Gå til innhold

Vaskehjelp - hvor vanlig? Har dere det?


Julie (:

Anbefalte innlegg

Hei damer

Jeg har innsett mine begrensninger og er nå iferd med å finne noen som kan vaske fast hjemme hos oss. Vi har fullt opp med tre små barn, to fulle og krevende jobber og en hel del frivillig arbeid, og tiden strekker bare ikke til akkurat nå. 

Har inntrykk av at dette blir mer og mer vanlig. Er det bare noe jeg tror eller stemmer det med hva dere ser også? Mannen min synes jeg var heeeeelt ute da jeg foreslo at vi fikk hjelp til vasken og at "ingen andre har det", men jeg vet da at mange i nettverket har noen som vasker for seg. Hvor vanlig er det der dere bor? 

Er det litt skambelagt med hjelp i huset? Hva er egentlig problemet hvis alt er "hvitt" og ryddig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er et problem at vi i større grad "outsourcer" hjemmets oppgaver. Kjøper tjenester, matkasser, aupair, vaskehjelp osv. Kjøper nytt istedet for å reparere.

Har vært i kjelleren på svømmehallen her flere ganger, der bugner det av gjenglemte håndkler og badetøy, folk gidder ikke hente det. Hver annen uke leveres det til UFF.

Det blir jo en nedvurdering av de tingene som må gjøres i et hjem, og er et uttrykk for et overflodssamfunn.

Men dette er ikke svaret du var ute etter kanskje😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har vi ikke og jeg tror ikke vi kommer til å få det heller med mindre vi begge to blir for syke til å gjøre det selv. Jeg synes det er viktig at barna ser at slike oppgaver er noe som må gjøres. Det er faktisk ikke noen stor jobb å vaske sitt eget hus.

Anonymkode: e6435...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det 🙋🏼‍♀️ Elsker det! Kjenner mange som har det. Men, bare en gang i mnd. Tanken er at da blir det vasket godt, hele huset på en gang, så deler jeg det opp etasjevis selv ellers i løpet av mnd. Anbefales !

Anonymkode: 15654...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi vaskehjelp men det er fordi jeg er kronisk syk. Jeg har ikke sjangs å ta dette selv og min mann jobber minst 12 t hver dag.. så dette er noe jeg må ha

Anonymkode: 12e99...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i min omgangs- eller bekjentskapskrets har det. Det lukter vondt av å ha andre til å ta noe som er en helt normal del av et voksenliv - å holde sine egne omgivelser i stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde det i ett års tid. En som kom en gang i uken og vasket hele huset. Var ganske behagelig 😅

Anonymkode: 6c902...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt det i over 10 år og kommer til å fortsette med det i mange år fremover. Elsker det. Kjenner mange som har det.

Anonymkode: 9411f...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg synes det er et problem at vi i større grad "outsourcer" hjemmets oppgaver. Kjøper tjenester, matkasser, aupair, vaskehjelp osv. Kjøper nytt istedet for å reparere.

Har vært i kjelleren på svømmehallen her flere ganger, der bugner det av gjenglemte håndkler og badetøy, folk gidder ikke hente det. Hver annen uke leveres det til UFF.

Det blir jo en nedvurdering av de tingene som må gjøres i et hjem, og er et uttrykk for et overflodssamfunn.

Men dette er ikke svaret du var ute etter kanskje😂

Nei, det er ikke et uttrykk for et overflodssamfunn å ha vaskehjelp og matkasse. Det er er resultat av at man nå har husholdninger hvor begge jobber fulltid ute av hjemmet. 

Anonymkode: 9d61f...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke vaskehjelp, men jeg jobber bare deltid og har derfor god tid til å ta det. Hadde jeg jobbet 100% derimot, så hadde jeg absolutt sett behovet! Men vet ikke om jeg hadde vært komfortabel med å ha noen fremmede i huset. Uansett, jeg tror det er mer og mer vanlig med vaskehjelp, ja. Jeg ser stadig vekk vaskebyrå-biler kjøre rundt i nabolaget her. 

Anonymkode: 87266...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å se det som en luksus ting i dagens samfunn der begge jobber 100 % synest jeg ikke! Samfunnet idag er anderledes enn når vi var små. Å få kabalen til å rekke med unger som skal hit og dit, dugnader her og der, matlaging osv så er det ikke mye tid igjen av døgnet. Er ikke rart at det er ett stort trykk på utbrente mennesker for at de skal rekke over alt

Anonymkode: 12e99...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hjelp til vask to ganger i måneden. Det er vanlig i området her, ettersom det er få deltids- og hjemmeværende foreldre, men gjerne flere barn i hver familie som skal følges opp.
Det er luksus som er verdt hver eneste krone, og ungene vet fremdeles at det må ryddes og vaskes i et hus, og at det er normalt å gjøre slike ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig vanlig og det er ikke noe galt med det. Hvis alternativet er at dere sliter dere ut eller aldri har tid til barna er det jo bedre at noen andre vasker for dere. 

Vaskehjelp er en *hjelp*, de gjør jo ikke alt for dere. Det sier seg jo selv når de kun kommer en gang i uka eller annenhver uke. 

Vi har hatt vaskehjelp av og på i perioder etter behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke et uttrykk for et overflodssamfunn å ha vaskehjelp og matkasse. Det er er resultat av at man nå har husholdninger hvor begge jobber fulltid ute av hjemmet. 

Anonymkode: 9d61f...ad0

Som igjen handler om prioriteringer. Kanskje kan vi jobbe litt mindre de årene ungene er små, kanskje kan vi prioritere vekkk to biler sydentur og digert hus og ha tid og overskudd til mer enn å jobbe.

Hva med den jobben som gjøres i et hjem, har den ingen verdi?

Endret av Nyttårs barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å se det som en luksus ting i dagens samfunn der begge jobber 100 % synest jeg ikke! Samfunnet idag er anderledes enn når vi var små. Å få kabalen til å rekke med unger som skal hit og dit, dugnader her og der, matlaging osv så er det ikke mye tid igjen av døgnet. Er ikke rart at det er ett stort trykk på utbrente mennesker for at de skal rekke over alt

Anonymkode: 12e99...1c7

Samfunnet da jeg var liten på syttitallet hadde også to arbeidende foreldre. Og dugnader, treninger og oppfølging. Det er bare tull og selvbedrag og unnskyldninger å prøve på den forklaringsmodellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke vaskehjelp. Jeg liker i grunn å holde orden selv, og er ikke veldig komfortabel med å skulle ha en fremmed inn i vårt hus for å vaske. Syns ikke det er så mye stress med den vaskingen til at jeg føler det hadde vært verdt det. Hva andre velger å ha, er meg helt likegyldig. Tenker ikke noe negativt om de som velger å ha vaskehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg synes det er et problem at vi i større grad "outsourcer" hjemmets oppgaver. Kjøper tjenester, matkasser, aupair, vaskehjelp osv. Kjøper nytt istedet for å reparere.

Har vært i kjelleren på svømmehallen her flere ganger, der bugner det av gjenglemte håndkler og badetøy, folk gidder ikke hente det. Hver annen uke leveres det til UFF.

Det blir jo en nedvurdering av de tingene som må gjøres i et hjem, og er et uttrykk for et overflodssamfunn.

Men dette er ikke svaret du var ute etter kanskje😂

Å ha vaskehjelp er jo noe annet enn å alltid kjøpe nytt når ting blir ødelagt. Hva er problemet med å ha vaskehjelp, helt konkret?

Anonymkode: a0551...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig jobber en av oss deltid, så trenger det ikke. Men når begge jobber fullt, så planlegger vi det. Mye vanligere i andre deler av verden. Tenker ikke noe negativt om det, man bidrar med en arbeidsplass.

