Gå til innhold

Høye krav i barneidrett


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og bare så det er sagt: jeg følger opp barnas aktiviteter. Vi har bare valgt aktiviteter der man ikke trener hver eneste dag, men faktisk har tid tid andre ting også. Du liker veldig godt å se ned på andre som har valgt annerledes. Du velger å tro at de har valgt annerledes fordi de er late og ikke gidder å bry seg om ungene sine, slik at du kan føle deg som en bedre mamma. Det sier mer om deg enn det gjør om meg.

Du får ha meg unnskyldt, jeg skal pakke treningsklær til det stakkars, stakkars barnet mitt som kun får trene tre dager i uken pga den late drittmora🙁

Anonymkode: 73565...678

Du fremstår jo ikke akkurat som helt i vater når du hisser deg sånn opp. Hva er det du kjefter for? 

Anonymkode: 6f3b0...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo heldig som har en jobb som tillater deg å ha fri hver ettermiddag og helg. Ikke se ned på de som ikke har det.

Anonymkode: aacbf...24e

Jeg ser ikke ned på de, men her var det snakk om å ha tid til husarbeid, lekser og så videre! Jeg skjlnner faktisk st folk må på jobb, men da rekner jeg med det blit organisert sånn at barna kommer seg på trening uansett (for jeg har faktisk hatt en jobb det jeg måtte jobbe på kveldstid så jeg vet hvordan det er. 

 

Anonymkode: 81e0e...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du fremstår jo ikke akkurat som helt i vater når du hisser deg sånn opp. Hva er det du kjefter for? 

Anonymkode: 6f3b0...eac

Drittkjærringer som insinuerer at mødre som synes det er mye å kjøre unger på trening 5 ganger i uka, kun er ute etter å ligge på sofaen. Jeg kan tenke meg utrolig mange andre grunner, kan ikke du?

 

Anonymkode: 73565...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er alenemor i full jobb og tre fotballbarn. Rekker både middag, lekser, husarbeid og rolige ettermiddager. De er til og med på banen frivillig noen ettermiddager. Jeg er alltid med på kamper og de fleste treninger til minstemann. I helgene er vi på banen i timevis alle sammen og spiller fotball med vennene deres. En super måte å bli kjent med vennene deres på. 

Med oppfølging og støtte fra foreldre er det jo bare gøy. Og resten gjelder det å ha gode rutiner på.

Hva gjør dere av fysisk aktivitet da? Følger du ikke opp barna dine på noe da?

Anonymkode: 81e0e...ead

Du er kanskje interessert i fotball selv ...? Det er ikke vi. Barnet vårt går ikke på organiserte aktiviteter enda. Vi har imidlertid mange interesser.

På fritiden liker vi å gå tur på bena, gå på kino/teater, lese bøker, se film, spille brettspill, sykle tur, reise utenlands, gå på museum, besøke venner og familie, gå på stranden, quiz ... Jeg underviser i dans noen timer i uken. Kjæresten har drevet med, og vært svært god i, orientering, kampsport  og friidrett i mange år. Vi spiller begge instrumenter og er habile sangere. Ikke utenkelig at sønnen vår starter med noe av dette, men lagsport (og dugnadsvirksomhet) er ikke vår greie. 

Endret av MammantilNurket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MammantilNurket skrev:

Du er kanskje interessert i fotball selv ...? Det er ikke vi. Barnet vårt går ikke på organiserte aktiviteter enda. Vi har imidlertid mange interesser.

På fritiden liker vi å gå tur på bena, gå på kino/teater, lese bøker, se film, spille brettspill, sykle tur, reise utenlands, gå på museum, besøke venner og familie, gå på stranden, quiz ... Jeg underviser i dans noen timer i uken. Kjæresten har drevet med, og vært svært god i, orientering, kampsport  og friidrett i mange år. Vi spiller begge instrumenter og er habile sangere. Ikke utenkelig at sønnen vår starter med noe av dette, men lagsport er ikke vår greie. 

Man hva om det blir hans greie? Er det deres eller barnets interesser som skal vektlegges mest?

Anonymkode: 6f3b0...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Du er kanskje interessert i fotball selv ...? Det er ikke vi. Barnet vårt går ikke på organiserte aktiviteter enda. Vi har imidlertid mange interesser.

På fritiden liker vi å gå tur på bena, gå på kino/teater, lese bøker, se film, spille brettspill, sykle tur, reise utenlands, gå på museum, besøke venner og familie, gå på stranden, quiz ... Jeg underviser i dans noen timer i uken. Kjæresten har drevet med, og vært svært god i, orientering, kampsport  og friidrett i mange år. Vi spiller begge instrumenter og er habile sangere. Ikke utenkelig at sønnen vår starter med noe av dette, men lagsport (og dugnadsvirksomhet) er ikke vår greie. 

