Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #76 Skrevet 10. februar 2018 Hater ikke legesekretærer, vil bare ikke ha råd av de. Har heller aldri fått det når jeg har ringt lege her i Oslo Anonymkode: 8f8f0...2f1
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #77 Skrevet 10. februar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hater ikke legesekretærer, vil bare ikke ha råd av de. Har heller aldri fått det når jeg har ringt lege her i Oslo Anonymkode: 8f8f0...2f1 Skjønner jo hvorfor det er lang ventetid hos mange leger, for kunne ikke vi vurdert/gitt råd og alle skal inn til legen bare de har hatt feber 1 dag så blir det jo overfylt. Kunne i utgangspunktet hatt døgnåpent. Er derfor vi er satt til den jobben, for å "luke" ut de som kan vente og de som må inn samme dag eller time om kort tid. Det vil uansett være vanskelig å forklare hvordan det jobbes på et legekontor til noen som ikke vet hva som foregår bak veggene der. Men tusen takk for svar dere, fikk svar fra noen som svarte på spørsmålet mitt, og svar fra noen som bare vil lage kvalme. Ha en fin helg dere. Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #78 Skrevet 10. februar 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner jo hvorfor det er lang ventetid hos mange leger, for kunne ikke vi vurdert/gitt råd og alle skal inn til legen bare de har hatt feber 1 dag så blir det jo overfylt. Kunne i utgangspunktet hatt døgnåpent. Er derfor vi er satt til den jobben, for å "luke" ut de som kan vente og de som må inn samme dag eller time om kort tid. Det vil uansett være vanskelig å forklare hvordan det jobbes på et legekontor til noen som ikke vet hva som foregår bak veggene der. Men tusen takk for svar dere, fikk svar fra noen som svarte på spørsmålet mitt, og svar fra noen som bare vil lage kvalme. Ha en fin helg dere. Hi Anonymkode: 70bac...0f1 Problemet er jo når man opplever feilvurdering. Da står man som pasient rimelig hjelpesløs. Og jo, det skjer stadig vekk. Derav skepsisen til din yrkesgruppe. Anonymkode: 93bc6...e95
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #79 Skrevet 10. februar 2018 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvilken skole gikk du på? Er utdannet medisinsksekretær og vi fikk streng beskjed om at det er vi ikke kvalifisert til! Anonymkode: 73af5...051 Da vet du også (eller burde vite) at det er forskjell på medisinsk sekretær og autorisert helsesekretær. Anonymkode: 095b1...0a5
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #80 Skrevet 10. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Problemet er jo når man opplever feilvurdering. Da står man som pasient rimelig hjelpesløs. Og jo, det skjer stadig vekk. Derav skepsisen til din yrkesgruppe. Anonymkode: 93bc6...e95 For det er bare helsesekretærer som gjør feilvurderinger da, mener du? ☺️ Anonymkode: 095b1...0a5
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #81 Skrevet 10. februar 2018 Du refererer stadig til hat mot legesekretærer. Grunnen til det er at mange av dere er utrolig arrogante. Og avviser pasienter som har behov for å snakke med legen. Opplever at dere ikke er kompetente til å ta denne vurderingen. Forstår at mange pasienten misbruker systemet, og at mange av dem som får en akuttime samme dag ikke har behov for det. Men samtidig har dere faktisk ikke kompetanse til å ta den vurderingen! Jeg er selv sykepleier, og har opplevd flere ganger å få misvisende og dirkete feil råd av helsesekretærer. Opplevd når jeg har påpekt feilen at de blir sinte og fornærma. Har aliekvel insistert på å få legetime, og fått beklagelse av legen når jeg kom til time. Behovet for legetilsyn har vært reelt. Anonymkode: 1b31a...4a6
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #82 Skrevet 10. februar 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner jo hvorfor det er lang ventetid hos mange leger, for kunne ikke vi vurdert/gitt råd og alle skal inn til legen bare de har hatt feber 1 dag så blir det jo overfylt. Kunne i utgangspunktet hatt døgnåpent. Er derfor vi er satt til den jobben, for å "luke" ut de som kan vente og de som må inn samme dag eller time om kort tid. Det vil uansett være vanskelig å forklare hvordan det jobbes på et legekontor til noen som ikke vet hva som foregår bak veggene der. Men tusen takk for svar dere, fikk svar fra noen som svarte på spørsmålet mitt, og svar fra noen som bare vil lage kvalme. Ha en fin helg dere. Hi Anonymkode: 70bac...0f1 Jeg er lege og beskrivelse av jobben sin overfor og støtter også hennes skepsis, å ta betalt for enkle vurderinger på tlf er ikke riktig. Man kan ta betalt hvis det er oppfølging etter en konsultasjon og konkret behandling, men da har man sett og vurdert pasienten først. Anonymkode: b4e66...6e5
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #83 Skrevet 10. februar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du refererer stadig til hat mot legesekretærer. Grunnen til det er at mange av dere er utrolig arrogante. Og avviser pasienter som har behov for å snakke med legen. Opplever at dere ikke er kompetente til å ta denne vurderingen. Forstår at mange pasienten misbruker systemet, og at mange av dem som får en akuttime samme dag ikke har behov for det. Men samtidig har dere faktisk ikke kompetanse til å ta den vurderingen! Jeg er selv sykepleier, og har opplevd flere ganger å få misvisende og dirkete feil råd av helsesekretærer. Opplevd når jeg har påpekt feilen at de blir sinte og fornærma. Har aliekvel insistert på å få legetime, og fått beklagelse av legen når jeg kom til time. Behovet for legetilsyn har vært reelt. Anonymkode: 1b31a...4a6 Men man kan ikke ta alle under en kam eller? Skal jeg være skeptisk til alle sykepleiere da når jeg en gang fikk feilvurdering der? Eller at rørleggere gjorde en feil og da er alle rørleggere udugelige? Nei, det funker ikke sånn. Du vet ikke hvordan jeg er som helsesekretær og kan ikke tråkke ned på meg. Ja, det finnes de som ikke burde være Det, det opplever vi og når vi må ringe rundt f.eks. Men sånn er det i alle yrker. Har tilgode der jeg jobber at vi har fått klager for feilvurdering, og tro meg, da får vi høre det. Vi har heller presset på legen og sagt at den pasienten må inn fordi ditten og datten, men da har vi bare fått slengt etter oss at den pasienten er her mye og det er bare tull at hun/han kommer. Så ikke lett. Legene vil ikke ha inn de som kommer ofte fordi de bare tar tiden deres, mens vi mener at alle pasienter har rett til hjelp om de så er der ofte eller sjelden. Skal man begynne sånn så er mange sykepleiere arrogante og trur de er leger, men jeg gidder ikke å diskutere det. Vi er alle mennesker som kan gjøre feil i ALLE yrker faktisk. Du har sånn holdning at du er sykepleier og vet best på hvordan du skriver. Men jeg skal gi meg. Kommer uansett ingen vei med det jeg lurte på. Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #84 Skrevet 10. februar 2018 Jeg tar ikke mot råd fra en sekretær altså 😂 Er så søtt når de prøver seg på å luke ut. De har ikke kompetanse på det, og det bestemmer jeg Eh, nei vennen du bestemmer ikke om jeg skal inn til lege eller ikke. Og nekter du, skal jeg garantere deg at jeg lager så mye bråk at du ikke gjør det igjen. Dette er jo uansett yrke det kommer til å trengs færre av. Dette kommer til i mye større grad automatiseres og digitaliseres og da trenger man ikke de i telefonen til å snakke med folk. Leger har ikke den statusen det hadde før heller. Man står ikke der med lua i hånda og bukker pent med legetime om 5 dager. Jeg vil ha time på dagen eller senest dagen etter uansett. Bestille det gjør jeg via nett. Det er som andre områder i samfunnet. Før tok det to uker å få vurdert boliglån også, i dag bare noen minutter. De legene som ikke fornyer seg vil ikke bli brukt. Så denne gamledagse måten å drive legepraksis på er heldigvis på vei ut. Anonymkode: 7b98a...b6f
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #85 Skrevet 10. februar 2018 Bare for å balansere litt så vil jeg påpeke at jeg personlig bare har støtt på flinke og hjelpsomme helsesekretærer. (Det gjelder de aller fleste jeg har møtt på i andre yrker også forsåvidt.) Jeg har aldri blitt nektet kontakt med lege, men det har hendt at vi har kommet frem til i fellesskap at det ikke var nødvendig. Det har vist seg å være riktig de gangene. Jeg forstår jo at folk er forskjellige, og noen tar kanskje ikke kontakt før de vet 100% sikkert at det er nødvendig med legetime. Da kan det selvfølgelig være provoserende å få opplevelsen av å ikke bli tatt på alvor med en gang. Anonymkode: 6872e...f17
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #86 Skrevet 10. februar 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: For det er bare helsesekretærer som gjør feilvurderinger da, mener du? ☺️ Anonymkode: 095b1...0a5 Har jeg ikke sagt. Men siden hi undrer seg over at en del er skeptiske til dagens ordning og hennes yrkesgruppe. Anonymkode: 93bc6...e95
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #87 Skrevet 10. februar 2018 ingen spesielle tanker om det Anonymkode: 8a9ea...fe7
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #88 Skrevet 10. februar 2018 Jeg har ikke lest alle svarene, men har bare lyst å si at jeg setter stoooor pris på jobben helsesekretærene gjør på vårt legekontor. De kjenner meg og ungene, de rydder plass til oss hvis vi trenger å se legen, eller de skriver ut enkle resepter når vi vet hva vi skal ha (som legen signerer, selvsagt). Er snakk om resepter for astma og allergi o.l., før noen hugger hodet av meg/ dem. De har erfaring og kompetanse, og jeg stoler mye mer på dem enn på Google. Jeg har også opplevd at legen har svart mangelfullt, og at helsesekretæren har fanget det opp. Ville ALDRI byttet dem ut med e-konsultasjon! Anonymkode: dc874...963
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #89 Skrevet 10. februar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tar ikke mot råd fra en sekretær altså 😂 Er så søtt når de prøver seg på å luke ut. De har ikke kompetanse på det, og det bestemmer jeg Eh, nei vennen du bestemmer ikke om jeg skal inn til lege eller ikke. Og nekter du, skal jeg garantere deg at jeg lager så mye bråk at du ikke gjør det igjen. Dette er jo uansett yrke det kommer til å trengs færre av. Dette kommer til i mye større grad automatiseres og digitaliseres og da trenger man ikke de i telefonen til å snakke med folk. Leger har ikke den statusen det hadde før heller. Man står ikke der med lua i hånda og bukker pent med legetime om 5 dager. Jeg vil ha time på dagen eller senest dagen etter uansett. Bestille det gjør jeg via nett. Det er som andre områder i samfunnet. Før tok det to uker å få vurdert boliglån også, i dag bare noen minutter. De legene som ikke fornyer seg vil ikke bli brukt. Så denne gamledagse måten å drive legepraksis på er heldigvis på vei ut. Anonymkode: 7b98a...b6f Så søt du er da som kaller meg vennen og så søt jeg er. Har lyst til å kaste opp når noen kaller vennen, jeg er faktisk ikke din venn. Hvordan vet du at vi ikke har kompetanse til Det? Har aldri bestemt noe som helst,det er gjerne i samråd med pasienten om hvordan utfallet er. Du er en av de pasientene som truer seg time, kjempe sjarmerende. Fortsatt ikke svar på mitt spørsmål. Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #90 Skrevet 10. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke lest alle svarene, men har bare lyst å si at jeg setter stoooor pris på jobben helsesekretærene gjør på vårt legekontor. De kjenner meg og ungene, de rydder plass til oss hvis vi trenger å se legen, eller de skriver ut enkle resepter når vi vet hva vi skal ha (som legen signerer, selvsagt). Er snakk om resepter for astma og allergi o.l., før noen hugger hodet av meg/ dem. De har erfaring og kompetanse, og jeg stoler mye mer på dem enn på Google. Jeg har også opplevd at legen har svart mangelfullt, og at helsesekretæren har fanget det opp. Ville ALDRI byttet dem ut med e-konsultasjon! Anonymkode: dc874...963 Takk😊 godt å høre at noen er fornøyde med oss inkompetente, arrogante og søte sekretærer. Er det jeg og vil frem til lenger tilbake at vi kjenner mange av pasientene da vi har vært der lenge, det gjør det lettere for pasienter og oss. Også er det hyggelig å bli godt kjent med folk,mange får et eget forhold til oss og faktisk, tru det eller ei. (Litt ironi her, ikke myntet til deg, men til flere innlegg her) Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #91 Skrevet 10. februar 2018 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Problemet er jo når man opplever feilvurdering. Da står man som pasient rimelig hjelpesløs. Og jo, det skjer stadig vekk. Derav skepsisen til din yrkesgruppe. Anonymkode: 93bc6...e95 Men det skjer stadig vekk fra leger også. Anonymkode: 88b76...1d8
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #92 Skrevet 10. februar 2018 HI, ikke bry deg om de arrogante bedreviterene. Ufine er de. De forstår jo ikke at det er pga dere vi kan få haste time om nødvendig. Til for eksempel barna våre med ørebetennelse osv. Helt på trynet at folk ikke kan oppføre seg og ha folkeskikk. Meg, og meg og første meg selv. Anonymkode: 88b76...1d8
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #93 Skrevet 10. februar 2018 Jeg forstår dem som fra et lekmannsperspektiv synes legene skal gi råd. De tror dette handler om kompliserte saker. Men jeg har noen år bak meg på legevaktsentral, og veit hvor fullkomment banale enkelte av problemstillingene kan være. Og nei, disse folka googler ikke! Og etter utallige vakter på sentralen veit jeg en ting til, nemlig at det ofte ikke er råd innringeren er ute etter, men litt mennesklig støtte. Jeg veit ikke hvor mange mødre, særlig unge, som har ringt bare for å bli hørt på. De er gjerne alene og ungen har ørevondt, forkjølelse, tannfrembrudd eller rett og slett sover dårlig. De trenger å høre at det er helt greit å være sliten og lei, og at det ikke gjør dem til en dårlig mor. Og at det går over. Og at de kan få ringe igjen ved behov. Det tar gjerne bare noen minutter, men betyr tydeligvis mye. E-konsultasjon kan ikke erstatte dette. Anonymkode: cf839...2fb
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #94 Skrevet 10. februar 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det skjer stadig vekk fra leger også. Anonymkode: 88b76...1d8 Det er mulig. Men at andre også kan gjøre feil gjør det ikke greit. Det oppleves helt forferdelig å stå med ett akutt problem og ikke greie å få kontakt med legen en gang fordi sekretæren ikke mener det er nødvendig. Da er alle dører til helsehjelp stengt. Ikke fordi en lege mener du tuller, men fordi en sekretær ikke tar deg seriøst. Det er en maktposisjon du sitter i. Med makt kommer ansvar og med det også at man må være ydmyk nok til å se sine egne begrensninger. Det er det langt fra alle som gjør. Jeg har intet ønske om å hakke på sekretæren. Jeg ønsket bare å komme med en enkel forklaring på hvorfor mange har et anstrengt forhold til den personen. Siden hi undret seg. Anonymkode: 93bc6...e95
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #95 Skrevet 10. februar 2018 8 timer siden, Evablaum skrev: På hvilken måte tråkker jeg ned på folk. Ei over nevnte at hi nok blir overflødig i jobben sin nå. Hi takket for lykkeønskninger. Hvorfor føler du deg krenket på hi sine vegne da? Ah.. Stokk dum i tillegg! Vel, det var jo ingen overraskelse. Har du hørt om ironi? Selv ser du kun ut til å mestre sarkasme. Jeg føler meg krenket på His vegne pga din hånlige "Og lykke til med jobbsøking". Alle forstår at det var ondt ment. Du har skrevet lignende ting til meg ved flere anledninger og jeg har sett deg gjøre slik i 95% av innleggene dine. Trist. Anonymkode: 79af0...450
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #96 Skrevet 10. februar 2018 Denne tråden illustrerer så godt det siste som kan føres opp på lista over hva som er "typisk norsk": fordommer, arroganse og manglende respekt ovenfor yrkesgrupper. Helsesekretærer er dumme, lærere gjør ikke jobben sin, barnehageansatte skjønner seg ikke på barn, leger gjør feil i eninga, håndverkere er uambisiøse, advokater og meglere er snobber som bare tenker på penger... og lista kan fortsette til å gjelde samtlige yrkesgrupper. Vi er rett og slett et arrogant folk med manglende respekt for fagkunnskap, alle tror de vet bedre enn andre. Til syvende og sist kan jo dette bare bety at vi er en gjeng med idioter som ikke klarer å gjøre jobben vår. Anonymkode: a9ed9...7de
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #97 Skrevet 10. februar 2018 Legesekretærene på legekontoret jeg tilhører, fremstår som dyktige, kompetente, høflige og hyggelige. Jeg har fått gode råd i forhold til både forstoppelse, hjernerystelse, forkjølelse og feber. Jeg har aldri blitt nektet legekontakt, og har noen ganger trengt en bekreftelse på at det jeg har tenkt å gjøre er lurt. Sekretærene setter opp timer og prioriterer i forhold til hastegrad. Klart de har en del kunnskap. Jeg vil heller ha det på telefon, enn e-Mail til lege. Bestiller legetime hvis jeg fremdeles synes det er behov... Anonymkode: 685e5...d3e
Evablaum Skrevet 10. februar 2018 #98 Skrevet 10. februar 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke denne skepsisen jeg. Vi går og masse kurs mtp dette. Vi vet hva vi kan råde til og ikke. (De fleste, det finnes vel noen udugelige, men det gjør det i alle yrker). Synes det bare er så rart at det er et sånt hat mot helsesekretærer. Det er vel en grunn til at det vi som er utdannet til dette og at det er vi som har tilliten til legene. En sykepleier er ikke interessert til å ha en sånn jobb, de er høyere utdannet, så hvem skal sitte der da mener Du? Trur du legen har tid og er interessert til å gjøre Det? Niks. Så dessverre må du leve med at det er vi som svarer telefonen og gir råd der vi vet vi kan. Og for 10.gang så hører vi alltid med legen hvis vi er usikre. De rådene vi ofte gir kan jo og din egen mor gi, stoler du ikke på hun f.eks? Jeg bare spør. Og Jo, det er mange sånne type råd vi kommer med når det gjelder vanlige sykdommer. Hi Anonymkode: 70bac...0f1 Du skal jo IKKE gi råd
Evablaum Skrevet 10. februar 2018 #99 Skrevet 10. februar 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Ah.. Stokk dum i tillegg! Vel, det var jo ingen overraskelse. Har du hørt om ironi? Selv ser du kun ut til å mestre sarkasme. Jeg føler meg krenket på His vegne pga din hånlige "Og lykke til med jobbsøking". Alle forstår at det var ondt ment. Du har skrevet lignende ting til meg ved flere anledninger og jeg har sett deg gjøre slik i 95% av innleggene dine. Trist. Anonymkode: 79af0...450 Ironi? Hun skrev selv at hun nok blir overflødig snart, bare å søke seg ny jobb så fort som mulig.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2018 #100 Skrevet 10. februar 2018 12 minutter siden, Evablaum skrev: Du skal jo IKKE gi råd Du viser jo gang på gang at du stadig vekk uttaler deg om ting du ikke kan noe om. Du forstår tydeligvis ikke at du bare dummer deg ut. Det er forskjell på legesekretær, medisinsk sekretær og helsesekretær. Sistnevnte er autorisert helsepersonell og kan, innenfor sitt kompetanseområde, gi pasientene råd. Uten disse ville det blitt mye lengre ventelister hos fastlegene. Anonymkode: 0e078...c3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå