Gå til innhold

Hva tenker dere om "en verdig død"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"En verdig død", kalles det av de som kjemper for eutanasi, det vil si, legeassistert selvmord. De som er for det mener at det er viktig fordi noen mennesker lider så mye at det beste som kan gjøres er å gi dem en "verdig død".

Nå er det en sak i mediene om en nederlandsk 17-åring som er eutanasiert. Hun led av depresjon etter å ha blitt voldtatt som et lite barn. Heller enn å hjelpe henne med å lege sine sår, med å få en mulighet til å bli frisk nok til å kunne leve igjen, så har de heller tatt den enkle utveien.

Skrekkelig! Forferdelig. Derfor vil jeg aldri støtte "verdig død", eutanasi.

https://www.news.com.au/lifestyle/parenting/teens/noa-pothoven-of-arnhem-in-the-netherlands-is-legally-euthanised/news-story/10b49ca69733eaa11b66e1b1b8e215a1

Anonymkode: a6393...903

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett så mye død at jeg er helt for eutanasi, spesielt ved alvorlig/terminal sykdom. 

... En traumatisert 17åring,nei. Men i riktige former, fulgte trinn med psykolog etc, og voksne, reflekterte mennesker med alvorlig, somatisk sykdom, helt klart ja. Det burde vært eget valg. 

Anonymkode: 495bf...e04

Skrevet

Og fordi du kaller det "den enkle veien" vil du aldri forstå. Du er ikke erfaren nok, du er ikke empatisk nok, du mangler kunnskap og innsikt. Du har rett og slett ikke peiling på hva du snakker om. Hvordan smerter og lidelse er å leve med. 

Har du hørt uttrykket "den vet selv best hvor skoen trykker den som har den på)?

Anonymkode: cdca0...694

Skrevet

Jeg vet bare - etter å ha observert flere gamle menneskers lange, uverdige og smertefulle dødsleie på sykehjem - at jeg heller vil dø raskt og smertefritt. Det beste er hvis man kan fikse det sjøl når den tid kommer, så slipper andre å bli involvert. Men derfra til eutanasi på 17-åringer er det et langt stykke.

Anonymkode: 54166...a2b

Skrevet

Jeg kjenner en 98 år gammel dame. Hun ligger med brukket lårhals, brukket nakke og et stygt stort sår på leggen som aldri gror (over 6mnd gammelt) hun har naturlig nok store smerter i hele kroppen. Hun får ikke nok smertelindring fordi de ikke vil at hun skal bli avhengig av morfin... hun ber daglig om å få dø.

Jeg syns hun burde fått en mer verdig avslutning på livet istede for å pines i hjel. Vondt å si og tenke men det er enda verre å se hvor vondt hun har det. 

Anonymkode: 6d652...00a

Skrevet

Det er fake news det der. 17-åringen fikk IKKE hjelp til å dø, men fikk motsette seg livreddende behandling. To ganske forskjellige ting.

Anonymkode: acd75...cdb

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er fake news det der. 17-åringen fikk IKKE hjelp til å dø, men fikk motsette seg livreddende behandling. To ganske forskjellige ting.

Nei, norske medier skriver også om det. Hun fikk... "hjelp".

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/06/05/195583566/nederlandsk-17-aring-har-fatt-hjelp-til-a-avslutte-livet-pa-grunn-av-uutholdelig-smerte

Hun var ikke gammel nok til å kjøpe alkohol, men tydeligvis gammel nok til, nei, hele samfunnet sviktet henne.

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Nei, norske medier skriver også om det. Hun fikk... "hjelp".

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/06/05/195583566/nederlandsk-17-aring-har-fatt-hjelp-til-a-avslutte-livet-pa-grunn-av-uutholdelig-smerte

Hun var ikke gammel nok til å kjøpe alkohol, men tydeligvis gammel nok til, nei, hele samfunnet sviktet henne.

Hun fikk lov til å sulte ihjel. Dvs, hun ble ikke tvangsforet

At norske medier kopierer nyheter fra utlandet gjør dem ikke mer sanne.

https://www.businessinsider.com/noa-pothoven-starved-to-death-euthanasia-denied-2019-6?r=US&IR=T

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner en 98 år gammel dame. Hun ligger med brukket lårhals, brukket nakke og et stygt stort sår på leggen som aldri gror (over 6mnd gammelt) hun har naturlig nok store smerter i hele kroppen. Hun får ikke nok smertelindring fordi de ikke vil at hun skal bli avhengig av morfin... hun ber daglig om å få dø.

Jeg syns hun burde fått en mer verdig avslutning på livet istede for å pines i hjel. Vondt å si og tenke men det er enda verre å se hvor vondt hun har det. 

Denne saken må du rapportere og ta videre! Stå på! «Avhebgi av morfin»? Hvor pleies hun? I et torturkammerer? 

Anonymkode: ff3db...61c

Skrevet

Jeg er for eutanasi,slik det fungerer i Sveits. La mennesker selv bestemme over sin egen kropp. Og jeg ønsker å bestemme over meg selv og når min tid er omme.

