Gå til innhold

Ei på jobben mente MME var "det vanlige"

Anbefalte innlegg

Skrevet

NAN inneholder et kunstig søtningsmiddel, Maltodekstrin. Mener dere fortsatt at MME er like bra som morsmelk? Vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Anonymkode: 69c9f...b34

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Pobie skrev:

Mme nå til dags inneholder alle næringsstoffene babyen trenger, og babyer som får mme har ingen nevneverdige forskjeller fra babyer som fullammes. Og siden babyen min vil få mm i tillegg går den ikke glipp av noe.

Ja, det er for min egen skyld at jeg vil gi mme i tillegg. Mitt velvære er ikke uviktig bare fordi jeg har en baby, heller tvert imot.

Det er heller ingen her inne som vet hvilke utfordringer vi hadde forrige gang, som har bidratt til avslutningen om å gi mme fra fødselen av.

Jeg vil også si at så lenge ammingen ikke går strålende, så er det jo også for barnets beste å få mme i tillegg for å bli mett :) så det er ikke noe fullstendig egoistisk valg i det hele tatt

Anonymkode: a6114...53a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

MME er et greit alternativ hvis det er nødvendig , men å sammenlikne det med morsmelk blir for dumt. MME er et fabrikkert produkt mens morsmelk er naturens produkt. Slik vil det alltid være. 

Hvorfor er det ingen babyer som fullammes som får obstipasjonsproblematikk mens de som får MME lettere får slike plager?

Det er jo ingen klar sammenheng mellom at det som er "naturlig" alltid er bedre enn det som er fabrikert! Vi mennesker levde jo veldig naturlig for 100-150 år siden og da døde jo folk som fluer. Det var vanlig å kalle flere av barna sine ved samme navn fordi man regnet med at noen ville falle fra...

Jeg regner med du er en av de som ikke vaksinerer barna dine heller, ettersom dette er fabrikkerte produkter. Du tar ikke imot medisiner som er fabrikert når du er syk?

Morsmelk er naturens produkt, men morsmelk er morsmelk selv om mor er vegetarianer, rusmisbruker eller spiser bare snop.. Morsmelk er ikke et fast innhold, kvaliteten varierer etter mors kosthold og livsstil. Det er absolutt en fordel med MME at man vet at ungen får i seg det den trenger av næringsstoffer til hvert måltid, man vet nøyaktig hva barnet får i seg til enhver tid både av kvalitet og mengde.

Har selv flaskebarn som aldri har hatt obstipasjonsproblematikk, har ikke hørt at andre jeg kjenner har hatt problemer med det heller. Men har hørt om mange som ammer som sliter med veldig flytende avføring..

Skrevet
2 timer siden, Pobie skrev:

Forøvrig er det ikke kun meg selv jeg tenker på når jeg planlegger å gi mme. Med førstemann hadde jeg ikke nok råmelk og han kom seg uansett ikke skikkelig på puppen, så da han var tre dager gammel hadde han mistet 11% av fødselsvekten, han hadde gulsott av sult, og var uttørket. Vil selvfølgelig gjøre det jeg kan for å unngå at dette skjer igjen. Babyen min kunne ha dødd eller endt opp med alvorlig hjerneskade. Å gi mme fra de er født forhindrer flere problemer enn det skaper.

Her må jeg si meg enig. Barnet mitt hadde gulsott og måtte ligge i lys etter fødsel. Da pleierne kom inn på rommet sa de at jeg måtte ta henne ut ofte og vekke henne og de måtte undersøke om hvordan hun kom seg, men da de hørte at hun fikk MME så sa de at da var det bare å la henne sove til hun ble sulten og at hun kom til å komme seg raskere da...

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her må jeg si meg enig. Barnet mitt hadde gulsott og måtte ligge i lys etter fødsel. Da pleierne kom inn på rommet sa de at jeg måtte ta henne ut ofte og vekke henne og de måtte undersøke om hvordan hun kom seg, men da de hørte at hun fikk MME så sa de at da var det bare å la henne sove til hun ble sulten og at hun kom til å komme seg raskere da...

Men dette er jo fordi barn med gulsott kan bli bedre av mindre amming, det er ikke gyldig for friske barn! 

Skrevet
2 timer siden, Leverpostei skrev:

Men dette er jo fordi barn med gulsott kan bli bedre av mindre amming, det er ikke gyldig for friske barn! 

Nå forstår jeg ike helt hva du mener? 

Hvis MME er bra nok, og i noen tilfeller best for syke barn så må det i alle fall være bra nok for de friske?!

