Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #1 Skrevet 9. februar 2018 Hei. Her har sjefene fått for seg at alt som er medisinske spørsmål skal du som pasient sende på E-konsultasjon. La oss si at du ringer inn om deg selv eller ditt syke barn og trenger råd, frem til nå er det vi sækretærene som har gitt råd til dette og foreldre/deg selv er fornøyd med det. Nå skal ikke vi gjøre det lenger, men be deg om å sende en E-konsultasjon til legen og få rådet fra han,det kan godt ta 1 dag f.eks. Barn betaler jo Ikke, men som voksen så vil du da få en faktura i posten på konsultasjonstakst og fakturagebyr. Hva synes du om det? Vi sekretærene synes det er helt på tryne. For det første så skal vi slutte å råde,noe vi har gått skole i og lære, for det andre tenker vi på pasientene som må betale for et råd som f.eks bruk nesespray, gi litt og litt væske, ta kontakt om ingen bedring osv. Dette gjør de kun for å tjene penger, det sa de. Vi blir overflødige. Får helt vondt inni meg, tenker mest på pasientene som blir belastet og vi som får mindre å gjøre. De skal spare penger og etterhvert blir stillingene våres redusert. Dette er et spørsmål om hva dere synes og ikke en tråd om å hakke på udugelige helsesekretærer. Hvordan gjør dere det hos dere andre sekretærer? Takk for at du leste😊 Anonymkode: 70bac...0f1
Evablaum Skrevet 9. februar 2018 #2 Skrevet 9. februar 2018 (endret) Jeg vil heller ha råd av en lege, ellers er det jo bare å Google om nesespray og litt væske 🙄 Endret 9. februar 2018 av Evablaum
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 Hmmm, jeg vet egentlig ikke hva jeg tenker om det, for jeg har aldri ringt med mindre jeg vil ha time eller jeg ønsker å snakke med legen på telefon, da ringer han tilbake på slutten av dagen. Og det koster meg ingenting at han ringer meg tilbake. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor det må betales konsultasjonstakst, er ikke det litt voldsomt? Anonymkode: b1456...eb9
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #4 Skrevet 9. februar 2018 Helsesekretærer er vitterlig ikke utdannet til å gi medisinske råd. Anonymkode: 1b31a...4a6
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 Det beste må da være å få råd fra legen, legen vil jo være bedre kvalifisert til dette. Bedre tjenester til pasientene. På legekontoret her har jeg aldri opplevd å få råd. Å bruke nesespray eller Paracet avgjør jeg selv, og har som regel prøvd ut før jeg ringer legen. På kveldstid kan man ringe legevakta. Det er i deres stillingsinstruks at de skal gi råd og veiledning. Har fått god hjelp der, når det har vært noe spesielt. Men de er jo sykepleiere da. Har de vært usikre har jeg bare blitt satt på vent eller blitt satt over til legen. Anonymkode: 69207...869
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #6 Skrevet 9. februar 2018 Jeg bruker PasientSky-appen. Det varierer om det er lege eller helsesekretær som svarer, men jeg har ikke betalt for det. Hadde jeg fått faktura med fakturagebyr hadde jeg betalt fakturaen uten gebyret (jeg betaler ikke for fakturagebyr om jeg ikke får mulighet på andre måter enn faktura) om det var noe som man vil betale for. Jeg sender feks beskjed om at jeg trenger ny resept på p-piller, men da har de bare svart at den vil ligge på apoteket etter klokken 16.00 e.l. Hvis en sånn løsning skal fungere uten at folk bytter fastlege, så må man kunne velge å enten betale med kort eller få faktura med gebyr. Anonymkode: be171...659
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #7 Skrevet 9. februar 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helsesekretærer er vitterlig ikke utdannet til å gi medisinske råd. Anonymkode: 1b31a...4a6 Jo, vi er faktisk det. Er vi usikre konferere vi med legen. Visste det ville komme noe sånt her og det var ikke det jeg spurte om. Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #8 Skrevet 9. februar 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det beste må da være å få råd fra legen, legen vil jo være bedre kvalifisert til dette. Bedre tjenester til pasientene. På legekontoret her har jeg aldri opplevd å få råd. Å bruke nesespray eller Paracet avgjør jeg selv, og har som regel prøvd ut før jeg ringer legen. På kveldstid kan man ringe legevakta. Det er i deres stillingsinstruks at de skal gi råd og veiledning. Har fått god hjelp der, når det har vært noe spesielt. Men de er jo sykepleiere da. Har de vært usikre har jeg bare blitt satt på vent eller blitt satt over til legen. Anonymkode: 69207...869 Vi snakker daglig med pasienter som ikke har forsøkt noe som helst før de ringer. De kan ha hatt feber i 1 døgn og spør om råd,Ja, det er faktisk sånn, tro det eller ei. Ja, det er en bra tjeneste det, men når du skal måtte betale for det? Det var det jeg spurte om. Vi fått opplæring i å svare på enkle ting og når man har jobbet i 14 år så sitter man faktisk med litt kunnskap, selv om mange har hat til helsesekretærene. Vi klarer å svare på ting når det gjelder barn og,mange av oss har barn selv og har vel vært igjennom det meste med sykdom da. Og som skrevet over her så konferer vi alltid med lege når vi er usikre, ihvertfall hos oss. Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #9 Skrevet 9. februar 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hmmm, jeg vet egentlig ikke hva jeg tenker om det, for jeg har aldri ringt med mindre jeg vil ha time eller jeg ønsker å snakke med legen på telefon, da ringer han tilbake på slutten av dagen. Og det koster meg ingenting at han ringer meg tilbake. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor det må betales konsultasjonstakst, er ikke det litt voldsomt? Anonymkode: b1456...eb9 Nå er greia her hos oss at legene vil ikke ringe opp pasienter, de vil ha alt på E-konsultasjon og da har de rett til å ta konsultasjonstakst. Det synes jeg er helt bak mål når de da gir samme rådet som vi ville gitt, og da hadde du ikke måtte betalt noe. Nå vil du få faktura med gebyr da det foreløpig ikke finnes andre løsninger som f.eks vipps. Får du tilbakemelding fra legen etter stengetid får du heller ikke kommet innom kontoret for å betale, igjen da faktura. Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #10 Skrevet 9. februar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, vi er faktisk det. Er vi usikre konferere vi med legen. Visste det ville komme noe sånt her og det var ikke det jeg spurte om. Hi Anonymkode: 70bac...0f1 På mitt legekontor har jeg ALDRI fått medisinske råd fra sekretærene. De svarer at de ikke kan svare på det. Må inn til lege. Men legene kommer til å bli enda mer overarbeidet enn det de er i dag. Hvordan skal det gå? Anonymkode: d689f...169
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #11 Skrevet 9. februar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå er greia her hos oss at legene vil ikke ringe opp pasienter, de vil ha alt på E-konsultasjon og da har de rett til å ta konsultasjonstakst. Det synes jeg er helt bak mål når de da gir samme rådet som vi ville gitt, og da hadde du ikke måtte betalt noe. Nå vil du få faktura med gebyr da det foreløpig ikke finnes andre løsninger som f.eks vipps. Får du tilbakemelding fra legen etter stengetid får du heller ikke kommet innom kontoret for å betale, igjen da faktura. Hi Anonymkode: 70bac...0f1 Legen min har aldri ringt meg for å komme med råd. Anonymkode: d689f...169
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #12 Skrevet 9. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: På mitt legekontor har jeg ALDRI fått medisinske råd fra sekretærene. De svarer at de ikke kan svare på det. Må inn til lege. Men legene kommer til å bli enda mer overarbeidet enn det de er i dag. Hvordan skal det gå? Anonymkode: d689f...169 Aldri fått råd om forsøke nesespray og smertestillende til f.eks et barn med ørevondt? Det er et medisinsk råd og det rådet gir vi ofte da det første behandling for ørebetennelse, (så sant det ikke verker osv...hører jo alltid på pasientene) vi har daglig sånne pasienter som trur de må inn samme dag barnet har fått vondt i øret. Da har vi faktisk gitt et medisinsk råd, men nå skal legene ha det på E-konsultasjon der du må betale, skjønner? Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #13 Skrevet 9. februar 2018 Helt greit at eventuelle råd kommer fra legen. Ikke greit at det koster. En del ganger har jeg ringt for råd. Ideen med det er jo å få vite om jeg trenger å bestille time for hva-det-nå-er. Om jeg uansett må betale for kontakten kommer jeg jo bare til å bestille time. Ingen grunn til å la seg avspist med en epost når det koster det samme. Så for meg hadde dette betydd flere legebesøk. Om andre gjør det samme blir det jo fort enda vanskeligere å få legetime for de dom virkelig trenger det. Noen legesekretærer sikkert kompetente. Noen er helt håpløse. Så jeg ser fornuften i at evn råd kommer fra legen. Men ikke på den måten. Anonymkode: 93bc6...e95
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #14 Skrevet 9. februar 2018 Syntes det høres helt på trynet ut. Når jeg ringer og bestiller time kommer de ofte med forslag eller tips om det er lang ventetid og problemet mulig kan løses på andre måter. Lite interesert å sende en mail og gå svar, det blir rimelig dyrt om man må betale for hvert svar man får om man må komme med motsvar som i en normal samtale. Jeg hadde byttet lege! 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Noen legesekretærer sikkert kompetente. Noen er helt håpløse. Så jeg ser fornuften i at evn råd kommer fra legen. Men ikke på den måten. Anonymkode: 93bc6...e95 Om det er legesekretærer er det forståelig at du ikke vil ha tips fra dem, de har jo ikke en skikkelig utdanning, på lik linje med medisinsk sekretær. Anonymkode: 4b0af...0fa
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #15 Skrevet 9. februar 2018 Mtp så mange gale råd helsesekretærer og sykepleiere kan finne på å gi over Tlf så syntes jeg det er en super ide!👍 Bedre kvalitetssikring. Ja, det er sikker noen som er flinke også, men møter på flere som mener at de kan stille diagnoser og ha meninger om så mangt (feks avvise pasienter med div symptomer, be de ta Paracet og se an osv. Noe de ikke har lov til jamf helsepersonell loven). Anonymkode: 434b8...6cf
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #16 Skrevet 9. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hei. Her har sjefene fått for seg at alt som er medisinske spørsmål skal du som pasient sende på E-konsultasjon. La oss si at du ringer inn om deg selv eller ditt syke barn og trenger råd, frem til nå er det vi sækretærene som har gitt råd til dette og foreldre/deg selv er fornøyd med det. Nå skal ikke vi gjøre det lenger, men be deg om å sende en E-konsultasjon til legen og få rådet fra han,det kan godt ta 1 dag f.eks. Barn betaler jo Ikke, men som voksen så vil du da få en faktura i posten på konsultasjonstakst og fakturagebyr. Hva synes du om det? Vi sekretærene synes det er helt på tryne. For det første så skal vi slutte å råde,noe vi har gått skole i og lære, for det andre tenker vi på pasientene som må betale for et råd som f.eks bruk nesespray, gi litt og litt væske, ta kontakt om ingen bedring osv. Dette gjør de kun for å tjene penger, det sa de. Vi blir overflødige. Får helt vondt inni meg, tenker mest på pasientene som blir belastet og vi som får mindre å gjøre. De skal spare penger og etterhvert blir stillingene våres redusert. Dette er et spørsmål om hva dere synes og ikke en tråd om å hakke på udugelige helsesekretærer. Hvordan gjør dere det hos dere andre sekretærer? Takk for at du leste😊 Anonymkode: 70bac...0f1 Takk og lov og på tide, sier jeg! Dere har ikke kompetanse til å gi råd. Her fikk vi både ubedt og medisinsk helt feil råd av helsesekretæren- og da jeg sa det var feil, sa hun «Åh, beklager da». Anonymkode: 80956...eee