Eh - det er ikke mindre trening, kjøring eller dugnad i individuelle idretter, altså, bare sånn i tilfelle du lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man hva om det blir hans greie? Er det deres eller barnets interesser som skal vektlegges mest?

Anonymkode: 6f3b0...eac

Du vet at det er du som i hovedsak bidrar til barnets sosialisering, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Du vet at det er du som i hovedsak bidrar til barnets sosialisering, ikke sant?

Mener du at vi som foreldre skal styre ungenes interesser slik at de passer med våre?

Jeg visste ikke hva offside var, men når sønnen kom og ville være med på fotball fordi det var der alle vennene var, i tillegg til at han likte det, så fulgte vi han selvsagt opp. 

Til en viss grad kan vi styre ungene i en retning, men når de blir eldre og venner blir viktigere enn mamma og pappa så får de (heldigvis) egne interesser. Sånn bør det også være, man (bør ikke) få barn for å lage små mini-me. 

Anonymkode: 6f3b0...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Du er kanskje interessert i fotball selv ...? Det er ikke vi. Barnet vårt går ikke på organiserte aktiviteter enda. Vi har imidlertid mange interesser.

På fritiden liker vi å gå tur på bena, gå på kino/teater, lese bøker, se film, spille brettspill, sykle tur, reise utenlands, gå på museum, besøke venner og familie, gå på stranden, quiz ... Jeg underviser i dans noen timer i uken. Kjæresten har drevet med, og vært svært god i, orientering, kampsport  og friidrett i mange år. Vi spiller begge instrumenter og er habile sangere. Ikke utenkelig at sønnen vår starter med noe av dette, men lagsport (og dugnadsvirksomhet) er ikke vår greie. 

Men hva hvis deres sønn elsker fotball, har dere tenkt til å nekte hab å være med?

Anonymkode: 13037...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at vi som foreldre skal styre ungenes interesser slik at de passer med våre?

Jeg visste ikke hva offside var, men når sønnen kom og ville være med på fotball fordi det var der alle vennene var, i tillegg til at han likte det, så fulgte vi han selvsagt opp. 

Til en viss grad kan vi styre ungene i en retning, men når de blir eldre og venner blir viktigere enn mamma og pappa så får de (heldigvis) egne interesser. Sånn bør det også være, man (bør ikke) få barn for å lage små mini-me. 

Anonymkode: 6f3b0...eac

Jeg er fint i stand til å forklare offside-regelen, men ser ingen grunn til å pense mitt barn inn på aktiviteter som vi ikke er interessert i. 

Merkelig at det nærmest er sosialt akseptert å si at man ikke liker opera eller ikke leser bøker, men hvis man sier at man ikke liker fotball eller langrenn ... da er hundreogett ute. 

Endret av MammantilNurket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Jeg er fint i stand til å forklare offside-regelen, men ser ingen grunn til å pense mitt barn inn på aktiviteter som vi ikke er interessert i. 

Merkelig at det nærmest er sosialt akseptert å si at man ikke liker opera eller ikke leser bøker, men hvis man sier at man ikke liker fotball eller langrenn ... da er hundreogett ute. 

Det er jo helt greit å ikke like fotball eller langrenn, noe annet er det å nekte barna å være med på det fordi man ikke liker det selv

Anonymkode: 13037...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Jeg er fint i stand til å forklare offside-regelen, men ser ingen grunn til å pense mitt barn inn på aktiviteter som vi ikke er interessert i. 

Merkelig at det nærmest er sosialt akseptert å si at man ikke liker opera eller ikke leser bøker, men hvis man sier at man ikke liker fotball eller langrenn ... da er hundreogett ute. 

Men skjønner du ikke at det ikke er dine interesser som er viktige her? Barn har en tendens til å finne sin egen greie uavhengig av hva foreldrene mener.

Spørsmålet blir da hvordan du ville takle å få en sønn som brenner for fotball, hocky, ridning, langrenn eller håndball? Hvem sine interesser setter AS Familien først? 

Anonymkode: 6f3b0...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Du vet at det er du som i hovedsak bidrar til barnets sosialisering, ikke sant?

Til et visst punkt.

Men når de fleste guttene i klassen, inkludert bestekompisen, vi begynne på fotball, ja da vil din sønn også prøve seg på fotball. Har du tenkt å nekte han?

Jeg personlig drev med dans da jeg var ung, i tillegg til at jeg var veldig aktiv i ungdommens røde kors og var med i speideren. Selvfølgelig har jeg introdusert mine barn for de samme tingene, synes det var koselig å følge de til ting jeg selv kjente til osv. Men nå er de fra 9 til 16 år gamle og ingen av dem har fortsatt med de tingene jeg introduserte de for da de var yngre. De har valgt fotball, innebandy og turn som sine idretter og elsker det. 

Du mener ikke seriøst at jeg skal tvinge datteren min på dans når hun elsker turn og gleder seg til hver eneste trening der? Hun har prøvd både jazz og klassisk ballett og fått gode tilbakemeldinger der, pedagogen ville gjerne ha henne videre på klassisk, men det er ikke det min datter brenner for. Nå trener hun turn mange ganger i uken på et konkurranseparti. Når jeg ser den gleden hun har av det, hvor oppspilt hun blir når hun når målene sine, hvor godt miljø det er i gruppa der osv kunne det virkelig ikke falle meg inn å si at nei du må trene på et åpent breddeparti en gang i uken for jeg orker ikke følge opp noe mer enn det....

Anonymkode: ad872...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, så fantastisk. Du har jo løst gåten på ME. Grunnen til at jeg ikke orker å kjøre ungene på 15 aktiviteter per uke er at jeg ikke VIL det nok. Tusen takk for hjelpen, føler meg friskere allerede. 

Herregud, for et hjernedødt svar🤣

Anonymkode: 73565...678

ME er ingen sykdom. 

Anonymkode: ba54d...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og bare så det er sagt: jeg følger opp barnas aktiviteter. Vi har bare valgt aktiviteter der man ikke trener hver eneste dag, men faktisk har tid tid andre ting også. Du liker veldig godt å se ned på andre som har valgt annerledes. Du velger å tro at de har valgt annerledes fordi de er late og ikke gidder å bry seg om ungene sine, slik at du kan føle deg som en bedre mamma. Det sier mer om deg enn det gjør om meg.

Du får ha meg unnskyldt, jeg skal pakke treningsklær til det stakkars, stakkars barnet mitt som kun får trene tre dager i uken pga den late drittmora🙁

Anonymkode: 73565...678

Men det med å se ned på går vel begge veier? Når folk skriver om ga tid til lekser, tid til å være familie, barn blir stressa, liker dere ikke å være sammen osv, oser det vel ikke respekt? 

I hovedsak er det vel sånn at vi alle velger det som passer vår egen familie? Jeg gidder ikke å forsvare våre prioriteringer, men med to friske foreldre er det tid til 12-15 treninger/kamper pr uke i tillegg til lekser, middager og venner. Og jammen rekker ungene temmelig mye spilling i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Iiiiik skrev:

Men det med å se ned på går vel begge veier? Når folk skriver om ga tid til lekser, tid til å være familie, barn blir stressa, liker dere ikke å være sammen osv, oser det vel ikke respekt? 

I hovedsak er det vel sånn at vi alle velger det som passer vår egen familie? Jeg gidder ikke å forsvare våre prioriteringer, men med to friske foreldre er det tid til 12-15 treninger/kamper pr uke i tillegg til lekser, middager og venner. Og jammen rekker ungene temmelig mye spilling i tillegg. 

Det er klart at det går begge veier. Men det er mange som er opptatt av å få frem hvor flinke foreldre de er som lar barnas interesser styre familielivet fullstendig.

Vi gjør vel så godt vi kan de fleste av oss, og foreldrene kan jo faktisk pense barna inn på aktiviteter som passer inn i familiens liv og ofte litt i same gata som foreldrenes.

Og ja- helt enig i at idrett og fysisk aktivitet er viktig og riktig, men det finnes også andre interesser som er verdifulle og som det blir lite eller ingen tid til med ørten treninger pr uke. Jeg tror også at mange (les gutter) er tjent med å finne seg en annen idrett enn fotball, da det er et voldsomt skrell rundt 12/13 år når det blir tydelig hvem som får spille mest og anses som mest talentfulle. Tror de som har andre idretter i større grad fortsetter med sporten sin inn imot voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man hva om det blir hans greie? Er det deres eller barnets interesser som skal vektlegges mest?

Anonymkode: 6f3b0...eac

Tror Herr Sønn er mest til pynt, et slags trofébarn som er den forlengede del av de fine interessene til foreldrene. 

Anonymkode: 3e06f...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror Herr Sønn er mest til pynt, et slags trofébarn som er den forlengede del av de fine interessene til foreldrene. 

Anonymkode: 3e06f...cc9

Og dette er jo et fint eks på det med å se ned på andre(!) med et et annet syn på ting enn en selv. Da er det altså et trofebarn som skal videreføre foreldrenes interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mangen foreldre som springer og trener.

Jeg har merket på folk som må må må må trene blir surere og surere.

Og her er mangen foreldre som presser barna på trening.  

Har sett unge gutter som ikkje møter opp på trening men reiser på besøk til kompiser.

Anonymkode: a208c...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det mangen foreldre som springer og trener.

Jeg har merket på folk som må må må må trene blir surere og surere.

Og her er mangen foreldre som presser barna på trening.  

Har sett unge gutter som ikkje møter opp på trening men reiser på besøk til kompiser.

Anonymkode: a208c...9c5

Oj oj, intelligensiaen er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, HI, det er ikke for høye krav til barneidrett (lagsport) at de som skal få mest spilletid på kamp også må møte på treninger. Slik jeg leser ditt innlegg er det jo ikke snakk om at barnet ditt har en sykdom heller, men at han er litt kjør og blir sliten og dermed vil slippe trening. Det er jo ikke den beste holdningen å ha hvis man skal komme noen vei, i både sport og ellers i livet. Dere får helelr finne en aktivitet som passer bedre for ham da. Hvis han ikke orker å gå på trening fordi været er dårlig, er han vel neppe så oppheng i at han MÅ spille fotball heller. Min gutt har spilt i mange år nå, og det har aldri vært et spørsmål om han VIL på trening, uansett vær eller hvor sliten han måtte være av andre ting. Trening har for ham alltid vært lystbetont og et påfyll av energi, både i 1. klasse og nå i 8. Trenerne her har heldigvis samme regel, at skal en få spilletid, må en møte på trening.

Anonymkode: f3c93...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror Herr Sønn er mest til pynt, et slags trofébarn som er den forlengede del av de fine interessene til foreldrene. 

Anonymkode: 3e06f...cc9

Det er mange måter å være en familie på. Det er greit. Jeg forstår ikke helt hva du mener med «fine» interesser. Et par slalomski er langt dyrere enn et par teaterbilletter (som jeg også av ulike grunner sjeldent betaler full pris for) ... bare så det er sagt. 

Det må være opp til hver enkelt familie å avgjøre hva de synes er viktig og verdifullt.

Jeg var forøvrig den eneste i klassen som danser ballett. De andre gikk i korps, spilte håndball og fotball. Kunne ikke ramlet meg inn å hive meg på noe slikt ... Hvis Herr Sønn skulle få voldsomt lyst til dette vil vi ikke nekte ham det, men for å være helt ærlig er er jeg usikker på at det kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

ME er ingen sykdom. 

Anonymkode: ba54d...941

Så kunnskapsløs er det ikke mulig å være! At ME er en reel sykdom ble avklart for flere år siden, og det burde du som et voksent menneske fått med deg.

Anonymkode: b3fd1...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Det er mange måter å være en familie på. Det er greit. Jeg forstår ikke helt hva du mener med «fine» interesser. Et par slalomski er langt dyrere enn et par teaterbilletter (som jeg også av ulike grunner sjeldent betaler full pris for) ... bare så det er sagt. 

Det må være opp til hver enkelt familie å avgjøre hva de synes er viktig og verdifullt.

Jeg var forøvrig den eneste i klassen som danser ballett. De andre gikk i korps, spilte håndball og fotball. Kunne ikke ramlet meg inn å hive meg på noe slikt ... Hvis Herr Sønn skulle få voldsomt lyst til dette vil vi ikke nekte ham det, men for å være helt ærlig er er jeg usikker på at det kommer til å skje.

Greia er jo bare enkelt og greit det, at hvis du en dag våkner til at herr Sønn ønsker å spille fotball eller bandy eller håndball eller whatever så dropper du bobler i Operaen om det kræsjer med kampdag fordi det betyr noe for herr Sønn. Og kanskje irriterer du deg over de forbanna gummiknottene fra kunstgressbanen som er over alt, men du tar det likevel med stoisk ro fordi herr Sønn elsker fotball.  Eller du drar avgårde en nydelig vakker lørdag kl før fuglesang fordi herr Sønn skal spille håndballkamp.  Og ett eller annet sted på veien tar du deg i å stå på sidelinjen med brennende engasjement og brøle og hoppe så kaffen spruter ut av termokoppen fordi laget leder og herr Sønn smiler svett fra øre til øre. Kanskje er det 5-10 år av ditt liv hvor du elsker fotball du også, bare fordi ungen din gjør det. Lykke på reisen! Nyt den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

ME er ingen sykdom. 

Anonymkode: ba54d...941

Nei, du har rett. Jeg er nok frisk som en fisk. 

Anonymkode: 73565...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...