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå forstår jeg ike helt hva du mener? 

Hvis MME er bra nok, og i noen tilfeller best for syke barn så må det i alle fall være bra nok for de friske?!

Hvis man har brystmelkassosiert gulsott så bør man ikke amme så lenge babyen har gulsott og da anbefaler man mme til barnet er kvitt gulsotten. Men det skjer veldig sjelden, i 0,5-2,4% av tilfellene

Anonymkode: 8cef8...551

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ingen klar sammenheng mellom at det som er "naturlig" alltid er bedre enn det som er fabrikert! Vi mennesker levde jo veldig naturlig for 100-150 år siden og da døde jo folk som fluer. Det var vanlig å kalle flere av barna sine ved samme navn fordi man regnet med at noen ville falle fra...

Jeg regner med du er en av de som ikke vaksinerer barna dine heller, ettersom dette er fabrikkerte produkter. Du tar ikke imot medisiner som er fabrikert når du er syk?

Morsmelk er naturens produkt, men morsmelk er morsmelk selv om mor er vegetarianer, rusmisbruker eller spiser bare snop.. Morsmelk er ikke et fast innhold, kvaliteten varierer etter mors kosthold og livsstil. Det er absolutt en fordel med MME at man vet at ungen får i seg det den trenger av næringsstoffer til hvert måltid, man vet nøyaktig hva barnet får i seg til enhver tid både av kvalitet og mengde.

Har selv flaskebarn som aldri har hatt obstipasjonsproblematikk, har ikke hørt at andre jeg kjenner har hatt problemer med det heller. Men har hørt om mange som ammer som sliter med veldig flytende avføring..

Folk døde som fluer da grunnet dårlige sanitære forhold og ingen tilgang til medikamenter. 

Hvis det er høyst nødvendig tar jeg i mot medisiner. Vaksinerer barnet, men stoler ikke blindt på vaksiner. Jeg har aldri tatt influensavaksinen og svineinfluensavaksinen i 2009 tok jeg ikke til tross for at flere på mitt arbeidssted mente jeg "måtte" (jobbet i helsevesenet da).

Selvfølgelig har livsstil betydning for hvor bra morsmelka er. Selv har jeg en sunn livsstil og selv om babyen min kun ble ammet ca 5 minutter hver gang, holdt det å amme ca 8 ganger i døgnet. Det indikerer at jeg hadde god kvalitet på mm. Samt at babyen fulgte vekstkurven flott . 

Hvordan kan du mene at babyer er mer skapt for kumelk enn menneskemelk? Sist jeg sjekket var MME kumelk

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

MME er ikke like bra som morsmelk . Ikke uten grunn at det kalles morsmelkERSTATNING. 

Spørs hvor lykkelig den moren som gir MME blir i fremtiden dersom ungen blir mye syk grunnet lite eller ingen inntak av morsmelk . 

Det er er en grunn til at vaksiner og medisiner kun gis om det er nødvendig. De inneholder ikke kun heldige ingredienser 

Leste du linken? Hvis det ikke er forskjell senere i livet på barn som fikk mme og de som fikk mm, er mme like bra som mm. Og studier så langt viser at det ikke er forskjell. 

Skrevet (endret)
5 timer siden, Leverpostei skrev:

Babyer med gulsott skal drikke ofte og mye. Jeg fikk beskjed om å amme og deretter pumpe og gi ekstra mm eller mme etter jeg hadde ammet. Dette fordi melken ville "skylle ut" bilirubinene i blodet. 

Det var nok derfor de ga beskjed om St babyen bare skulle få ligge. Med mme vet man at den får nok og blir mett. Hvis melka ikke har kommet eller nettopp har kommet, vil man ofte ikke produsere nok. 

Endret av Pobie
Skrevet
23 minutter siden, Pobie skrev:

Leste du linken? Hvis det ikke er forskjell senere i livet på barn som fikk mme og de som fikk mm, er mme like bra som mm. Og studier så langt viser at det ikke er forskjell. 

Studier er en indikasjon, ikke ett fasitsvar. Dessuten er mennesker vanskelig å forske på for det er så mange faktorer som spiller inn.

Skrevet
10 timer siden, Pobie skrev:

Mme nå til dags inneholder alle næringsstoffene babyen trenger, og babyer som får mme har ingen nevneverdige forskjeller fra babyer som fullammes. Og siden babyen min vil få mm i tillegg går den ikke glipp av noe.

Ja, det er for min egen skyld at jeg vil gi mme i tillegg. Mitt velvære er ikke uviktig bare fordi jeg har en baby, heller tvert imot.

Det er heller ingen her inne som vet hvilke utfordringer vi hadde forrige gang, som har bidratt til avslutningen om å gi mme fra fødselen av.

Ja men husk at mm ikke er forstoppende, noe mme kan være. Det ER utfordrende å amme. Det er en 24/7 jobb kun mor kan gjøre. Men hvis babyen din får det bedre av å få mme i tillegg så er det helt klart et riktig valg. 

Anonymkode: 08444...b14

Skrevet (endret)
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Studier er en indikasjon, ikke ett fasitsvar. Dessuten er mennesker vanskelig å forske på for det er så mange faktorer som spiller inn.

Studier er imidlertid det offentlige retningslinjer og anbefalinger er basert på, fordi de er den mest nøyaktige måten å måle noe på. 

Så når studier til nå viser at det ikke er noen forskjell, kan du ikke sitte og si at du synes at mme er bedre enn mm. Man kan ikke bare synse og mene det motsatte av det som er gjeldende viten fordi man selv føler at det er bedre.

Da jeg fullammet første til tross for store utfordringer var det fordi jeg på død og liv ikke skulle gi mme. Men jeg har siden satt meg inn i gjeldende studier og viten om mm og mme, og har dermed forandret mening. Det er ikke enkelt å forandre mening når man føler sterkt for noe, men man må jo det hvis det skal være fremskritt i verden.

Endret av Pobie
Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man har brystmelkassosiert gulsott så bør man ikke amme så lenge babyen har gulsott og da anbefaler man mme til barnet er kvitt gulsotten. Men det skjer veldig sjelden, i 0,5-2,4% av tilfellene

Anonymkode: 8cef8...551

Det var ikke morsmelk-assosiert gulsott i mitt barn sitt tilfelle, men det var tydeligvis likevel bedre med MME...

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja men husk at mm ikke er forstoppende, noe mme kan være. Det ER utfordrende å amme. Det er en 24/7 jobb kun mor kan gjøre. Men hvis babyen din får det bedre av å få mme i tillegg så er det helt klart et riktig valg. 

Anonymkode: 08444...b14

må tenke på at når det er en 24/7 jobb for mor så er det også det for barnet.. Barnet må bruke omtrent all sin våkne tid på å få i seg mat. Dersom barnet får MME blir det raskere mett og mett lenger, slik at det frigjøres tid til at barnet kan bruke energi på å utforske verden rundt seg

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk døde som fluer da grunnet dårlige sanitære forhold og ingen tilgang til medikamenter. 

Hvis det er høyst nødvendig tar jeg i mot medisiner. Vaksinerer barnet, men stoler ikke blindt på vaksiner. Jeg har aldri tatt influensavaksinen og svineinfluensavaksinen i 2009 tok jeg ikke til tross for at flere på mitt arbeidssted mente jeg "måtte" (jobbet i helsevesenet da).

Selvfølgelig har livsstil betydning for hvor bra morsmelka er. Selv har jeg en sunn livsstil og selv om babyen min kun ble ammet ca 5 minutter hver gang, holdt det å amme ca 8 ganger i døgnet. Det indikerer at jeg hadde god kvalitet på mm. Samt at babyen fulgte vekstkurven flott . 

Hvordan kan du mene at babyer er mer skapt for kumelk enn menneskemelk? Sist jeg sjekket var MME kumelk

Ja, og det var nettopp mitt poeng. Dårlig tilgang på "fabrikert" medisin. Så det viser at ikke alt som er naturlig er det beste. 

Jeg mener ikke at barn er mer skapt kumelk enn menneskemelk, jeg mener at det er viktig at barn får i seg NOK føde. Det er jo ikke sånn at vi mennesker kun kan spise en eneste type mat. Man gir jo tran til babyer feks, er babyer "skapt" for det? Vi mennesker forsker og lærer hele tiden hva som er bra for oss, og det kan også være andre ting enn det vi anser som "naturlig" fordi det produseres i mors kropp. 

Dersom du hadde god kvalitet på morsmelken er jo det helt topp, jeg mener bare det blir feil å si "morsmelk er best", for alle har ikke kjempegod kvalitet på morsmelken. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

må tenke på at når det er en 24/7 jobb for mor så er det også det for barnet.. Barnet må bruke omtrent all sin våkne tid på å få i seg mat. Dersom barnet får MME blir det raskere mett og mett lenger, slik at det frigjøres tid til at barnet kan bruke energi på å utforske verden rundt seg

For noe sprøyt! Skal man kutte ut amming fordi det er for mye jobb for baby?

Når man tror man har hørt alt...

Å planlegge å kombinere amming og erstatning fordi man skal ha egentid og sørge for at man kan gjøre ting uten en nyfødt baby er bare egoistisk. Om man ikke kan sette egne behov til side de første viktige månedene bør man virkelig revurdere egne holdninger. 

Mme er en super erstatning der amming ikke fungerer, men for at mor skal få sove er det ikke bra nok, altså. 

Anonymkode: eeca4...274

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Å planlegge å kombinere amming og erstatning fordi man skal ha egentid og sørge for at man kan gjøre ting uten en nyfødt baby er bare egoistisk. Om man ikke kan sette egne behov til side de første viktige månedene bør man virkelig revurdere egne holdninger. 

Mme er en super erstatning der amming ikke fungerer, men for at mor skal få sove er det ikke bra nok, altså. 

Jeg mener man skal gi MME i tillegg dersom mor har så lite melk at det blir en stor jobb for barnet å spise seg mett ja, faktisk. Har hørt mange som har hatt en "gråte-baby" som har trodd det var mageknip eller kolikk som har fått en helt annen baby når de har startet på tillegg, fordi barnet blir mett! Det er grusomt vondt å høre babyer som gråter og gråter av sult :(

Men de som er FOR amming mener at neida, bare hold ut og hør på gråten, så kommer melken igang etter hvert. DET er egoisme, man setter sitt eget ønske om amming (som tydeligvis er ensbetydende med god mor) foran barnets behov!

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener man skal gi MME i tillegg dersom mor har så lite melk at det blir en stor jobb for barnet å spise seg mett ja, faktisk. Har hørt mange som har hatt en "gråte-baby" som har trodd det var mageknip eller kolikk som har fått en helt annen baby når de har startet på tillegg, fordi barnet blir mett! Det er grusomt vondt å høre babyer som gråter og gråter av sult :(

Men de som er FOR amming mener at neida, bare hold ut og hør på gråten, så kommer melken igang etter hvert. DET er egoisme, man setter sitt eget ønske om amming (som tydeligvis er ensbetydende med god mor) foran barnets behov!

Det er aldri egoisme å amme så lenge det fungerer!! Herregud for noen forkvaklede holdninger en del kvinner har fått - og de oppstår nettopp av egoismetanker!! 

Dette er de samme holdningene som " når mor har det bra, har barna det bra " derfor flytter mor fra mann til mann og introduserer stadig en ny "pappa". Hurra 😑

Anonymkode: bda67...cdc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er aldri egoisme å amme så lenge det fungerer!! Herregud for noen forkvaklede holdninger en del kvinner har fått - og de oppstår nettopp av egoismetanker!! 

Dette er de samme holdningene som " når mor har det bra, har barna det bra " derfor flytter mor fra mann til mann og introduserer stadig en ny "pappa". Hurra 😑

Anonymkode: bda67...cdc

Ja, dersom det fungerer! Men mange blir tvunget eller tvinger seg selv til å prøve alt for lenge når det ikke fungerer, det er problemet.. og det går utover baby som ikke får nok mat og gråter av sult. 

Dersom mor vil amme og har nok melk er det jo ikke noe problem. :)

Skrevet

Dette er noe av det rareste jeg har lest her inne. Man skal gi morsmelkerstatning fordi babyer bruker for mye av "fritiden" sin på å die? Det båndet mor og baby får av amming er mye viktigere enn mer fritid for babyen. Og babyer skal få lov til å bruke lang tid på å spise - det er helt normalt. 

Anonymkode: a3583...95f

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er noe av det rareste jeg har lest her inne. Man skal gi morsmelkerstatning fordi babyer bruker for mye av "fritiden" sin på å die? Det båndet mor og baby får av amming er mye viktigere enn mer fritid for babyen. Og babyer skal få lov til å bruke lang tid på å spise - det er helt normalt. 

Det er mange kvinner som føler seg mer inn knyttet til babyen når de gir flaske, meg inkludert. 

Og det er ganske  slemt å antyde at kvinner som MÅ gi flaske ikke kan ha samme bånd med babyen sin. 

Skrevet (endret)

Og hva er galt med at mor får sove og far mater om natten? Hvem tar skade av dette mener du?

Endret av Pobie
Skrevet

Det som virker bra på kort sikt trenger ikke være bra på lang sikt...

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så mødre som gir flaske får ikke bånd til barnet sitt mener du? Må man suge på en brystvorte for å knytte bånd altså, det var nytt for meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...