Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #101 Skrevet 4. november 2017 35 minutter siden, Pobie skrev: Og hva er galt med at mor får sove og far mater om natten? Hvem tar skade av dette mener du? Jeg mener at om man faktisk ikke skjønner at det å ha spedbarn i hus fordrer at man våkner for å mate et par ganger om natten så er man ikke moden nok til å få barn. Faktisk. Mor kan fint amme og la far ta seg av rap og stell. Men nei, det er så viktig at mor tar vare på seg selv, hele tiden, at man introduserer erstatning på flaske. Ren egoisme. Anonymkode: eeca4...274
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #102 Skrevet 4. november 2017 Mye interessant (og uinteressant) lesing her... Har 3 barn og jeg har vært den eneste på barselgruppene som har gitt babyen flaske (med mm og mme). Amming er det vanligste i Norge, uten tvil. (Mange regner NAN som den vanligste typen mme og bruker det produktnavnet som betegnelse på mme. Kan det ha vært det hun mente?) Ja, hos meg mislyktes ammingen. Ja, vi ble enige om å starte med mme på sykehuset med 2. og 3. barn. Nei, jeg ville ikke valgt det annerledes selv om noen da (uten å kjenne årsakene) vil kalle meg egoistisk. Alternativet var å ikke få flere barn eller å risikere å bli psykisk syk under barseltiden, noe som er potensielt skadelig for baby. Ja, jeg ville valgt det samme igjen dersom situasjonen skulle bli slik. Ja, å ha flaskebarn (med og uten pumping i tillegg) kan være mye mer krevende enn å amme for de fleste. Vi lagde opptil 12-14 flasker i døgnet og matet hver 2. time på natten. Hva med å forsøke å hjelpe og forstå hverandre isteden for å rakke ned og kritisere andres valg? Anonymkode: 5be47...1bf
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #103 Skrevet 4. november 2017 På 02/11/2017 den 22.02, Anonym bruker skrev: Jeg fullammet til 6 mnd. Babyen sov 4-8 timer timer i strekk og hvis hun våknet var det bare å amme 5 min og så sovnet hun umiddelbart. Jeg har kun positive erfaringer med amming 😊 Ammet til barnet var 2 år og var veldig fornøyd med innsatsen 😊 Anonymkode: 69c9f...b34 Jeg må bare slenge meg på! Jeg har tre barn. Alle var fornøyde med amming. Andremann sov kl 20 til 3 h for så å amme,så sovet han 03-12 h neste dag. Storfornøyd han også. De andre barna våknet litt oftere men det var fordi de var så forelsket i puppen at de kunne ikke la være. Anonymkode: c107c...d3f
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #104 Skrevet 4. november 2017 På 1. november 2017 den 18.44, Anonym bruker skrev: Jeg har inntrykk av at de fleste nå gir mme. De gir mme, og det er så fint for da kan mor gjøre som hun vil. Baby kan og holde flasken selv etter noen uker og da kan man gjøre som man vil. Anonymkode: 095da...c4a Har helt motsatt inntrykk. Syns det du beskriver høres ut som en episode av "Unge mødre Danmark"! Anonymkode: 4460f...42e
Pobie Skrevet 5. november 2017 #105 Skrevet 5. november 2017 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener at om man faktisk ikke skjønner at det å ha spedbarn i hus fordrer at man våkner for å mate et par ganger om natten så er man ikke moden nok til å få barn. Faktisk. Mor kan fint amme og la far ta seg av rap og stell. Men nei, det er så viktig at mor tar vare på seg selv, hele tiden, at man introduserer erstatning på flaske. Ren egoisme. Anonymkode: eeca4...274 Du svarte ikke på hvem som tar skade av dette. DU synes at mor skal gå glipp av søvn, uten noen annen begrunnelse enn at det burde hun. Og hvorfor stiller du ikke samme krav til far? Hvorfor skal ikke han vise at han er moden nok til å stå opp om natten og mate sin egen baby?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #106 Skrevet 5. november 2017 2 timer siden, Pobie skrev: Du svarte ikke på hvem som tar skade av dette. DU synes at mor skal gå glipp av søvn, uten noen annen begrunnelse enn at det burde hun. Og hvorfor stiller du ikke samme krav til far? Hvorfor skal ikke han vise at han er moden nok til å stå opp om natten og mate sin egen baby? Dere gjør ikke det beste for babyen deres. Så enkelt er det. Om man kun skal basere omsorgen på at baby ikke tar skade av det, er det selvsagt greit at mor setter seg selv først. Naturen er nå en gang laget slik at det er mor som føder og ammer, far kan gjøre alt annet. Du har bestemt deg, og det er du i din fulle rett til. Men fakta er uansett at du setter dine behov foran barnet ditt sine, basert på at det ikke tar skade av det. De fleste foreldre har høyere ambisjoner enn det. Anonymkode: eeca4...274
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #107 Skrevet 5. november 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Dere gjør ikke det beste for babyen deres. Så enkelt er det. Om man kun skal basere omsorgen på at baby ikke tar skade av det, er det selvsagt greit at mor setter seg selv først. Naturen er nå en gang laget slik at det er mor som føder og ammer, far kan gjøre alt annet. Du har bestemt deg, og det er du i din fulle rett til. Men fakta er uansett at du setter dine behov foran barnet ditt sine, basert på at det ikke tar skade av det. De fleste foreldre har høyere ambisjoner enn det. Anonymkode: eeca4...274 Det er ingen sammenheng mellom amming og det å ønske det beste for barnet sitt. Jeg er oppvokst med en psykoptisk og voldelig mor. Hun ammet oss barna, men jeg kan live deg at hun ikke satte våre behov først. Det kan være mange grunner til at folk velger amming eller mme, så å være så bastant som du er synes jeg er drøyt. Det å være en god mor handler om å dekke barnets behov på en god måte, deriblant behovet for mat. Om maten kommer ut fra et bryst eller en flaske er ikke avgjørende, og det er ingen bevis for at det ene er mye bedre enn det andre. Det viktige er at barnet blir mett og fornøyd. Anonymkode: a6114...53a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #108 Skrevet 5. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ingen sammenheng mellom amming og det å ønske det beste for barnet sitt. Jeg er oppvokst med en psykoptisk og voldelig mor. Hun ammet oss barna, men jeg kan live deg at hun ikke satte våre behov først. Det kan være mange grunner til at folk velger amming eller mme, så å være så bastant som du er synes jeg er drøyt. Det å være en god mor handler om å dekke barnets behov på en god måte, deriblant behovet for mat. Om maten kommer ut fra et bryst eller en flaske er ikke avgjørende, og det er ingen bevis for at det ene er mye bedre enn det andre. Det viktige er at barnet blir mett og fornøyd. Anonymkode: a6114...53a Det er jeg helt enig i. Mitt svar var til en bruker som planlegger å delamme babyen sin fordi det er så viktig at mor får sove om natten. Det er ren egoisme. All bruk av mme er selvsagt ikke det. Anonymkode: eeca4...274
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #109 Skrevet 5. november 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jeg helt enig i. Mitt svar var til en bruker som planlegger å delamme babyen sin fordi det er så viktig at mor får sove om natten. Det er ren egoisme. All bruk av mme er selvsagt ikke det. Anonymkode: eeca4...274 Det kan ikke falle deg inn at det for noen kvinner er ekstra viktig å sove. Det er tilstander der det å få nok søvn er ekstremt viktig. Helt sant. Det betyr ikke at disse kvinnene ikke bør få barn. Det betyr derimot at de trenger hjelp av partner på natten når barnet er lite. Da er mme flott. Mme er mye styr, flasker, vasking, planlegging, venting på at maten blir klar osv. Puppen krever minimalt med rengjøring, innholdet er temperert og null planlegging da den alltid er med ut døra. Amming som fungerer er jo kjempeenkelt. Mme/mm-debatten er så drøy. Det er religion og ikke viten-basert. Anonymkode: 0a4d3...f63
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #110 Skrevet 5. november 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan ikke falle deg inn at det for noen kvinner er ekstra viktig å sove. Det er tilstander der det å få nok søvn er ekstremt viktig. Helt sant. Det betyr ikke at disse kvinnene ikke bør få barn. Det betyr derimot at de trenger hjelp av partner på natten når barnet er lite. Da er mme flott. Mme er mye styr, flasker, vasking, planlegging, venting på at maten blir klar osv. Puppen krever minimalt med rengjøring, innholdet er temperert og null planlegging da den alltid er med ut døra. Amming som fungerer er jo kjempeenkelt. Mme/mm-debatten er så drøy. Det er religion og ikke viten-basert. Anonymkode: 0a4d3...f63 Det finnes alltid ekstreme eksempler, men den brukeren jeg diskuterte med har ikke nevnt noe slik. Derimot sa hun ganske klart at hun ville gi mme pga at hun ikke ønsket å være tilgjengelig for baby hele tiden. Det er viktig, synes jeg, å tenke at det kun er få mnd at en baby er så avhengig av mor hvis hun ammer. Om man ikke kan gi baby såpass er man egoistisk. Det er min mening i denne diskusjonen. Anonymkode: eeca4...274
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #111 Skrevet 5. november 2017 tror det er mer vanlig med mme selv nå Anonymkode: e35f9...327
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #112 Skrevet 5. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: tror det er mer vanlig med mme selv nå Anonymkode: e35f9...327 Har inntrykk av at svært mange bruker mme, men få tør å innrømme det. Mange ammer mens de er på sykehuset og slutter når de kommer hjem for å slippe å forklare seg. Også hørt at mange lyver om det på helsestasjonen... Anonymkode: a6114...53a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå