Gå til innhold

Vaskehjelp - hvor vanlig? Har dere det?


Julie (:

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i all verdens land og riker! Så du alene sitter med svaret på hvorfor det er økt forekomst av psykiske lidelser hos barn og unge? Det er utrolig spesielt, jeg jobber med nettopp det, og ingen her på min jobb sitter med et sånt klokkeklart svar som deg.

Forbindelsen vaskehjelp og psykiske lidelser er også noe uklar for meg. Hvorfor i all verden tenker du det er relevant? Mener du det har en sammenheng?

Anonymkode: fb538...be1

Jøsse navn visste ikke at jeg hadde ett svar jeg 🙄. Jeg mente ikke at vaskehjelp er grunnen til psykisk lidelse hos barn, hvor dum tror du at jeg er?! Jeg mente at det bure legges opp til en diskusjon for det vi gjør nå med barna våre (inkludert meg!) fungerer tydeligvis dårlig. Dette var ett svar på at flere her mente at vi tilbringer mye mer tid med barna nå enn før. Da var svaret mitt at det kanskje faktisk ikke er så bra. 

Jeg har ett supert eksempel fra klassen til min datter. Hun har en venninne, Mor og far er meget høyt utdannet. Denne venninnen har per dags dato ikke fått være med på noe!! Hun fikk ikke være med på leirskole, ingen klasse turer eller overnattinger av noe slag. Hun fikk ikke være med på Oslo horse show fordi hun ikke likte «høye lyder» ifølge mor. Aldri vert med på 17. Mai  feiring aldri gått i tog osv. Ungen for ikke spise sukker, ikke gluten og kun økologisk. Hun er mye borte fra skolen. Jeg har hatt hun mye på besøk hun er en helt vanlig om ikke litt aktiv unge, som ikke for lov å være barn. Jeg har kjent henne nå siden hun var i barnehage alder og er en av min datters beste venner. Jeg tenker med gru på hvordan framtiden hennes blir!

Anonymkode: 343c3...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi vurderte vaskehjelp, men valgte å forsøke robotstøvsuger i stedet. De støvsuger alle rom med unntak av badene hver dag. På lørdag formiddag pleier jeg å klikke på en mopp slik at de vasker over gulvene i tillegg. 

Det avlaster så mye at resten av renholdet klarer vi fint selv. To robotstøvsugere, en i hver etasje, kostet oss ca 10.000. De styres på app, og tar f.eks. lett smulene rundt kjøkkenbordet eller sand i yttergangen utenom de faste, daglige rundene sine. 

På sikt er det mye billigere enn vaskehjelp, og minst like god hjelp i hverdagen:)

Anonymkode: e1691...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var hele poenget. Vi er blitt hyklere og selvmotsigende hele bunten. Alle vil ha fellesskapet, vi bare vil ikke bidra. Alle vil ha rent hus og flott hage, men ingen vil gjøre det. Alle vil ha kjærlige og veloppdragne barn, men vi bruker ikke tiden på dem. 

Anonymkode: 9b916...2a3

Spar meg. Den forklaringsmodellen der er helt feil! Dagens foreldre bruker mer tid m barna sine enn noen annen generasjon. 

Anonymkode: ceb12...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøsse navn visste ikke at jeg hadde ett svar jeg 🙄. Jeg mente ikke at vaskehjelp er grunnen til psykisk lidelse hos barn, hvor dum tror du at jeg er?! Jeg mente at det bure legges opp til en diskusjon for det vi gjør nå med barna våre (inkludert meg!) fungerer tydeligvis dårlig. Dette var ett svar på at flere her mente at vi tilbringer mye mer tid med barna nå enn før. Da var svaret mitt at det kanskje faktisk ikke er så bra. 

Jeg har ett supert eksempel fra klassen til min datter. Hun har en venninne, Mor og far er meget høyt utdannet. Denne venninnen har per dags dato ikke fått være med på noe!! Hun fikk ikke være med på leirskole, ingen klasse turer eller overnattinger av noe slag. Hun fikk ikke være med på Oslo horse show fordi hun ikke likte «høye lyder» ifølge mor. Aldri vert med på 17. Mai  feiring aldri gått i tog osv. Ungen for ikke spise sukker, ikke gluten og kun økologisk. Hun er mye borte fra skolen. Jeg har hatt hun mye på besøk hun er en helt vanlig om ikke litt aktiv unge, som ikke for lov å være barn. Jeg har kjent henne nå siden hun var i barnehage alder og er en av min datters beste venner. Jeg tenker med gru på hvordan framtiden hennes blir!

Anonymkode: 343c3...def

Hva har dette med vaskehjelp å gjøre?? 

Anonymkode: ceb12...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og noen flere relaterer dette med vaskehjelp til en samfunnsutvikling. 

Vi har så alt for mye penger i dette landet her. Vi kjøper nytt og nytt og alle som har to arbeidende voksne i huset bor i fine moderne hjem og drar til Syden på ferie. Vi kjøper oss tjenester på alle kanter leksehjelp er et annet eksempel på noe som har blitt ganske vanlig.

Så ser vi at vi faktisk ikke får det så mye bedre og flere barn og unge enn noensinne sliter og føler at livet ikke er slik de trodde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt vaskehjelp en gang i uka i mange år. Det er helt fantastisk. Med et hus på 350 kvm, hund, barn, fulle jobber og mye annen aktivitet, er det godt med litt hjelp.

Hele familien rydder hele huset dagen før vaskehjelpen kommer. I tillegg støvsuges huset og alle senger skiftes på i helgene. Vaskemaskiner går hver dag. Oppvaskmaskinen tømmes og fylles, blomster vannes. Klær brettes. Husarbeid gjøres hver dag og barna er med, samt de må vaske sine egne rom, så de lærer seg husarbeid selv om vi har vaskehjelp.

Det er ganske vanlig her vi bor.

Anonymkode: ea594...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig enig. Men er virkelig vaskehjelp veien å gå? Altså i stedet for å prøve å gjøre noe med det jaget så jages det bare mer. Hva blir det neste? Vi mennesker i Norge blir fullstendig utbrente av ting vi MÅ gjøre hele tiden. Hva med å trykke på bremsen å si nei. Det er forresten ikke sant at det kun er i 2019 begge jobber 100%. På 80 - 90 tallet når jeg vokste opp var også begge foreldrene i jobb. Hva er anderledes? Hva er forskjellen??

Anonymkode: 343c3...def

Det er ikke helt sant det du skriver. Antallet på foreldre som jobbet på 80 tallet var langt mindre enn det er nå per dags dato. Og alt presset vi unge mennesker har i dag! Mine foreldre var det kun far som jobbet og mor hadde barna hjemme og sammmet seg i gatene med andre barn. 

Anonymkode: 12e99...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke helt sant det du skriver. Antallet på foreldre som jobbet på 80 tallet var langt mindre enn det er nå per dags dato. Og alt presset vi unge mennesker har i dag! Mine foreldre var det kun far som jobbet og mor hadde barna hjemme og sammmet seg i gatene med andre barn. 

Anonymkode: 12e99...1c7

Vel i min omgangskrets og oppvekst sted jobbet både mor og far hos alle faktisk. Ironisk nok er det fler jeg kjenner nå hvor mor jobber redusert enn før. 

Anonymkode: 343c3...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne veldig gjerne ønsket meg vaskehjelp, selv om jeg har robotstøvsuger. Men mest av alt kunne jeg trengt en hushjelp, en som av og til kunne tatt lasset av klær som hoper seg opp, plukket opp leker og sortert på lekerommet, brettet barna sine klær og shinet kjøkkenet litt ekstra. Er det noen som har vaskehjelp somogså tar litt rydding? Eller er det bare vask de fleste tar? 😊

Anonymkode: 31efa...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha hatt det om økonomien tilsa det. Jeg syns husarbeid er helt greit, men med to atopikere i hus så betyr det at jeg i perioder har veldig mye husarbeid å gjøre om ungene skal ha en hverdag som fungerer. Så det hadde vært deilig å kunne sette bort feks støvtørk og gulvvask. Det blir litt mye når sengetøyet deres må byttes hver dag, det blir x ant ekstra klesskift hver dag siden kremer gjør tøyet seigt, de blør igjennom tøy osv, samt at støvsugeren får kjørt seg noen ganger hver dag bare for å minst mulig i huset som irriterer huden deres.

så selv om vi hadde hatt vaskehjelp, hadde ungene mine måtte ta del i de daglige ting og de kunne bare glemme å ikke lære seg slikt som skal gjøres i ett hus. 

Jeg kjenner noen som har det. Hun ene har moren som vaskehjelp, kun pga at moren ønsker dette. Som hun sier så hadde hun ikke sluppet inn ukjente. Noen naboer på hytta har det, for de så virker det som litt status å ha det. De bor på oslos beste vestkant, noe vi ofte hører og alle de har som jobber i og utenfor huset deres. 

Anonymkode: bf1a1...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Misunnelse heter det😂

Anonymkode: d8008...b37

For et fantastisk argument! Alle som ikke er enige med deg er selvsagt misunnelige. Det sier seg jo selv...eller?😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig enig. Men er virkelig vaskehjelp veien å gå? Altså i stedet for å prøve å gjøre noe med det jaget så jages det bare mer. Hva blir det neste? Vi mennesker i Norge blir fullstendig utbrente av ting vi MÅ gjøre hele tiden. Hva med å trykke på bremsen å si nei. Det er forresten ikke sant at det kun er i 2019 begge jobber 100%. På 80 - 90 tallet når jeg vokste opp var også begge foreldrene i jobb. Hva er anderledes? Hva er forskjellen??

Anonymkode: 343c3...def

Mine foreldre hadde vaskehjelp på 80-tallet de. Trendsettere?

 

Anonymkode: 78008...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt greit så lenge dere betaler hvitt. Renholdsarbeidere skal ha de samme godene som andre arbeidstakere. Men er det svart arbeid, er det forkastelig! Betal skikkelig og hvitt!

Anonymkode: db294...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt greit så lenge dere betaler hvitt. Renholdsarbeidere skal ha de samme godene som andre arbeidstakere. Men er det svart arbeid, er det forkastelig! Betal skikkelig og hvitt!

Anonymkode: db294...650

De andre får snakke for seg selv, men _selvsagt_ har vi hvit vaskehjelp. 

Anonymkode: 9d61f...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke vaskehjelp, ser ikke poenget med det heller, tar meg/mannen 15 min å hive ut mattene, trekke fram sofaer og vaske gulvene i hver etg. Tar vi hver vår etg, så bruker vi 15 min, kanskje 20 min hvis vi medregner litt støvtørking. Bad og sengetøyskift kommer utenom, men det tar ikke lange tiden det heller.

Man må vel uansett rydde, selv om man har vaskehjelp, synes ryddingen er verst, særlig ungenes rom, det tar tid. Nå har vi såpass store barn at de stort sett rydder og vasker rommene sine selv.

Anonymkode: 7222a...0c4

Ikke alle har så små hus da, tar jo litt mer tid å gå over større hus. Og vaskehjelpen gjør jo alt fra støvtørking, støvsuging, vask av gulv og flater (kjøkkenbenk, skapdører, garderobeskapdører med speil osv.), vasker dusjer, vasker og badekar, skifter på alle fem sengene, pusser vinduer ved behov. 

Vi greier ikke det på 15 minutter her i huset, og det er jo greit at det gjøres skikkelig da. Dessuten hater jeg å gjøre de tingene, så jeg betaler gladelig for å slippe! 

Anonymkode: 018a4...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi vurderte vaskehjelp, men valgte å forsøke robotstøvsuger i stedet. De støvsuger alle rom med unntak av badene hver dag. På lørdag formiddag pleier jeg å klikke på en mopp slik at de vasker over gulvene i tillegg. 

Det avlaster så mye at resten av renholdet klarer vi fint selv. To robotstøvsugere, en i hver etasje, kostet oss ca 10.000. De styres på app, og tar f.eks. lett smulene rundt kjøkkenbordet eller sand i yttergangen utenom de faste, daglige rundene sine. 

På sikt er det mye billigere enn vaskehjelp, og minst like god hjelp i hverdagen:)

Anonymkode: e1691...b32

Tja.. støvsuging er ikke skkurat det det er mest behov for hos oss. Vi har ikke dur så blir jo ikke så fort bøssete inne. 

Anonymkode: 018a4...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg og noen flere relaterer dette med vaskehjelp til en samfunnsutvikling. 

Vi har så alt for mye penger i dette landet her. Vi kjøper nytt og nytt og alle som har to arbeidende voksne i huset bor i fine moderne hjem og drar til Syden på ferie. Vi kjøper oss tjenester på alle kanter leksehjelp er et annet eksempel på noe som har blitt ganske vanlig.

Så ser vi at vi faktisk ikke får det så mye bedre og flere barn og unge enn noensinne sliter og føler at livet ikke er slik de trodde.

 

Det har vel mer med SoMe og diverse økende press utenfra å gjøre. Du er på bærtur her...

Anonymkode: 018a4...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vaskehjelp hver 14.dag, ingenting er så deilig som å komme hjem sliten etter en lang arbeidsuke på fredag og kjenne grønnsåpelukta slå imot ansiktet. Da er det bare for familien å få tacoen på bordet og slenge seg på sofaen! Sengene er skiftet på og redd opp, det er rett og slett herlig!

Jeg jobber også 80%, men med tøffe dager på jobb de andre dagene, 3 barn og lekser og aktiviteter så trenger jeg den dagen til å sove på sofaen. Det er det kroppen min gir signal om, ikke at jeg skal fly rundt her hjemme å slite meg ut med husvask den ene dagen jeg har fri. Da hadde jeg heller valgt å vært på jobb! 

Det er jo fint at jeg kan lønne et menneske i mitt hus og tenker jeg. De som vasker trenger og et levebrød! 

Anonymkode: 222d9...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt vaskehjelp, rett og slett fordi vi aldri har hatt behovet, men jeg ser da virkelig ikke noen grunn til at det skulle være noe i veien med det? Å sette bort noe som er så motløst er helt i orden i mine øyne. Det er da massevis av husarbeid igjen selv om noen vasker gulvene for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vaskehjelp to ganger i uken. Hun rydder også så er vel mer en hushjelp. Vi bor i Holmenkollen, og her er det helt vanlig. Jeg har tre barn og 2 av dem har spesielle behov. Jeg jobber også fullt så føler ikke helt tiden strekker til. I tillegg hater jeg å vaske. Det er dritkjedelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har vi ikke og jeg tror ikke vi kommer til å få det heller med mindre vi begge to blir for syke til å gjøre det selv. Jeg synes det er viktig at barna ser at slike oppgaver er noe som må gjøres. Det er faktisk ikke noen stor jobb å vaske sitt eget hus.

Anonymkode: e6435...950

Samme hos oss 😊

Anonymkode: ac976...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det kun før jul og kanskje til sommerferien. Vi klarer fint og vaske selv. Begge jobber 100% og vel så det. Vi er begge engasjerte i FAU og i idrettslaget. Ungene må også være med å holde huset i orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det har vel mer med SoMe og diverse økende press utenfra å gjøre. Du er på bærtur her...

Anonymkode: 018a4...012

Jeg tror det har med flere ting å gjøre ja. Også sosiale medier. Men vi er alt for opptatt av selvrealisering, alt ubehag skal vi unngå, ting som er kjedelig og rutinepreget skal vi sette bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vaskehjelp annenhver uke. Jobber fullt og er alenemor. Dagene er fylt opp med gjøremål. Jeg er en god arbeidstaker med høy arbeidsmoral, stiller opp på alt av dugnader, tar på meg verv, oppfører meg ordentlig mot alle jeg møter, handler og lager mat, rydder, vasker klær, klipper gress, ordner hage, vasker bil, maler hus, skifter dekk, pusser opp, jobber mye overtid, har en sønn med dysleksi som trenger mye hjelp med lekser. Har hvit vaskehjelp. Barna min har mange plikter i hjemmet. Også skal jeg liksom være medansvarlig for moralsk forfall i samfunnet, ungdoms psykiske helseplager og en representant for overdreven selvrealisering??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...