Skrevet

Pappa har gitt beskjed til oss barna at han kommer til å reise til Sveits, den dagen han mener det er rett for han pga alderdom og helse. Vi har sagt det er helt ok, så lenge han sier ifra før han drar. Ingen av oss kommer til å tvinge oss med, men vil ha muligheten til å tilby oss å bli med, ved å få beskjed før avreise. 

Jeg er litt delt i synet på eutanasi. Jeg er i utgangspunktet for tanken, men det ville garantert kommet grensetilfeller og hvem skal sørge for at det blir etisk riktig? Skal pårørende bestemme, skal det opp i en nemd, hvor stopper den sykes mulighet for selvbestemmelse og samtykke? Det er noen få av mange viktige spørsmål ift eutanasi. 

Anonymkode: 7e7e6...c61

Skrevet

Jeg er helt klart for det.

Jeg har selv hatt en grusom barndom, med vold, grovt seksuelt misbruk og psykisk mishandling, utført av begge mine foreldre fra jeg var baby, til 16 år gammel. Hvordan tror du det er å leve med det? For tro meg, jeg har virkelig ønsket å dø mange ganger, prøvde å ta livet mitt første gang da jeg var 14 år. 

Anonymkode: d882a...841

Skrevet

Når du kaller det for den enkle utveien så mister du meg helt

Anonymkode: f002e...6f9

Skrevet

Vi hadde nettopp en dødsfall i familien. Kreft med spredning, behandling ble avsluttet. Det som gjør meg sinna er at hun kom inn i lindrende avdeling, men så ble hun bittelitt bedre, kastet ut bare for å komme tilbake 12 timer senere. Det var klart for alle at dette her bare vil vare noen få dager og så er det slutt, men sprengt kapasitet førte til at hun måtte flytte på seg flere ganger.

Til slutt ble de enige om at hun har morfinpumpe og slutter å gi mat eller væske. Hun fikk dø hjemme. Ironisk nok var det hjemmesykepleiere der døgnet rundt etter de sluttet gi vann, men så vet de jo at det er bare for rundt 3 dager.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du kaller det for den enkle utveien så mister du meg helt

Du mener det enkle for samfunnet ville vært hvis det brukte ressurser på å helbrede og hjelpe i stedet for å bare avslutte liv? Jeg er ikke enig. Det enkle, for samfunnet, er å bare ende liv så snart noen får problemer. Å bygge ut ressurser og gi folk den hjelp de trenger når de lider er krevende, ikke enkelt. Men alle har rett til sin mening.

Skrevet
20 minutter siden, Mia_73 skrev:

Vi hadde nettopp en dødsfall i familien. Kreft med spredning, behandling ble avsluttet. Det som gjør meg sinna er at hun kom inn i lindrende avdeling, men så ble hun bittelitt bedre, kastet ut bare for å komme tilbake 12 timer senere. Det var klart for alle at dette her bare vil vare noen få dager og så er det slutt, men sprengt kapasitet førte til at hun måtte flytte på seg flere ganger.

Til slutt ble de enige om at hun har morfinpumpe og slutter å gi mat eller væske. Hun fikk dø hjemme. Ironisk nok var det hjemmesykepleiere der døgnet rundt etter de sluttet gi vann, men så vet de jo at det er bare for rundt 3 dager.

Trist opplevelse dere har hatt med dødsfallet❤

Men må bare si at ingen, ikke hsy heller, kan vite hvor lang tid det tar før personer å dø, det kan strekke seg over mye lengre tid enn det man kanskje tror. Og noen ganger går det fortere enn man tror. 

For meg er en verdig død å kunne få bestemme så mye så mulig selv, at det skal være nok smertelindring og annet om behov. De som ønsker det, må få være hjemme. Jeg jobber i hsy og vi har hatt mange fine stunder med døende pasienter og deres pårørende, man må ikke være redd for å ta de kanskje vanskelige samtalene, man må være åpen og ha tid og ro, også kommer resten av seg selv.

Vi skal alle dø en gang, og derfor syns jeg at det skulle vært mer åpenhet, man skulle vært mer nysgjerrig. Når man er nært døden, hver fall tenker jeg og mine kollegaer, at man ser hvor skjørt og sårbart livet er og man prøver å ta det med seg videre i livet. Omfavne livet når vi har det, for det varer ikke evig, og det kjennes ofte ut som at det har gått utrolig fort.

Men at en 17åring hadde fått "hjelp" til å dø har jeg nok andre tanker om.

Anonymkode: 29ccc...905

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener det enkle for samfunnet ville vært hvis det brukte ressurser på å helbrede og hjelpe i stedet for å bare avslutte liv? Jeg er ikke enig. Det enkle, for samfunnet, er å bare ende liv så snart noen får problemer. Å bygge ut ressurser og gi folk den hjelp de trenger når de lider er krevende, ikke enkelt. Men alle har rett til sin mening.

Nei, det har jeg da ikke sagt, jeg skjønner ikke at du fikk dette ut av innlegget mitt

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det har jeg da ikke sagt, jeg skjønner ikke at du fikk dette ut av innlegget mitt

Jeg skrev at det var den enkle løsningen for samfunnet. Det mistet jeg deg på, av noen merkelig grunn. Hadde du vært enig med meg ville jeg ikke ha mistet deg på det.

Skrevet

En verdig død er så utrolig viktig. 

En verdig død kan være så mangt

så spørsmålet bør heller være hva vi syns om eutanasi og ikke «en verdig død» 

Anonymkode: cb8e0...94a

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man blir ikke avhengig av morfin når man får det pga smerter, og hvorfor skal man i det hele tatt være bekymret for avhengighet om pasienten er 98 år!? Nei, her hadde jeg satt foten ned og bedt sykepleierene smertelindre pasienten optimalt! 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pappa har gitt beskjed til oss barna at han kommer til å reise til Sveits, den dagen han mener det er rett for han pga alderdom og helse. Vi har sagt det er helt ok, så lenge han sier ifra før han drar. Ingen av oss kommer til å tvinge oss med, men vil ha muligheten til å tilby oss å bli med, ved å få beskjed før avreise. 

Jeg er litt delt i synet på eutanasi. Jeg er i utgangspunktet for tanken, men det ville garantert kommet grensetilfeller og hvem skal sørge for at det blir etisk riktig? Skal pårørende bestemme, skal det opp i en nemd, hvor stopper den sykes mulighet for selvbestemmelse og samtykke? Det er noen få av mange viktige spørsmål ift eutanasi. 

Anonymkode: 7e7e6...c61

Desverre vil du kunne straffes om du følger med til Sveits,da dette regnes som å "hjelpe til selvmord".Det er faktisk en dame her i Norge som ble møtt på flyplassen av politiet når hun kom tilbake fra Sveits etter at hun fulgte sin mann. Jeg mener hun fikk en bot.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt klart for det.

Jeg har selv hatt en grusom barndom, med vold, grovt seksuelt misbruk og psykisk mishandling, utført av begge mine foreldre fra jeg var baby, til 16 år gammel. Hvordan tror du det er å leve med det? For tro meg, jeg har virkelig ønsket å dø mange ganger, prøvde å ta livet mitt første gang da jeg var 14 år. 

Anonymkode: d882a...841

Det er jo helt jævlig. Ingen som ikke har opplevd noe sånt skal komme og si at det ikke kan ødelegge gleden ved livet. Jeg håper likevel du kan finne trøst, hjelp og litt  mening i tilværelsen. Bare det lille du skriver får meg til å tenke at det virker som du har ressurser inni deg et sted. Kroppen og sinnet glemmer aldri, og noen sår er livsvarige. Men det går an å få det bedre likevel. Sender deg varme tanker.

Anonymkode: 54166...a2b

Skrevet

Jeg fulgte min bestemor til det siste, jeg holdt hånda hennes når hun trakk pusten for aller siste gang. Jeg så hvordan hun slet på slutten, hvor preget hun var av smertene når kreften hadde forplantet seg i hele kroppen. Hvor utslitt hun var når sepsisen var et faktum og hun bare visnet hen. Vi ønsket flere ganger at hun skulle dø, for det var ikke noe liv for henne å være sengeliggende full av smerter. Halvannet år fra hun fikk diagnosen til hun døde. De siste 5 mnd var tortur, for oss, og ikke minst for henne. Jeg skulle ønske det var mulig å slippe før, men jeg er glad de tok avgjørelsen om å avslutte behandling når de gjorde, for hadde hun kvikna til hadde det bare vært spørsmål om tid før hun ble dårlig igjen. Nå er jeg helsepersonell så jeg vet hvordan kroppen fungerer når den ikke lenger får tilført næring og væske, men det var alikevel noe av det jævligste jeg har vært med på, å følge min egen gode trygge bestemor inn i døden...

Anonymkode: 971e0...cff

Skrevet

Jeg er 100% for. 

Ikke mitt liv, ikke mitt valg.

Og står jeg i en medisinsk situasjon hvor jeg enten kan velge en vei med lidelse og langvarig sykdom, eller en vei hvor jeg reiser til Sveits, så velger jeg helt klart Sveits. 

Anonymkode: d3e31...2e3

Skrevet

Jeg er for at svært syke mennesker uten håp for bedring kan velge en verdig avslutning. Psykisk sykdom kan bedres over tid og det hørtes svært spesielt ut å la en 17 åring ta et sånt valg...

Trudde loven for slikt beskyttet nettopp de psykisk syke. 

Så lenge det er klare regler for i hvilke tilfeller det gjelder som eksempelvis uhelbredelig kreft, eller andre sykdommer som en uansett vil dø av.. Så bør den syke få velge selv. 

En bekjent satt på dødsleie til En kreftsyk i 14 dager.. 14 dager i ekstreme smerter, hvor morfinen ikke hjalp. Grusom, uverdig tortur av et ekstremt dødssykt menneske. Det skulle ikke vært lov.

Anonymkode: 4b9c7...4d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...