Gå til innhold

Høye krav i barneidrett


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er tydeligvis alene mot strømmen. Jeg trener et håndballag, og det er noen som også går på ski. De dropper av og til håndballtrening til fordel for skirenn, men det får ingen innvirkning på spilletid på kamper, annet enn at de ikke starter kampene. De er et lag, og alle er med. Det eneste som kan noen mindre spilletid, er dårlig innsats eller holdninger på banen.

Jeg liker allsidighet, og er motstander av å måtte velge når de går i 2. klasse. 

De som er på alle treningene får fordeler med at de spiller bedre enn de gjorde forrige kamp. 

Anonymkode: 6798e...64c

Men det er forskjell på av og til og hele vinteren. Det er i alle fall 4 mnd

Anonymkode: 5818a...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Fire dager i uken???? Trener de fire dager i uken, eller trener de utendørs fire dager i løpet av vinterhalvåret?

Ikke mitt innlegg du kommenterte, men jeg har også fjerdeklassing på fotball. Fire ganger i uken utendørs. Det går helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amandine skrev:

Ikke mitt innlegg du kommenterte, men jeg har også fjerdeklassing på fotball. Fire ganger i uken utendørs. Det går helt fint!

Mens her trener de tre ganger i uken i tredje klasse, begynner med fire treninger i femte og fra syvende har de fem treninger, ute hele året. 

Fotball er en tidkrevende idrett 😉

Anonymkode: ad872...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at det er er høyt krav at ungen må stille på trening for å spille kamper.

Dere bør heller finne en idrett som faktisk passer barnet deres.

Anonymkode: b57a5...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, amandine skrev:

Ikke mitt innlegg du kommenterte, men jeg har også fjerdeklassing på fotball. Fire ganger i uken utendørs. Det går helt fint!

Det skjønner jeg ikke at trenerene orker(å bruke så mye tid på frivillig arbeid) Her trener fjerdeklassingen fotball en dag i uka. Det holder! Det må være tid til andre aktiviteter også.

Anonymkode: deec5...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MammantilNurket skrev:

Fire dager i uken???? Trener de fire dager i uken, eller trener de utendørs fire dager i løpet av vinterhalvåret?

Ja fire dager i uken. Mandag, onsdag, torsdag og lørdag. Obligatorisk oppmøte, dvs må melde fra om man ikke møter. Har man for mye fravær får det konsekvenser for hvilket lag man får spille på

Anonymkode: 0b6ed...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mens her trener de tre ganger i uken i tredje klasse, begynner med fire treninger i femte og fra syvende har de fem treninger, ute hele året. 

Fotball er en tidkrevende idrett 😉

Anonymkode: ad872...15c

Her er det en gang i uken til de går i 4. Eller 5. Klasse før det økes til 2. Ikke hørt om noen på barneskole som har fler enn to treninger i uken her jeg bor. (Hørt om det andre steder så klart), så det er forskjell på antallet fra sted til sted

Anonymkode: 5818a...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det slik at fotball kkke hadde trening hele året. Før var det en sommeridrett. 

Jeg syns det er helt på tryne at de skal begynne så seriøst allerede når de er 8 år gamle. Da skal det fremdeles være gøy. Fotballen burde stagge seg litt og heller ha trening når det er sesong for de på høsten og våren og ikke ha lenger sesong. Så kan alle de som spiller fotball drive med en annen idrett som vinteren slik at de blir mer allsidige. 

De aller fleste som driver aktiv idrett Idag (hvertfall lagidrett) begynte ikke nødvendigvis å satse når de var 8 år gamle. Men spilte eller var mer i flere idretter og tok valget mer på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 20400...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Før var det slik at fotball kkke hadde trening hele året. Før var det en sommeridrett. 

Jeg syns det er helt på tryne at de skal begynne så seriøst allerede når de er 8 år gamle. Da skal det fremdeles være gøy. Fotballen burde stagge seg litt og heller ha trening når det er sesong for de på høsten og våren og ikke ha lenger sesong. Så kan alle de som spiller fotball drive med en annen idrett som vinteren slik at de blir mer allsidige. 

De aller fleste som driver aktiv idrett Idag (hvertfall lagidrett) begynte ikke nødvendigvis å satse når de var 8 år gamle. Men spilte eller var mer i flere idretter og tok valget mer på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 20400...42f

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 6798e...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det hørtes rettferdig ut at man får spilletid ut i fra hvor mye de trener, da er jo det en gulerot for å dra på trening. Har dere vurdert en annen idrett? 

Anonymkode: 05882...051

Fotballsesongen i Norge er som regel fra mars/april (sesongen har blitt forlenget i de senere år på elitenivå hvertfall) til oktober. Det er ikke veldig vanlig å spille i minus 10 grader. Så å finne en annen idrett for man ikke kan trene ute i minus 10 blir litt dumt 

Anonymkode: 20400...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skjønner jeg ikke at trenerene orker(å bruke så mye tid på frivillig arbeid) Her trener fjerdeklassingen fotball en dag i uka. Det holder! Det må være tid til andre aktiviteter også.

Anonymkode: deec5...894

Det er tid til mer, min fjerdeklassing har en aktivitet til. Og fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja fire dager i uken. Mandag, onsdag, torsdag og lørdag. Obligatorisk oppmøte, dvs må melde fra om man ikke møter. Har man for mye fravær får det konsekvenser for hvilket lag man får spille på

Anonymkode: 0b6ed...446

Men det er jo det glade vannvidd. Hva med dere voksnes interesser, eller bare det faktum at de spiser opp tre ettermiddager i uken .. og lørdagen???

Jeg er helt enig i med deg i at man må møte opp på trening, men fire dager er da litt i overkant ikke en gang én promille av dem kommer til å kunne spille profesjonelt.

Endret av MammantilNurket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Julie (: skrev:

Astmatiker? Flinke nok til å gi astmamedisiner før trening? 

Men det er vel samme problem om han skal spille kamp? Eller blir han bare syk om det er trening??

Anonymkode: b88b3...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik har de hatt det i mange år her og min datter går i 7.klasse. Hun har dessuten fire treninger i uken. Tre av de er ute året rundt. Dem fjerde er inne(styrketrening) på vinterstid. Hun var også en litt skjør og pysete jente men hun skjerpet seg fort når hun skjønte tegningen. Delta, eller finn en annen idrett. 

Anonymkode: 7f510...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Men det er jo det glade vannvidd. Hva med dere voksnes interesser, eller bare det faktum at de spiser opp tre ettermiddager i uken .. og lørdagen???

Jeg er helt enig i med deg i at man må møte opp på trening, men fire dager er da litt i overkant ikke en gang én promille av dem kommer til å kunne spille profesjonelt.

Fakta er at barn i dag sitter veldig mye inne, hjemme. De er ikke ute og leker i gata med venner fra morgen til kveld sånn som det var for en generasjon eller to til, og da kreves det organiserte aktiviteter for å få barna ut og være aktive og sosiale.

Det er helt vanlig at vi foreldre må legge våre egne interesser litt til side noen år for å følge opp barna. Spiller ingen rolle om de skal bli proffe eller ikke, veldig mange faller fra i overgangen til ungdomsskolen hvor de går over i ungdomsidrett, lagene blir toppet og de krever enda mer. Alle barn trenger mosjon og å være sosiale, fotball tre-fire ganger i uka er en fin måte å få til det på, særlig når mange foreldre er så opptatt av egne interesser at de lar barna sitte med TV-spillene sine så lenge de ikke maser på de voksne ;)

Hilsen firebarnsmor med to fotballgutter, en ballettjente og en jente som satser på konkurranseturn (og trener organisert 4 ganger i uka hun også selv om hun bare går i 3.klasse)

Anonymkode: ad872...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MammantilNurket skrev:

Fire dager i uken???? Trener de fire dager i uken, eller trener de utendørs fire dager i løpet av vinterhalvåret?

Vår jente på 11 trener ute tre ganger fotball i uken hele vinteren. 

Noe merkelig med det?

Anonymkode: ba54d...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Men det er jo det glade vannvidd. Hva med dere voksnes interesser, eller bare det faktum at de spiser opp tre ettermiddager i uken .. og lørdagen???

Jeg er helt enig i med deg i at man må møte opp på trening, men fire dager er da litt i overkant ikke en gang én promille av dem kommer til å kunne spille profesjonelt.

Hvor mange barn har du? Vi har tre barn og tilsammen trener de 11 ganger i løpet av uken. Kollektiv tilbudet her er en tragedie så mye må de kjøres til.  Noen kvelder er jeg ferdig med taxi tjeneste i 22 tiden. Men vet du - sånn er det å ha barn 😊

Anonymkode: ba54d...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange barn har du? Vi har tre barn og tilsammen trener de 11 ganger i løpet av uken. Kollektiv tilbudet her er en tragedie så mye må de kjøres til.  Noen kvelder er jeg ferdig med taxi tjeneste i 22 tiden. Men vet du - sånn er det å ha barn 😊

Anonymkode: ba54d...941

Kan de ikke sykle eller gå? Evt samkjøre med noen? 

Her er vi så heldige at vi bør i nærheten av alle de Tre forskjellige banene de trener på. Dvs det er gåavstand til to og sykkelavstand til den ene. Kun om vinteren når det ikke går an å sykle så kjører vi til den ene treningen. 

Skjønner godt at det blir mye kjøring for dere. Vi har to små også som legger seg kl så her hadde det aldri gått om eldste måtte vært avhengig av å bli kjørt til og fra hver trening året rundt. 

Anonymkode: 7f510...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr jo at hvis et barn har lyst til å spille fotball må de velge bort andre interesser. Hva om de vil 

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange barn har du? Vi har tre barn og tilsammen trener de 11 ganger i løpet av uken. Kollektiv tilbudet her er en tragedie så mye må de kjøres til.  Noen kvelder er jeg ferdig med taxi tjeneste i 22 tiden. Men vet du - sånn er det å ha barn 😊

Anonymkode: ba54d...941

Vi har ett barn på 4 1/2, men det du beskriver kommer ikke til å skje med mindre han viser seg å være ekstremt talentfull - og det tviler jeg på at han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan de ikke sykle eller gå? Evt samkjøre med noen? 

