Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #1 Skrevet 31. august 2017 Har baby på 4 måneder, som er en del urolig både dag og natt. Jeg tar all nattevåk, samt er opp på morgenen for å kjøre barn på skolen. Far kjører i barnehagen. Matlaging og mye av husarbeidet faller på meg, men det er vanskelig å få dette til på dagtid da lillegull sover kort tid i strekk og gråter en del om hun ikke får være inntill meg. Vi har flere felles barn. Jeg er utrolig sliten, gråter for ingen ting, sikkert mye hormoner i en dårlig kombinasjon med lite søvn. Har hatt det slik en måneds tid nå. Barnefar vet jeg er sliten, at jeg gråt etter besøk både hos helsesøster og lege, og da dette ble for store påkjenninger for meg pga lite søvn (og hormoner?). Barnefar mener han ikke kan stille opp på natt, da baby skal ha pupp. Jeg tenker han kan vise litt forståelse for situasjonen ved feks å hente opp det gråtende barnet til meg, eller holde henne litt på kvelden, så jeg får hentet fram klær til de større barna til neste dag. Slik det er nå må jeg vente til baby sovner rundt midnatt, hvorpå jeg kan være heldig få en halvtime hvor jeg får lagt fram klær etc. Midt oppi dette har mannen planlagt tur med kompisene, og invitert med seg en gjeng til feriestedet vårt. Dette har han gjort uten å snakke med meg/ legge felles planer. Han skjønte vel at jeg ikke er gira på det, slik situasjonen er nå. Han har selv spurt mine foreldre om å være barnepass, noe han har fått innvilget (barnehagebarn). Jeg føler barnepass er en "konto" jeg helst ikke bruker av uten at jeg MÅ noe. Uansett, jeg blir sittende med 4 barn, herav baby, i helga, mens han drar på kompistur. Og han har i uker fortalt meg hvor mye han gleder seg, og hvor morro det skal bli. Han bestemte seg i kveld for å dra en dag tidligere, for han mente jeg var så sur og urimelig da jeg fortalte hva jeg tenkte rundt dette med hvor forskjellig vi opplever vår situasjon . Huff, er jeg virkelig så urimelig? Anonymkode: cc074...ace
Gjest Antarctica Skrevet 31. august 2017 #2 Skrevet 31. august 2017 Du er ikke urimelig. Men kutt ned på servicen for ALLE. Far kan kjøre både i barnehage og evt skole. Eller skolebarna kan gå. Dessuten kan store unger finne fram tøy til seg selv, og evt barnehagebarn kan far administrere.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #3 Skrevet 31. august 2017 Den urimelige er ikke deg, HI! Den urimelige er han som overlater det meste til deg, og heller ikke bidrar på kveldstid. Ring familievernkontoret i morgen og bestill en time. Mannen kan ikke være så stor egoist når du er utslitt. Dere er sammen om familien. Kan ikke kan bidra på natten (han kan godt hente babyen noen netter), så kan han definitivt bidra på ettermiddag/kveld slik at du får hvilt deg og sovet. Få mannen din til å bidra, HI, for det gjør han ikke nok nå! Og dere bør virkelig gå i parterapi, for det er veldig tydelig at dere ikke kommuniserer godt nok. Anonymkode: c0fd6...74c
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #4 Skrevet 31. august 2017 Takk for svar! Far kan dessverre ikke kjøre på skole, da vil han ikke rekke jobben.. minste skolebarn er skolestarter med relativt lang vei, så føler ikke det er aktuelt å gå riktig enda. Ja, synes far kan administrere klær til de små, men er lei av kommentarer som går på at jeg ikke har funnet fram klær, spørsmål på morgenen om hvor ting er etc. Om jeg spør han på kvelden om å finne fram klær svarer han med å si han må ta det neste dag, for han må legge seg. Legger seg gjerne kl 21:30. Han har tidligere kommentert (før baby ble født, og jeg var i dårlig form) hvorfor jeg ikke hadde lagt fram klær, jeg som allikevel satt oppe halve natta.. HI Anonymkode: cc074...ace
Gjest Antarctica Skrevet 31. august 2017 #5 Skrevet 31. august 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Far kan dessverre ikke kjøre på skole, da vil han ikke rekke jobben.. minste skolebarn er skolestarter med relativt lang vei, så føler ikke det er aktuelt å gå riktig enda. Ja, synes far kan administrere klær til de små, men er lei av kommentarer som går på at jeg ikke har funnet fram klær, spørsmål på morgenen om hvor ting er etc. Om jeg spør han på kvelden om å finne fram klær svarer han med å si han må ta det neste dag, for han må legge seg. Legger seg gjerne kl 21:30. Han har tidligere kommentert (før baby ble født, og jeg var i dårlig form) hvorfor jeg ikke hadde lagt fram klær, jeg som allikevel satt oppe halve natta.. HI Anonymkode: cc074...ace Da ber du ham finne det fram før Dagsrevyen... Helt ærlig, ikke gi deg! Med 4 barn kan han ikke leke passiv guttehvalp uten plikter!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #6 Skrevet 31. august 2017 Takk for nok et svar! Ja, han nekter å snakke med meg nå, bare legger seg om jeg tar opp noe. Han mener jeg devaluerer og kritiserer han som person, så han velger å gå unna situasjonen. Han mente det var hårreisende at jeg ikke unnet ham denne kompis- turen! Han hadde jo ordnet barnepass og alt, bare de store unga hjemme, ja og den lille da, men den lille kunne jo ikke han ta seg av på natta uansett, mente han. I tillegg spurte han meg om hva det egentlig var som gjorde at lille var så urolig, om jeg hadde nok mat.. dette er veldig sårt for meg, da jeg med alle de andre barna har hatt problemer med å amme over tid, og jeg tror det har en sammenheng med min dårlige selvtillitt på at jeg skulle ha nok melk ( hans mor sa til meg med førstemann at det kunne være at det ikke var nok kraft i melka mi, at det var grunnen til urolig barn.). Mista melka etter dette, i kombinasjon med at jeg begynte med flaske for å sikre at barnet fikk nok melk. Mannen vet dette er sårt for meg, og at jeg denne gang har en strategi på å ikke fokusere så mye på veiing, og heller tenke positive tanker rundt det at det er mulig å få til fullamming i 6 måneder. Tulla har lagt godt på seg på alle kontroller, så det er ingen fare slik sett. Har time hos familievernkontoret, men var ikke ledig før om en måned.. så imellomtiden går jeg her og grubler. Prøver jeg å snakke med mannen får jeg høre at snakkingen får vi ta på familievernkontoret.. ja det er tydelig vi ikke kommuniserer. HI Anonymkode: cc074...ace
Anonym bruker Skrevet 31. august 2017 #7 Skrevet 31. august 2017 Takk for enda et svar! Skal sies han hjelper til en del hjemme også da, tar fels koppmaskina og går med søppel. HI Anonymkode: cc074...ace
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #8 Skrevet 1. september 2017 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for enda et svar! Skal sies han hjelper til en del hjemme også da, tar fels koppmaskina og går med søppel. HI Anonymkode: cc074...ace Det er nå heller ikke sånn en kolossal innsats... Anonymkode: bf2e9...e48
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #9 Skrevet 1. september 2017 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for enda et svar! Skal sies han hjelper til en del hjemme også da, tar fels koppmaskina og går med søppel. HI Anonymkode: cc074...ace Det gjør 9 åringen min og Anonymkode: cb89c...86e
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #10 Skrevet 1. september 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det gjør 9 åringen min og Anonymkode: cb89c...86e Samme her. Anonymkode: bf2e9...e48
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #11 Skrevet 1. september 2017 1 Slutt å legg så mye energi i middag og husarbeid. Er det ikke ferdig er det ingen som dør av det. 2 Hvis babyen må ha kontakt og bæres mye, kjøp bæresele eller sjal. Det kan brukes inne også, var gull for meg da jeg var alene. 3 Å fullmåne er bra, men barnet er 4 mnd, du kan med god samvittighet gi litt tillegg, grøt eller velling. Det gjør antagelig livet ditt mye enklere. Anonymkode: f240c...a8f
Mamsemums Skrevet 1. september 2017 #12 Skrevet 1. september 2017 5 timer siden, Pashla skrev: Du er ikke urimelig. Men kutt ned på servicen for ALLE. Far kan kjøre både i barnehage og evt skole. Eller skolebarna kan gå. Dessuten kan store unger finne fram tøy til seg selv, og evt barnehagebarn kan far administrere. Enig, her må servicen skrus ned mange hakk. Han får finne frem klær. Gjør middager så enkle som mulig, ikke behov for kjøkkenmagi til hver middag. La vasken ligge. Unger overlever med en flekkete bukse en dag, men mulig mannen får opp øynene om han plutselig ikke har rene boxershorts. Støv og rot må du også se bort fra.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #13 Skrevet 1. september 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: 1 Slutt å legg så mye energi i middag og husarbeid. Er det ikke ferdig er det ingen som dør av det. 2 Hvis babyen må ha kontakt og bæres mye, kjøp bæresele eller sjal. Det kan brukes inne også, var gull for meg da jeg var alene. 3 Å fullmåne er bra, men barnet er 4 mnd, du kan med god samvittighet gi litt tillegg, grøt eller velling. Det gjør antagelig livet ditt mye enklere. Anonymkode: f240c...a8f Fullmåne i punkt 3 var selvfølgelig fullamme helt til mobilen forandret på det 😂 Anonymkode: f240c...a8f
fnune Skrevet 1. september 2017 #14 Skrevet 1. september 2017 (endret) . Endret 1. september 2017 av fnune
Polly-Esther Skrevet 1. september 2017 #15 Skrevet 1. september 2017 Jeg kjenner at jeg får lyst til å sparke mannen din hardt i ballene.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #16 Skrevet 1. september 2017 Tusen takk for svar, alle sammen! Ja, altså, han gjør mer enn å bre ta koppmaskina og gå med søppel altså, det var bare eksempler:-) det jeg er mest frustrert for er jo denne kompis- turen. Jeg synes vi må være enige om slike ting. Han visste nok at jeg ikke var gira på dette, så i stedet for å risikere et nei fra meg, valgte han å bare arrangere uten at jeg fikk sagt hva jeg tenkte i denne saken. hva gjelder matlaging er det ofte enkle retter jeg lager ja, må bli slik når så mye annet krever. I går var det feks fiskegrateng (ferdigkjøpt), med poteter og ferdigsalat. Jeg godtar nok også mer rot rundt meg enn mannen. Rot irriterer mannen, og han blir i dårlig humør av d. Vi rydder begge to, men med mange barn holder det seg sjeldent ryddig lenge. HI Anonymkode: cc074...ace
Gjest Antarctica Skrevet 1. september 2017 #17 Skrevet 1. september 2017 Men uansett hvilken helgen han er til vanlig og uansett hvor mye han rydder: å gå bak ryggen på deg når han gjør avtaler er faktisk ganske krise! I parforhold finnes ikke solospill, i alle fall ikke når den ene parten faktisk trenger MYE avlastning. At du ikke kan komme deg bort fra den nyfødte, betyr da ikke at den derfor er kun "din" baby!? Det betyr jo tvert imot at far bør holde seg nær dere begge ti, så han kan hjelpe til her og der hele tida! Da kan du kanskje få de femminuttene med pause du trenger i løpet av døgnet. Får du ikke nok søvn, så mister du i alle fall melka.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #18 Skrevet 1. september 2017 Jeg får lyst til å sparke dere alle sammen! Ganske realt egentlig. Dere har tydeligvis en hel haug med unger og flere av de i skolealder. Dere har en relativt nyfødt som krever mye av deg. Og du er tydeligvis full av hormoner og veldig nærtagende for tiden. Selvfølgelig kan mannen bidra på kvelden og om natten selv om han skal på jobb. Han kan løfte, bysse, skifte osv akkurat som deg. Det eneste han ikke lan gjøre er å amme. Unger i skolealder kan finne fram klær selv. De kan også få egne oppgaver hjemme, som å brette klær, ta ut av oppvaskmaskinen, kaste søppel, være med og lage middag osv. Hvorfor må du kjøre til skolen? Har barnet så lang vei, har dere krav på skoleskyss (over 2 km). Ellers har ikke barnet vondt av å gå. Er skoleveien farlig har dere også krav på skoleskyss. Ikke la deg selv bli hushjelp. Hvis mannen mener det er rotete så får han rydde selv da vel! Anonymkode: e9c48...952
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #19 Skrevet 1. september 2017 Kompisturen på dette tidspunktet er selvfølgelig helt idiotisk! MEN - det er en grunn til at han tillater seg å planlegge noe slikt, og grunnen er DEG! Han vet at du faktisk godtar at han drar på tur (jada, du surmuler litt), ikke bidrar hjemme mer enn seksåringen min som tømmer oppvaskmaskina og går med søppel, ikke bidrar med baby på natta osv osv. Han vet at han kan leve sitt tenåringsliv som han vil, for det får ingen EGENTLIGE konsekvenser for han. Faktisk! OM du VIRKELIG mener at du vil ha forandring, så må du gjøre ALVOR av det. Det vil si at du gir beskjed på en måte som ikke er til å misforstå! Du KREVER en kolossal omlegging av hans opptreden i forhold til familien om du skal fortsette samlivet. Hvis han ikke er villig til dette, må du ta konsekvensen og ende samlivet. Men husk at dette ikke må være tomme trusler (som jeg mistenker han kan ha opplevd før fra din side...). Lykke til med å kreve et verdig liv for deg selv! Anonymkode: 10f92...a05
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #20 Skrevet 1. september 2017 Tusen takk for svar, alle sammen! Gav han et ultimatum i gårkveld- enten komme hit å være i natt, ellers kan han la være å komme tilbake. Jeg forklarte jeg hadde behov for ham her. Han svarte meg med at han kunne dessverre ikke hjelpe meg, men på søndag etter kompistur var avsegstyrt var han klar for å være hjemme igjen. Han kom ikke tilbake i natt. Kom på morgenen, hvor jeg stille gav han ordre om å forlate huset. Har fått vite han har hatt en kompis på besøk på feriestedet i natt, og det var planlagt at han skulle overnatte der sammen med ham, noe han unnlot fortelle meg. Sa bare de skulle kjøre saker utover i gårkveld. Skjønte jo det var noe han holdt skjult når han var så bestemt på ikke være hjemme. Hva er det neste gang- en dame? Han har fått beskjed om ikke å komme hjem på søndag. HI Anonymkode: cc074...ace
Gjest Antarctica Skrevet 1. september 2017 #21 Skrevet 1. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar, alle sammen! Gav han et ultimatum i gårkveld- enten komme hit å være i natt, ellers kan han la være å komme tilbake. Jeg forklarte jeg hadde behov for ham her. Han svarte meg med at han kunne dessverre ikke hjelpe meg, men på søndag etter kompistur var avsegstyrt var han klar for å være hjemme igjen. Han kom ikke tilbake i natt. Kom på morgenen, hvor jeg stille gav han ordre om å forlate huset. Har fått vite han har hatt en kompis på besøk på feriestedet i natt, og det var planlagt at han skulle overnatte der sammen med ham, noe han unnlot fortelle meg. Sa bare de skulle kjøre saker utover i gårkveld. Skjønte jo det var noe han holdt skjult når han var så bestemt på ikke være hjemme. Hva er det neste gang- en dame? Han har fått beskjed om ikke å komme hjem på søndag. HI Anonymkode: cc074...ace Og så kan du jo i samme slengen sende med ham de største barna til feriestedet. Ingen grunn til å gjøre en helaften utav det; han er fortsatt far.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #22 Skrevet 1. september 2017 Må bare få legge til at mannen bidrar på lik linje med meg på ettermiddager altså, både med husarbeid og barna. Føler han kom ut i litt dårligere lys enn hva var ment, da jeg fokuserte på mine utfordringer. Uansett er det travle dager, en forelder er gjerne opptatt med leksegjøring, fotballkamper, foreldremøter osv osv, så en forelder blir ofte alene hjemme med de resterende barna. For meg er det vanskelig gjøre mye husarbeid på dagtid, da keg alltids kreves en plass. Men enig med dere- dette med klær kunne han tatt. Han mener ofte at dette med klær er en dameting, at jeg vet bedre hvor ting befinner seg osv, og ser helst jeg gjør dette. Jeg spurte han forøvrig i går om hvem han hadde tenkt skulle pakke klær til barna som skulle overnatte hos mine foreldre i helga- hvor han svarer med at det kan vel jeg gjøre, mens han holder tulla. Dessverre klarte jeg ikke holde kjeft da, og sa i påhør av jenta at det forventet jeg at han gjorde. Jenta ble småsnurten,for hun ville pakke selv.. :-) ble så pappaen hjalp til pakke da. HI Anonymkode: cc074...ace
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #23 Skrevet 1. september 2017 Jeg blir stadig overrasket over hvor dumme mannfolk kan være. Send ungene til ham mens du er hjemme med lille. Anonymkode: 2772f...de3
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #24 Skrevet 1. september 2017 Jeg lurer veldig på hvorfor dere har fått så mange barn, når det er helt tydelig at dere ikke har ork til å ta dere av dem...? Anonymkode: 99c88...660
Anonym bruker Skrevet 1. september 2017 #25 Skrevet 1. september 2017 Hvordan endte det til slutt,HI? Anonymkode: 84832...888
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå