Gå til innhold

Ei på jobben mente MME var "det vanlige"

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lunsjen i dag ble det snakk om det nye barnebarnet til en kollega. De hadde slitt med ammingen, og kollegaen sa at nå hadde hun gått over til '"sånn vanlig", og med det mente hun morsmelkerstatning. 

Jeg ble helt sjokkert, og sa at man kunne jo ikke kalle mme for "sånn vanlig"! Når det blir framstilt sånn, så høres det jo ut som om amming er noe uvanlig og nymotens. Selvfølgelig brukes mme av mange, men det er jo amming som er det vanlige i dag.

Hva tenker dere om et slikt utsagn?

Anonymkode: df56f...4c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har inntrykk av at de fleste nå gir mme. 

De gir mme, og det er så fint for da kan mor gjøre som hun vil. Baby kan og holde flasken selv etter noen uker og da kan man gjøre som man vil. 

Anonymkode: 095da...c4a

Skrevet

Alle jeg kjenner, de velger å amme. Heldigvis! Morsmelkerstatning er ikke det samme uansett hva.

Anonymkode: 4cd0c...835

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har inntrykk av at de fleste nå gir mme. 

De gir mme, og det er så fint for da kan mor gjøre som hun vil. Baby kan og holde flasken selv etter noen uker og da kan man gjøre som man vil. 

En baby på et par uker kan ikke holde flasken selv nei. 

Og flasker er mye mer jobb enn amming.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

En baby på et par uker kan ikke holde flasken selv nei. 

Og flasker er mye mer jobb enn amming.

Kan ikke holde helt selv, men litt tepper rundt går det fint. Jeg har sett det selv 

Skrevet

Har også dessverre følelsen at flere velger mme for da kan hvem som helst gi ungen mat og mor kan sove lenge og ha kjærestetid i helgene mens besteforeldre passer babyen.

Skrevet

Begge deler er "vanlig".

Anonymkode: 38813...08d

Skrevet

Ja, det er vel vanlig å gi mme som tillegg, og noen få gir bare mme, men det er jo amming som er vanlig fra naturens side!

Jeg kjenner ingen som har valgt noe annet enn å amme, selv om ikke alle har fått det helt til. 

TS

Skrevet

Kjære mamma politi

Mme og mm er like vanlig. Hva som velges/ får til er opp til hver enkelt. Og det blir barn av begge variantene. Det kan være mange grunner til å velge det ene over det andre. 

Anonymkode: c3d04...143

Skrevet

Mme og mm er ikke like vanlig, de fleste i Norge ammer veldig lenge.

Anonymkode: cae10...707

Skrevet

Det å amme eller ikke amme bør være opp til mor selv .. og ingen andre bør legge seg opp i det 😊..    

Anonymkode: e6d02...66e

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære mamma politi

Mme og mm er like vanlig. Hva som velges/ får til er opp til hver enkelt. Og det blir barn av begge variantene. Det kan være mange grunner til å velge det ene over det andre. 

Anonymkode: c3d04...143

Jeg var ikke ute etter å være mammapoliti da jeg skrev denne tråden. Selvfølgelig velger folk selv.

Men jeg synes det er rart å kalle mme for vanlig, når jeg er av den oppfatning at amming er det vanlige i dag. Jeg vet at det brukes av mange, men ante ikke at det kunne kalles mer vanlig enn amming.

TS

Skrevet

En bestemor er sjelden oppdatert. Da min mor fikk barn (80-tallet) var amming mindre utbredt enn nå. Min mor syntes det var meget spesielt å fullamme, og nesten provosert når jeg ikke gadd å gå i diskusjon om temaet. Hun så min amming som kritikk av hennes valg av flaske, og er meget tilfreds når hun forteller at den og den 'tok til vettet' og begynte med flaske etter ammetrøbbel. At jeg ammet uten trøbbel overser hun glatt.

Skal sies at min mor er noe for seg selv, men det kam være flere med samme 'syndromet'.

Anonymkode: f1370...b23

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En bestemor er sjelden oppdatert. Da min mor fikk barn (80-tallet) var amming mindre utbredt enn nå. Min mor syntes det var meget spesielt å fullamme, og nesten provosert når jeg ikke gadd å gå i diskusjon om temaet. Hun så min amming som kritikk av hennes valg av flaske, og er meget tilfreds når hun forteller at den og den 'tok til vettet' og begynte med flaske etter ammetrøbbel. At jeg ammet uten trøbbel overser hun glatt.

Skal sies at min mor er noe for seg selv, men det kam være flere med samme 'syndromet'.

Ja, jeg tenkte også at det kunne være et "generasjonsspørsmål", derfor ønsket jeg å diskutere det her. De andre i samme aldersgruppe var helt enig i at morsmelkerstatning var vanlig.

TS

Skrevet

Det var ganske så vanlig å fullamme på åtti-tallet også! Det var anbefalt å gjøre det til firemåneders alder, akkurat som i dag.

Anonymkode: c90cd...5ed

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var ganske så vanlig å fullamme på åtti-tallet også! Det var anbefalt å gjøre det til firemåneders alder, akkurat som i dag.

Anonymkode: c90cd...5ed

Anbefalt, men mondre vanlig. Dels fordi yrkesaktive mødre var tilbake på jobb etter 16 uker, og dels fordi gamle råd om å ikke amme oftere enn hver fjerde time fremdeles hang igjen både blant utdaterte helsepersonell og i mødrenes omgivelser. Dette rådet er jo selve oppskriften på å mislykkes med amming.

Skrevet

Min mor fullammet meg og mine søsken til vi var 6 mnd og vi er alle født på 80- tallet. Men hun fortalte at de fikk beskjed om at den nyfødte skulle sove på magen(når hun fikk førstemann i 1982). Når hun fikk nr 2 i 85 var dette endret. 

Anonymkode: 08444...b14

Skrevet

Finnes statistikk på dette her. Høytutdannete kvinner ammer mer enn lavtutdannete 

Anonymkode: 57146...5a1

Skrevet
1 time siden, klg,2 boys now:) skrev:

Har også dessverre følelsen at flere velger mme for da kan hvem som helst gi ungen mat og mor kan sove lenge og ha kjærestetid i helgene mens besteforeldre passer babyen.

Seriøst? Er det derfor de fleste tror at damer som gir mme gjør det pga av det? Jeg gjorde det tilslutt etter 4 mnd for jeg fikk aldri til å amme, ungen tok ikke puppen uansett hva jeg prøvde så jeg pumpet meg i 4mnd,tilslutt klarte jeg ikke mer, følte jeg enten satt å pumpet eller gav ungen det jeg hadde pumpet.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at mange gir MME for at de skal kunne være mest mulig fri. Mange synes nok at det er mye styr med amming, men tenker lite på at amming er det beste helsemessig for mor og barn både på kort og lang sikt.

Er dessverre mange som undervurderer amming og mange tror barnet er uinteressert i morsmelk når det i utgangspunktet er snakk om utviklingssprang. 

Synd at amming blir mindre og mindre vanlig. Det er jo det vi damer har bryster for, å gi mat til våre barn.

Anonymkode: 69c9f...b34

Skrevet

MME er de mislykketes trøst. Hvor "vanlig" det er spørs hvilket sosialt lag du spør.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at de fleste ønsker å amme, og strekker seg veldig langt for å få det til. Og de føler seg gjerne mislykket når de må gå over til MME. Mitt inntrykk Iallefall. Jeg synes selv at man skal prøve så godt man kan å få det til, men kjære folk; MME er ett helt greit substitutt. Det blir folk av flaskebarn også.

Skrevet (endret)
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sitat med personangrep er fjernet.

Anonymkode: e70dc...c22

Påpek en eneste feil i innlegget mitt. MME er erstatning for noe som ikke fungerte. Eldre mødre og høyt utdannete mødre ammer mer. Hvor er problemet ditt?

Endret av Kira
Sitat med personangrep er fjernet
Skrevet
57 minutter siden, sug lut skrev:

Påpek en eneste feil i innlegget mitt. MME er erstatning for noe som ikke fungerte. Eldre mødre og høyt utdannete mødre ammer mer. Hvor er problemet ditt?

De mislykkedes trøst faktisk. Mitt premature barn og jeg gikk aldri til fullamming. Jeg pumpet, ammet og flasket Etter skjema. Lenge var minst 16 timer av døgnet sentrert rundt å få i barnet mat og hindre at alt ble gullet opp. Pausene gikk med til bæsjing og hastige glass med oboy. Og ja, det skjedde til og med at jeg ikke hadde fullt fokus på henne under flaskemating fordi Jeg ikke hadde mer å gi. Tilbake fikk vi et barn som la på seg og utvikle seg langt bedre enn forventet. Ammingen måtte vi gi opp, men mislykka vil jeg ikke di vi var.

Anonymkode: 493f1...049

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...