Gå til innhold

Er det helt valgfritt å vaksinere?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Flere sykdommer som var helt utryddet for noen år tilbake, blomstrer opp igjen nå. Jeg jobber på lungeavd på sykehuset, og vi ser blant annet MASSE tuberkulose! For 10-20 år siden var det så godt som utryddet i Norge! Så NEI flokkimmuniteten virker IKKE med lavere dekning😉

Anonymkode: 895ad...d08

Tuberkulosevaksinen er ikke i vaksinasjonsprogrammet. Og som du sikkert vet, så er de aller fleste tilfellene hos våre nye landsmenn ;) 

Anonymkode: 9cdd3...b02

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 18.8.2017 den 13.16, Anonym bruker skrev:

Joda, det har jeg. Det er heller for å skåne slike som deg, som aser seg opp over andres valg. Da legger jeg heller inn en liten hvit løgn, så slipper du å bli så sint IRL ;) 

Så når ungene dine reiser ut i verden uten vaksiner så sitter du rolig hjemme og venter på hva de plukker med seg hjem? Eller når datteren din får røde hunder under svangerskap fordi flere har gjort som deg, da klapper du deg selv på skulderen pga dine kloke valg i barnas hverdag?

Er du ikke litt redd for meslinger, epiglotitt og kikhoste? Er det fordi du er mindre begavet? Hjelpes, dumskapen kjenner ingen grenser.

Anonymkode: b8d52...cb0

Skrevet

Så når ungene dine reiser ut i verden uten vaksiner så sitter du rolig hjemme og venter på hva de plukker med seg hjem? Eller når datteren din får røde hunder under svangerskap fordi flere har gjort som deg, da klapper du deg selv på skulderen pga dine kloke valg i barnas hverdag?

Er du ikke litt redd for meslinger, epiglotitt og kikhoste? Er det fordi du er mindre begavet? Hjelpes, dumskapen kjenner ingen grenser.

Ja, sånn er det nok :)

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, sånn er det nok :)

Ja, når tenker du de skal vaksinere seg? Eller tror du de er beskyttet av flokkimmunitet i det store utland? På vår helsestasjon advarte de mot å ta uvaksinerte barn ut i Europa pga utbrudd av meslinger. Tror du meslinger er ufarlig?

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, når tenker du de skal vaksinere seg? Eller tror du de er beskyttet av flokkimmunitet i det store utland? På vår helsestasjon advarte de mot å ta uvaksinerte barn ut i Europa pga utbrudd av meslinger. Tror du meslinger er ufarlig?

Ingenting er avgjort, men kan godt tenkes at vi velger å vaksinere rundt 3-4 års alder, når immunforsvaret har fått tid på å utvikle seg. Nei, jeg er ikke særlig skremt av meslinger. Om en regner hvor liten sjanse er for å bli smittet, og legger til hvor få som faktisk får varige men av meslinger, så er faren minimal. Må ikke glemme at meslinger er en sykdom 99% av befolkning hadde før en begynte å vaksiner mot den. Du kan ikke sammenligne det å få meslinger i Norge med et underernært barn i Afrika uten tilgang til rent vann.

Skrevet
På ‎17‎.‎08‎.‎2017 den 21.47, Anonym bruker skrev:

Hvis barnet er svak (prematur eller syk) er alle type stress (vaksiner spesielt ) en potensiel risiko.

Anonymkode: ad780...a12

Javisst skal stress unngås for premature barn, men et prematurt barn løper overhodet ingen risiko for autisme ved å få vaksiner.

Det er meg ubegripelig at dere anitvaxxers ikke kan få inn i hodene deres at den studien som viste sammenheng er tilbakevist for lengst! Dere fortsetter med det samme gnålet, om den samme studien. Kan dere ikke komme med noe nytt? Helst noe som minner om en studie som er anerkjent?

Nei, jeg tenkte meg det..

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting er avgjort, men kan godt tenkes at vi velger å vaksinere rundt 3-4 års alder, når immunforsvaret har fått tid på å utvikle seg. Nei, jeg er ikke særlig skremt av meslinger. Om en regner hvor liten sjanse er for å bli smittet, og legger til hvor få som faktisk får varige men av meslinger, så er faren minimal. Må ikke glemme at meslinger er en sykdom 99% av befolkning hadde før en begynte å vaksiner mot den. Du kan ikke sammenligne det å få meslinger i Norge med et underernært barn i Afrika uten tilgang til rent vann.

