Gå til innhold

Høye krav i barneidrett


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fotballsesongen i Norge er som regel fra mars/april (sesongen har blitt forlenget i de senere år på elitenivå hvertfall) til oktober. Det er ikke veldig vanlig å spille i minus 10 grader. Så å finne en annen idrett for man ikke kan trene ute i minus 10 blir litt dumt 

Anonymkode: 20400...42f

Men her har de også vinterserie. Fra januar og frem mot vanlig seriestart i april. Vi har stått ute i minusgrader og sidelengs sludd og snø og sett på flere kamper så langt i år. 

 

Anonymkode: a0c9c...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, MammantilNurket skrev:

Men det er jo det glade vannvidd. Hva med dere voksnes interesser, eller bare det faktum at de spiser opp tre ettermiddager i uken .. og lørdagen???

Jeg er helt enig i med deg i at man må møte opp på trening, men fire dager er da litt i overkant ikke en gang én promille av dem kommer til å kunne spille profesjonelt.

det er ikke jeg som bestemmer treningsantall eller noen annet med treninger, det er det klubben som gjør. 

Så enten er man med eller ikke. Hva jeg som forelder mener kommer ikke alltid i første rekke. vi bor et sted hvor stort sett alle spiller fotball, så jeg syns det hadde vært dårlig gjort å si nei bare fordi det går utover mine interesser. dessuten er de så store etterhvert at det er begrenset hvor mye man er sammen uansett

Anonymkode: 0b6ed...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men her har de også vinterserie. Fra januar og frem mot vanlig seriestart i april. Vi har stått ute i minusgrader og sidelengs sludd og snø og sett på flere kamper så langt i år. 

 

Anonymkode: a0c9c...10a

Her spiller de fotball ute året rundt. Sesongen tar ikke pause selv om været er kjipt. 

Anonymkode: ba54d...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bare ikke poenget med fire treninger i uken på et lilleputt-lag. En gang i uken må da være nok når de er så små. Lillemann sier selv at han har lyst til å spille gitar når han blir stor. Det skal han få lov til. Jeg synes også han skal gjøre noe fysisk, men trening fire ganger i uken er utelukket så lenge han er avhengig av å bli fulgt kommer ikke på tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MammantilNurket skrev:

Ser bare ikke poenget med fire treninger i uken på et lilleputt-lag. En gang i uken må da være nok når de er så små. Lillemann sier selv at han har lyst til å spille gitar når han blir stor. Det skal han få lov til. Jeg synes også han skal gjøre noe fysisk, men trening fire ganger i uken er utelukket så lenge han er avhengig av å bli fulgt kommer ikke på tale.

Det er et trist utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei desverre. To av dem trener en halvtime i bil en vei fra hjemmet...litt langt å sykle 😉

Anonymkode: ba54d...941

Ok nei det blir for langt ja. Ser den 👍

Anonymkode: 7f510...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men her har de også vinterserie. Fra januar og frem mot vanlig seriestart i april. Vi har stått ute i minusgrader og sidelengs sludd og snø og sett på flere kamper så langt i år. 

 

Anonymkode: a0c9c...10a

Vi også 🤣 med barnevogn og bikkjer 

Anonymkode: 7f510...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Ser bare ikke poenget med fire treninger i uken på et lilleputt-lag. En gang i uken må da være nok når de er så små. Lillemann sier selv at han har lyst til å spille gitar når han blir stor. Det skal han få lov til. Jeg synes også han skal gjøre noe fysisk, men trening fire ganger i uken er utelukket så lenge han er avhengig av å bli fulgt kommer ikke på tale.

Herregud du er kjip. 

Anonymkode: ba54d...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Ser bare ikke poenget med fire treninger i uken på et lilleputt-lag. En gang i uken må da være nok når de er så små. Lillemann sier selv at han har lyst til å spille gitar når han blir stor. Det skal han få lov til. Jeg synes også han skal gjøre noe fysisk, men trening fire ganger i uken er utelukket så lenge han er avhengig av å bli fulgt kommer ikke på tale.

Det er nesten så jeg tror du tuller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, amandine skrev:

Det er nesten så jeg tror du tuller. 

Men hvordan rekker man det? Hva med å sette seg ned for middag - hele familien samlet? Lekser? Husarbeid? Kvalitetstid mellom mor og far? Når skal barna få innhente seg og gjøre _ingenting_? I jobben min ser ser jeg mange ungdommer som driver med idrett og de har mange treninger i uken+kamper, stevner, cup’er og turneringer ... og mange av dem er helt utslitt  og kjempestresset.

Endret av MammantilNurket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Ser bare ikke poenget med fire treninger i uken på et lilleputt-lag. En gang i uken må da være nok når de er så små. Lillemann sier selv at han har lyst til å spille gitar når han blir stor. Det skal han få lov til. Jeg synes også han skal gjøre noe fysisk, men trening fire ganger i uken er utelukket så lenge han er avhengig av å bli fulgt kommer ikke på tale.

Da får du bare be til høyere makter at han ikke begynner med svømming. I en alder av 13 år var jeg oppe i 11 treninger i uka. Hadde både morgen og ettermiddag mandag til fredag, en trening på lørdag og søndag fri. Så kom stevner og konkurranse i tillegg. 

Anonymkode: 42adf...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Men hvordan rekker man det? Hva med å sette seg ned for middag - hele familien samlet? Lekser? Husarbeid? Kvalitetstid mellom mor og far? Når skal barna få innhente seg og gjøre _ingenting_? I jobben min ser ser jeg mange ungdommer som driver med idrett og de har mange treninger i uken+kamper, stevner, cup’er og turneringer ... og mange av dem er helt utslitt  og kjempestresset.

Tja. Man får til det man vil, har man unger som brenner for noe er det ens forbannete plikt å gjøre det mulig for dem å drive med det, mener nå jeg, ellers kan man jo ha hund eller hamster. "Kvalitetstid mellom mor og far" kan godt være stevnetid der man samles om ungens interesse (som for mitt vedkommende blir min interesse også, det er de rareste ting man lærer masse om når man har unger), altså, det trenger ikke være nakentid med bobler og teater. Mine har brent for interessene sine, både idrett og annet har medført sjudagersuker med kjøring, tilrettelegging og oppfølging, og vet du, det har vært de beste årene. Vi har tilbrakt tid sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Men hvordan rekker man det? Hva med å sette seg ned for middag - hele familien samlet? Lekser? Husarbeid? Kvalitetstid mellom mor og far? Når skal barna få innhente seg og gjøre _ingenting_? I jobben min ser ser jeg mange ungdommer som driver med idrett og de har mange treninger i uken+kamper, stevner, cup’er og turneringer ... og mange av dem er helt utslitt  og kjempestresset.

Ingen er stresset her. Vi har ikke alltid felles middag, det er så, men vi har felles frokost. Vi har rutiner og vi planlegger,  vi prioriterer.  Kvalitetstid mellom mor og far? Nå er majoriteten av barna her så store at far og mor kan gjøre ting alene,  men kvalitetstid med mor og far er jo familietid.  At vi har barn og er en familie er jo liksom hele greia med mor og far? Vi er kjærester og foreldre samtidig og sammen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Men hvordan rekker man det? Hva med å sette seg ned for middag - hele familien samlet? Lekser? Husarbeid? Kvalitetstid mellom mor og far? Når skal barna få innhente seg og gjøre _ingenting_? I jobben min ser ser jeg mange ungdommer som driver med idrett og de har mange treninger i uken+kamper, stevner, cup’er og turneringer ... og mange av dem er helt utslitt  og kjempestresset.

Man rekker det man vil. Du vil tydeligvis ikke rekke, og da leter og finner du heller ikke løsninger for å rekke. Lekser, middag og husarbeid - alt handler om planlegging og struktur. Å spise middag sammen, alle sammen, hver dag hele uka, det gjør vi ikke  og har heller ikke gjort de siste 7-8 årene. Men det er helt ok! Ungene er aktive, ungene driver med sunne aktiviteter de liker, de har opparbeidet seg bunnsolide vennskap og lært seg at de også rekker det de vil så lenge de arbeider strukturert. Her er det mer "så kjedelig!!!" den ettermiddagen i uka det ikke er trening eller aktivitet. 

En grei bivirkning av at ungdom som trener en god del og har gjort det i flere år, nettopp har gode arbeidsvaner og er gode på struktur, de jobber nesten alltid også godt gjennom hele det 13-årige grunnleggende skoleløpet og huffer seg ikke over at det blir stilt krav til dem når de begynner på videregående. Svært få av disse dropper ut, de fullfører ofte med strålende resultater. 

Anonymkode: 87e2d...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mens her trener de tre ganger i uken i tredje klasse, begynner med fire treninger i femte og fra syvende har de fem treninger, ute hele året. 

Fotball er en tidkrevende idrett 😉

Anonymkode: ad872...15c

Jeg begynner å skjønne hvor uttrykket "fotballidioter" kommer fra. Trening 5 ganger i uken? På barneskolen??? Da kan det ikke være mye tid og energi igjen til skolearbeid.

Anonymkode: 73565...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg begynner å skjønne hvor uttrykket "fotballidioter" kommer fra. Trening 5 ganger i uken? På barneskolen??? Da kan det ikke være mye tid og energi igjen til skolearbeid.

Anonymkode: 73565...678

Joda. Som jeg nevnte i mitt innlegg over her: dette handler om planlegging og struktur. 

Anonymkode: 87e2d...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange barn har du? Vi har tre barn og tilsammen trener de 11 ganger i løpet av uken. Kollektiv tilbudet her er en tragedie så mye må de kjøres til.  Noen kvelder er jeg ferdig med taxi tjeneste i 22 tiden. Men vet du - sånn er det å ha barn 😊

Anonymkode: ba54d...941

Nei, det ER ikke slik å ha barn. Du VELGER å ha det slik.

Anonymkode: 73565...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er mulig å trene uten å skulle gjøre det fem ganger i uken. Det er kun noen få idretter som stiller slike krav i barneskolealder. Turn og svømming er vel.blant dem.

MTN har barnehagebarn og ser ikke for seg at alle ettermiddager skal brukes på kjøring og henting av aktive unger. Mulig det ser veldig annerledes ut om noen år.

Jeg kommer til å støtte opp om sunne interesser enten det er idrett eller noe annet fordi jeg mener det er en god investering for helse og personlig utvikling for barna. De lærer seg å jobbe målrettet mot noe, kamper, lagspill eller konserter. De lærer at det krever innsats for å mestre og bli god. Og ikke minst får de et godt miljø med gode venner som de deler interesser med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MammantilNurket skrev:

Men hvordan rekker man det? Hva med å sette seg ned for middag - hele familien samlet? Lekser? Husarbeid? Kvalitetstid mellom mor og far? Når skal barna få innhente seg og gjøre _ingenting_? I jobben min ser ser jeg mange ungdommer som driver med idrett og de har mange treninger i uken+kamper, stevner, cup’er og turneringer ... og mange av dem er helt utslitt  og kjempestresset.

Det er vel bedre å kjøre ungen på idrett enn at ungen sittet i sofaen med iPaden for å ha tid med mamma?

 

kvalitetstid kan være så mye. Vi har best samtaler i bilen. Ungene merker vi bryr oss fordi vi stiller opp. Vi motiverer, heier og trøster. Vi kjører til kamper og treninger. Vi ser på dette som kvalitetstid med barna.

 

ungene møter kompiser på trening, i ukedagene har ikke så mange tid til å møtes hjemme hos hverandre. I et stillesittende samfunn er trening viktig. 

 

På den ene treningen møtes vi flere foreldre og går tur sammen. Dermed får vi pratet og mosjonert litt samtidig som at man venter på trening. Treningen på mandag bruker jeg ventetiden på å handle for hele uka. Da er de to minste med meg (barnehagebarn uten aktiviteter) og vi handler og koser oss sammen!

 

middag har vi hver dag, men ikke alltid sammen. De to store spiser ofte etter trening men da setter jeg meg ned sammen med de.

 

begge har funnet hver sin idrett. Det er viktig å trene. Jeg har sagt at de SKAL gå på roen idrett minst to ganger i uken, men om de går på feks fotball eller ballett er deres valg.

 

Familietid er ikke alltid å sitte i sofaen med barna. Husarbeid tar vi lørdag formiddag. Da må hele familien hjelpe til. På 2 timer er huset vasket. Ellers rydder alle opp etter seg i hverdagen. Barn som går på idrett lærer å være strukturert og gjøre en innsats for fellesskapet, de lærer å dra lasset sammen. 

Anonymkode: 9e7de...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for høyt. 

Jeg synes ikke det er greit når barn i småskole alderen  ikke kommer seg i seng før 21.30  pga trening. 

At lekser ikke blir gjort pga  treningen. 

At barn ikke får en fridag for det er er trening både lørdag og søndag. 

Anonymkode: e7d2e...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, MammantilNurket skrev:

Ser bare ikke poenget med fire treninger i uken på et lilleputt-lag. En gang i uken må da være nok når de er så små. Lillemann sier selv at han har lyst til å spille gitar når han blir stor. Det skal han få lov til. Jeg synes også han skal gjøre noe fysisk, men trening fire ganger i uken er utelukket så lenge han er avhengig av å bli fulgt kommer ikke på tale.

Jeg er forsåvidt enig i at fire ganger i uken når man er liten er mye, og fire ganger i uken kun fotball er ensidig. Men det er ikke bare trening som du ville trent, heller. Jeg mener, du ville gått feks på studio for å trene.  Ungene går for å trene,  men like mye for å være sammen og gjøre noe felles. De gjør det mens de trener, bygger relasjoner, får frisk luft, latter og glede, mestring og moro. Det er selvfølgelig forskjell på både klubber og lag og trenere, men sånn er det for mine. Jeg tenker at det er litt på godt og vondt med fotballen,  her vi bor spiller alle fotball eller også håndball. Det er ikke lett for den ene ungen i klassen som ikke trives med ball...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 11 gikk på svøm og judo. 2 treninger hver. Så økte svømming til 3 treninger, stevner kom i tillegg. 25 min i bil en vei kom i tillegg. Han sa selv at han aldri hadde tid å være sammen med venner fra skolen og at han faktisk følte seg stresset. Så han fikk velge og han valgte judo. Da er han nå 2-3 ganger i uka (2 fast, 3. er opsjonal), har tid til lekser, venner, andre hobbyer, og ja, felles middag.

Jeg syns det er skummelt hvor høyt folk legger lista. Ytterst få kommer til å ha idrett som yrke, derfor syns jeg trening skal være lystbetont og noe de kommer til å holde på med også når de begynner med vgs eller jobb. Begynner de på ungdomsskole eller senere vgs har de faktisk mye å jobbe med, og jeg syns synd på dem som river seg opp mellom alle som stiller krav på dem. Det er mange foreldre som skaper generasjon prestasjon!!!

Anonymkode: da841...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn på 11 gikk på svøm og judo. 2 treninger hver. Så økte svømming til 3 treninger, stevner kom i tillegg. 25 min i bil en vei kom i tillegg. Han sa selv at han aldri hadde tid å være sammen med venner fra skolen og at han faktisk følte seg stresset. Så han fikk velge og han valgte judo. Da er han nå 2-3 ganger i uka (2 fast, 3. er opsjonal), har tid til lekser, venner, andre hobbyer, og ja, felles middag.

Jeg syns det er skummelt hvor høyt folk legger lista. Ytterst få kommer til å ha idrett som yrke, derfor syns jeg trening skal være lystbetont og noe de kommer til å holde på med også når de begynner med vgs eller jobb. Begynner de på ungdomsskole eller senere vgs har de faktisk mye å jobbe med, og jeg syns synd på dem som river seg opp mellom alle som stiller krav på dem. Det er mange foreldre som skaper generasjon prestasjon!!!

Anonymkode: da841...b3f

Ok, så ditt barn ville droppe en av sine idretter. Og hva så? Det slår deg ikke at for mange er treninga lystbetont om den så foregår fem dager i uka med stevner/kamper i tillegg? At ungene bor i nærmeste ballbinge også utenom trening, i friminutt og på ettermiddager? Det er jo ikke å legge lista skummelt høyt at man gjør det mulig for barnet å drive med det det elsker enten det er idrett eller musikk eller dans eller hva det måtte være. Det er ikke snakk om at det er prestasjoner som er avgjørende for hvor mye barnet skal få lov til å drive med sin hobby, det er ikke talentet som skal drive treningsmengden, det er lysten - og det handler om å respektere sine barn nok til å la dem bli de menneskene de kan bli.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn på 11 gikk på svøm og judo. 2 treninger hver. Så økte svømming til 3 treninger, stevner kom i tillegg. 25 min i bil en vei kom i tillegg. Han sa selv at han aldri hadde tid å være sammen med venner fra skolen og at han faktisk følte seg stresset. Så han fikk velge og han valgte judo. Da er han nå 2-3 ganger i uka (2 fast, 3. er opsjonal), har tid til lekser, venner, andre hobbyer, og ja, felles middag.

Jeg syns det er skummelt hvor høyt folk legger lista. Ytterst få kommer til å ha idrett som yrke, derfor syns jeg trening skal være lystbetont og noe de kommer til å holde på med også når de begynner med vgs eller jobb. Begynner de på ungdomsskole eller senere vgs har de faktisk mye å jobbe med, og jeg syns synd på dem som river seg opp mellom alle som stiller krav på dem. Det er mange foreldre som skaper generasjon prestasjon!!!

Anonymkode: da841...b3f

Jeg har absolutt ingen OL- og VM-vyer. Det tror jeg de færreste har. Jeg ser et par foreldre som kanskje kommer i den kategorien på hvert lag, men av 20 foreldrepar er kanskje ett i den kategorien.  Jeg håper ikke at noen av mine kommer til å ha idrett som yrke (det må hvertfall være om de synes det er så gøy og om de har kapasitet til å kjøre utdanning og trening parallellt, jeg har en sønn som muligens havner i den kategorien).

Jeg har ungdommer, og det er klart at de ikke bruker mye tid på fest. Men dette er noe de velger selv! De er strukturerte og de vet at de må jobbe hardt, tro det eller ei så liker de det. Mitt mål for dem er ikke at de skal på toppen av resultatlistene, men at de skal være glade og aktive i idrett lengst mulig.

Og bare for å ha sagt det, siden du sier trening skal være lystbetont. Selvfølgelig er det det! Hvordan i alle dager skulle man fått en tenåring på trening 15 timer i uka om tenåringen ikke har lyst? Det er en kamp de aller fleste ville tapt. Tenåringen har ikke lyst til å rydde rommet, det tar en halvtime og er en masekamp uten like hver uke. Jeg hadde dødd om jeg skulle mast dem på trening hver dag fordi jeg har så lyst på idrettsbarn..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg begynner å skjønne hvor uttrykket "fotballidioter" kommer fra. Trening 5 ganger i uken? På barneskolen??? Da kan det ikke være mye tid og energi igjen til skolearbeid.

Anonymkode: 73565...678

Her begynner alle treningene kl 18(fire stk i uka) men barnet er jo ferdig på skolen kl 14. Hun har god tid til lekser hver dag. Hun har til og med tid og energi til å gå tur med hunden og slappe av før trening. 

Anonymkode: 7f510...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...