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #17 Skrevet 9. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jo, vi er faktisk det. Er vi usikre konferere vi med legen. Visste det ville komme noe sånt her og det var ikke det jeg spurte om. Hi Anonymkode: 70bac...0f1 Haha, nei du, det er dere ikke. Anonymkode: 80956...eee
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #18 Skrevet 9. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk og lov og på tide, sier jeg! Dere har ikke kompetanse til å gi råd. Her fikk vi både ubedt og medisinsk helt feil råd av helsesekretæren- og da jeg sa det var feil, sa hun «Åh, beklager da». Anonymkode: 80956...eee Man vil alltid møte på folk som ikke har kompetanse. Vi var hos legen med mistanke om kragebeinsbrudd da sønnen min var 2 år og legen nektet på at det kunne være det fordi han løftet armen og det ville han aldri klart om det var brudd. Etter mye om og men sa hun «hvis det er så viktig for deg, så kan jeg sende dere på røntgen, men da skriver jeg i rekvisisjonen at det er fordi du er sta». Kragebeinet var brukket tvers av utover og måtte ha han i narkose for å få det på plass igjen. Heldigvis var denne legen bare vikar så vi slapp å bytte fastlege. Anonymkode: be171...659
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #19 Skrevet 9. februar 2018 Jeg syntes det er veldig greit å kunne ringe til legekontoret og spørre helsesekretæren om det er nødvendig med time dersom jeg er usikker på noe. Har ikke fått så mye medisinske råd da, som regel får jeg bare beskjed om å komme innom en tur. Anonymkode: 82300...a99
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #20 Skrevet 9. februar 2018 Ja, ser jeg fikk svar på noe jeg ikke ba om, et hat mot helsesekretærer. Vi har fått opplæring i å gi medisinsk råd, vi har fått det av legene og lærte om det på skolen. Men noen vet tydligvis mer/noe annet. Men det var ikke det diskusjonen var, det var om dere var villig til å betale for å få råd. Er det kompliserte sykdommer og ting vi ikke vet så konfererer vi selvfølgelig med lege. Her snakker jeg om enkle råd i forbindelse med feber, øre, omgangsyken osv. Skjønner ikke helt problemet med å ta i mot råd fra en helsesekretær jeg, hva er Det hatet dere har mot oss? Forstår hvis man har opplevd helt på tryne vurderinger. Men Det er det ikke mye av hos oss. Aldri fått klager og folk virker fornøyde. Og det er forskjell på medisinsk sekretær og helsesekretær. Medisinsk har kortere utdanning og ikke autorisasjon. Hvis dere skal fortsette å henge oss ut og si kvalme ting kan vi legge diskusjonen død. Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Evablaum Skrevet 9. februar 2018 #21 Skrevet 9. februar 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, ser jeg fikk svar på noe jeg ikke ba om, et hat mot helsesekretærer. Vi har fått opplæring i å gi medisinsk råd, vi har fått det av legene og lærte om det på skolen. Men noen vet tydligvis mer/noe annet. Men det var ikke det diskusjonen var, det var om dere var villig til å betale for å få råd. Er det kompliserte sykdommer og ting vi ikke vet så konfererer vi selvfølgelig med lege. Her snakker jeg om enkle råd i forbindelse med feber, øre, omgangsyken osv. Skjønner ikke helt problemet med å ta i mot råd fra en helsesekretær jeg, hva er Det hatet dere har mot oss? Forstår hvis man har opplevd helt på tryne vurderinger. Men Det er det ikke mye av hos oss. Aldri fått klager og folk virker fornøyde. Og det er forskjell på medisinsk sekretær og helsesekretær. Medisinsk har kortere utdanning og ikke autorisasjon. Hvis dere skal fortsette å henge oss ut og si kvalme ting kan vi legge diskusjonen død. Hi Anonymkode: 70bac...0f1 Har du noe videre utdanning enn vgs?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #22 Skrevet 9. februar 2018 Nå jobber jeg ikke på legekontor lenger, men syns det høres helt tullete ut. Jeg som person spør aldri om råd hos helsesekretær siden jeg er det selv, og vet hva de råder til. Men nei, jeg vil ikke betale for et råd på e-post... ulempen med at legene gjør dette er at det blir så mye administrativt på de at de tilslutt ikke har anledning til å ha alle pasientene sine og gi den oppfølging og hjelp de trenger, og fastlegemangel er allerede et økende problem i dette landet. De lager ris til egen bak... Anonymkode: 79746...041