Meslinger og urent vann har ikke sammenheng. Meslinger smitter mellom mennesker, uansett hvor rent vann de drikker, og er fortsatt en potensielt dødelig sykdom. I tillegg medfører den noen ganger ettersykdommer, eller ureparerbare skader som døvhet/blindhet.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvor mange tror du hadde fått meslinger hvis alle tenkte som dere? Tror du ikke at sjangsen for å bli smittet hadde vært mye større hvis ingen vaksinerte?

Anonymkode: dd21d...7b7

Skrevet

Er så lei alle dere som "snylter" på oss som vaksinerer oss. VI tar et større ansvar for at barna deres ikke blir smittet enn det dere gjør.

Og å si at man har vaksinert barna sine, og faktisk ikke ha gjort det er helt bedritent. Dersom barnet mitt må vente med vaksiner fordi han eller hun er for svak eller ikke tåler vaksinen, vil jeg gjerne vite hvem jeg skal holde barnet mitt unna. Ikke at dere spiller russisk rulett med egne OG andre barns liv

Anonymkode: 3f051...88d

Skrevet
4 timer siden, Pashla skrev:

Meslinger og urent vann har ikke sammenheng. Meslinger smitter mellom mennesker, uansett hvor rent vann de drikker, og er fortsatt en potensielt dødelig sykdom. I tillegg medfører den noen ganger ettersykdommer, eller ureparerbare skader som døvhet/blindhet.

Meslinger og dødelighet har med rent vann å gjør. Meslinger i seg selv er veldig sjeldent farlig. Hvor mange har dødd av meslinger i Norge de siste 20 åra? nettopp ingen. Så når en da vet at ca 5% av befolkningen, dvs. 250 000 i Norge er uten meslingvaksine, så er nok ikke sjansen så veldig stor ;) Det er bare folk på slike sider som denne som hauser det opp. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Meslinger og dødelighet har med rent vann å gjør. Meslinger i seg selv er veldig sjeldent farlig. Hvor mange har dødd av meslinger i Norge de siste 20 åra? nettopp ingen. Så når en da vet at ca 5% av befolkningen, dvs. 250 000 i Norge er uten meslingvaksine, så er nok ikke sjansen så veldig stor ;) Det er bare folk på slike sider som denne som hauser det opp. 

Så du tror at oddsen ville vært det samme hvis 95% var uvaksinert?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du tror at oddsen ville vært det samme hvis 95% var uvaksinert?

Nope, det har jeg aldri sagt. Det er det som er den store forskjellen. Vi som privatpersoner kan ta hensyn til enkeltindividet, mens for eksempel folkehelseinstituttet må tenke på befolkningen som en enhet og gi råd der etter.

Skrevet

Nope, det har jeg aldri sagt. Det er det som er den store forskjellen. Vi som privatpersoner kan ta hensyn til enkeltindividet, mens for eksempel folkehelseinstituttet må tenke på befolkningen som en enhet og gi råd der etter.

Men ditt barn som enkeltindivid ville jo vært mye mer utsatt om alle tenkte som deg tenker du ikke på det?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men ditt barn som enkeltindivid ville jo vært mye mer utsatt om alle tenkte som deg tenker du ikke på det?

Du har helt rett. Jeg har tenkt på det. Takk til alle dere som vaksinerer :)

Skrevet

Wow.....

Skrevet
På 17.8.2017 den 14.45, Anonym bruker skrev:

Rart at ikke barnehager, skoler og helsevesen oppfordrer til at de ansatte skal vaksinere seg

Alle ansatte på min skole ble oppfordret til å ta kikhostevaksine i fjor (skolen betalte). Og generelt oppfordrer man vel småbarnsforeldre til å fornye vaksiner? 

Anonymkode: 78ea4...08c

Skrevet

Det er såklart relevant at sjansene for å dø av en sykdom blir større ved underernæring, dårlig vannkvalitet og generelt et skittent og dårlig miljø og hygiene? Det er en grunn til at dødeligheten gikk ned her i Norge også for en tid tilbake da slike forhold ble langt bedre for oss. Det er ikke bare vaksiner som kan ta æren for det. Det var ikke bare meslinger som kunne ta knekken på folk før, men en alminnelig influensa kunne være nok. Folk kunne leve under skikkelig dårlige (og ekle) forhold.

Nå blusser det derimot opp autoimmune sykdommer i en fleng, det er litt suspekt.

Anonymkode: ee94d...c0c

Skrevet

Siden du er så godt i gang, kan du ikke snyte på skatten, jobbe svart og drite i dugnadsarbeid? Så kan du virkelig snylte på alle fronter mener jeg. Sjarmerende side ved deg dette. 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er såklart relevant at sjansene for å dø av en sykdom blir større ved underernæring, dårlig vannkvalitet og generelt et skittent og dårlig miljø og hygiene? Det er en grunn til at dødeligheten gikk ned her i Norge også for en tid tilbake da slike forhold ble langt bedre for oss. Det er ikke bare vaksiner som kan ta æren for det. Det var ikke bare meslinger som kunne ta knekken på folk før, men en alminnelig influensa kunne være nok. Folk kunne leve under skikkelig dårlige (og ekle) forhold.

Nå blusser det derimot opp autoimmune sykdommer i en fleng, det er litt suspekt.

Anonymkode: ee94d...c0c

Ja, noe annet som er litt skummelt er at naboens katt løp gjennom hagen min i forgårs og i går ble jeg forkjøla 😱 Tenk om jeg blir forkjøla hver gang naboens katt løper gjennom hagen, kanskje naboen sender forkjølelsessmitte med katta.  Suspekte saker. I morgen kan vi prate om chemtrails. Er det kondens eller aerosoler som slippes ut av myndighetene for å kue hele verdens befolkning.

Ølprisene har steget etterhvert som sykdommene har avtatt. Vaksiner er nok forklaringen på økende pris på øl. 

Logikk og statistikk og korrelasjoner er artige saker gitt!

Skrevet

Siden du er så godt i gang, kan du ikke snyte på skatten, jobbe svart og drite i dugnadsarbeid? Så kan du virkelig snylte på alle fronter mener jeg. Sjarmerende side ved deg dette. 

Vaksiner er og blir frivillig for alle. Alle kan velge helt selv :)

Jeg snylter så klart ikke på skatten, det er straffbart, samme gjelder for svart arbeid. Dugnadsarbeid er jeg med på så lenge det ikke er i barnehagen, der betaler jeg nok som det er. Har plass i privat barnehage og eierne tar ut store overskudd vært år, så da jobber jeg ikke gratis der. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

På HPV-vaksinen er det i dag ca 75% dekningsgrad. For å oppnå flokkimmunitet er der behov for ca 85%. Altså blir det bare de vaksinerte som blir beskyttet. 99% av livmorhalskreft (+en viss andel av analkreft, munnhule- og halskreft som også rammer menn) kommer av hp-viruset. Kvinner som får livmorhalskreft får det typisk 10-15 år etter smitte, så mange er rundt 40 år. Mange har små barn. Foreløpig tenker mange som deg. Dermed er ikke din datter (eller evt uvaksinerte kommende svigerdatter beskyttet - vet ikke om du har gutter eller jenter). Dette er ikke sjelden kost, og langt flere som får enn meslinger per i dag.

Synker vaksineringsdekningen så pass at vi får store utbrudd av meslinger kommer det til å tvinges frem påbud om vaksinasjon for å gå på offentlig skole og barnehager. Dette skjer i Europa hvor man HAR hatt utbrudd.

Som medlem av helsevesenet er det rørende å se hvor stor tro folk har på at vi kan gjøre dem friske om de eller ungene smittes av disse sykdommene. Det er derimot virussykdommer mye av dette og da kan man bare gi støttebehandling og håpe på det beste. Det er også paradoksalt at vaksinekonspiratorikerne er så bekymra for vaksinen, men overhodet ikke bekymra for sykehusinnleggelse og multiresistente bakterier de da risikerer å komme borti. Kanskje MRSA og VRE også bygger immunforsvaret...? Gjerne på toppen av en meslinginfeksjon. Tenk på det immunforsvaret den personen vil ha etterpå!!

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vaksiner er og blir frivillig for alle. Alle kan velge helt selv :)

Jeg snylter så klart ikke på skatten, det er straffbart, samme gjelder for svart arbeid. Dugnadsarbeid er jeg med på så lenge det ikke er i barnehagen, der betaler jeg nok som det er. Har plass i privat barnehage og eierne tar ut store overskudd vært år, så da jobber jeg ikke gratis der. 

Frivillig, men du lar likevel andre "betale" for deg og dine. Usjarmerende.

Gjest Antarctica
Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

De siste 20 åra har dekningsgraden vært stor nok til å garantere flokkimmunitet. Så det du anfører som "bevis", beviser jo kun at vaksinen er effektiv.

Skrevet
27 minutter siden, Pashla skrev:

De siste 20 åra har dekningsgraden vært stor nok til å garantere flokkimmunitet. Så det du anfører som "bevis", beviser jo kun at vaksinen er effektiv.

Jeg har vel aldri betvil vaksinens beskyttelse-effekt. Det er jo nettopp det vi benytter oss av. Les de siste postene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...