Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig helt forferdelig hvordan enklelte personer tenker. 

Anonymkode: 93525...2dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og den er per dags dato på 7500 kr hver mnd og den vil komme på samme dag som barnetrygd. 

Du har ikke krav på kontantstøtte om du mottar aap, for da kreves det at barnet er i barnehage så du kan følge opp tiltak/behandling.

Anonymkode: f7e9d...dc5

Skrevet

Først av alt fy for noen kommentarer!! Vi er voksne mennesker, går Ann og svare på en konstruktiv måte. Hun spør om situasjonen sin ikke anngående ungen sin! Kjenner jeg blir provosert over at voksene mennesker kan oppfører seg slik som dette. Rart det er masse mobbing i denne verden, ikke bland deg inn i ting eller situasjoner du ikke har noe med og gjøre. Det er helt opp til Ts her hvordan hun har tenkt og leve sitt liv og hva hunn ill gjøre.

for og svare på spørsmålet ditt Ts er at om du har hatt aap i mer enn 6 måneder så kan du velger og få foreldre penger, da får du det i stedet for app pengene dine. De blir da satt på vent og du må gjenoppta dem etter 52 uker. Du får også barnetrygd. Alt dette finner du på nav sin vist du søker opp gravid/app. Vist det er noe mer du lurer på anngående dette så er det bare og gi meg en lyd.

håper du får de svarene du trenger og jeg håper alt går fremover 😊

Anonymkode: 1781a...43a

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke krav på kontantstøtte om du mottar aap, for da kreves det at barnet er i barnehage så du kan følge opp tiltak/behandling.

Det stemmer ikke. Det kreves at hun kan stille på tiltak, ikke at barnet må i barnehage

Anonymkode: bc7e5...a63

Skrevet

Kontantstøtte slik som jeg har skjønt er for dem som ikke har barnehage plass eller ønsker og være lengre hjemme med barnet. Alle har altså rett på det så lenge man er under disse kravene. Men man får det kun til barnet er blitt 2 år. 

Anonymkode: 1781a...43a

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og avsporinger.

Ann Christin, admin

Skrevet

Har du hatt aap siste 6 av 10 siste mnd før fødsel, har du rett på foreldrepenger. Samme sum som du idag har i aap. Det lønner seg nesten alltid. Da bruker du heller ikke opp av retten til aap som er kraftig innskjerpet og kravene til aktivitet/behandling skal også strammes inn. Særlig for unge som får barn under perioden med aap. Altfor mange bruker aap som en måte å være lenger hjemme med barna med betaling. Og du får faktisk permisjon. 15+3 uker til mor, 15 uker til far, resten til fordeling. Velger du engangsstønad, mister far fedrekvoten og din permisjon er ferdig 6 uker etter fødsel. Da må du være klar til å delta på de aktiviteter nav krever. 

Anonymkode: 9b4e4...d87

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men herregud du vet jo ikke noenting om hvordan bosituasjonen til TS er det eneste du vet er at hun går på aap og har det vannskelig men du vet ikke hvor vannskelig hun har det og de klarer jo tydelighvis og ta vare på 1 barn så da klarer de helt sikkert og ta vare på de 2 barnet;-)

Ropstad? Klarer du én klarer du to? Det er ikke sånn i det virkelige liv, altså. 

Skrevet

Det er jammen ikke rart at folk reagerer på dette. Begge går på AAP og den kommende moren har så alvorlige psykiske problemer at hun ikke kan være i arbeid. Man får ikke AAP hvis man er frisk og kan jobbe. Dette er et veldig dårlig utgangspunkt for et barn. Både økonomisk og emosjonelt. Vent med å få barn til dere har stabil jobb og inntekt og kan ta vare på dere selv!

Anonymkode: e2190...3d2

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eneste kravet for å få kontantstøtte er at barnet ikke går i barnehage og er mellom 13-23mnd.

Anonymkode: b572b...6f2

Skrevet

Hi, gå inn på nav.no i dag, så inn på aktivitetsplanen din der. Der finner du en dialogboks, der kan du sende en melding som går rett til din saksbehandler. Send en melding til vedkommende og be om et møte. Der kan du diskutere hvordan dette vil påvirke aap-en din og hvilke rettigheter/plikter du har ellers.

Så ringer du legen og ev. psykologen din i morgen og ber om time hos denne/disse også slik at de kan følge deg opp.

Ellers kan de være gode å snakke med på Amathea også. https://www.amathea.no/

Hva andre mener om din situasjon, Hi, det er lite viktig. Det som er viktig er at du tar et valg som er riktig for ditt liv. Det er ikke tvil om at du/dere har mange ekstra utfordringer dere må ta med i betraktningen, selv om dere beholder. Et nytt barn når det minste er så lite og dere to begge har såpass store problemer vil bli mer krevende enn normalt. Det kan godt tenkes dere greier det, men dere bør ligge i forkant, planlegge, kanskje ta timer for å legge strategier sammen og lære dere metoder for hvordan dere kan bli bedre til å takle stress. For mer stress får dere om dere får et barn til nå. Mye stress, nattevåk, utfordringer for forholdet, utfordringer med helsen. Det trenger ikke være uoverkommelig, men vær smarte og søk hjelp til å finne mestringsmetoder og for å planlegge fremover, uansett om dere beholder eller ikke. Lykke til!

Anonymkode: 48bcf...0ef

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Nei tror ikke du får aap etter fødsel. Kanskje dere burde jobbe istedet , eller ikke få barn enda. 

Anonymkode: ee70e...88a

Vi kan ikke jobbe. Det var heller ikke en planlagt graviditet. Ellers ville vi jo selvfølgelig funnet ut av dette på forhånd. Jeg holder på med skole som privatist via NAV, så jeg en dag kan jobbe. Min kjære har veldig ille hånd og ryggproblemer og får ikke noe tilrettelegging for det så han skal også tilbake på skolen

Skrevet
7 hours ago, Fru Banderas said:

Jeg kunne svart mer utfyllende, men begrenser meg til det følgende:

Siden hun er syk nok til å gå på AAP, er det ikke snakk om småting, og hvis det "ikke er sååå ille" burde hun i så fall slutte å leve på andres skattepenger, og komme seg ut i jobb.

Det dreier seg ikke om å dømme folk for problemene de har, personlig har jeg stor respekt for mennesker med psykiske lidelser som oppsøker behandling og tar hensyn til helsen sin, altså det skulle bare mangle at man har respekt for psykiske utfordringer på lik linje som for somatiske og andre problemer, men det betyr ikke at jeg støtter valget om å blande barn inn i dette, for om man ikke er frisk nok til å jobbe en eneste dag i året, nei da bør man virkelig ikke få barn heller.

Jeg sliter av depresjon. Har hatt forferdelige foreldre. Jeg tar ikke abort fordi p-pillene mine ikke funket som de skulle. Jeg tar ansvar for det jeg har gjort. Men kan heller ikke gi opp all økonomisk støtte når jeg trenger psykolog og skal ha et barn. En abort ville gjort problemet en billiard ganger værre. Hva med mennesker som har ME? Skal de velge å ikke ha barn fordi de ikke kan jobbe. Aner du hvor mye glede og motivasjon du kan få av et nydelig lite barn? Har en stesønn. Jeg klarer fint å være han sin bonus mamma selv om jeg ikke jobber. Og nå holder jeg faktisk på med en utdannelse på siden så den dagen jeg er frisk nok til å jobbe, så har jeg en utdannelse å bruke.