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #23 Skrevet 9. februar 2018 3 minutter siden, Evablaum skrev: Har du noe videre utdanning enn vgs? Godkjente kurs etter skolen, erfaring, opplæring av leger, så nei, ikke høyskole, så ikke bra nok til å gi råd/veilede etter din mening og kanskje andre sin. Men kunne ikke vi gitt råd/veiledning så hadde det vært uendelig med ventetid hos legen og veldig vanskelig å få timer i løpet av dagen osv. Men igjen,mitt spørsmål var om du som pasient vil betale for et råd fra legen som hvem som helst egentlig kan svare på. Man vil og få en oppfatning av pasienten igjennom en tlf enn på en E-konsultasjon. Og når man har vært på samme sted i 11 år så kjenner man pasientene godt og kan bare høre på stemmen hvordan de har det. Er mange ganger folk har ringt og egentlig bare vil forhøre seg, men vi har da oppfattet det som at de trenger time den dagen,og det har faktisk vært noe alvorlig. Så du må ikke si at alle helsesekretærer er udugelige. Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #24 Skrevet 9. februar 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, ser jeg fikk svar på noe jeg ikke ba om, et hat mot helsesekretærer. Vi har fått opplæring i å gi medisinsk råd, vi har fått det av legene og lærte om det på skolen. Men noen vet tydligvis mer/noe annet. Men det var ikke det diskusjonen var, det var om dere var villig til å betale for å få råd. Er det kompliserte sykdommer og ting vi ikke vet så konfererer vi selvfølgelig med lege. Her snakker jeg om enkle råd i forbindelse med feber, øre, omgangsyken osv. Skjønner ikke helt problemet med å ta i mot råd fra en helsesekretær jeg, hva er Det hatet dere har mot oss? Forstår hvis man har opplevd helt på tryne vurderinger. Men Det er det ikke mye av hos oss. Aldri fått klager og folk virker fornøyde. Og det er forskjell på medisinsk sekretær og helsesekretær. Medisinsk har kortere utdanning og ikke autorisasjon. Hvis dere skal fortsette å henge oss ut og si kvalme ting kan vi legge diskusjonen død. Hi Anonymkode: 70bac...0f1 Nei, jeg hadde ikke vært villig til å betale like mye for et råd på E-konsultasjon, som en konsultasjon på legekontoret. Da hadde jeg heller bedt om legetime Anonymkode: b1456...eb9
Evablaum Skrevet 9. februar 2018 #25 Skrevet 9. februar 2018 (endret) 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Godkjente kurs etter skolen, erfaring, opplæring av leger, så nei, ikke høyskole, så ikke bra nok til å gi råd/veilede etter din mening og kanskje andre sin. Men kunne ikke vi gitt råd/veiledning så hadde det vært uendelig med ventetid hos legen og veldig vanskelig å få timer i løpet av dagen osv. Men igjen,mitt spørsmål var om du som pasient vil betale for et råd fra legen som hvem som helst egentlig kan svare på. Man vil og få en oppfatning av pasienten igjennom en tlf enn på en E-konsultasjon. Og når man har vært på samme sted i 11 år så kjenner man pasientene godt og kan bare høre på stemmen hvordan de har det. Er mange ganger folk har ringt og egentlig bare vil forhøre seg, men vi har da oppfattet det som at de trenger time den dagen,og det har faktisk vært noe alvorlig. Så du må ikke si at alle helsesekretærer er udugelige. Hi Anonymkode: 70bac...0f1 Hva jeg mener er irrelevant. Det legen mener er mer vesentlig. Og de mener at dere ikke skal gi medisinske råd. Og nei, du har ikke mer utdanning enn VGS.. Da er spm mitt, hva kan du svare på av medisinske spm, som ikke jeg kan finne frem ved et enkelt Google- søk? Gi meg gjerne en spørsmål, så skal vi se om Google klarer å hjelpe meg, eller om jeg faktisk må ty til deg, medisinsk sekretær. Endret 9. februar 2018 av Evablaum
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå