Gå til innhold

Hva tenker dere om "en verdig død"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Jul herfra og til månen skrev:

Men hadde det ikke vært fint om jeg kunne velge det som er riktig for meg, med hjelp av noen som deler mitt verdisyn, så kan du muligens lide en naturlig død etter ditt eget ønske? 

Selv om noe er naturlig, er det ingenting som sier at det er det beste alternativet. Naturen, evolusjonen og eksistensen er brutal på mange måter. Parasitter som borer seg inn i deg, kreft som spiser deg opp innen i fra og drukning er alt naturlig, men ingenting å foretrekke.

Gud finnes det ikke et snev av bevis for. Da hadde ikke naturen vært slik den er, hvor rovdyr river byttedyr fra hverandre, veps legger parsittlarver som tar over sentralnervesystemet til verten, sykdommer som fortærer deg og piner deg. Her kan man ikke skylde på menneskers frie vilje, men en evt. guds psyke sans for bestialiteter. 

«Hele» verden skal heldigvis ikke avgjøre evt. legeassistert død i Norge. 

Hadde det vært fint om helsevesenet maste på deg om at du burde søke om å få en "verdig død"? Slik at de kunne benytte seg av sengeplassen din til noen som virkelig (hadde penger) trengte det?

Vil du diskutere filosofi? Da får du begynne i den andre enden, hvorfor finnes det noe istedet for ingenting? Av ingenting får vi ingenting. Så hvorfor finnes det noe (tid, rom, materie) istedet for ingenting?

Anonymkode: a6393...903

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner selv hvor idiotiske disse spørsmålene er. Hvis ikke, så er det ikke mulig å ha en seriøs debatt med deg

Anonymkode: d3e31...2e3

Ja, jeg skjønner hvor idiotisk det er å ønske å ta livet av alle som ønsker å dø. Vi har alle ønsket å dø en gang i løpet av livet. Noen mer alvorlig enn andre. Det er derfor det blir absurd å si at alle som ønsker å dø skal drepes.

Nei, du har ingen argumenter. Det er derfor du både tyr til personangrep og prøver å snike deg unna.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg skjønner hvor idiotisk det er å ønske å ta livet av alle som ønsker å dø. Vi har alle ønsket å dø en gang i løpet av livet. Noen mer alvorlig enn andre. Det er derfor det blir absurd å si at alle som ønsker å dø skal drepes.

Nei, du har ingen argumenter. Det er derfor du både tyr til personangrep og prøver å snike deg unna.

Åh, herre🤦🏼‍♀️

Det er ikke vi som ønsker å ta livet av noen. Det handler om at mennesker som er alvorlige syke, skal selv få lov å ta dette valget. Ingen andre tar valget for dem. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg er bekymret for vil skje, hvis vi innfører "en verdig død", her i Norge er at eldre som opptar plass på sykehjem får høre slike ting som, "du har ikke vurdert dødshjelp da? det er jo flere år siden sønnen din var på besøk og du vet, barna dine venter jo på denne arven sin da. Arne, han som var så glad i å hekle, søkte om dødshjelp så tok det to uker til han fikk hjelp til å sovne inn. Du vet, vi trenger denne plassen til andre som virkelig trenger hjelp, du går jo bare her".

Videre så vil vi få det som i Nederland, ta liv av unge ofre, heller enn å hjelpe de. Hva er vel bedre for en overgriper enn at offeret drepes etterpå? Av staten at på til.

Som jeg skrev, det er så sin sak der folk ligger i smerter og legen, i samråd med pasienten (så langt det går) gir f.eks. morfin til smertene enten gir seg, eller smertene endelig gir seg... (hint!)

Men når det blir slik at staten ikke lenger skal ha et ansvar for å gjøre det den kan for sine borgere, men i stedet kan gå inn og ta livet av de, da blir spørsmålet hvorfor ikke dødsstraff, neste. Da er den grensen også krysset, så er det bare til å minke og minke på den, til de som er kritikere mot de med makt utsettes for dødsstraff. Der er politikere jeg ikke hadde undervurdert slik.

Så lenge statens ansvar er å gjøre det den kan for å forlenge sine borgeres liv og det som eventuelt må til i enkelttilfeller er en sak mellom lege og pasient, så må staten bruke ressurser på å hjelpe, på å gjøre sitt ytterste for folk.

Heller enn å "effektivisere" vekk all omsorg og så bare sette opp selvmordstelefonkiosker, á lá futurama.

Nå er det ikke snakk på aktiv dødshjelp til psykisk syke, men til terminalt syke i sluttfasen. 

Men jeg undrer meg allikevel også, når skal folk få lov til å bestemme at nok er nok? Jeg mener ikke at aktiv dødshjelp skal brukes i slike saker, men å tvangsbehandle suicidale mennesker i åresvis med å binde de fast. Har vi ikke da gått alt for langt i motsatt retning. Hvilket liv påtvinger vi våre medmennesker? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/82aPx/vg-avsloerer-holdes-i-belter-i-hundrevis-av-timer

Når det kommer til eldre, skal ikke de overtales. Det er derfor det må være en nemd og strenge kriterier til helsesituasjonen. Det å avlive noen bare fordi de er gamle, er ikke et alternativ. Nesten ingen som mener at vi i Norge skal operere med de kriteriene de bruker i Belgia. 

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Javel? "Flere" faktisk...vis gjerne til kilder

Anonymkode: 300ee...818

Google. Mulig jeg tar feil, men 3 barn er drept

Anonymkode: 9453f...fb4

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, herre🤦🏼‍♀️

Det er ikke vi som ønsker å ta livet av noen. Det handler om at mennesker som er alvorlige syke, skal selv få lov å ta dette valget. Ingen andre tar valget for dem. 

Definer, "alvorlig syk".

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, herre🤦🏼‍♀️

Jo.

Foreldrene tar valget for barna sine.

Mentalt syke personer får ta valget, uten å vite hva de gjør.

Skrevet

Nå er det ikke snakk på aktiv dødshjelp til psykisk syke, men til terminalt syke i sluttfasen. 

Men jeg undrer meg allikevel også, når skal folk få lov til å bestemme at nok er nok? Jeg mener ikke at aktiv dødshjelp skal brukes i slike saker, men å tvangsbehandle suicidale mennesker i åresvis med å binde de fast. Har vi ikke da gått alt for langt i motsatt retning. Hvilket liv påtvinger vi våre medmennesker? 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/82aPx/vg-avsloerer-holdes-i-belter-i-hundrevis-av-timer

Når det kommer til eldre, skal ikke de overtales. Det er derfor det må være en nemd og strenge kriterier til helsesituasjonen. Det å avlive noen bare fordi de er gamle, er ikke et alternativ. Nesten ingen som mener at vi i Norge skal operere med de kriteriene de bruker i Belgia. 

Det er her "psykisk syk" er blitt argumentert frem til å være en "terminal..." (dødelig) "...lidelse i sluttfasen". Du mener at suicidiale lidelser ikke er terminale?

Skrevet
3 minutter siden, Jul herfra og til månen skrev:

Det hjelper ikke, de eldre blir overtalt og ingen kan stoppe det. Ingen overvåker samtalen mellom den slitne datteren og den gamle moren. Hvordan skal overvåkningen foregå i praksis, mener du? 

Hva med barn, som tror på sine foreldre og stoler på at de alltid tar de rette avgjørelsene?

Hva med folk i koma, der familien ikke orker å hjelper dem mer. De spør ikke engang. Det er eksempler på folk som har våknet fra koma etter lang tid.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det vært fint om helsevesenet maste på deg om at du burde søke om å få en "verdig død"? Slik at de kunne benytte seg av sengeplassen din til noen som virkelig (hadde penger) trengte det?

Vil du diskutere filosofi? Da får du begynne i den andre enden, hvorfor finnes det noe istedet for ingenting? Av ingenting får vi ingenting. Så hvorfor finnes det noe (tid, rom, materie) istedet for ingenting?

Hvis det er etiske retningslinjer en må følge, så må det være forbudt å mase eller hinte. Det bør i så fall være straffbart. Disse menneskene har jo samme mulighet i dag til å overbevise eldre om at de skal slutte med livsforlengende medisiner (blodtrykk, blodpropp, diabetes), be om å få skrudd av pacemaker, slutte og spise og få væske. Tar litt lenger tid, men resultatet er det samme. 

Jeg behøver faktisk ikke diskutere filosofi. Hvorfor vi er her er helt uvesentlig. Ingenting som tilsier at det er alt annet enn tilfeldig. Det gir ikke mer mening om en skaperkraft har villet det. Vi er og vi dør. 

Skrevet
Akkurat nå, Jul herfra og til månen skrev:

Hvis det er etiske retningslinjer en må følge, så må det være forbudt å mase eller hinte. Det bør i så fall være straffbart. Disse menneskene har jo samme mulighet i dag til å overbevise eldre om at de skal slutte med livsforlengende medisiner (blodtrykk, blodpropp, diabetes), be om å få skrudd av pacemaker, slutte og spise og få væske. Tar litt lenger tid, men resultatet er det samme. 

Jeg behøver faktisk ikke diskutere filosofi. Hvorfor vi er her er helt uvesentlig. Ingenting som tilsier at det er alt annet enn tilfeldig. Det gir ikke mer mening om en skaperkraft har villet det. Vi er og vi dør. 

Hvordan mener du de skal kontrollere at folk ikke maser eller hinter? 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle som ønsker å dø, skal ikke drepes. Vi snakker om terminale sykdommer i sluttfasen. Det er noe helt annet enn å ta livet av en 15 åring med kjærlighetssorg som ønsker hun var død. 

Skrevet
1 minutt siden, Jul herfra og til månen skrev:

Hvorfor dro du da inn filosofi? Åja, det var gøy så lenge du hadde svar, ikke fullt så moro når du ikke kan svare for deg. Eller, mer ærlig, det er moro når du kan mobbe og tråkke på andre, men ikke så moro når du står til svars selv. Skjønner.

Jo, det gir mer mening om en skaperkraft har skapt alt. I filosofisk forstand gjør det det. Hvis du kan tenke deg et uendelig antall univers, men alle har en sak til felles (eksempelvis, at matematikk alltid er gjeldende, samme hva, som i at fire av noe alltid vil være fire, legger vi til to til vil det alltid være seks) så er også det de har til felles sant i vårt univers. Alle univers er avhengige av å ha blitt skapt av noe utenfor det. For som sagt, av ingenting får du ingenting.

Og du? Gi blanke i å mobbe folk.

Skrevet

Alle som ønsker å dø, skal ikke drepes. Vi snakker om terminale sykdommer i sluttfasen. Det er noe helt annet enn å ta livet av en 15 åring med kjærlighetssorg som ønsker hun var død. 

En suicidial lidelse er altså ikke noe som er i sluttfasen? Du mener suicidiale folk sjelden dør av sin lidelse?

Skrevet
3 minutter siden, Jul herfra og til månen skrev:

Hvis det åpnes for eutanasi si på norske demensavdelinger, ja da er jeg glad for at jeg er pensjonist om ikke så alt for lenge. Der går grensa. Dette er jeg imot, på et helt ikke-religiøst grunnlag. Som en prøvde å si lenger opp i debatten, begynner vi aktivt å ta livet av folk raser vi fort nedover et skråplan der fex økonomiske incentiver kommer inn. 

Sett i lys av økningen i antall syke eldre, vanskelighet med å få nok og kompetent personell og dårlig kommuneøkonomi er dette skremmende, for å si det forsiktig.

Skrevet
14 minutter siden, Jul herfra og til månen skrev:

Eller overbevise dem om at det ikke er plass andre steder enn at de må sove inn på toalettet.

https://www.nrk.no/sapmi/eldre-plassert-pa-toalettet-1.6966067

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er her "psykisk syk" er blitt argumentert frem til å være en "terminal..." (dødelig) "...lidelse i sluttfasen". Du mener at suicidiale lidelser ikke er terminale?

Man behøver ikke åpne for at mentalt syke skal få hjelp til å dø. Kravet kan være at man må være i sluttfasen av en dødelig sykdom. 

Jeg mener allikevel at man ikke bør ha hjemmel for å stroppe fast voksne mennesker over år for å unngå selvmord. Hvem er vi til å bestemme at alle skal behandles. Det er ikke gitt at alle blir bedre, og da bør de ikke måtte velge selv. Det er allikevel ikke det samme som at de skal få assistert selvmord. 

Skrevet
1 minutt siden, Jul herfra og til månen skrev:

Man behøver ikke åpne for at mentalt syke skal få hjelp til å dø. Kravet kan være at man må være i sluttfasen av en dødelig sykdom. 

Jeg mener allikevel at man ikke bør ha hjemmel for å stroppe fast voksne mennesker over år for å unngå selvmord. Hvem er vi til å bestemme at alle skal behandles. Det er ikke gitt at alle blir bedre, og da bør de ikke måtte velge selv. Det er allikevel ikke det samme som at de skal få assistert selvmord. 

Du mener at suicidial lidelse ikke har en dødelig utgang? Du har ikke møtt mange som lider av suicidiale tanker, har du? Ikke heller har du noensinne vært på en behandlingsinstitusjon. Der har de ikke tilgang på kniver eller annet en lettvint kan gå inn for å skade seg med. Nettopp for å unngå at pasienter fristes til å gjøre det. På samme måte som vi ikke plasserer alkohol foran en alkoholiker.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Neida, det er langt flere religiøse enn ateister her i verden - heldigvis 

Det var galt av Jul herfra og til månen å prøve å mobbe deg for at du har et annet livssyn enn henne. Hun vil ikke våge å medgi det, men hun har skjønt det. Men, samtidig, ikke skriv slikt du skrev her heller. Det viser at du ser ned på de som ikke deler ditt livssyn. Ikke gjør det.

Alle har rett til å ha sitt livssyn, samme hvor rart det fremstår for andre som ikke deler det. Ingen har rett til å mobbe noen for sitt livssyn.

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor dro du da inn filosofi? Åja, det var gøy så lenge du hadde svar, ikke fullt så moro når du ikke kan svare for deg. Eller, mer ærlig, det er moro når du kan mobbe og tråkke på andre, men ikke så moro når du står til svars selv. Skjønner.

Jo, det gir mer mening om en skaperkraft har skapt alt. I filosofisk forstand gjør det det. Hvis du kan tenke deg et uendelig antall univers, men alle har en sak til felles (eksempelvis, at matematikk alltid er gjeldende, samme hva, som i at fire av noe alltid vil være fire, legger vi til to til vil det alltid være seks) så er også det de har til felles sant i vårt univers. Alle univers er avhengige av å ha blitt skapt av noe utenfor det. For som sagt, av ingenting får du ingenting.

Og du? Gi blanke i å mobbe folk.

Da må du faktisk fortelle meg hvordan jeg mobber... 

Var ikke jeg som nevnte religion først. Jeg står faktisk fritt til å si at jeg er ateist og ikke ser verden gjennom religiøse briller, og at de brillene er for meg absurde, uten at jeg må gå inn i en dyp filosofisk debatt eller at jeg er en mobber av den grunnen. 

Om det for deg er logisk med en skaperkraft er irrelevant for denne debatten. At akkurat jeg er født er ikke fra mitt standpunkt et mirakel , men en ren tilfeldighet - på godt og vondt. At jeg dør er i verdenssammenheng trivielt  og betydningsløst. Vi lever, utvikler oss og dør. 

Vi har ved hjelp av vitenskap, ikke Gud, utviklet medisin, prosedyrer og behandlinger, som tukler langt mer med vår eksistens enn hva hjelp til å slippe lidelse gjør. Hvis det er en Gud, har han skapt oss med- eller disponibel for de sykdommer vi har/får. Da er det like mye for en grunn. Vi skal leve slik naturen har skapt oss, med de lidelser og sykdommer dette medfører. Hvem er vi til å overta Guds jobb til å bestemme hvem som skal leve. Ønsker man å dytte Gud foran seg som et argument, bør det gjelde ved alle aspekter av livet. Ikke bare når det føles mer etisk riktig. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener at suicidial lidelse ikke har en dødelig utgang? Du har ikke møtt mange som lider av suicidiale tanker, har du? Ikke heller har du noensinne vært på en behandlingsinstitusjon. Der har de ikke tilgang på kniver eller annet en lettvint kan gå inn for å skade seg med. Nettopp for å unngå at pasienter fristes til å gjøre det. På samme måte som vi ikke plasserer alkohol foran en alkoholiker.

Det har jeg ikke sagt. Men man må kunne sette kriterier for hva so omfattes under terminal sykdom i sluttfasen. Selvsagt bør mentalt syke få behandling, men det betyr ikke at det er riktig og stroppe dem fast år etter år. Hva slags liv påtvinger vi mennesker da? Hvem er vi til å påtvinge mennesker uutholdelig lidelse? 

Hvis jeg får kreft, kan jeg nekte å motta behandling. Der står man friere enn de med mentale sykdommer. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var galt av Jul herfra og til månen å prøve å mobbe deg for at du har et annet livssyn enn henne. Hun vil ikke våge å medgi det, men hun har skjønt det. Men, samtidig, ikke skriv slikt du skrev her heller. Det viser at du ser ned på de som ikke deler ditt livssyn. Ikke gjør det.

Alle har rett til å ha sitt livssyn, samme hvor rart det fremstår for andre som ikke deler det. Ingen har rett til å mobbe noen for sitt livssyn.

Altså... Jeg tror man bør lese seg opp på mobbing før man tillegger folk denne egenskapen. Vi kan ikke være så lettkrenkede at vi ikke tåler svar med sarkastisk undertone. 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller overbevise dem om at det ikke er plass andre steder enn at de må sove inn på toalettet.

https://www.nrk.no/sapmi/eldre-plassert-pa-toalettet-1.6966067

Men i så fall praktiserer vi alt det å presse folk til å legge seg ned og dø før tiden. Selvsagt må man bruke penger slik at man får en verdig alderdom og avslutning på livet, men det bør jo ikke frata de som ikke vil pines til døde deres mulighet til å slippe. 

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du. Til og med jeg, som mener det samme som deg, klarer å se at spørsmålene var dumme. 

For å klare å ha en saklig debatt må man klare å se saken fra begge sider og sette seg i argumentene og holde seg saklig. 

Debatten omhandler i utgangspunktet mennesker som uansett vil dø i nær fremtid. Altså de vil dø uansett om noen hjelper de eller de venter på at det skal skje naturlig. Forskjellen kan være dager, timer, uker, kanskje måneder. Døden er nært forestående likevel, og da tenker noen «bedre nå mens jeg er klar i hodet enn om et par uker hvor jeg er pleiepasient og lever et uverdig liv». For noen virker dette som det beste, for andre ikke. Det kan man jo forstå. De aller fleste vet at de skal dø (ja, det finnes unntak), og da ønsker de å dø uten smerte. 

17-åringen som er omtalt her kan mene at det er enten «de eller meg», noen vil måtte drepe henne og da har hun bedt om å bli drept. (Tenkt uten å ha lest artikkelen). Selvsagt skal man forsøke å hjelpe et så ungt menneske videre i livet uten å gi assistert dødshjelp. 

Men når det kommer til «verdig død», så mener jeg at det ikke finnes noen verdig måte å dø på. Fin- ja, riktig- ja, smertefri- ja, men ikke verdig. 

Anonymkode: 4b60d...d30

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan mener du de skal kontrollere at folk ikke maser eller hinter? 

Hvordan hindrer man det i dag da? Hvis jeg jobbet med eldre, kunne jeg alt nå si: hvis du slutter å motta behandling, så slipper du å oppta plass, ligge og visne bort uten pårørende, og uten mulighet til å stå opp i løpet av dagen. Ingen kan tvinge deg til å ta medisiner, spise eller drikke. Da slipper du å føle deg som en byrde særlig lenger. 

Det er ikke noe som tilsier at mennesker som jobber innenfor helse plutselig vil begynne lobbyering for en raskere og hyggeligere død. 

Dette må jo komme som et ønske fra den syke, og alderdom i seg selv vil ikke fylle kriteriet for terminal i sluttfasen. Hvorfor er det mer etisk å kutte væske enn å gi morfin de siste timene/dagene om personen ønsker det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...