Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #26 Skrevet 9. februar 2018 5 minutter siden, Evablaum skrev: Hva jeg mener er irrelevant. Det legen mener er mer vesentlig. Og de mener at dere ikke skal gi medisinske råd. Og nei, du har ikke mer utdanning enn VGS.. Da er spm mitt, hva kan du svare på av medisinske spm, som ikke jeg kan finne frem ved et enkelt Google- søk? Gi meg gjerne en spørsmål, så skal vi se om Google klarer å hjelpe meg, eller om jeg faktisk må ty til deg, medisinsk sekretær. Eneste grunnen til at vi plutselig ikke skal gi råd lenger er kun for at de skal tjene penger, dvs på E-konsultasjon. Vi har gitt råd i 11 år Nå,men nå er det slutt fordi de vil gjøre det selv for å tjene penger. Ene og alene. Jeg har da aldri sagt at jeg gir råd på kompliserte ting,men enkle ting som jeg har skrevet over her, og Ja, det kan folk Google selv, men de ringer da legesenteret. Og for andre gang,jeg er ikke medisinsk sekretær, men autorisert helsesekretær, to forskjellige ting. Noe mer du vil kverulere med? Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Evablaum Skrevet 9. februar 2018 #27 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Eneste grunnen til at vi plutselig ikke skal gi råd lenger er kun for at de skal tjene penger, dvs på E-konsultasjon. Vi har gitt råd i 11 år Nå,men nå er det slutt fordi de vil gjøre det selv for å tjene penger. Ene og alene. Jeg har da aldri sagt at jeg gir råd på kompliserte ting,men enkle ting som jeg har skrevet over her, og Ja, det kan folk Google selv, men de ringer da legesenteret. Og for andre gang,jeg er ikke medisinsk sekretær, men autorisert helsesekretær, to forskjellige ting. Noe mer du vil kverulere med? Hi Anonymkode: 70bac...0f1 Så bra! Da blir det en slutt på unødvendige tlf til legesentrene, da kkan alle bare Google seg tii helt enkle medisinske råd. Så slipper pasienter med reelle medisinske spm å stå et kvarter i telefonkø, mens du leker lege.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #28 Skrevet 9. februar 2018 15 minutter siden, Evablaum skrev: Gi meg gjerne en spørsmål, så skal vi se om Google klarer å hjelpe meg, eller om jeg faktisk må ty til deg, medisinsk sekretær. En medisinsk sekretær er jo ikke vgs en gang, det er ett år på selvbetalt høyskole uten praktisk arbeid eller krav til arbeid innenfor helsefaget. Men er overrasket over hvor lite man stoler på helsesekretærer, stoler dere like lite på apotekteknikkere og tannlegesekretærer, mtp at det er samme utdanningen frem til 3 året. Google er uansett ett problem for leger og. De fleste kommer omtrent med ferdig diagnose til legen, de blir vistnok opplært mer i konflikthåndtering nå grunnet dette. Anonymkode: 4b0af...0fa
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #29 Skrevet 9. februar 2018 Helt på jordet! E-konsultasjon skal ikke brukes på denne måten. For at det skal kunne kalles en E-kons skal det kunne defineres som en fullverdig konsultasjon, jf. 2ad OG skal brukes til oppfølging. Ikke nye problemstillinger - som f.eks feber. Vi har plikt til å svare innen fem virkedager. Råd om akutt sykdom blir jo da meningsløst å skulle bruke dette til. Råd ved feber blir en E-kontakt og utløser taksten 1be, isteden for 1bd. Enkle råd er hjelpepersonellarbeid. Vi trenger avlastning, ikke merarbeid! 1be og 2ae kan heller ikke kombineres med feks L1 eller 1h (sykemelding). Les høring fra hdir om hva digital dialog er og hva det skal brukes til. Jeg er redd det blir enda mer i innboksen som man må bruke resten av kveldene på. Vi drukner!! Men det er en helt annen diskusjon Be dine kolleger sette seg inn i hva DDFL er og hvordan det skal brukes. Anonymkode: 5207a...725
Evablaum Skrevet 9. februar 2018 #30 Skrevet 9. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helt på jordet! E-konsultasjon skal ikke brukes på denne måten. For at det skal kunne kalles en E-kons skal det kunne defineres som en fullverdig konsultasjon, jf. 2ad OG skal brukes til oppfølging. Ikke nye problemstillinger - som f.eks feber. Vi har plikt til å svare innen fem virkedager. Råd om akutt sykdom blir jo da meningsløst å skulle bruke dette til. Råd ved feber blir en E-kontakt og utløser taksten 1be, isteden for 1bd. Enkle råd er hjelpepersonellarbeid. Vi trenger avlastning, ikke merarbeid! 1be og 2ae kan heller ikke kombineres med feks L1 eller 1h (sykemelding). Les høring fra hdir om hva digital dialog er og hva det skal brukes til. Jeg er redd det blir enda mer i innboksen som man må bruke resten av kveldene på. Vi drukner!! Men det er en helt annen diskusjon Be dine kolleger sette seg inn i hva DDFL er og hvordan det skal brukes. Anonymkode: 5207a...725 Legene stoler kanskje ikke på disse sekretærene. De ønsker jo dette selv.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #31 Skrevet 9. februar 2018 Min første tanker er - er dette dårlige leger som har problemer med å fylle listene sine? Eller er det leger som egentlig er lei av å forholde seg personlig til pasienter (er en del av de) og heller vil ta inn penger på pasienter de slipper å møte? Er dette leger uten et privatliv som nå ønsker å jobbe masse overtid for å ta inn mer penger? En ting er sikkert, hvis legekontoret får mange slike henvendelser daglig (enkle spørsmål som helsesekretærene fint kan svare på) og legene nå skal ta disse henvendelsene selv, da vil legene får mindre tid til personlige pasientkonsultasjoner, det er er udiskutabelt. Så da må de enten kutte ned på de faktiske legetimene, eller de må jobbe lengre dager. Hi - jeg ville sett meg om etter en ny jobb, for legene der du arbeider har jo allerede fortalt dere at de ønsker å kutte ned på stillingene deres, så du risikerer at den dagen kommer uansett. Da er det bedre å bytte beite frivillig før dette skjer. Så kan de også kjenne på hvordan det er å ha færre helsesekretærer, hvor mye det kreves når de skal lære opp en ny osv. Jeg hadde ikke villet jobbe et sted min kompetanse ikke ble verdsatt (jeg forutsetter selvfølgelig at helsesekretærene holder seg til de enkle rådene dere kan gi, og at annet blir henvist til lege), og hvor de planla å gjøre meg overflødig. Og nei, jeg hadde ikke villet betale for slike enkle råd som du forteller om. Og trenger jeg råd ang. større ting så ville jeg bestilt en time på legekontoret. (jeg er ikke helsesekretær, men er helseutdannet) Anonymkode: 0e078...c3a
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #32 Skrevet 9. februar 2018 4 minutter siden, Evablaum skrev: Legene stoler kanskje ikke på disse sekretærene. De ønsker jo dette selv. Du forstod tydeligvis ikke hva poenget til anonym 725 var. Dette har ikke med hva legene selv ønsker å gjøre - de bruker refusjonsordningen feil, og det kalles også snylting og bedrag... Anonymkode: 0e078...c3a
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #33 Skrevet 9. februar 2018 14 minutter siden, Evablaum skrev: Så bra! Da blir det en slutt på unødvendige tlf til legesentrene, da kkan alle bare Google seg tii helt enkle medisinske råd. Så slipper pasienter med reelle medisinske spm å stå et kvarter i telefonkø, mens du leker lege. Kjære vene. Hva er problemet ditt? Ha en riktig fin kveld videre da. Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Evablaum Skrevet 9. februar 2018 #34 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kjære vene. Hva er problemet ditt? Ha en riktig fin kveld videre da. Hi Anonymkode: 70bac...0f1 Takk. Og lykke til med jobbsøking.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #35 Skrevet 9. februar 2018 6 minutter siden, Evablaum skrev: Legene stoler kanskje ikke på disse sekretærene. De ønsker jo dette selv. Rart de har stolt på oss i 11 år da din kverulant! De skal tjene mer penger, de sa det selv på personalmøte! Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #36 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, Evablaum skrev: Takk. Og lykke til med jobbsøking. Bare hyggelig du. Jo, takk for det du. Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #37 Skrevet 9. februar 2018 7 minutter siden, Evablaum skrev: Legene stoler kanskje ikke på disse sekretærene. De ønsker jo dette selv. Om de ikke har tillit til at hjelpepersonell kan gi enkle råd - har de er stort problem. Det er en annen sak. De har ikke lov til å ta betalt (takst) for å svare på enkle råd og gjøre det om til en «konsultasjon». Fra Legeforeningens tolkning av normaltariffen om bruk av 2ae - «Taksten kan kun kreves ved etablert sykdom/lidelse hos pasienten.» Tullete ressursbruk!!! Anonymkode: 5207a...725
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #38 Skrevet 9. februar 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min første tanker er - er dette dårlige leger som har problemer med å fylle listene sine? Eller er det leger som egentlig er lei av å forholde seg personlig til pasienter (er en del av de) og heller vil ta inn penger på pasienter de slipper å møte? Er dette leger uten et privatliv som nå ønsker å jobbe masse overtid for å ta inn mer penger? En ting er sikkert, hvis legekontoret får mange slike henvendelser daglig (enkle spørsmål som helsesekretærene fint kan svare på) og legene nå skal ta disse henvendelsene selv, da vil legene får mindre tid til personlige pasientkonsultasjoner, det er er udiskutabelt. Så da må de enten kutte ned på de faktiske legetimene, eller de må jobbe lengre dager. Hi - jeg ville sett meg om etter en ny jobb, for legene der du arbeider har jo allerede fortalt dere at de ønsker å kutte ned på stillingene deres, så du risikerer at den dagen kommer uansett. Da er det bedre å bytte beite frivillig før dette skjer. Så kan de også kjenne på hvordan det er å ha færre helsesekretærer, hvor mye det kreves når de skal lære opp en ny osv. Jeg hadde ikke villet jobbe et sted min kompetanse ikke ble verdsatt (jeg forutsetter selvfølgelig at helsesekretærene holder seg til de enkle rådene dere kan gi, og at annet blir henvist til lege), og hvor de planla å gjøre meg overflødig. Og nei, jeg hadde ikke villet betale for slike enkle råd som du forteller om. Og trenger jeg råd ang. større ting så ville jeg bestilt en time på legekontoret. (jeg er ikke helsesekretær, men er helseutdannet) Anonymkode: 0e078...c3a 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼 Anonymkode: 5207a...725
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #39 Skrevet 9. februar 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helt på jordet! E-konsultasjon skal ikke brukes på denne måten. For at det skal kunne kalles en E-kons skal det kunne defineres som en fullverdig konsultasjon, jf. 2ad OG skal brukes til oppfølging. Ikke nye problemstillinger - som f.eks feber. Vi har plikt til å svare innen fem virkedager. Råd om akutt sykdom blir jo da meningsløst å skulle bruke dette til. Råd ved feber blir en E-kontakt og utløser taksten 1be, isteden for 1bd. Enkle råd er hjelpepersonellarbeid. Vi trenger avlastning, ikke merarbeid! 1be og 2ae kan heller ikke kombineres med feks L1 eller 1h (sykemelding). Les høring fra hdir om hva digital dialog er og hva det skal brukes til. Jeg er redd det blir enda mer i innboksen som man må bruke resten av kveldene på. Vi drukner!! Men det er en helt annen diskusjon Be dine kolleger sette seg inn i hva DDFL er og hvordan det skal brukes. Anonymkode: 5207a...725 Er jo det vi tenker og, må jo bli merarbeid for legene. Tok dette opp på møte, disse 5 virkedagene. Vi skjønner ikke helt hva de tenker egentlig. Takk for et godt svar. Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #40 Skrevet 9. februar 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eneste grunnen til at vi plutselig ikke skal gi råd lenger er kun for at de skal tjene penger, dvs på E-konsultasjon. Vi har gitt råd i 11 år Nå,men nå er det slutt fordi de vil gjøre det selv for å tjene penger. Ene og alene. Jeg har da aldri sagt at jeg gir råd på kompliserte ting,men enkle ting som jeg har skrevet over her, og Ja, det kan folk Google selv, men de ringer da legesenteret. Og for andre gang,jeg er ikke medisinsk sekretær, men autorisert helsesekretær, to forskjellige ting. Noe mer du vil kverulere med? Hi Anonymkode: 70bac...0f1 Du er snurt. Hadde deres råd vært godkjent, hadde dere fått jobben med å svare på mailene. Anonymkode: 80956...eee
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #41 Skrevet 9. februar 2018 Merarbeid er jo bare forbokstaven. Det er ulovlig!! Vi har en gjeng med flotte, dyktige helsesekretærer og sykepleiere som er kompetente til å gi råd. Er det tvil, snakker vi sammen. Anonymkode: 5207a...725
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #42 Skrevet 9. februar 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min første tanker er - er dette dårlige leger som har problemer med å fylle listene sine? Eller er det leger som egentlig er lei av å forholde seg personlig til pasienter (er en del av de) og heller vil ta inn penger på pasienter de slipper å møte? Er dette leger uten et privatliv som nå ønsker å jobbe masse overtid for å ta inn mer penger? En ting er sikkert, hvis legekontoret får mange slike henvendelser daglig (enkle spørsmål som helsesekretærene fint kan svare på) og legene nå skal ta disse henvendelsene selv, da vil legene får mindre tid til personlige pasientkonsultasjoner, det er er udiskutabelt. Så da må de enten kutte ned på de faktiske legetimene, eller de må jobbe lengre dager. Hi - jeg ville sett meg om etter en ny jobb, for legene der du arbeider har jo allerede fortalt dere at de ønsker å kutte ned på stillingene deres, så du risikerer at den dagen kommer uansett. Da er det bedre å bytte beite frivillig før dette skjer. Så kan de også kjenne på hvordan det er å ha færre helsesekretærer, hvor mye det kreves når de skal lære opp en ny osv. Jeg hadde ikke villet jobbe et sted min kompetanse ikke ble verdsatt (jeg forutsetter selvfølgelig at helsesekretærene holder seg til de enkle rådene dere kan gi, og at annet blir henvist til lege), og hvor de planla å gjøre meg overflødig. Og nei, jeg hadde ikke villet betale for slike enkle råd som du forteller om. Og trenger jeg råd ang. større ting så ville jeg bestilt en time på legekontoret. (jeg er ikke helsesekretær, men er helseutdannet) Anonymkode: 0e078...c3a Tusen takk for et fint svar. Er akkurat sånn vi ser det og. Vi som er der nå er på utkikk etter ny jobb allerede, orker ikke å ha det sånn. Er flere ting som gjør det og. Vi 3 som jobber sammen vet godt hva vi kan gi av råd og ikke. Takk igjen Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #43 Skrevet 9. februar 2018 Vi har mange så ringer til apoteket og spør om råd, og får svar på spørsmålene gratis. Dere skal og vite at det er ikke altid legen har rett, vi har ganske mange ganger måtte rette opp resepter eller andre ting leger har sagt til pasienter. og vet dere hva, etter mange års erfaring på legekontor/apotek osv, kan vi utrolig mye! men synes det er tragisk at dette skal gjennomføres, tror verken pasient eller lege vil dette ..... Anonymkode: ebb0e...f23
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #44 Skrevet 9. februar 2018 25 minutter siden, Evablaum skrev: Så bra! Da blir det en slutt på unødvendige tlf til legesentrene, da kkan alle bare Google seg tii helt enkle medisinske råd. Så slipper pasienter med reelle medisinske spm å stå et kvarter i telefonkø, mens du leker lege. Nå må du ta å roe deg ned littegranne. Du er jo bare frekk. Anonymkode: 095b1...0a5
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #45 Skrevet 9. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er snurt. Hadde deres råd vært godkjent, hadde dere fått jobben med å svare på mailene. Anonymkode: 80956...eee Men kjære deg, se hva jeg skriver, vi har vært på samme sted i 11 år og gitt råd/veiledning i 11 år. Jobbet for de samme legene. Eneste grunnen er at de skal tjene penger. De sa det selv. Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #46 Skrevet 9. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er snurt. Hadde deres råd vært godkjent, hadde dere fått jobben med å svare på mailene. Anonymkode: 80956...eee Og du skjønner tydeligvis ikke hva problemstillingen her er. Det er ikke om noen synes ditt eller datt. Det er at legene der HI jobber ønsker å misbruke refusjonsordningen! Anonymkode: 5207a...725
Evablaum Skrevet 9. februar 2018 #47 Skrevet 9. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er jo det vi tenker og, må jo bli merarbeid for legene. Tok dette opp på møte, disse 5 virkedagene. Vi skjønner ikke helt hva de tenker egentlig. Takk for et godt svar. Hi Anonymkode: 70bac...0f1 De har nok en plan og trenger ikke dine meninger. At du spør om meninger her, sier jo mye om deg og din kompetanse
Evablaum Skrevet 9. februar 2018 #48 Skrevet 9. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Og du skjønner tydeligvis ikke hva problemstillingen her er. Det er ikke om noen synes ditt eller datt. Det er at legene der HI jobber ønsker å misbruke refusjonsordningen! Anonymkode: 5207a...725 Nei. Problemstillingen er at sekretæren er snurt og ser at hun snart er overflødig
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #49 Skrevet 9. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Merarbeid er jo bare forbokstaven. Det er ulovlig!! Vi har en gjeng med flotte, dyktige helsesekretærer og sykepleiere som er kompetente til å gi råd. Er det tvil, snakker vi sammen. Anonymkode: 5207a...725 Det var visst mange andre legesentere som gjorde det sånn fikk vi til svar. Vi ser og oss som kompetente og dyktige, og som dere, er vi i tvil spør vi jo selvsagt. Takk for svar. Hi Anonymkode: 70bac...0f1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2018 #50 Skrevet 9. februar 2018 Akkurat nå, Evablaum skrev: De har nok en plan og trenger ikke dine meninger. At du spør om meninger her, sier jo mye om deg og din kompetanse Hva synes du om det faktum at legene der Hi jobber kommer til å misbruke refusjonsordningen, dvs. bryte loven, om de gjør slik de planlegger? Anonymkode: 0e078...c3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå