Gå til innhold

Høye krav i barneidrett


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, sug lut skrev:

Ok, så ditt barn ville droppe en av sine idretter. Og hva så? Det slår deg ikke at for mange er treninga lystbetont om den så foregår fem dager i uka med stevner/kamper i tillegg? At ungene bor i nærmeste ballbinge også utenom trening, i friminutt og på ettermiddager? Det er jo ikke å legge lista skummelt høyt at man gjør det mulig for barnet å drive med det det elsker enten det er idrett eller musikk eller dans eller hva det måtte være. Det er ikke snakk om at det er prestasjoner som er avgjørende for hvor mye barnet skal få lov til å drive med sin hobby, det er ikke talentet som skal drive treningsmengden, det er lysten - og det handler om å respektere sine barn nok til å la dem bli de menneskene de kan bli.

Problemet blir når det blir eneste måten å delta på. Å måtte gå på så mange treninger at det utelukker alt annet. Det er ikke alle barn som er klar til å satse så til de grader allerede i småklassene.

Her drives fotballen av et par "fotballfamilier". Mor og far spiller og trener og fotball er familiens altoverskyggende interesse. Det er flott det. Men det falder dem ikke inn at ikke alle er slik. Gutten min går i 3. Klasse og flere er faldet fra nå fordi det blir for mye. Det er jo bare kjempetrist! Om man vil at de skal fortsette å være aktive også når de blir større så må man organisere det slik at det både er plass til de ekstremt målrettede og de som trives best med å møte en gang eller to pr uke for å spille fotball med vennene sine. 

Barna må ha muligheten til en litt videre horisont enn at hver eneste dag kun skal dreie seg om fotball. 

Anonymkode: aacbf...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, sug lut skrev:

Ok, så ditt barn ville droppe en av sine idretter. Og hva så? Det slår deg ikke at for mange er treninga lystbetont om den så foregår fem dager i uka med stevner/kamper i tillegg? At ungene bor i nærmeste ballbinge også utenom trening, i friminutt og på ettermiddager? Det er jo ikke å legge lista skummelt høyt at man gjør det mulig for barnet å drive med det det elsker enten det er idrett eller musikk eller dans eller hva det måtte være. Det er ikke snakk om at det er prestasjoner som er avgjørende for hvor mye barnet skal få lov til å drive med sin hobby, det er ikke talentet som skal drive treningsmengden, det er lysten - og det handler om å respektere sine barn nok til å la dem bli de menneskene de kan bli.

Om ungane vil henge i ein ballbinge kvar dag etter skulen er det fint det, men problemet er om fotballen legg beslag på alt av fritid, og det vert slik at dei som ikkje er med 5 dagar i veka (inkl stevner/kampar) ikkje kan drive med idrett i det heile.  Det er ganske mange barn som ikkje fungerar slik at trening i same idrett fire gonger i veka er topp, og desse mister ein på vegen.  Her i huset har tredjeklassingen trening to gonger i veka i ein idrett, og går på svømming ein gang i veka.  Dette er meir enn nok for han.  Guten har vanskar som gjer at han brukar lang tid på lekser, og treng dagar med litt tid for seg sjølv på å hente seg inn att. I tillegg synes eg og at det må vere rom for å kunne ha fleire interesser, feks drive med musikk. Det viser seg at dei som vert lei og dett av fotballen i 12 - 13 års alderen ofte vert gåande utan noko ting å halde på med.   Dei som vert skikkeleg gode i ein idrett gjerne har ofte drive med fleire ulike idrettar som barn, før dei spesialiserar seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet blir når det blir eneste måten å delta på. Å måtte gå på så mange treninger at det utelukker alt annet. Det er ikke alle barn som er klar til å satse så til de grader allerede i småklassene.

Her drives fotballen av et par "fotballfamilier". Mor og far spiller og trener og fotball er familiens altoverskyggende interesse. Det er flott det. Men det falder dem ikke inn at ikke alle er slik. Gutten min går i 3. Klasse og flere er faldet fra nå fordi det blir for mye. Det er jo bare kjempetrist! Om man vil at de skal fortsette å være aktive også når de blir større så må man organisere det slik at det både er plass til de ekstremt målrettede og de som trives best med å møte en gang eller to pr uke for å spille fotball med vennene sine. 

Barna må ha muligheten til en litt videre horisont enn at hver eneste dag kun skal dreie seg om fotball. 

Anonymkode: aacbf...24e

Da er det bare å ta ansvar selv og starte er fotballag for de som ikke vil trene mer enn en gang i uka. De som driver det nå, driver det sånn de og deres barn ønsker og hvis andre foreldre ønsker noe annet, får de ta ansvar for det. 

Vi ser det i vår klubb også, flere foreldre bruker mye tid på å stille opp for alles barn og mange er veldig fornøyde og sier det. Andre bare klager og stiller aldri opp selv. 

Anonymkode: ad60b...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her spiller de fotball ute året rundt. Sesongen tar ikke pause selv om været er kjipt. 

Anonymkode: ba54d...941

Det gjør de her også. 

Jeg snakker om seriespill. 

Kampsesongen. Den er normalt fra april til oktober. Tiden mellom kalles oppkjøring. MEN, nå spiller mitt barn altså vinterserie. Dvs at de har ukentlige kamper også på vinteren, i likhet med vanlig fotballsesong. 

Anonymkode: a0c9c...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig kjipt for de 15 som har trent hver uke hele vinteren,se på at laget bare taper fordi 20 stk ikke har møtt på treningene hele vinteren. Da ser man stor forskjell altså. De kommer langt på 6 mnd! 

MEN hvis ditt barn sliter med trening på vinteren pga astma,kan du jo lage en avtale med treneren? At han har egen trening med dere, de dagene han ikke kan være med? For den regelen er jo mynta på de som rett og slett ikke gidder fordi det regner/snør/er kaldt osv. Ikke de som er syke ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, soleia skrev:

Om ungane vil henge i ein ballbinge kvar dag etter skulen er det fint det, men problemet er om fotballen legg beslag på alt av fritid, og det vert slik at dei som ikkje er med 5 dagar i veka (inkl stevner/kampar) ikkje kan drive med idrett i det heile.  Det er ganske mange barn som ikkje fungerar slik at trening i same idrett fire gonger i veka er topp, og desse mister ein på vegen.  Her i huset har tredjeklassingen trening to gonger i veka i ein idrett, og går på svømming ein gang i veka.  Dette er meir enn nok for han.  Guten har vanskar som gjer at han brukar lang tid på lekser, og treng dagar med litt tid for seg sjølv på å hente seg inn att. I tillegg synes eg og at det må vere rom for å kunne ha fleire interesser, feks drive med musikk. Det viser seg at dei som vert lei og dett av fotballen i 12 - 13 års alderen ofte vert gåande utan noko ting å halde på med.   Dei som vert skikkeleg gode i ein idrett gjerne har ofte drive med fleire ulike idrettar som barn, før dei spesialiserar seg. 

Det er helt greit at enkelte ikke ønsker å trene like mye som andre. Men de kan ikke forvente å få spille like mye som de som viser innsatsvilje.

Det beste ville jo være å starte egen serie for «mosjonistene», på samme måte som voksne har både eliteserien og 5. divisjon.

Anonymkode: 9865e...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, MammantilNurket skrev:

Men hvordan rekker man det? Hva med å sette seg ned for middag - hele familien samlet? Lekser? Husarbeid? Kvalitetstid mellom mor og far? Når skal barna få innhente seg og gjøre _ingenting_? I jobben min ser ser jeg mange ungdommer som driver med idrett og de har mange treninger i uken+kamper, stevner, cup’er og turneringer ... og mange av dem er helt utslitt  og kjempestresset.

Jeg har vært 100 % alene med tre barn i ti år. Man klarer det man vil klare. Jeg har fint klart å følge opp mine tre som alle er aktive i idrett. Og to av de driver en idrett med treninger og kamper 6-7 dager i uken. Jeg kjører og henter, blir med på cuper, dugnader og kioskvakter. Det er en investering i ungene dine. For meg har det vært viktigere enn å ligge på sofaen. Det har vært travelt, men en sann glede å se utviklingen og gleden idretten gir de. Resultatet er nå ungdommer med sunne verdier, gode matvaner og som prioriterer trening fremfor festing.

Anonymkode: 1cbaf...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjører og henter, blir med på cuper, dugnader og kioskvakter. Det er en investering i ungene dine. For meg har det vært viktigere enn å ligge på sofaen.

Anonymkode: 1cbaf...b37

Oioi, der avslørte du oss. Grunnen til at vi ikke ønsker at ungene våre skal ha 5 treninger i uker, hver, er at det stjeler tid fra sofaslitingen vår. Det har selvfølgelig ingenting med familietid, logistikk, skolearbeid, tid til frilek, eller en generell skepsis til at konkuransepreget idrett tar en for stor plass fra en ung alder å gjøre. Det er bare unskyldniger vi bruker for å skjule at vi er søkke late og at vi bryr oss laaangt mindre om ungene våre enn dere supermammaer. 

Har du fin utsikt der oppe?

Anonymkode: 73565...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synd at tråden har utviklet seg til en konkurranse i hvem som er gode foreldre.

Det er faktisk flere måter og leve familielivet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2018 den 11.45, Anonym bruker skrev:

Oioi, der avslørte du oss. Grunnen til at vi ikke ønsker at ungene våre skal ha 5 treninger i uker, hver, er at det stjeler tid fra sofaslitingen vår. Det har selvfølgelig ingenting med familietid, logistikk, skolearbeid, tid til frilek, eller en generell skepsis til at konkuransepreget idrett tar en for stor plass fra en ung alder å gjøre. Det er bare unskyldniger vi bruker for å skjule at vi er søkke late og at vi bryr oss laaangt mindre om ungene våre enn dere supermammaer. 

Har du fin utsikt der oppe?

Anonymkode: 73565...678

Kanskje det traff deg. Fordi du tolker det på din måte. Skal barna drive med idrett så stiller man opp, man prioriterer, støtter dem og tilrettelegger.

Hvis man har behov for tid til så mye annet så kanskje man må finne noe annet ungen kan drive med. Man er ikke en del av et lag for så å klage på at treningene tar tid fra annet. Det handler om respekt for de andre på laget. 

Du tolker det som at dere ikke bryr dere om barna deres. Det er noe du må finne ut av selv. Kanskje følelser du sliter med ofte?

Jeg skrev ganske klart hva jeg mente. Man får til det man vil hvis det er viktig nok. Er det ikke så viktig for dere så finner man på noe annet. Men ikke kom med alskens unnskyldninger for å ikke kunne følge opp unger i idretten. Det klarer alle hvis de VIL.

Anonymkode: 1cbaf...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2018 den 23.15, sug lut skrev:

Tja. Man får til det man vil, har man unger som brenner for noe er det ens forbannete plikt å gjøre det mulig for dem å drive med det, mener nå jeg, ellers kan man jo ha hund eller hamster. "Kvalitetstid mellom mor og far" kan godt være stevnetid der man samles om ungens interesse (som for mitt vedkommende blir min interesse også, det er de rareste ting man lærer masse om når man har unger), altså, det trenger ikke være nakentid med bobler og teater. Mine har brent for interessene sine, både idrett og annet har medført sjudagersuker med kjøring, tilrettelegging og oppfølging, og vet du, det har vært de beste årene. Vi har tilbrakt tid sammen.

Og der så jeg plutselig for meg voksentid for MTN... hun og han i teateret med bobler i glassene og helt uten en tråd...

Anonymkode: acd67...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og der så jeg plutselig for meg voksentid for MTN... hun og han i teateret med bobler i glassene og helt uten en tråd...

Anonymkode: acd67...bd3

Et syn for guder :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2018 den 21.14, Anonym bruker skrev:

Det skjønner jeg ikke at trenerene orker(å bruke så mye tid på frivillig arbeid) Her trener fjerdeklassingen fotball en dag i uka. Det holder! Det må være tid til andre aktiviteter også.

Anonymkode: deec5...894

Jeg er fotballtrener, og møter laget mitt til kamp eller trening fire ganger i uka, hele året. Det blir jo da hobbyen min. Jeg gjør det fordi jeg synes det er gøy, og fordi det oppleves meningsfullt. 

Hos oss er det foreløpig ikke sånn at treningsoppmøte avgjør spilletid. Dessuten telles trening som trening. Går de på ski, dans eller håndball f.eks i tillegg til fotball, så får de jo variert trening og det er bra. Samtidig er det litt irriterende når noen ikke trener i regnvær, melder forfall når det er kaldt, og så er sure hvis de blir tatt fortere av banen i kamp. Rett og slett fordi de har dårlig kondis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.2.2018 den 1.32, MammantilNurket skrev:

Ser bare ikke poenget med fire treninger i uken på et lilleputt-lag. En gang i uken må da være nok når de er så små. Lillemann sier selv at han har lyst til å spille gitar når han blir stor. Det skal han få lov til. Jeg synes også han skal gjøre noe fysisk, men trening fire ganger i uken er utelukket så lenge han er avhengig av å bli fulgt kommer ikke på tale.

Men de synes jo det er morsomt! Vi har spillere på laget som gjerne spiller fotball hver dag. De er 11-12 år, og har i flere år oppsøkt all aktivitet som finnes. Hadde de fått én aktivitet pr uke ville de ikke vært fornøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og der så jeg plutselig for meg voksentid for MTN... hun og han i teateret med bobler i glassene og helt uten en tråd...

Anonymkode: acd67...bd3

Sist var vi i operaen ... men klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg underviser ballett på en kulturskole.  Selvsagt får de som kommer hver gang og øver mer scenetid og større roller enn de som kommer litt her og der, de har jo lært mer.

Hva tror du det gjør for motivasjonen på gruppa om folk kommer litt hist og pist men likevel får samme privilegier som de som har trent trutt i regnvær og blåst?

Anonymkode: ee034...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lag toppes i vår klubb, det er en helt klar breddeklubb og har rom for alle. Men man må stille på trening med det man har å bidra med. Spilletid i kamp og kanskje spesielt i cup’er varierer med innsats på trening.  Noe annet ville ikke vært greit. Du kan ikke seile inn og skumme fløten om du ikke har vært med på jobben. Men er du med er du med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet er vel at om det å drive med en idrett krever oppmøte 4 ganger i uka så er det mange som vil falle fra. Vi har jo en generasjon som sitter mye stille med ipad og spill og det er ønskelig med fysisk aktivitet. Da er dett synd om krav om oppmøte så mange ganger i uken gjør at foreldre og barn velger vekk en aktivitet.

Ellers er jeg jo enig i at de som møter opp og stiller på trening naturlig får mer utfordringer iom at de er best kvalifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18. februar 2018 den 19.06, MammantilNurket skrev:

Men det er jo det glade vannvidd. Hva med dere voksnes interesser, eller bare det faktum at de spiser opp tre ettermiddager i uken .. og lørdagen???

Jeg er helt enig i med deg i at man må møte opp på trening, men fire dager er da litt i overkant ikke en gang én promille av dem kommer til å kunne spille profesjonelt.

 

På 18. februar 2018 den 20.25, MammantilNurket skrev:

Det betyr jo at hvis et barn har lyst til å spille fotball må de velge bort andre interesser. Hva om de vil 

Vi har ett barn på 4 1/2, men det du beskriver kommer ikke til å skje med mindre han viser seg å være ekstremt talentfull - og det tviler jeg på at han er.

Nå viser det seg jo at flere av våre beste idrettsutøvere slett ikke var noen supertalenter som barn og som har blitt best pga rå vilje, stor treningsglede og engasjerte foreldre som støttet og tilrettela selv om resultatene var høyst varierende. 

Moren til Johaug fortalte bl.a at hun hadde skikkelig vondt av datteren som trente alene lenge etter at alle andre hadde gått hjem og som likevel ikke gjorde det bra i renn. Likevel støttet foreldrene henne, de kjørte, smurte ski og la til rette og så plutselig løsnet det. 

Tenk om de foreldrene hadde satt en grense på en trening pr uke fordi mor og far trengte kvalitetstid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en syk verden vi lever i! Mine barn får ikke trene 4dager i uken! Har dere fått med dere hvor psyke mange ungdommer er nå til dags? Stress og prestasjonsjag fører til utslitte barn og unge! Barn skal ha tid til å leke i tillegg til organiserte aktiviteter! De er ikke bra for ungene at voksne styrer all tiden deres og organiserer alt de gjør! Før fylte 10 holder det lenge med to organiserte aktiviteter i uken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så ille med redusert spilletid for dere som ønsker at idretten skal tilby en "drop in, drop out"-service? Barna får jo trent når som helst. Er ikke det viktigst? Trene motorikken, se gleden i bevegelse og lagånd? Er de store kampene og turneringene det viktigste når barnet ikke viser så noen enorm innsatsvilje? Ingen skal presses. Men alle kan ikke forvente å få skinne uten å ha anstrengt seg for det.

Anonymkode: fbf16...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2018 den 23.08, MammantilNurket skrev:

Men hvordan rekker man det? Hva med å sette seg ned for middag - hele familien samlet? Lekser? Husarbeid? Kvalitetstid mellom mor og far? Når skal barna få innhente seg og gjøre _ingenting_? I jobben min ser ser jeg mange ungdommer som driver med idrett og de har mange treninger i uken+kamper, stevner, cup’er og turneringer ... og mange av dem er helt utslitt  og kjempestresset.

Er alenemor i full jobb og tre fotballbarn. Rekker både middag, lekser, husarbeid og rolige ettermiddager. De er til og med på banen frivillig noen ettermiddager. Jeg er alltid med på kamper og de fleste treninger til minstemann. I helgene er vi på banen i timevis alle sammen og spiller fotball med vennene deres. En super måte å bli kjent med vennene deres på. 

Med oppfølging og støtte fra foreldre er det jo bare gøy. Og resten gjelder det å ha gode rutiner på.

Hva gjør dere av fysisk aktivitet da? Følger du ikke opp barna dine på noe da?

Anonymkode: 81e0e...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er alenemor i full jobb og tre fotballbarn. Rekker både middag, lekser, husarbeid og rolige ettermiddager. De er til og med på banen frivillig noen ettermiddager. Jeg er alltid med på kamper og de fleste treninger til minstemann. I helgene er vi på banen i timevis alle sammen og spiller fotball med vennene deres. En super måte å bli kjent med vennene deres på. 

Med oppfølging og støtte fra foreldre er det jo bare gøy. Og resten gjelder det å ha gode rutiner på.

Hva gjør dere av fysisk aktivitet da? Følger du ikke opp barna dine på noe da?

Anonymkode: 81e0e...ead

Du er jo heldig som har en jobb som tillater deg å ha fri hver ettermiddag og helg. Ikke se ned på de som ikke har det.

Anonymkode: aacbf...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje det traff deg. Fordi du tolker det på din måte. Skal barna drive med idrett så stiller man opp, man prioriterer, støtter dem og tilrettelegger.

Hvis man har behov for tid til så mye annet så kanskje man må finne noe annet ungen kan drive med. Man er ikke en del av et lag for så å klage på at treningene tar tid fra annet. Det handler om respekt for de andre på laget. 

Du tolker det som at dere ikke bryr dere om barna deres. Det er noe du må finne ut av selv. Kanskje følelser du sliter med ofte?

Jeg skrev ganske klart hva jeg mente. Man får til det man vil hvis det er viktig nok. Er det ikke så viktig for dere så finner man på noe annet. Men ikke kom med alskens unnskyldninger for å ikke kunne følge opp unger i idretten. Det klarer alle hvis de VIL.

Anonymkode: 1cbaf...b37

Herregud, så fantastisk. Du har jo løst gåten på ME. Grunnen til at jeg ikke orker å kjøre ungene på 15 aktiviteter per uke er at jeg ikke VIL det nok. Tusen takk for hjelpen, føler meg friskere allerede. 

Herregud, for et hjernedødt svar🤣

Anonymkode: 73565...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Herregud, så fantastisk. Du har jo løst gåten på ME. Grunnen til at jeg ikke orker å kjøre ungene på 15 aktiviteter per uke er at jeg ikke VIL det nok. Tusen takk for hjelpen, føler meg friskere allerede. 

Herregud, for et hjernedødt svar🤣

Anonymkode: 73565...678

Og bare så det er sagt: jeg følger opp barnas aktiviteter. Vi har bare valgt aktiviteter der man ikke trener hver eneste dag, men faktisk har tid tid andre ting også. Du liker veldig godt å se ned på andre som har valgt annerledes. Du velger å tro at de har valgt annerledes fordi de er late og ikke gidder å bry seg om ungene sine, slik at du kan føle deg som en bedre mamma. Det sier mer om deg enn det gjør om meg.

Du får ha meg unnskyldt, jeg skal pakke treningsklær til det stakkars, stakkars barnet mitt som kun får trene tre dager i uken pga den late drittmora🙁

Anonymkode: 73565...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...