Skrevet
Just now, kittycat123 said:

Jeg sliter av depresjon. Har hatt forferdelige foreldre. Jeg tar ikke abort fordi p-pillene mine ikke funket som de skulle. Jeg tar ansvar for det jeg har gjort. Men kan heller ikke gi opp all økonomisk støtte når jeg trenger psykolog og skal ha et barn. En abort ville gjort problemet en billiard ganger værre. Hva med mennesker som har ME? Skal de velge å ikke ha barn fordi de ikke kan jobbe. Aner du hvor mye glede og motivasjon du kan få av et nydelig lite barn? Har en stesønn. Jeg klarer fint å være han sin bonus mamma selv om jeg ikke jobber. Og nå holder jeg faktisk på med en utdannelse på siden så den dagen jeg er frisk nok til å jobbe, så har jeg en utdannelse å bruke.

Gratulerer da kan jo du være den gode moren såm du aldri fikk i din barndom Jeg ble kjempe glad for nyheten om at du ønsker og beholde alt blit nokk bra skal du se! Av min egen erfaring er Og bli foreldrer er det beste som kan skje bare vent og se! Lykke til og stå på.

Anonymkode: f4d19...f00

Skrevet
9 minutter siden, kittycat123 skrev:

Av og til må en se sine begrensninger og bli bedre, då det mer stabilt før en setter et liv til verden. 

Om en går på AAP pga depresjon så er det ingen liten depresjon. Hva skal dere gjøre når AAP perioden utgår etter 3-4 år? 

Er du frisk nok da til å jobbe? 

Har du sterk nok psyke til å klare graviditet, barsel og spedbarn periode? 

Men velg det som er der rette for dere. 

Skal også huske det er dyrt å ha barn. 

Anonymkode: 2a737...843

Skrevet

Merker jeg blir helt gåen av hvor synsyke noen kommentarer her er. Har ikke anger management issues eller noe sånt. Har depresjon og panikklidelse. Jeg har kommet frem med NAV om at jeg skal gå i behandling for å bli frisk, MENS jeg er privatist på siden for å få en utdannelse sånn at når behandlingen er ferdig, så har jeg en utdannelse også. Jeg kommer ikke til å ta abort. Det ville ikke hjulpet det psykiske. Vi bor i et stort his med 3 soverom og 2 bad. Mødrene våre er her ofte på besøk med tanke på stesønnen min. Min kjære er helt oppegående og er en flott far. At noen kan foreslå abort til et menneske som sliter psykisk er helt hull i hodet. Jeg står opp med stesønnen min hver dag. Lager mat. Skifter bleier. Dusjer han og alt. Leker til og med med han hele tiden. Mitt problem er at om jeg skal gå ut døra og gå på jobb så hyperventilerer jeg og går i bakken. Får fysiske symptomer og blir faktisk syk pga panikken. Noe jeg går til psykolog for. Så for noen her å si jeg burde ta abort og vente med å bli forelder, må lære seg å lese. Ba om tips økonomisk. Ikke hva dere mener jeg skal gjøre. Fordi det er mitt og min kjære sitt valg.

Skrevet
1 minutt siden, kittycat123 skrev:

Merker jeg blir helt gåen av hvor synsyke noen kommentarer her er. Har ikke anger management issues eller noe sånt. Har depresjon og panikklidelse. Jeg har kommet frem med NAV om at jeg skal gå i behandling for å bli frisk, MENS jeg er privatist på siden for å få en utdannelse sånn at når behandlingen er ferdig, så har jeg en utdannelse også. Jeg kommer ikke til å ta abort. Det ville ikke hjulpet det psykiske. Vi bor i et stort his med 3 soverom og 2 bad. Mødrene våre er her ofte på besøk med tanke på stesønnen min. Min kjære er helt oppegående og er en flott far. At noen kan foreslå abort til et menneske som sliter psykisk er helt hull i hodet. Jeg står opp med stesønnen min hver dag. Lager mat. Skifter bleier. Dusjer han og alt. Leker til og med med han hele tiden. Mitt problem er at om jeg skal gå ut døra og gå på jobb så hyperventilerer jeg og går i bakken. Får fysiske symptomer og blir faktisk syk pga panikken. Noe jeg går til psykolog for. Så for noen her å si jeg burde ta abort og vente med å bli forelder, må lære seg å lese. Ba om tips økonomisk. Ikke hva dere mener jeg skal gjøre. Fordi det er mitt og min kjære sitt valg.

Velg det du vil. 

Men økonomien vil ikke bli bedre før en dere begynner å jobbe. 

Å stå opp med en 2 åring er peanuts i forhold til kolikk baby. 

Vet veldig godt hvordan psyken kan slå ut fysisk.  Nettopp derfor det kan være lurt å ikke beholde. 

Hva skal du si på helsestasjon når de spør om din psyke? Skal du lyve? 

Men for all del... Bare vi mødre her inne som er tankeløse... Eller? 

Skrevet

Hei. Jeg er selv en stolt mor jeg har ingen problemer psykisk. men jeg har ei vennine som har slitt psykisk hun er også mor til 4 barn. Hun har hatt veldig like "psykiske vansker såm deg TS og alt har gått veldig bra med hun. Om du trur ting vil bli bedere og at dette er noe såm går over etterhvert så ønsker jeg og gi deg noen råd vær så snill og hør på meg og ikke la deg hjernevaskes av folka her inne som er får abort.

Ikke si til jordmor at du har masse problemer psykisk ( det kan bli unødvendig mye press i hverstefall bekymrings meld til bv)

Benytt deg av jordmortjenesten med svangerskapskontroll og du kan gjerne spørre om og få bli med på fødsels forbredene kurs da er det også lurt og ha med samboer. 

Om du vet at det ikke er en veldig stor psykisk deprisjon du bærer på så har du ikke så veldig mye og bekymre deg for.

Men om har en veldig stor deprisjon så kan det hende du vil trenge litt extra støtte så om din samboer er oppegående og viser stor glede av barnet så er det mulig han vil passe på barne hvis du vil trenge extra støtte.

Om du ikke ønsker og gå til kommunal jordmortjeneste eller kommunal lege kan du gå til privat jordmor tjeneste eller privat lege. De gjør akk det samme som den kommunale det eneste er at kommunal er gratis og privat må mann betale selv får.

I mange kommuner kommer jordmor og helsesøster på hvert sitt hjemmebesøk etter fødsel og ser hvordan det går med deg og barnet og eventuelt veie barnet deretter vil de avtale videre oppfølging av bland annet barnevaksinasjons programme og undersøkelser iforhold til vekt og helse. 

De er veldig hyggelige men jeg råder deg og være veldig forsiktig følelsemessig kanskje ikke være veldig veldig åpen om din situasjon i begynnelsen før du vet om du faktisk har god kjemi med både jordmor og helsesøster.

Ytelser fra nav.

Du har rett på engsngsstønad

Du har rett på barnetrygd bsrnetrygden vil du automatisk etter fødselsmeldig er sendt fra sykehuset til skstteetaten.

Kontantstøtte har du rett til og få fullsats om barnet ikke går i bhg  

Du kan også ha rett på redusert kontantstøtte om barnet oppholder deg i bhg. Kontantstøtten vil bli betalt samme dag som barnetrygden. Du kan søke om kontantstøtte fra barnet er 13 mnd og du vil da få betalt kontantstøtte 11 mnd fra 13 mnd til 23 mnd. Om du synes utstyr og møbeler og klær er dyrt iforhold til økonomien er det veldig mye brukt såm både gis bort og selges billig på finn.no

Du kan også søke om bostøtte fra husbsnken www.husbanken.no  

Du kan også se på www.nav.no mulig du har rett på mer aap vet jeg desverre ikke så mye om.

Gratulerer og lykke til.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Jeg er selv en stolt mor jeg har ingen problemer psykisk. men jeg har ei vennine som har slitt psykisk hun er også mor til 4 barn. Hun har hatt veldig like "psykiske vansker såm deg TS og alt har gått veldig bra med hun. Om du trur ting vil bli bedere og at dette er noe såm går over etterhvert så ønsker jeg og gi deg noen råd vær så snill og hør på meg og ikke la deg hjernevaskes av folka her inne som er får abort.

Ikke si til jordmor at du har masse problemer psykisk ( det kan bli unødvendig mye press i hverstefall bekymrings meld til bv)

Benytt deg av jordmortjenesten med svangerskapskontroll og du kan gjerne spørre om og få bli med på fødsels forbredene kurs da er det også lurt og ha med samboer. 

Om du vet at det ikke er en veldig stor psykisk deprisjon du bærer på så har du ikke så veldig mye og bekymre deg for.

Men om har en veldig stor deprisjon så kan det hende du vil trenge litt extra støtte så om din samboer er oppegående og viser stor glede av barnet så er det mulig han vil passe på barne hvis du vil trenge extra støtte.

Om du ikke ønsker og gå til kommunal jordmortjeneste eller kommunal lege kan du gå til privat jordmor tjeneste eller privat lege. De gjør akk det samme som den kommunale det eneste er at kommunal er gratis og privat må mann betale selv får.

I mange kommuner kommer jordmor og helsesøster på hvert sitt hjemmebesøk etter fødsel og ser hvordan det går med deg og barnet og eventuelt veie barnet deretter vil de avtale videre oppfølging av bland annet barnevaksinasjons programme og undersøkelser iforhold til vekt og helse. 

De er veldig hyggelige men jeg råder deg og være veldig forsiktig følelsemessig kanskje ikke være veldig veldig åpen om din situasjon i begynnelsen før du vet om du faktisk har god kjemi med både jordmor og helsesøster.

Ytelser fra nav.

Du har rett på engsngsstønad

Du har rett på barnetrygd bsrnetrygden vil du automatisk etter fødselsmeldig er sendt fra sykehuset til skstteetaten.

Kontantstøtte har du rett til og få fullsats om barnet ikke går i bhg  

Du kan også ha rett på redusert kontantstøtte om barnet oppholder deg i bhg. Kontantstøtten vil bli betalt samme dag som barnetrygden. Du kan søke om kontantstøtte fra barnet er 13 mnd og du vil da få betalt kontantstøtte 11 mnd fra 13 mnd til 23 mnd. Om du synes utstyr og møbeler og klær er dyrt iforhold til økonomien er det veldig mye brukt såm både gis bort og selges billig på finn.no

Du kan også søke om bostøtte fra husbsnken www.husbanken.no  

Du kan også se på www.nav.no mulig du har rett på mer aap vet jeg desverre ikke så mye om.

Gratulerer og lykke til.

Hun går på APP fordi hun er syk, og du råder henne til å lyve om helsen. Innlegget ditt er skremmende å lese

Skrevet
27 minutes ago, Anonym bruker said:

Hun går på APP fordi hun er syk, og du råder henne til å lyve om helsen. Innlegget ditt er skremmende å lese

Ok. Har jeg sagt at hun skal lyve?isåfall hvor er det jeg har skrivd det? Jeg skreiv at hun bør tenke på hvordan hun ordlegger seg fremfår jm og hs. og at det er en fordel og snakke med en person mann har god kjemi med;-) er jo en fordel og vite at mann snakker med en person man føler seg trygg på før mann bretter ut om alt. Dessuten om jm og hs ikke spør om hennes barndom og om og psykiske helse så trenger hun ikke og nevne det for dem  heller om hun ikke ønsker eller føler får det? Jm og hs er der får og gi støtte og veiledning til mor og barn. om det er så ille såm TS sier at det faktisk ikke er og hun ønsker og snakke om sin psykiske helse så kan hun snakke med psykolog:-) hun kan jo selvsagt snakke med jm og hs men tror ikke at de får gjort så mye med tanke på TS helse mulugens de kan hendvise til psykolog så  Det er vel bedre og gå til spesialister såm er sertifisert i yrke psykologi en og snakke med en jm og hs såm har mer med svangerskap og barnet og gjøre. Det er jo mange såm sliter psykisk såm mann kan se overalt uten og vite det. Men de er fantastiske foreldre fordet.

Skrevet
54 minutes ago, Anonym bruker said:

Og det er veldig skremmende og lese at enkelte insisterer på at TS ikke bør beholde barnet hun har i SIN mage når hun faktisk sier at hun vil og kommer til og beholde det. Da vet dere jo at hun ønsker  og kommer til bære frem barnet uansett hvor mye dere måtte ønske elker mene det motsatte så da trenger dere jo ikke akkurat og prøve og snakke henne bort fra det og kritisere hun? Kom heller med noe konstruktivt og snakke om. Siden det er så mange såm kritiserer hun så vet dere vel sikkert ikke at det er ulovelig og hjernevaske og kritisere kvinner såm velger og beholde eller og ta abort? Det er kvinnen selv såm bestemmer.

Skrevet

Og hun sier også i siste innlegg at hun ikke ønsker råd om abort men økonomisk så da synes jeg dere kan være såpass voksene og respektere det.

Skrevet (endret)
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hun sier også i siste innlegg at hun ikke ønsker råd om abort men økonomisk så da synes jeg dere kan være såpass voksene og respektere det.

Å ikke ta abort her er ikke å ta ansvar for en uplanlagt graviditet, det er å unngå å ta ansvar etter samme modell som å tisse i buksa for å holde varmen - det er det enkleste her og nå, men fryktelig galt på sikt. Det er umulig å respektere valget til noen som selv ikke er voksen nok til å se at å få et barn til ikke er forenlig med å ikke kunne gå ut døra pga angst og depresjon, som er så dårligfungerende at hun betales av staten for ikke å jobbe, som har en mann som heller ikke kan jobbe, og som likevel blir snurt over ikke å få klapp på skulderen for å ha blitt uplanlagt gravid og IKKE ta ansvar for det. Barn kan de få senere om de får fysisk og psykisk helse på stell, får seg jobb og er økonomisk og mentalt i stand til det, men det er de ikke nå.

Endret av sug lut
Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Av og til må en se sine begrensninger og bli bedre, då det mer stabilt før en setter et liv til verden. 

Om en går på AAP pga depresjon så er det ingen liten depresjon. Hva skal dere gjøre når AAP perioden utgår etter 3-4 år? 

Er du frisk nok da til å jobbe? 

Har du sterk nok psyke til å klare graviditet, barsel og spedbarn periode? 

Men velg det som er der rette for dere. 

Skal også huske det er dyrt å ha barn. 

Ho skriver at ho er under utdannelse, selvom du er en pingle som ikke klarer stå i tøffe tak og utfordringer så trenger du ikke presse dine dårlige holdninger og ansvarsfraskrivelse på andre. Stå på HI, her inne er det så mange som ikke klArer å dra på ferie uten å svi av 100 000 en gang, med andre ord: ikke hør på folk ang stram økonomi her inne med mindre de har litt erfaring om temaet. Heia deg for at du ikke flyr å tar abort bare fordi det ikke passer helt optimalt  nå👍🏻 Lykke til 🙏🏼

Anonymkode: a8399...bd1

Skrevet

Abort hykleri på høyeste nivå her også: kvinner skal få bestemme over sin egen kropp skrikes det, nå sitter det ganske mange (kvinner?) å regelrett presser Hi til og ta abort. Så bestemmelsesretten over egen kropp gjelder bare når det Er FOR abort da eller? 

Anonymkode: a8399...bd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...