Anonymkode: 91f00...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Ingen i min omgangs- eller bekjentskapskrets har det. Det lukter vondt av å ha andre til å ta noe som er en helt normal del av et voksenliv - å holde sine egne omgivelser i stand.

HVa er egentlig problemet med å ha profesjonelle som tar seg av dette? Hvorfor er det verre enn å ha malermester, murer, noen som fikser gjerdet når det har gått i stykker? Eller enn å kjøpe klær som andre har sydd fremfor å sy dem selv? Eller å bestille catering til barnets konfirmasjon? Hvorfor er akurat det å vaske huset noe man bør gjøre selv?

Anonymkode: a0551...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HVa er egentlig problemet med å ha profesjonelle som tar seg av dette? Hvorfor er det verre enn å ha malermester, murer, noen som fikser gjerdet når det har gått i stykker? Eller enn å kjøpe klær som andre har sydd fremfor å sy dem selv? Eller å bestille catering til barnets konfirmasjon? Hvorfor er akurat det å vaske huset noe man bør gjøre selv?

Anonymkode: a0551...812

Misunnelse heter det😂

Anonymkode: d8008...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det da barna var mindre. 2 ganger i måneden. Vi prioriterte vaskehjelp fremfor ferier og annen luksus. Det var helt nødvendig for å holde familien i vater (særlig mor).

Jeg jobbet som fersk lege på sykehus i vikariat etter vikariat og deltidsstilling kunne jeg bare glemme å be om. Det var lange og mange vakter.

Nå er barna større. Da kan det ryddes og vaskes mens de er våkne. Det var ikke hyggelig med 1-åring hengende i bena. I tillegg må barna bidra mer.

Vaskehjelp var helt vanlig i min omgangskrets da barna var små, men færre har det nå. Flere i nabolaget har det nå.

Jeg er evig takknemlig for den hjelpen vi fikk da hverdagslivet stormet som verst og tror vaskehjelp var med å spare samfunnet for utgifter i form av langtidssykemelding for et stykk utbrent meg.

Anonymkode: 78008...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har robotklippere, vaskehjelp og matkasser. Vi vil ikke arrangere 17.mai eller tiendeklasses avgangsseremonier. Vi vil ikke på dugnad i foreningen, velet, eller fotballen. Vi vil ikke arrangere middager eller festligheter som krever noe. 

Hva gjør folk egentlig? Altså jeg skjønner at vi jobber, «alle» jobber jo. Men alle timene etter jobb? I helger? Ferier? Realiserer de seg selv?

Og ikke minst, hva lærer vi våre barn? Hva skal livet bestå av? Bare gøyale ting? Ingen plikter? 

Jeg er alene om alt her og har to små. Derfor har jeg en til å klippe plenen for meg og måke snø, disse tingene tar 2 timer hver gang ig jeg får det ikke til. Så fort minste blir større skal jeg gjøre det selv igjen. Det er en del av det p ha hus. 

Anonymkode: 9b916...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har, en gang i måneden ca 🙂, helt fantastisk å komme hjem til rent hus når vi er ferdige på jobb 🙂, både meg og mannen har vanlige 8-4 jobber å vi har  1 barn. 

Anonymkode: 941e8...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt i nesten 2 år, hver 14. dag og elsker det, ble en bedre mamma, kone og person i etterkant. Å vite at hele huset er ryddet og nyvasket på samme tid gir meg en ro i hodet jeg ikke hadde forutsett. Å slippe å våkne opp lørdag morgen å tenke på husvask - himmelsk! 😊 Da kan jeg bruke energi på jobb, leksehjelp, trener for eldstes fotballag mm. Mange i vår omgangskrets og nabolag har det, typisk «middelklasse» hvor begge er i 100% jobb med 2-3 barn. 

Dessuten gir vi andre et levebrød, ser ikke noe galt i dette! Når barna blir større og kan hjelpe til kutter vi det nok ut. Mannen min mener også det er helt unødvendig men så vasker han heller aldri hus med mindre jeg satt igang helgevask...

Anonymkode: 341df...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...