Gå til innhold

Hva tenker dere om "en verdig død"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker at ingen død er verdig. Det er aldri verdig å møte døden. Det er mennesker på sitt svakeste. 

Likevel er det sånn livet er. Man blir født, lever og så dør man på en eller annen måte. 

Anonymkode: 4b60d...d30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes uttrykket "verdig død" er idiotisk. Spørsmålet er om man kan ha et verdig liv.

Anonymkode: c7cf9...2ed

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at ingen død er verdig. Det er aldri verdig å møte døden. Det er mennesker på sitt svakeste. 

Likevel er det sånn livet er. Man blir født, lever og så dør man på en eller annen måte. 

Jeg mener du tar feil i å si at døden ikke er verdig. Jeg har, som sykepleier i hjemmesykepleien, fulgt mange på den siste reisen på slutten av livet. Det kan absolutt være verdig, både for den som dør og for pårørende. 

Det er ingen uverdighet i å være svak. 

Anonymkode: cdca0...694

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener du tar feil i å si at døden ikke er verdig. Jeg har, som sykepleier i hjemmesykepleien, fulgt mange på den siste reisen på slutten av livet. Det kan absolutt være verdig, både for den som dør og for pårørende. 

Det er ingen uverdighet i å være svak. 

Du mener jeg tar feil? Du er heller uenig med meg kanskje? 

Jeg mener at døden ikke er verdig, og om du er uenig er det helt ok, men å si at det er feil å mene det jeg mener blir for dumt. 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Denne saken må du rapportere og ta videre! Stå på! «Avhebgi av morfin»? Hvor pleies hun? I et torturkammerer? 

Anonymkode: ff3db...61c

Helt enig!  Uansett skal pasienten høres! Aktiv dødshjelp er forbudt i Norge, noe jeg støtter. 

Men at en 98-årig kvinne ikke skal få nok morfin til å lindres, er faglig uforsvarlig. Hadde det vært min pasient ville jeg i samarbeid med lege og pårørende kuttet ut unødvendige tiltak. Bare gitt mat og drikke hvis hun hadde lyst på. 

Så hadde jeg tilrettelagt for en verdig og naturlig avslutning. 

Snakk med hennes nærmeste pårørende. Det hender ofte at pasienten ønsker å slippe, men de pårørende insisterer på nytteløs behandling som bare forlenger lidelsen.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener at døden ikke er verdig, og om du er uenig er det helt ok, men å si at det er feil å mene det jeg mener blir for dumt. 

Mener du at døden PR definisjon ikke er verdig? Det skal du få lov til, men jeg er uenig med deg. Døden er like verdig som fødselen, det er den veien vi alle skal gå. Og så får vi bare håpe da, at noen hjelper oss til en verdig og naturlig utgang på livet. Ikke å bli tatt livet av, men å bli ivaretatt til det siste.

Jeg jobber med gamle folk, og dette er min hjertesak skjønner du ❤️

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjertefru sa det godt her. Ja, du tar feil. Døden er ikke uverdig.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjertefru sa det godt her. Ja, du tar feil. Døden er ikke uverdig.

Hun sa ikke at jeg tar feil, men at jeg kan mene det jeg vil, og at hun ikke er enig. Så kan du mene hva du vil og være uenig du også.

Men ja, jeg mener at død ikke er verdig og heller ikke en fødsel. Jeg har aldri følt med så uverdig som den gangen (både før og etter) jeg var klinisk død. Det var ikke noe verdig i det selv om jeg ikke hadde vondt.

Skrevet

Jeg er medlem av foreningen. For meg er dette et viktig tema. 

De færreste benytter seg av dette alternativet, men det gir mennesker et valg og kontroll over måten man kan avslutte livet på, i en sluttfase av en terminal sykdom. Selv majoriteten med kreft og ALS dør en naturlig død i land som Nederland og Sveits. 

I Nederland har de 6000 assisterte dødsfall i året. Det bor 16 mill i landet, og det dør et sted mellom 130.000-150.000 mennesker der per år. Dette er ca. 4 av 100 personer. 

Det er et paradoks for meg at leger oftere synes det er vanskeligere å forkorte uutholdelig smerte i en terminal fase, enn å la noen velge å lide for noen uker mer levetid. Dette er og bør være pasientens valg. 

Det finnes krefttilstander som ikke lar seg smertelindre uten at morfindosen da vil ta livet av vedkommende. Da er du prisgitt rigiditeten til legen. En del dør da på grunn av for høy dose, andre må lide fordi legene ikke ønsker å smertelindre helt. Du kan velge å sulte og tørste deg til døde, men ikke få sovne inn smertefritt. Jeg har snakket med pårørende, der den kreftrammede har blitt holdt i kunstig koma på grunn av smertene, men selv da kan de se at pasienten er i smerter. Ingen vet hva disse egentlig får med seg av smertene, og det å vite at noen må lide svært mye, i timer, dager eller uker fordi der er mer etisk, er helt uforståelig. 

For ALS-pasienter er det forståelig at de frykter å bli kvelt til døde mens de er helt bevisste. Hvordan kan man la mennesker leve med denne frykten. At de vet at det er slik det ender.

Når det kommer til stykket, er bare vissheten om at det finnes et alternativ den tryggheten mange trenger for å kunne møte døden med mindre frykt. Det at noen ikke ønsker dette fordi det krasjer med ens verdisyn, bør ikke frata andre muligheten. Det er ikke plankekjøring å få gjennomslag. Forespørselen må gjennom en etisk komité som foretar en grundige vurdering. Leger bør kunne reservere seg mot å utføre dødshjelp. 

Død er ofte grusomt, makabert og smertefullt fra naturens side. Slik må det ikke være i de tilfellene der noen ønsker å hindre det. De færreste har betenkeligheter med å trosse naturen når det kommer til å forlenge livet, behandle sykdommer som garantert hadde tatt livet av deg tidligere. Det bør uansett være opp til den enkelte å ta dette valget mot livets slutt. 

Skrevet

Et gammelt menneske innser rolig at «nå er tiden min kommet». Hun slutter å ta til seg mat og drikke. Etterhvert blir hun sengeliggende, slekt og venner kommer for å si farvel. Den siste dagen hvisker et barnebarn, en ung tenåring, noen ord i øret hennes: «Hadet bra, og lykke til».

På kvelden hjalp jeg pleierne med å skifte klær på henne. På spørsmål om hun hadde vondt, svaret hun «ikke vondt, men ubehagelig» Det siste hun sier. Hun får sin andre og siste morfindose i livet. Jeg sitter ved senga hennes, pusten går jevnt og rolig. Jeg vet ikke om hun hører eller ikke, det ser ut som hun sover. Plutselig hører jeg at pusten endrer seg, hun gisper. Da tar jeg hånda hennes. Sier at jeg elsker henne. Og holder i hånda helt til det blir stille et minutt senere. 

Slik fulgte jeg mammaen min helt frem.

Neste dag går jeg og mitt eldste barn for å se henne stelt i senga. På vei ut av rommet ler 19-åringen stille. Jeg snur meg; hva ler du av?

»Mormor så sykt glad ut»

»Ja, det var jo dette hun ville» sier jeg.

Jeg forteller dere dette for å avmystifisere, og vise hva jeg mener er verdig med døden. Er fullt klar over at mange har fæle opplevelser med døden. Men det trenger ikke være sånn. Senser at det ligger noe uvitenhet i bunn i sånne eutanasidebatter, da så få av oss ser naturlig død.

Tenk dere en jord der ingen døde. DET er mitt mareritt.

Skrevet

Det stemmer jo ikke, denne saken med den Nederlandske 17-åringen. Hun fikk ikke hjelp til å dø, men døde av spiseforstyrrelse. Men ja, jeg er definitivt FOR aktiv dødshjelp. Kan ikke fatte og begripe at det skal være mer humant å la en i store smerter eller med alvorlig svekkende sykdom leve videre når alt de ønsker er å dø.

Anonymkode: 300ee...818

Skrevet
2 minutter siden, Hjertefru skrev:

Et gammelt menneske innser rolig at «nå er tiden min kommet». Hun slutter å ta til seg mat og drikke. Etterhvert blir hun sengeliggende, slekt og venner kommer for å si farvel. Den siste dagen hvisker et barnebarn, en ung tenåring, noen ord i øret hennes: «Hadet bra, og lykke til».

På kvelden hjalp jeg pleierne med å skifte klær på henne. På spørsmål om hun hadde vondt, svaret hun «ikke vondt, men ubehagelig» Det siste hun sier. Hun får sin andre og siste morfindose i livet. Jeg sitter ved senga hennes, pusten går jevnt og rolig. Jeg vet ikke om hun hører eller ikke, det ser ut som hun sover. Plutselig hører jeg at pusten endrer seg, hun gisper. Da tar jeg hånda hennes. Sier at jeg elsker henne. Og holder i hånda helt til det blir stille et minutt senere. 

Slik fulgte jeg mammaen min helt frem.

Neste dag går jeg og mitt eldste barn for å se henne stelt i senga. På vei ut av rommet ler 19-åringen stille. Jeg snur meg; hva ler du av?

»Mormor så sykt glad ut»

»Ja, det var jo dette hun ville» sier jeg.

Jeg forteller dere dette for å avmystifisere, og vise hva jeg mener er verdig med døden. Er fullt klar over at mange har fæle opplevelser med døden. Men det trenger ikke være sånn. Senser at det ligger noe uvitenhet i bunn i sånne eutanasidebatter, da så få av oss ser naturlig død.

Tenk dere en jord der ingen døde. DET er mitt mareritt.

Jeg er enig med deg i at dette var verdig. Min pappa døde helt alene på sykehus, ikke mye verdighet i det

Anonymkode: f002e...6f9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med deg i at dette var verdig. Min pappa døde helt alene på sykehus, ikke mye verdighet i det

Anonymkode: f002e...6f9

💙

Jeg var heldig som hadde anledning til å være der. Det er ikke alle som har det. 

Vet ikke om noen så Helene sjekker inn, fra Hospice? Selv den pasienten hun fulgte opp der døde alene. Dødsøyeblikket ble dog fanget på kamera. DET var et et lite paradoks...

Skrevet

Jeg er kristen, og derfor imot avliving. 

Jeg mener man skal behandle, bedre, og når man ikke kan behandle må man lindre smerten tilstrekkelig. Døden skal foregå naturlig og verken tas kontroll over eller fremskyndes.

Anonymkode: 9453f...fb4

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer jo ikke, denne saken med den Nederlandske 17-åringen. Hun fikk ikke hjelp til å dø, men døde av spiseforstyrrelse. Men ja, jeg er definitivt FOR aktiv dødshjelp. Kan ikke fatte og begripe at det skal være mer humant å la en i store smerter eller med alvorlig svekkende sykdom leve videre når alt de ønsker er å dø.

Hvis man skal plukke frem eksempler er det flere med ungdom med depresjon og eldre som føler seg presset til å dø, og som får lov til å dø.

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man skal plukke frem eksempler er det flere med ungdom med depresjon og eldre som føler seg presset til å dø, og som får lov til å dø.

Javel? "Flere" faktisk...vis gjerne til kilder

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er kristen, og derfor imot avliving. 

Jeg mener man skal behandle, bedre, og når man ikke kan behandle må man lindre smerten tilstrekkelig. Døden skal foregå naturlig og verken tas kontroll over eller fremskyndes.

Heldigvis kan ditt religiøse standpunkt kun gjelde deg selv.

Anonymkode: d3e31...2e3

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heldigvis kan ditt religiøse standpunkt kun gjelde deg selv.

Neida, det er langt flere religiøse enn ateister her i verden - heldigvis 

Skrevet

Det jeg er bekymret for vil skje, hvis vi innfører "en verdig død", her i Norge er at eldre som opptar plass på sykehjem får høre slike ting som, "du har ikke vurdert dødshjelp da? det er jo flere år siden sønnen din var på besøk og du vet, barna dine venter jo på denne arven sin da. Arne, han som var så glad i å hekle, søkte om dødshjelp så tok det to uker til han fikk hjelp til å sovne inn. Du vet, vi trenger denne plassen til andre som virkelig trenger hjelp, du går jo bare her".

Videre så vil vi få det som i Nederland, ta liv av unge ofre, heller enn å hjelpe de. Hva er vel bedre for en overgriper enn at offeret drepes etterpå? Av staten at på til.

Som jeg skrev, det er så sin sak der folk ligger i smerter og legen, i samråd med pasienten (så langt det går) gir f.eks. morfin til smertene enten gir seg, eller smertene endelig gir seg... (hint!)

Men når det blir slik at staten ikke lenger skal ha et ansvar for å gjøre det den kan for sine borgere, men i stedet kan gå inn og ta livet av de, da blir spørsmålet hvorfor ikke dødsstraff, neste. Da er den grensen også krysset, så er det bare til å minke og minke på den, til de som er kritikere mot de med makt utsettes for dødsstraff. Der er politikere jeg ikke hadde undervurdert slik.

Så lenge statens ansvar er å gjøre det den kan for å forlenge sine borgeres liv og det som eventuelt må til i enkelttilfeller er en sak mellom lege og pasient, så må staten bruke ressurser på å hjelpe, på å gjøre sitt ytterste for folk.

Heller enn å "effektivisere" vekk all omsorg og så bare sette opp selvmordstelefonkiosker, á lá futurama.

Anonymkode: a6393...903

Skrevet

Jeg vet om en mann som har langt fremstreden huntingtons, ingen vet hvor lenge han har igjen. Han ønsker å dø, mens han fremdeles har litt verdighet igjen, før han blir helt pleietrengende, før han glemmer hvem barna hans er og ikke kjenner de igjen...

