvorfor er vaskehjelp så forferdelig? Du står da virkelig helt fritt til å la være å ha vaskehjelp og kutte ned på det du mener er jag. Jeg bruker vaskehjelp som hjelp til å løse "jaget" i andre enden. Hvorfor er det feil?

Til forskjell mellom det idylliske før og det slitsomme , tror jeg at foreldre generelt bruker mye mer tid på barna sine nå enn tidligere. For min egen del var foreldre sjelden tilstede på treninger o.l., var mye mindre opptatt av å involvere oss i voksen-ting, hjalp lite til med lekser og la seg generelt lite opp i hva vi holdt på med så lenge det var trygt og vi kom hjem når vi skulle. Dessuten hadde vi betalt dagmamma/barnepass. Min hverdag nå er imidlertid svært full av både lekser og fritidsaktiviteter for barnet mitt (som er for lite til å håndtere alt selv). Det er ikke mange timer jeg har til rådighet for å eksempelvis vaske hus på en effektiv måte, og jeg har lite barnepass. Denne artikkelen synes jeg forteller en hel del om akkurat dette: https://www.aftenposten.no/norge/i/kJe3Q/Dagens-foreldre-bruker-mer-tid-pa-barna

Anonymkode: fb538...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vaskehjelp hver 14.dag og har hatt det i mange år. Det er fantastisk. 

Vet også om mange andre venner og kolleger som har det. 

Ser ikke noe problem med det så lenge man betaler skatt og det går riktig for seg. 

Dere som elsker å vaske selv og tror dere blir bedre mennesker av det, det er helt OK det også altså. Dere trenger ikke rettferdiggjøre det overfor oss andre. Det er opp til hver enkelt hva de vil bruke tiden og pengene sine på.  

Anonymkode: e2b51...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er vaskehjelp så forferdelig? Du står da virkelig helt fritt til å la være å ha vaskehjelp og kutte ned på det du mener er jag. Jeg bruker vaskehjelp som hjelp til å løse "jaget" i andre enden. Hvorfor er det feil?

Til forskjell mellom det idylliske før og det slitsomme , tror jeg at foreldre generelt bruker mye mer tid på barna sine nå enn tidligere. For min egen del var foreldre sjelden tilstede på treninger o.l., var mye mindre opptatt av å involvere oss i voksen-ting, hjalp lite til med lekser og la seg generelt lite opp i hva vi holdt på med så lenge det var trygt og vi kom hjem når vi skulle. Dessuten hadde vi betalt dagmamma/barnepass. Min hverdag nå er imidlertid svært full av både lekser og fritidsaktiviteter for barnet mitt (som er for lite til å håndtere alt selv). Det er ikke mange timer jeg har til rådighet for å eksempelvis vaske hus på en effektiv måte, og jeg har lite barnepass. Denne artikkelen synes jeg forteller en hel del om akkurat dette: https://www.aftenposten.no/norge/i/kJe3Q/Dagens-foreldre-bruker-mer-tid-pa-barna

Anonymkode: fb538...be1

Ehhh ja vel og det er bra?? Sånn seriøst! Det har aldri vert flere barn som sliter enn nå. Leste bare i dag en artikkel om at 1 av 10 jenter i 10. Klasse sliter med depresjon. Er det virkelig slik vi ønsker å ha det? Mine foreldre var alltid der når vi trengte dem. Men jeg var også selvstendig, mer selvstendig enn barn i samme alder er i dag. Jeg for helt neller når folk skriver om at jammen det var før nå er det heeeeeelt annerledes. Hvorfor? Før hadde vi mye mindre hjelpemidler allikevel hadde folk tid til det meste. Hva har forandret seg? Butikken stengte klokken 6 i dag er den oppe til 23. Bare ett eksempel skatten måtte leveres i store postkasser, håndskrevet. I dag trykker vi på en knapp osv 

Anonymkode: 343c3...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehhh ja vel og det er bra?? Sånn seriøst! Det har aldri vert flere barn som sliter enn nå. Leste bare i dag en artikkel om at 1 av 10 jenter i 10. Klasse sliter med depresjon. Er det virkelig slik vi ønsker å ha det? Mine foreldre var alltid der når vi trengte dem. Men jeg var også selvstendig, mer selvstendig enn barn i samme alder er i dag. Jeg for helt neller når folk skriver om at jammen det var før nå er det heeeeeelt annerledes. Hvorfor? Før hadde vi mye mindre hjelpemidler allikevel hadde folk tid til det meste. Hva har forandret seg? Butikken stengte klokken 6 i dag er den oppe til 23. Bare ett eksempel skatten måtte leveres i store postkasser, håndskrevet. I dag trykker vi på en knapp osv 

Anonymkode: 343c3...def

Men det er vel ikke det at man har vaskehjelp som er årsaken til at mange barn har angst?

Tror nok det er sammensatte årsaker til dett - ikke minst at vi har mer åpenhet rundt psykiske lidelser nå, og derfor er det mer synlig. Dessuten er skolen helt annerledes, og vi har sosiale medier, med alt presset det medfører 24 timer i dagnet. Skal ikke legge skylda på folk som har vaskehjelp, det blir for dumt.

Anonymkode: a0551...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehhh ja vel og det er bra?? Sånn seriøst! Det har aldri vert flere barn som sliter enn nå. Leste bare i dag en artikkel om at 1 av 10 jenter i 10. Klasse sliter med depresjon. Er det virkelig slik vi ønsker å ha det? Mine foreldre var alltid der når vi trengte dem. Men jeg var også selvstendig, mer selvstendig enn barn i samme alder er i dag. Jeg for helt neller når folk skriver om at jammen det var før nå er det heeeeeelt annerledes. Hvorfor? Før hadde vi mye mindre hjelpemidler allikevel hadde folk tid til det meste. Hva har forandret seg? Butikken stengte klokken 6 i dag er den oppe til 23. Bare ett eksempel skatten måtte leveres i store postkasser, håndskrevet. I dag trykker vi på en knapp osv 

Anonymkode: 343c3...def

Men i all verdens land og riker! Så du alene sitter med svaret på hvorfor det er økt forekomst av psykiske lidelser hos barn og unge? Det er utrolig spesielt, jeg jobber med nettopp det, og ingen her på min jobb sitter med et sånt klokkeklart svar som deg.

Forbindelsen vaskehjelp og psykiske lidelser er også noe uklar for meg. Hvorfor i all verden tenker du det er relevant? Mener du det har en sammenheng?

Anonymkode: fb538...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke vaskehjelp, ser ikke poenget med det heller, tar meg/mannen 15 min å hive ut mattene, trekke fram sofaer og vaske gulvene i hver etg. Tar vi hver vår etg, så bruker vi 15 min, kanskje 20 min hvis vi medregner litt støvtørking. Bad og sengetøyskift kommer utenom, men det tar ikke lange tiden det heller.

Man må vel uansett rydde, selv om man har vaskehjelp, synes ryddingen er verst, særlig ungenes rom, det tar tid. Nå har vi såpass store barn at de stort sett rydder og vasker rommene sine selv.

Anonymkode: 7222a...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Misunnelse heter det😂

Anonymkode: d8008...b37

Ok. Tenker du altså at Sug Lut ØNSKER seg vaskehjelp, men at hun ikke får lov av mannen sin. Eller ikke har råd? Eller... hvordan kom du egentlig frem til den konklusjonen?

Anonymkode: 1714c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...