Gå til innhold

Juridisk abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er Frp (og alle andre som støtter dette forslaget) helt på bærtur! Å sammenligne dette med en kvinner rett til å få utført en abort blir helt på tryne. Ser faktisk ikke et eneste fornuftig argument med dette overhode. Å la mannen ha mulighet til å fraskrive seg ansvaret på denne måten går i bunn og grunn mest ut over barnet. Staten ender også opp med å ta regningen for alle de som velger å "abortere" sine barn på denne måten. Her må hensynet til barnet veie så uendelig mye mer enn hensynet til mannen som ikke er villig til å påta seg ansvaret. Det er bare helt absurd å i det hele tatt foreslå noe sånt, og jeg begynner jo å lure på om dette er noe de har funnet på i fylla...

Anonymkode: 5bf75...649

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

En god ide om den gjennomføres riktig. Da blir det mye mindre press på de damer som blir gravide, og ønsker å beholde barnet. Slik det er nå, blir mange presset til å gjennomføre abort mot deres vilje. 

Anonymkode: a0009...2ec

At barnet deres mister alle rettigheter er ikke et press, mener du...? Det er jo et åndssvakt argument. Velkommen tilbake til 1850.

Anonymkode: 53b49...f5d

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er Frp (og alle andre som støtter dette forslaget) helt på bærtur! Å sammenligne dette med en kvinner rett til å få utført en abort blir helt på tryne. Ser faktisk ikke et eneste fornuftig argument med dette overhode. Å la mannen ha mulighet til å fraskrive seg ansvaret på denne måten går i bunn og grunn mest ut over barnet. Staten ender også opp med å ta regningen for alle de som velger å "abortere" sine barn på denne måten. Her må hensynet til barnet veie så uendelig mye mer enn hensynet til mannen som ikke er villig til å påta seg ansvaret. Det er bare helt absurd å i det hele tatt foreslå noe sånt, og jeg begynner jo å lure på om dette er noe de har funnet på i fylla...

Ikke i fylla. De var edru. De ER faktisk så dumme...

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes jo faktisk kvinner som gjør hva som helst for å bli gravide med hvem som helst.... damer som lyver om prevensjon, stikker hull i kondomer osv. Bare her inne har jeg da hørt damer snakke om at de har sluttet med pillen uten å informere samboer, fordi hun vil ha barn og han ikke vil. Man kan si hva man vil om at "har man sex så...." osv, men jeg tenker ærlig talt at man må kunne stole på folk også, hvertfall i et forhold. Vi kan ta så mye abort vi vil, også om mannen ønsker av hele sitt hjerte å beholde. Jeg tenker at om man skal kunne "tvinge" en mann til farskap, bør man også kunne "tvinge" en mor til morskap. Men det er jo helt uhørt... og samtlige her inne vil si at jeg er helt på tur som kan mene noe slikt. Jeg mener selvsagt ikke at dette bør gjennomføres, eller er bra - det er satt litt på spissen for å få frem poenget. 

Jeg tenker at det er ok med juridisk abort om det blir vurdert individuelt. En mann som var med men angrer, eller som slurvet med prevensjon osv bør ikke få det innvilget. En mann som var i et forhold hvor kvinnen rett og slett lurte han bør få lov. Så kan man jo mene og tenke hva man vil ift om det er etisk og moralsk riktig da.... jeg synes ikke man bør fraskrive seg noe barn, men jeg synes det bør være en mulighet for at man kan i enkelte situasjoner, på lik linje med abort eller adopsjon. 

Anonymkode: 527ea...d96

Man kan ikke likestille seg ut av biologi. Så det nytter ikke å få det "likt" for begge parter. Den som er gravid må bestemme om hun vil beholde eller ta abort, og det gjelder helt uavhengig av om han mener han "ble lurt", eller om han vil ha et barn hun ikke vil ha.

Skrevet

Synes det er helt greit. Vi damer har altfor stor makt til å bestemme om en mann skal bli far eller ikke. Den logikken med at far har værsågod å betale og delta når ei jente blir gravid pga manglende eller sviktende kondom er jo helt på bærtur. Det blir det samme som å nekte mor å ta abort fordi ho blir gravid pga manglende eller sviktende p-pille. Burde være like stor valg mulighet for begge parter. Ingen kan tvinge mor til verken abort eller å beholde og det er veldig bra. Men ingen bør tvinge far heller. Da får det bli opp til mor om ho har økonomi til å bære frem ett barn uten økonomisk støtte fra far eller staten. 

Anonymkode: ba29b...587

Hvorfor burde det være like muligheter for begge? Kan f eks kvinnen forlange at mannen overtar graviditeten og bærer fram et barn hun ikke ønsker, hvis far ønsker det? Og så kan hun selv fraskrive seg ansvaret? 

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei uffda, har mannen i Norge det virkelig så fælt? Eller var dette kanskje veldig lite nyansert? Slik du legger det frem så er det mannen det er synd på uansett hvilke situasjon som oppstår, og alle kvinner er djevelen på jord som bare er ute etter å skape et helvetet for enhver mann. Tror du vil slite med å bevise den teorien...

Anonymkode: c2f22...8ce

Poenger her er at en dame som faktisk bevist tar en valg klager uansett når bf ikke gjør som hun vil. Men én mann som blir far mot sin vilje ikke har noe de skulle ha sagt og blir sett ned på om de klager. Faktisk på tide at bf også får mer rettigheter enten det er snakk om å ikke bli påtvunget ett farskap eller det dreier seg om full  omsorg for ett barn som er født utenfor forhold. 

Skrevet

Det er nok av fedre som ikke vil ha barnet men kommer tilbake etter et par år for de angrer. Kan de da få juridisk ansvar tilbake?  Vil da barns rett til to foreldre trumfe igjennom og at samvær blir pålagt? 

Vil det bli enklere å adoptere barn (for ny samboer til mor/far) når barnet ikke har juridisk mor/far? 

Anonymkode: dc3ec...5ce

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor burde det være like muligheter for begge? Kan f eks kvinnen forlange at mannen overtar graviditeten og bærer fram et barn hun ikke ønsker, hvis far ønsker det? Og så kan hun selv fraskrive seg ansvaret? 

Selvfølgelig kan ikke far tvinge mor til å bli mor og å bære frem det barnet, men mor kan da ikke tvinge far til å bli far heller bare fordi hun bærer barnet i magen. Hvis far ikke vil ha barnet må hun ta abort eller klarer seg uten han både økonomisk og ellers. Ho har fortsatt ett valg, men ikke ett som dømmer far til årevis med forpliktelser han ikke ønsker

Skrevet

Jeg er for. Om graviditeten er et uhell og far ikke vil beholde men mor vil er det vel rett og rimelig om han får lov å gå. Mor kan da bare ta abort. Altfor mange menn tvinges til å ha barn de ikke vil ha fordi mor ikke orker å ta abort. Det er da bare å vente med å få barn til man finner en partner som vil være en del av familien. Ærlig talt...

Anonymkode: 6da2d...279

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke i fylla. De var edru. De ER faktisk så dumme...

Ja, er det som er så skummelt...

Skrevet

Jeg spurte min mann, og han syns det er helt sykt at det er et forslag i det hele tatt. Han mener menn bør ta ansvaret om de først velger å ha sex, det er ikke barnets feil at foreldrene velger å ha sex i utgangspunktet..

Anonymkode: 9d1d9...5ab

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenger her er at en dame som faktisk bevist tar en valg klager uansett når bf ikke gjør som hun vil. Men én mann som blir far mot sin vilje ikke har noe de skulle ha sagt og blir sett ned på om de klager. Faktisk på tide at bf også får mer rettigheter enten det er snakk om å ikke bli påtvunget ett farskap eller det dreier seg om full  omsorg for ett barn som er født utenfor forhold. 

En far har alle rettigheter som er mulig men ingen plikter. Så far har det ikke vondt. Men han må jo ikke gi opp. Det er lettere å si at mor er vanskelig enn å ta kampen

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

En far har alle rettigheter som er mulig men ingen plikter. Så far har det ikke vondt. Men han må jo ikke gi opp. Det er lettere å si at mor er vanskelig enn å ta kampen

Kjenner mer enn en far som har vært i retten for full omsorg, og tapt. Han ene har tapt  i både tingretten og lagmannsretten selv om både bv og bup står på far sin side. Så ikke si at de har retten på sin side og må bare kjempe. Han har kjempet i flere år. En annen blir nekta samvær osv med barnet, er ingenting retten gjør her heller  så lenge mor nekter. Han har aldri sett sitt eget barn som er 7 år fordi mor flytta til andre kanten av landet og nekter han å møte barnet. 

Skrevet

Kjenner mer enn en far som har vært i retten for full omsorg, og tapt. Han ene har tapt  i både tingretten og lagmannsretten selv om både bv og bup står på far sin side. Så ikke si at de har retten på sin side og må bare kjempe. Han har kjempet i flere år. En annen blir nekta samvær osv med barnet, er ingenting retten gjør her heller  så lenge mor nekter. Han har aldri sett sitt eget barn som er 7 år fordi mor flytta til andre kanten av landet og nekter han å møte barnet. 

Men da ville ikke disse tatt juridisk abort. De vil ha kontakt med sine barn. 

Kjenner og flere mødre som prøver alt de kan å få far til å ta ansvaret men far kommer og går akkurat som han vil. Kan avbryte samværet når det passer han men hvis mor må avbryte samværet er det bøter for mor. 

Skrevet

Det er jo betegnende at det er Frp som jobber med dette - partiet for mislykkete og maktesløse.

Anonymkode: 0fbd0...daa

Skrevet

Men da ville ikke disse tatt juridisk abort. De vil ha kontakt med sine barn. 

Kjenner og flere mødre som prøver alt de kan å få far til å ta ansvaret men far kommer og går akkurat som han vil. Kan avbryte samværet når det passer han men hvis mor må avbryte samværet er det bøter for mor. 

I de tilfeller nei. Men ei venninne har barn med en som ikke har noe kontakt med barnet og som selv har sagt han håper ho finner en som kan adoptere barnet. Klart det er trist for barnet, men blir jo akkurat det samme som med de som bruker donor. Her burde faktisk far fått muligheten til juridisk abort, og her vet jeg det var mor som løy om bruk av p-piller. Og ho er garantert ikke den eneste som lurer menn for å få barn. 

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes jo faktisk kvinner som gjør hva som helst for å bli gravide med hvem som helst.... damer som lyver om prevensjon, stikker hull i kondomer osv. Bare her inne har jeg da hørt damer snakke om at de har sluttet med pillen uten å informere samboer, fordi hun vil ha barn og han ikke vil. Man kan si hva man vil om at "har man sex så...." osv, men jeg tenker ærlig talt at man må kunne stole på folk også, hvertfall i et forhold. Vi kan ta så mye abort vi vil, også om mannen ønsker av hele sitt hjerte å beholde. Jeg tenker at om man skal kunne "tvinge" en mann til farskap, bør man også kunne "tvinge" en mor til morskap. Men det er jo helt uhørt... og samtlige her inne vil si at jeg er helt på tur som kan mene noe slikt. Jeg mener selvsagt ikke at dette bør gjennomføres, eller er bra - det er satt litt på spissen for å få frem poenget. 

Jeg tenker at det er ok med juridisk abort om det blir vurdert individuelt. En mann som var med men angrer, eller som slurvet med prevensjon osv bør ikke få det innvilget. En mann som var i et forhold hvor kvinnen rett og slett lurte han bør få lov. Så kan man jo mene og tenke hva man vil ift om det er etisk og moralsk riktig da.... jeg synes ikke man bør fraskrive seg noe barn, men jeg synes det bør være en mulighet for at man kan i enkelte situasjoner, på lik linje med abort eller adopsjon. 

Anonymkode: 527ea...d96

Men hvem skal avgjøre hva som ble sagt og evt avtalt i lukket rom?

Jeg kjenner til ett eneste tilfelle der foreldre ikke har være enige om de skal få barnet eller ikke. I denne saken brukte ikke mor prevensjon, og var helt tydelig på at hun ønsket seg barn. Han ville ikke ha barn, men "likte ikke" kondom. Han fikk klinkende klar beskjed om at dersom barn ble resultatet, så ville hun ikke ta noen abort.

Ikke overraskende, så ble hun gravid. Han nektet farskap. Etter dna-prøve måtte han godta at det var hans (det var aldri skygge av tvil om hvem som var far til barnet) og siden har han i tolv år gjort livet surt for sitt eget barn og moren. Hun har "lurt" ham til å bli far, nemlig.

Menn vet at sex kan lede til barn, og selv om det muligens skjer, så tror jeg det er uhyre sjelden at kvinner "lurer" menn til å avlegge en spermdonasjon uten at de er klar over det.

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan ikke far tvinge mor til å bli mor og å bære frem det barnet, men mor kan da ikke tvinge far til å bli far heller bare fordi hun bærer barnet i magen. Hvis far ikke vil ha barnet må hun ta abort eller klarer seg uten han både økonomisk og ellers. Ho har fortsatt ett valg, men ikke ett som dømmer far til årevis med forpliktelser han ikke ønsker

Jo, det kan hun. Det er fordi det er i hennes kropp barnet vokser.

Skrevet

Det virker som de fleste menn er smertelig klar over at mange (MANGE!!!) kvinner lyver om prevansjon. Da kan man jo undre seg forderva over hvorfor så mange (?) menn likevel presterer å gjøre en kvinne gravid. For dette er jo såre enkelt. Når man vet/mistenker at mange damer lyver om prevansjon, hva er den mest fornuftige løsningen da? Hm? Anyone?

Jeg er ikke det minste interessert i at fellesskapets penger, som trengs sårt i bl.a. skole, syke- og eldreomsorg, infrastruktur osv, heller skal gå til å betale for avkommet til hjernedøde, ansvarsløse idioter av noen menn som er blotta både for empati og evne til risiko/løsning-tenking.

Anonymkode: 2732c...025

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at det ikke fungerer i praksis. Da kan enhver ansvarsløs fyr bare "ta abort". Eller idiotmannfolk som plutselig angrer kan si fra seg ungen. Selv om det er leit med damer som insisterer på å beholde mot fars vilje har dette for mange fallgruver og det er feil at den det går mest utover er ett uskyldig barn

Anonymkode: 6ee7b...e95

Kvinner gjør jo det. Når kvinner blir uønsket gravide, så tar de provosert abort. Godt at også mennene kan nå ta juridisk abort. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva med hensynet til barnet når mor velger å fjerne det før det i det hele tatt blir født?

Skrevet

Ja men da er jo problemet løst. Så får kvinnfolk også slutte å syte og brette opp Erma når de blir gravide ved uhel, ho kunne jo tross alt avstått fra sex om det  passer så dårlig å få barn. 

Nettopp

Anonymkode: c723f...ee1

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har jo det pr idag. Og det skulle bare mangle 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Drakk vel samme metanolen de drakk den dagen de gjorde det lovlig med abort. Sikkert en spesiell leverandør til cocktailpartyene til de norske politiske partiene. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det virker som de fleste menn er smertelig klar over at mange (MANGE!!!) kvinner lyver om prevansjon. Da kan man jo undre seg forderva over hvorfor så mange (?) menn likevel presterer å gjøre en kvinne gravid. For dette er jo såre enkelt. Når man vet/mistenker at mange damer lyver om prevansjon, hva er den mest fornuftige løsningen da? Hm? Anyone?

Jeg er ikke det minste interessert i at fellesskapets penger, som trengs sårt i bl.a. skole, syke- og eldreomsorg, infrastruktur osv, heller skal gå til å betale for avkommet til hjernedøde, ansvarsløse idioter av noen menn som er blotta både for empati og evne til risiko/løsning-tenking.

Anonymkode: 2732c...025

Hva med kvinner da? 13 000 aborter i 2016, 96% selvbestemt! På tide at vi kvinner feier for egen dør, før vi skriker om ubrukelige mannfolk!

Håper enda en lov følger med, tar mannen juridisk abort, så må kvinnen som beholder klare seg på egenhånd. Klarer hun seg ikke uten nav- penger, ja da får hun 1) provosert abort 2) beskytte seg ekstra godt neste gang, å unngå å sitte med flere unger uten støtte fra nav

https://www.fhi.no/hn/statistikk/statistikk3/abort---fakta-med-statistikk/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...