Han burde få velge selv mener jeg. Han har en dødelig sykdom som når den er såpass fremskreden som den nå er hos han ikke er noe håp om gode dager. Man lever vel max 10 år med denne diagnosen, og gradvis blir man sykere og sykere.

Det finnes flere slike sykdommer, og der noen vil leve hvert sekund de kan vil andre avslutte før de blir for syke til å ta avgjørelsen lenger. Det bør respekteres synes jeg.

Anonymkode: 2a51d...4ee

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet om en mann som har langt fremstreden huntingtons, ingen vet hvor lenge han har igjen. Han ønsker å dø, mens han fremdeles har litt verdighet igjen, før han blir helt pleietrengende, før han glemmer hvem barna hans er og ikke kjenner de igjen...

Han burde få velge selv mener jeg. Han har en dødelig sykdom som når den er såpass fremskreden som den nå er hos han ikke er noe håp om gode dager. Man lever vel max 10 år med denne diagnosen, og gradvis blir man sykere og sykere.

Det finnes flere slike sykdommer, og der noen vil leve hvert sekund de kan vil andre avslutte før de blir for syke til å ta avgjørelsen lenger. Det bør respekteres synes jeg.

Igår ble jeg flau, skikkelig flau, nå vil jeg bare dø av flause. Burde jeg drepes da?

En 17-åring er altså deprimert og ønsker å dø. Skal vi drepe alle som er deprimerte?

Si at en 9-åring blir voldtatt, 9-åringen ønsker ikke å leve mer. Drepe?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner en 98 år gammel dame. Hun ligger med brukket lårhals, brukket nakke og et stygt stort sår på leggen som aldri gror (over 6mnd gammelt) hun har naturlig nok store smerter i hele kroppen. Hun får ikke nok smertelindring fordi de ikke vil at hun skal bli avhengig av morfin... hun ber daglig om å få dø.

Jeg syns hun burde fått en mer verdig avslutning på livet istede for å pines i hjel. Vondt å si og tenke men det er enda verre å se hvor vondt hun har det. 

Anonymkode: 6d652...00a

Jøss, hvor i alle dager er denne damen?

Min bestemor var 99 år da hun døde, de siste to årene slet hun med en del smerter. Hun var helt klart avhengig av morfin, både tabletter og intravenøst, men det spiller da ingen rolle når du når en så høy alder.

Da hun ble akutt syk tok det bare et par dager før hun døde, men legen på sykehjemmet var helt klar på at hun ikke skulle lide, det var bare å pøse på med morfin. Da hun døde er det vel egentlig ingen som vet om hun døde av seg selv eller av en overdose morfin, men det spiller heller ingen rolle. Alle visste hun skulle dø, og det var minst like viktig for legen og de ansatte på sykehjemmet at hun skulle dø uten smerter som for henne selv. Siste timene hun levde var hun i en døs og ikke mulig å få kontakt med.

Jeg hadde klaget om jeg var familie/pårørende til denne damen du forteller om, selvfølgelig skal hun ikke ligge i smerter fordi hun kan bli avhengig av morfin. Det er det latterligste jeg har hørt på lenge.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hadde det ikke vært fint om jeg kunne velge det som er riktig for meg, med hjelp av noen som deler mitt verdisyn, så kan du muligens lide en naturlig død etter ditt eget ønske? 

Selv om noe er naturlig, er det ingenting som sier at det er det beste alternativet. Naturen, evolusjonen og eksistensen er brutal på mange måter. Parasitter som borer seg inn i deg, kreft som spiser deg opp innen i fra og drukning er alt naturlig, men ingenting å foretrekke.

Gud finnes det ikke et snev av bevis for. Da hadde ikke naturen vært slik den er, hvor rovdyr river byttedyr fra hverandre, veps legger parsittlarver som tar over sentralnervesystemet til verten, sykdommer som fortærer deg og piner deg. Her kan man ikke skylde på menneskers frie vilje, men en evt. guds psyke sans for bestialiteter. 

«Hele» verden skal heldigvis ikke avgjøre evt. legeassistert død i Norge. 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, ja men nå er ikke din religion den eneste i verden da, vettu🤦🏼‍♀️

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igår ble jeg flau, skikkelig flau, nå vil jeg bare dø av flause. Burde jeg drepes da?

En 17-åring er altså deprimert og ønsker å dø. Skal vi drepe alle som er deprimerte?

Si at en 9-åring blir voldtatt, 9-åringen ønsker ikke å leve mer. Drepe?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Du skjønner selv hvor idiotiske disse spørsmålene er. Hvis ikke, så er det ikke mulig å ha en seriøs debatt med deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...