Gå til innhold

Juridisk abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

FRP vil nå utrede juridisk abort. Jeg kjenner at jeg blir provosert over dette. Nevnte det for mannen, og han syns det var en fin ting. Sjokkert, og utrolig skuffet over egen mann. Ikke så sjokkert over FRP. 

Jeg forstår ikke hvordan dette skal fremme likestilling gjennom at kvinner ikke skal utsettes for utilbørlig press. 

Hva tenker du om juridisk abort?

Anonymkode: 9dcaf...489

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva innebærer det? At man kan bli pålagt å ta abort? Dømt i retten til å ta abort? 

Anonymkode: db3fd...b6f

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hva innebærer det? At man kan bli pålagt å ta abort? Dømt i retten til å ta abort? 

Selvfølgelig ikke. Juridisk abort skal visst være at man kan frasi seg alle plikter og rettigheter før barnet blir født.

Jeg syns det er bare tull. Det finnes flere grunner, bl.a. at ved en ekte abort er det et foster som aldri blir født, ved juridisk abort fratar man et menneske grunnleggende retttigheter.

Dessuten er det ikke riktig at resten av samfunnet skal punge ut for barn der faren rett og slett ikke gadd bruke kondom, for noen må jo ha forsørgerbyrden. Mangler far blir det staten.

Anonymkode: 22b14...9ea

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig ikke. Juridisk abort skal visst være at man kan frasi seg alle plikter og rettigheter før barnet blir født.

Jeg syns det er bare tull. Det finnes flere grunner, bl.a. at ved en ekte abort er det et foster som aldri blir født, ved juridisk abort fratar man et menneske grunnleggende retttigheter.

Dessuten er det ikke riktig at resten av samfunnet skal punge ut for barn der faren rett og slett ikke gadd bruke kondom, for noen må jo ha forsørgerbyrden. Mangler far blir det staten.

Seriøst? Mener de at fedre kan ta en juridisk abort og dermed unngå å bli skrevet opp som far til barnet? Hva med barnets rettigheter da? 

Frp slutter aldri og sjokkere..

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg, dette er jo bare absurd. Hva blir det neste? At både mor og far kan frasi seg alle plikter? 

Anonymkode: 53b49...f5d

Skrevet

Har de noen tanker om at dissen "mennene" også da burde bli kjemisk kastrert?

Aldri kunne ha sex igjen?

Anonymkode: d3c14...479

Skrevet

Jeg er for.

Ideen er god, men det er mye utredning igjen. Hva er fristen for denne aborten fra man fikk vite om svangerskapet feks. Kan kvinner holde tilbake info om at de er gravide så lenge at det blir for sent med juridisk abort?  

I alle år har fedre betalt for barn de ikke ønsker fordi det gikk galt, selv om de forsøkte å beskytte seg med feks kondom. Så sitter de der med et barn de får med en dame de kanskje ikke kjenner over hodet og barnet får han ikke se heller. Men betale for det skal han! Det er faktisk ikke rettferdig. Kvinner bør, i slike tilfeller, ta abort fordi begge parter ville forhindre svangerskap, men mange velger likevel å beholde. Da blir mannnen straffet alle de årene han ikke får se sitt eget barn og barnet straffes ved å ikke kunne få ha en pappa

Anonymkode: 1fae8...40d

Skrevet

En god ide om den gjennomføres riktig. Da blir det mye mindre press på de damer som blir gravide, og ønsker å beholde barnet. Slik det er nå, blir mange presset til å gjennomføre abort mot deres vilje. 

Anonymkode: a0009...2ec

Skrevet

Synes det er helt greit. Vi damer har altfor stor makt til å bestemme om en mann skal bli far eller ikke. Den logikken med at far har værsågod å betale og delta når ei jente blir gravid pga manglende eller sviktende kondom er jo helt på bærtur. Det blir det samme som å nekte mor å ta abort fordi ho blir gravid pga manglende eller sviktende p-pille. Burde være like stor valg mulighet for begge parter. Ingen kan tvinge mor til verken abort eller å beholde og det er veldig bra. Men ingen bør tvinge far heller. Da får det bli opp til mor om ho har økonomi til å bære frem ett barn uten økonomisk støtte fra far eller staten. 

Anonymkode: ba29b...587

Skrevet

Fascinerende at det til og med er kvinner her som vil gjøre det mulig for barn å være farløse, både økonomisk, sosialt og emosjonelt, og for fedre å fraskrive seg alt ansvar for noe de var aktivt med på. Man kan altså dømmes for medvirkning til drap, uten å ha drept noen selv, men ansvar for medvirkning til å skape liv skal de få velge bort.

Anonymkode: 0fbd0...daa

Skrevet

Det der er bare sykt.

Anonymkode: c723f...ee1

Skrevet

Mannen min var også for da jeg spurte ham. Jeg ble også veldig skuffet, men samtidig vet jeg at han gjorde alt for å stille opp for eksen da hun ble gravid, selv om de hadde avsluttet forholdet før hun fant det ut og han egentlig ikke ville ha barn enda. Men han mener visst at det finnes så utrolig mange kvinner som bevisst lurer menn til å få barn og at det i sånne tilfeller bør finnes en utvei. Han vet ikke om noen selv, men mener altså å vite at det er mange av dem likevel. :P

Jeg er sterkt imot, fordi uansett hva mor har gjort eller ikke gjort, så er barnet uskyldig og har rett på en far, om ikke annet, så i alle fall på papiret. Og om man nå skulle innføre det for sånne tilfeller der mor har lurt far, så er det altfor mange problemer med gjennomføringen. F.eks. hvordan skal man bevise det?

Hva om mor ikke finner ut at hun er gravid før hun er over grensen for abort, skal far ha mulighet til å slippe unna men ikke mor? Da kan vel like gjerne mor ta en "juridisk abort" og dumpe barnet i fanget til far, eller skal det bare gå en vei? Og hvordan skal man vite om mor faktisk ikke har visst om graviditeten eller bare holdt den skjult?

Anonymkode: 05226...9c1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er for.

Ideen er god, men det er mye utredning igjen. Hva er fristen for denne aborten fra man fikk vite om svangerskapet feks. Kan kvinner holde tilbake info om at de er gravide så lenge at det blir for sent med juridisk abort?  

I alle år har fedre betalt for barn de ikke ønsker fordi det gikk galt, selv om de forsøkte å beskytte seg med feks kondom. Så sitter de der med et barn de får med en dame de kanskje ikke kjenner over hodet og barnet får han ikke se heller. Men betale for det skal han! Det er faktisk ikke rettferdig. Kvinner bør, i slike tilfeller, ta abort fordi begge parter ville forhindre svangerskap, men mange velger likevel å beholde. Da blir mannnen straffet alle de årene han ikke får se sitt eget barn og barnet straffes ved å ikke kunne få ha en pappa

Anonymkode: 1fae8...40d

Dette var litt av ei røre... mannen vi først ikke ha sitt eget barn og burde fått bestemme at kvinnen skal ta abort, så blir han straffet ved å ikke få se barnet han ikke vil ha? Og hva tenker du om barnet? Er det mindre belastende å ha en far som ikke vil ha en om msn heller ikke får barnebidrag og farsarv?

Juridisk abort er mysoginistisk tvers gjennom. Det fraskriver menn ansvar og konsekvenser for seksuell aktivitet og fratar kvinner og barn helt grunnleggende rettigheter. Meg bekjent går også menn på grunnskolen, der lærer man ganske inngående om hvor babyer kommer fra. Mannen har altså full valgfrihet, han kan la være å ha sex om han ikke kan akseptere sjansene for at prevensjonen svikter.

Anonymkode: 01ca6...fec

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min var også for da jeg spurte ham. Jeg ble også veldig skuffet, men samtidig vet jeg at han gjorde alt for å stille opp for eksen da hun ble gravid, selv om de hadde avsluttet forholdet før hun fant det ut og han egentlig ikke ville ha barn enda. Men han mener visst at det finnes så utrolig mange kvinner som bevisst lurer menn til å få barn og at det i sånne tilfeller bør finnes en utvei. Han vet ikke om noen selv, men mener altså å vite at det er mange av dem likevel. :P

Jeg er sterkt imot, fordi uansett hva mor har gjort eller ikke gjort, så er barnet uskyldig og har rett på en far, om ikke annet, så i alle fall på papiret. Og om man nå skulle innføre det for sånne tilfeller der mor har lurt far, så er det altfor mange problemer med gjennomføringen. F.eks. hvordan skal man bevise det?

Hva om mor ikke finner ut at hun er gravid før hun er over grensen for abort, skal far ha mulighet til å slippe unna men ikke mor? Da kan vel like gjerne mor ta en "juridisk abort" og dumpe barnet i fanget til far, eller skal det bare gå en vei? Og hvordan skal man vite om mor faktisk ikke har visst om graviditeten eller bare holdt den skjult?

Det er umoralsk uansett hvordan man ser på det. De som har sex får ta det ansvaret som følger med!!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er umoralsk uansett hvordan man ser på det. De som har sex får ta det ansvaret som følger med!!

Det var vel omtrent det jeg sa...

Skrevet

Dette var litt av ei røre... mannen vi først ikke ha sitt eget barn og burde fått bestemme at kvinnen skal ta abort, så blir han straffet ved å ikke få se barnet han ikke vil ha? Og hva tenker du om barnet? Er det mindre belastende å ha en far som ikke vil ha en om msn heller ikke får barnebidrag og farsarv?

Juridisk abort er mysoginistisk tvers gjennom. Det fraskriver menn ansvar og konsekvenser for seksuell aktivitet og fratar kvinner og barn helt grunnleggende rettigheter. Meg bekjent går også menn på grunnskolen, der lærer man ganske inngående om hvor babyer kommer fra. Mannen har altså full valgfrihet, han kan la være å ha sex om han ikke kan akseptere sjansene for at prevensjonen svikter.

Mor har også full mulighet for å avstå helt fra sex hvis det ikke passer å få barn pga sykdom, økonomi osv. Så da kan vi like godt fjerne abort mulighet også lever alle i sølibat med mindre det passer med barn. 

Skrevet

Mor har også full mulighet for å avstå helt fra sex hvis det ikke passer å få barn pga sykdom, økonomi osv. Så da kan vi like godt fjerne abort mulighet også lever alle i sølibat med mindre det passer med barn. 

Det er det som er det riktige å gjøre. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja men da er jo problemet løst. Så får kvinnfolk også slutte å syte og brette opp Erma når de blir gravide ved uhel, ho kunne jo tross alt avstått fra sex om det  passer så dårlig å få barn. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere noen sinne lest en setning om kvinners situasjon i land der det er forbudt eller er sterke restriksjoner på abort? Hvilket kvinnesyn som herjer i slike land? Ønsker dere oss dit? At en kan sammenligne det med menn som ikke vil ta ansvar for egen utløsning er ganske hårreisende.

Kvinner tar i de aller fleste tilfeller ansvar for sine barn. De kan ikke like enkelt «stikke» på grunn av det som følger med. Belastning av både svangerskap, eventuell abort og ofte også barnets oppvekst ligger på kvinnen. Det er en skjevdeling her som er i kvinnens disfavør. At en vil blåse opp og problematisere at menn også kan havne i en situasjon de ikke ønsker på grunn av sex  og biologiske forskjeller er ekstremt misforstått.

Hvordan skal dette gjennomføres i praksis? Hvor sent etter gjennomført samleie skal mannen kunne ombestemme seg? For om han ønsket barn da han befruktet kvinnen, så blir vel det ord mot ord?

Fra før hviler en urimelig stor del av ansvaret for prevensjon på kvinner. Hva tenker dere at en slik juridisk mulighet vil gjøre med unge menns holdninger til kvinner, barn og prevensjon?

Det følger en del konsekvenser med det å være menneske. Man kan ikke med etisk dekning si at menn skal frigjøres fra disse konsekvensene i større grad enn de alt er.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja men da er jo problemet løst. Så får kvinnfolk også slutte å syte og brette opp Erma når de blir gravide ved uhel, ho kunne jo tross alt avstått fra sex om det  passer så dårlig å få barn. 

Premisset her er vel nettopp at kvinnen ikke synes at det var så dårlig å få barn, for da ville hun ha tatt en abort.

Skrevet

Tenker at det ikke fungerer i praksis. Da kan enhver ansvarsløs fyr bare "ta abort". Eller idiotmannfolk som plutselig angrer kan si fra seg ungen. Selv om det er leit med damer som insisterer på å beholde mot fars vilje har dette for mange fallgruver og det er feil at den det går mest utover er ett uskyldig barn

Anonymkode: 6ee7b...e95

Skrevet

Synes ikke noe om det der. Menn kan i likhet med kvinner avstå fra sex om de ikke ønsker barn. Ser noen skriver her at det er så utrolig mange damer som lurer menn, vel ser man på forholdet med menn som blir "lurt" og menn som ikke "liker" kondom er det nok ikke så mange damer som lurer menn. 

Si at det i første omgang kommer frem at far har rett til å gjøre det før hun er over 4 mnd. på vei, men hva om han ikke en gang husket hvem hun var? Hva om han ikke har spurt om hun var gravid? Osv. Etter hvert er dette en strikk som kan strekkes langt. Han viste ikke om det så selv om barnet nå er 2 år så ønsker han juridisk abort. Må man da i fremtiden ha med vitner for å fortelle om en graviditet? Eller bør man søke tid hos politiet for å si fra? Eller retten? 

Nei vet dere hva, har de vært med på moro får de også ta ansvar for sine handlinger. 

Anonymkode: d30a5...60a

Skrevet

Det er damer som lyver om prevensjon og da ender mannen opp med å ta støyten. Og dama jamrer og klager for bf ikke løper til så fort ho blunker.

Andre damer velger å få barn med menn de vet bruker dop, etterpå klager de over en far som møter rusa på samvær, som ikke tar ansvar, eller ennå verre som faktisk ønsker samvær med barnet sitt tross store problemer selv. 

Noen velger å få barn med menn som allerede har barn  de ikke tar ansvar for, etterpå klager de fordi bf tar like lite ansvar for dette barnet som det barnet han har med ei annen. 

Noen får barn med en mann som gjerne vil være delaktig og ha mest mulig samvær, og hva skjer, jo dama klager for bf vil ha 50/50 eller ennå verre, bf vil ha full omsorg. 

Så uansett hvordan det er blir det galt, og i svært mange av situasjonene hadde mor vist hva ho bega seg  ut på ved å få barn med nettopp den mannen, og det er ett valg ho selv tar. 

Men mannen får aldri mulighet til å velge hvem han får barn med hvis prevensjon svikter. Likevel skal han bare slutte å klage og betale. Og så klart ta så mye ansvar mor tillater han å yte,  for både for mye og for lite blir feil. 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er damer som lyver om prevensjon og da ender mannen opp med å ta støyten. Og dama jamrer og klager for bf ikke løper til så fort ho blunker.

Andre damer velger å få barn med menn de vet bruker dop, etterpå klager de over en far som møter rusa på samvær, som ikke tar ansvar, eller ennå verre som faktisk ønsker samvær med barnet sitt tross store problemer selv. 

Noen velger å få barn med menn som allerede har barn  de ikke tar ansvar for, etterpå klager de fordi bf tar like lite ansvar for dette barnet som det barnet han har med ei annen. 

Noen får barn med en mann som gjerne vil være delaktig og ha mest mulig samvær, og hva skjer, jo dama klager for bf vil ha 50/50 eller ennå verre, bf vil ha full omsorg. 

Så uansett hvordan det er blir det galt, og i svært mange av situasjonene hadde mor vist hva ho bega seg  ut på ved å få barn med nettopp den mannen, og det er ett valg ho selv tar. 

Men mannen får aldri mulighet til å velge hvem han får barn med hvis prevensjon svikter. Likevel skal han bare slutte å klage og betale. Og så klart ta så mye ansvar mor tillater han å yte,  for både for mye og for lite blir feil. 

Nei uffda, har mannen i Norge det virkelig så fælt? Eller var dette kanskje veldig lite nyansert? Slik du legger det frem så er det mannen det er synd på uansett hvilke situasjon som oppstår, og alle kvinner er djevelen på jord som bare er ute etter å skape et helvetet for enhver mann. Tror du vil slite med å bevise den teorien...

Anonymkode: c2f22...8ce

Skrevet

Det finnes jo faktisk kvinner som gjør hva som helst for å bli gravide med hvem som helst.... damer som lyver om prevensjon, stikker hull i kondomer osv. Bare her inne har jeg da hørt damer snakke om at de har sluttet med pillen uten å informere samboer, fordi hun vil ha barn og han ikke vil. Man kan si hva man vil om at "har man sex så...." osv, men jeg tenker ærlig talt at man må kunne stole på folk også, hvertfall i et forhold. Vi kan ta så mye abort vi vil, også om mannen ønsker av hele sitt hjerte å beholde. Jeg tenker at om man skal kunne "tvinge" en mann til farskap, bør man også kunne "tvinge" en mor til morskap. Men det er jo helt uhørt... og samtlige her inne vil si at jeg er helt på tur som kan mene noe slikt. Jeg mener selvsagt ikke at dette bør gjennomføres, eller er bra - det er satt litt på spissen for å få frem poenget. 

Jeg tenker at det er ok med juridisk abort om det blir vurdert individuelt. En mann som var med men angrer, eller som slurvet med prevensjon osv bør ikke få det innvilget. En mann som var i et forhold hvor kvinnen rett og slett lurte han bør få lov. Så kan man jo mene og tenke hva man vil ift om det er etisk og moralsk riktig da.... jeg synes ikke man bør fraskrive seg noe barn, men jeg synes det bør være en mulighet for at man kan i enkelte situasjoner, på lik linje med abort eller adopsjon. 

Anonymkode: 527ea...d96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...