Gå til innhold

Juridisk abort


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Juridisk abort legger mer/alt ansvar over på kvinnen, for hvordan skal man bevise at en mann i utgangspunktet var enig om å ha ubeskyttet sex, men ombestemmer seg når kvinnen blir gravid? Innføre samtykkeskjema?

For de kvinnene der abort er uproblematisk, bør ikke dette utgjøre stor forskjell, hvis de da ikke veldig gjerne vil ha foreldreansvaret alene.

Det blir vanskeligere for de som ønsker barn og partner ombestemmer seg, de som ikke vil ta abort pga etisk/religiøs overbevisning og de som er i bransjen med å lure menn.

Men hvorfor skal fellesskapet betale hvis man bevisst velger å bli alenemor, det kommer nok restriksjoner der også....

Endret av Allergic 2 Bullshit
Legge til setning
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man burde vel finne en ordning der kvinner som ønsker seg barn slipper å lure menn til ubeskyttet sex for å bli gravid? For de er jo noen av de også! Hadde kanskje da vært bedre at man kunne gjøre en avtale om at far ikke skulle ha noe ansvar??

Skrevet
41 minutter siden, Domenic skrev:

Man burde vel finne en ordning der kvinner som ønsker seg barn slipper å lure menn til ubeskyttet sex for å bli gravid? For de er jo noen av de også! Hadde kanskje da vært bedre at man kunne gjøre en avtale om at far ikke skulle ha noe ansvar??

"Lure menn til ubeskyttet sex"... hører du selv hvor dumt det høres ut? 

Hvis menn ikke vil ha barn trenger de bare å gjøre én eneste ting: bruke kondom. Dette er ikke så vanskelig!

Skal virkelig fellesskapet punge ut for idioter som ikke vil beskytte seg?

Anonymkode: 2732c...025

Skrevet
På 30.1.2018 den 7.34, Anonym bruker skrev:

Jeg er for.

Ideen er god, men det er mye utredning igjen. Hva er fristen for denne aborten fra man fikk vite om svangerskapet feks. Kan kvinner holde tilbake info om at de er gravide så lenge at det blir for sent med juridisk abort?  

I alle år har fedre betalt for barn de ikke ønsker fordi det gikk galt, selv om de forsøkte å beskytte seg med feks kondom. Så sitter de der med et barn de får med en dame de kanskje ikke kjenner over hodet og barnet får han ikke se heller. Men betale for det skal han! Det er faktisk ikke rettferdig. Kvinner bør, i slike tilfeller, ta abort fordi begge parter ville forhindre svangerskap, men mange velger likevel å beholde. Da blir mannnen straffet alle de årene han ikke får se sitt eget barn og barnet straffes ved å ikke kunne få ha en pappa

Anonymkode: 1fae8...40d

For noe vås. I det øyeblikket en mann gir fra seg sæden sin samtykker han til muligheten for at det kan bli barn av det. 

Ønsker ikke en mann å risikere at han kan bli far må han sørge for at han ikke gir bort befruktningsdyktig sæd. Han kan ikke først gi faen i konsekvensene for så å hyle fordi det blir konsekvenser. Da får disse patetiske mannfolka bli voksne.

Anonymkode: e337a...fc4

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noe vås. I det øyeblikket en mann gir fra seg sæden sin samtykker han til muligheten for at det kan bli barn av det. 

Ønsker ikke en mann å risikere at han kan bli far må han sørge for at han ikke gir bort befruktningsdyktig sæd. Han kan ikke først gi faen i konsekvensene for så å hyle fordi det blir konsekvenser. Da får disse patetiske mannfolka bli voksne.

Anonymkode: e337a...fc4

I det en kvinne tar i mot sæd, så samtykker hun i å bli mor. Nei, forresten.. Hun har fortsatt en mulighet. Provosert abort. En mulighet som 13 000 kvinner takket ja til i 2016. Menn har pr i dag ikke mulighet til å ta det samme valget. 

 

Skrevet
4 timer siden, Evablaum skrev:

I det en kvinne tar i mot sæd, så samtykker hun i å bli mor. Nei, forresten.. Hun har fortsatt en mulighet. Provosert abort. En mulighet som 13 000 kvinner takket ja til i 2016. Menn har pr i dag ikke mulighet til å ta det samme valget. 

 

Nei, ikke har de mulighet til å være gravide og føde. Det er skikkelig urettferdig altså. Barn har rett på foreldre. Menn som ikke vil bli fedre må selv ta forholdsregler siden de ikke har mulighet til å bestemme om kvinner skal ta abort eller ikke. 

Anonymkode: 84599...8a8

Skrevet
4 timer siden, Evablaum skrev:

I det en kvinne tar i mot sæd, så samtykker hun i å bli mor. Nei, forresten.. Hun har fortsatt en mulighet. Provosert abort. En mulighet som 13 000 kvinner takket ja til i 2016. Menn har pr i dag ikke mulighet til å ta det samme valget. 

 

Hadde menn kunnet bli gravide så hadde de også kunnet ta abort. Men det kan de ikke. De har all mulighet i verden til å velge bort barnet. Men jeg gidder virkelig ikke å betale for at en menn skal slippe det enkle ansvaret det er å putte på en kondom.

Anonymkode: 2732c...025

Skrevet
6 timer siden, Evablaum skrev:

I det en kvinne tar i mot sæd, så samtykker hun i å bli mor. Nei, forresten.. Hun har fortsatt en mulighet. Provosert abort. En mulighet som 13 000 kvinner takket ja til i 2016. Menn har pr i dag ikke mulighet til å ta det samme valget. 

 

Å der. Wr du igjen. Svar meg så: hvor er barnets perspektiv, rettigheter og behov dekket i juridisk abort? Du SER ikke forskjellen på at en kvinne tar abort og st et barn blir født farløst? 😳

Anonymkode: fd33d...55f

Skrevet

Jeg foretrekker klart dagens løsning. Både menn og kvinner kan beskytte seg selvstendig mot å få barn, ved avholdenht, sterilisering, prevensjon osv. På grunn av ulik anatomi er metodene ulike, men begge kjønn har mulighet.i tillegg har den som bærer barnet en viss bestemmelsesrett over egen kropp. Kvinnen og om noen år sansynlig vis også mannen, har rett til å slutte å gjøre jobben det er å produsere et ferdig barn.  (Denne retten har en god del begrensninger) Det er også den som bærer barnet som har hele det økonomiske ansvaret under graviditeten.

Når barnet er født har begge foreldre økonomisk asvar for barnet.

Anonymkode: 2c0d1...128

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å der. Wr du igjen. Svar meg så: hvor er barnets perspektiv, rettigheter og behov dekket i juridisk abort? Du SER ikke forskjellen på at en kvinne tar abort og st et barn blir født farløst? 😳

Anonymkode: fd33d...55f

Nei, det er ikke så viktig med barnet, det er mannen det er synd på..

Anonymkode: 9d1d9...5ab

Skrevet

Man må kunne evne å se på dagens ordninger med et kritisk blikk! Selv om det ikke høres polittisk korrekt ut å snakke om å lure menn til å bli fedre, så vet man jo at slikt skjer. Enkelte kvinner går faktisk på byen for å bli gravide med en tilfeldig forbindelse. Andre reiser til DK for å ordne tingene! Man kan argumentere for at inseminasjon av single kvinner burde vært tillatt, men samtidig er det uakseptabelt å bruke helsevesenet sine knappe resurser på å gjøre friske kvinner gravide. Så vi har behov for ordninger der man kan ordne tingene privat på en juridisk holdbar måte, det behøver ikke å bety sex. Forslaget om juridisk abort er et steg i den rettning

Skrevet

Jeg klarer ikke å la være å tenke på dengang Carl I. Hagen hadde utspill mot alenemødre. Jeg huskerdet godt. Google forteller meg at det var under valgkampen i 1989.

Anonymkode: 29d28...626

Skrevet
27 minutter siden, Domenic skrev:

Man må kunne evne å se på dagens ordninger med et kritisk blikk! Selv om det ikke høres polittisk korrekt ut å snakke om å lure menn til å bli fedre, så vet man jo at slikt skjer. Enkelte kvinner går faktisk på byen for å bli gravide med en tilfeldig forbindelse. Andre reiser til DK for å ordne tingene! Man kan argumentere for at inseminasjon av single kvinner burde vært tillatt, men samtidig er det uakseptabelt å bruke helsevesenet sine knappe resurser på å gjøre friske kvinner gravide. Så vi har behov for ordninger der man kan ordne tingene privat på en juridisk holdbar måte, det behøver ikke å bety sex. Forslaget om juridisk abort er et steg i den rettning

Er du da imot at par får gratis hjelp til å bli gravide? Eller kun single jenter ? 

Anonymkode: dc3ec...5ce

Skrevet

Jeg er ikke i mot at noen får gratis hjelp til å bli gravide. Men helsevesenet burde kanskje prioritere de med helseproblemer ikke de som egentlig er friske men mangler eller ikke ønsker partner. Såkalt hjemmeinseminasjon er egentlig en grei måte å ordne det på men rent juridisk er det ikke åpnet for det. Dersom man ikke lykkes med å ordne tingene privat så får man heller gå via helsevesenet siden man da trolig har et fertilitetsproblem. Private avtaler burde også være en bedre ordning for barna siden de da kunne på et tidligere tidspunkt kunne få vite hvem som er genetisk opphav fremfor å måtte vente til de er 18.

Skrevet
1 time siden, Domenic skrev:

Man må kunne evne å se på dagens ordninger med et kritisk blikk! Selv om det ikke høres polittisk korrekt ut å snakke om å lure menn til å bli fedre, så vet man jo at slikt skjer. Enkelte kvinner går faktisk på byen for å bli gravide med en tilfeldig forbindelse. Andre reiser til DK for å ordne tingene! Man kan argumentere for at inseminasjon av single kvinner burde vært tillatt, men samtidig er det uakseptabelt å bruke helsevesenet sine knappe resurser på å gjøre friske kvinner gravide. Så vi har behov for ordninger der man kan ordne tingene privat på en juridisk holdbar måte, det behøver ikke å bety sex. Forslaget om juridisk abort er et steg i den rettning

"Enkelte kvinner går faktisk på byen for å bli gravide med en tilfeldig forbindelse." Hva tror du er størst problem - de få kvinnene som ev. gjør dette.... eller det at menn er som småbarn som bare vil ha viljen sin og ikke ønsker å "spise godteri med papiret på"?

 

Anonymkode: e4f7d...217

Skrevet

Men altså... hvis juridisk abort mot all formodning skulle bli vedtatt lovlig. Da har vi også likestillingen å tenke på. Dvs. kvinner må også få samme rettigheten. Hvis kvinnen ombestemmer seg etter 12 uke og ikke ønsker barnet likevel så kan hun da i teorien søke juridisk abort før mannen - og da blir mannen sittende med ansvaret for et barn han kanskje ikke hadde ønsket seg hvis han hadde visst at moren ikke skulle være inne i bildet.

Blir det slik at den som søker først får det innvilget? Eller begge to? Eller bare den ene og den andre dømmes til å måtte være forelder uten støtte fra den andre (eller det offentlige heller, som flere her foreslår)?

 

Anonymkode: e4f7d...217

Skrevet
2 timer siden, Domenic skrev:

Man må kunne evne å se på dagens ordninger med et kritisk blikk! Selv om det ikke høres polittisk korrekt ut å snakke om å lure menn til å bli fedre, så vet man jo at slikt skjer. Enkelte kvinner går faktisk på byen for å bli gravide med en tilfeldig forbindelse. Andre reiser til DK for å ordne tingene! Man kan argumentere for at inseminasjon av single kvinner burde vært tillatt, men samtidig er det uakseptabelt å bruke helsevesenet sine knappe resurser på å gjøre friske kvinner gravide. Så vi har behov for ordninger der man kan ordne tingene privat på en juridisk holdbar måte, det behøver ikke å bety sex. Forslaget om juridisk abort er et steg i den rettning

Herregud. Ikke begynn å blande inn "politisk korrekt". Svangerskap og fødsler er kun underlagt hva som er biologisk korrekt. Og ingen lov i verden vil kunne endre på det.

Anonymkode: 53b49...f5d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg klarer ikke å la være å tenke på dengang Carl I. Hagen hadde utspill mot alenemødre. Jeg huskerdet godt. Google forteller meg at det var under valgkampen i 1989.

Anonymkode: 29d28...626

Samme her. "De som bevisst går inn for å få barn, kanskje med flere  ulike menn"... Ikke noe slutshaming i det hele tatt der! 

Anonymkode: 53b49...f5d

Skrevet
På 2.2.2018 den 2.00, Evablaum skrev:

I det en kvinne tar i mot sæd, så samtykker hun i å bli mor. Nei, forresten.. Hun har fortsatt en mulighet. Provosert abort. En mulighet som 13 000 kvinner takket ja til i 2016. Menn har pr i dag ikke mulighet til å ta det samme valget. 

 

Nettopp. Kvinner bestemmer over sin kropp. Menn bestemmer over sin kropp.

Menn som ikke vil bli fedre gir ikke den befruktningsdyktige sæden sin bort. Kvinner som ikke vil bli mødre bruker prevensjon eller kan velge abort.

Menn vet at utløsning i en kvinne kan bli en graviditet. Og de vet at de ikke kan bestemme hva kvinnen gjør med sin kropp. Den virkeligheten må menn forholde seg til. 

 

Anonymkode: e337a...fc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...