Her er vi så heldige at vi bør i nærheten av alle de Tre forskjellige banene de trener på. Dvs det er gåavstand til to og sykkelavstand til den ene. Kun om vinteren når det ikke går an å sykle så kjører vi til den ene treningen. 

Skjønner godt at det blir mye kjøring for dere. Vi har to små også som legger seg kl så her hadde det aldri gått om eldste måtte vært avhengig av å bli kjørt til og fra hver trening året rundt. 

Anonymkode: 7f510...de8

Nei desverre. To av dem trener en halvtime i bil en vei fra hjemmet...litt langt å sykle 😉

Anonymkode: ba54d...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MammantilNurket skrev:

Men det er jo det glade vannvidd. Hva med dere voksnes interesser, eller bare det faktum at de spiser opp tre ettermiddager i uken .. og lørdagen???

Jeg er helt enig i med deg i at man må møte opp på trening, men fire dager er da litt i overkant ikke en gang én promille av dem kommer til å kunne spille profesjonelt.

Tvert om, det er ikke det glade vanvidd. Det er tid jeg gjerne og med glede investerer i barna. Selvfølgelig krever det både tid og penger av oss foreldre,  men det er en liten pris å betale for glade og friske og spreke barn og ungdommer. Forskning viser også forsåvidt at barn og unge som driver organisert idrett (ref blant annet ungdata -undersøkelsen) klarer seg bedre på de fleste arenaer, og når mine store nå prioriterer å være rolige på nettene i helgene fordi de skal trene lørdag og søndag så er jeg gladelig sjåfør. Heller det enn å hente dem fulle på fest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Det betyr jo at hvis et barn har lyst til å spille fotball må de velge bort andre interesser. Hva om de vil 

Vi har ett barn på 4 1/2, men det du beskriver kommer ikke til å skje med mindre han viser seg å være ekstremt talentfull - og det tviler jeg på at han er.

Så da bestemmer du fra tidlig alder av at med mindre barnet ditt ikke viser talent at det ikke skal få trene masse? Oi. Bare oi. Vår eldste har trent ti år i samme idrett. Hun har trent og trent og trent. Lagt all fritid ned i idretten og ofte endt i bunn på resultatlisten. Nå sist konkurranse i utlandet var hun på pallen. Skulle vi knust drømmen hennes i tidlig alder bare fordi vi ønsket mer fritid og ikke gadd kjøre henne? 

Anonymkode: ba54d...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MammantilNurket skrev:

Men det er jo det glade vannvidd. Hva med dere voksnes interesser, eller bare det faktum at de spiser opp tre ettermiddager i uken .. og lørdagen???

Jeg er helt enig i med deg i at man må møte opp på trening, men fire dager er da litt i overkant ikke en gang én promille av dem kommer til å kunne spille profesjonelt.

De voksnes interesser bør jo være barnas beste, vil jeg mene. At mamma er uinteressert i å følge opp er jo bare kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Det betyr jo at hvis et barn har lyst til å spille fotball må de velge bort andre interesser. Hva om de vil 

Vi har ett barn på 4 1/2, men det du beskriver kommer ikke til å skje med mindre han viser seg å være ekstremt talentfull - og det tviler jeg på at han er.

Jeg håper du kommer dit at du ser at hans fritidsaktiviteter for noen år kommer til å trumfe dine, jeg håper du kommer dit at du også kan finne glede i det bare fordi han finner glede i det. Da blir det mye morsommere både for ham og for deg. Og ikke det at det er de to eneste alternativene, men det er mye morsommere å følge en fjortis på kamp lørdag morgen enn å hente dem dritings på fest. Legg grunnlaget tidlig, jeg kan nesten love deg at du ikke vil angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Det betyr jo at hvis et barn har lyst til å spille fotball må de velge bort andre interesser. Hva om de vil 

Vi har ett barn på 4 1/2, men det du beskriver kommer ikke til å skje med mindre han viser seg å være ekstremt talentfull - og det tviler jeg på at han er.

Veldig rart standpunkt med en barnehagegutt i hus, her sa vi stikk motsatt når ungene var små. Vi sa at når det kommer til idrett skal vi aldri stå i veien for dem eller nekte de noe som helst.

Redultatet er en 14 og en 17 åring som begge trener mange timer i uka og har et veldig godt vennemiljø i idretten, det er en god investering av tid mens de går på barneskolen altså (nå kommer de seg stort sett på trening på egenhånd, men det har vært mye logsistikk oppgjennom)

Vi gjør med glede det samme for de to yngste barna som nå går på barneskolen, vi kjører, henter og følger opp idrett hverdag og helg, stort sett hver eneste dag i uka.

Anonymkode: ad872...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...