Gå til innhold

Er det helt valgfritt å vaksinere?

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ha egne meninger, men man kan ikke ha egne fakta. At huet ditt ikke skjønner hvordan flokkimmuniteten fungerer, betyr ikke at den ikke fungerer. Det betyr vel helst at huet ditt fungerer litt svakt. 

Anonymkode: c1e97...f32

Har ingenting med at jeg ikke forstår. Greia er at det de sier om flokkimmunitet ikke stemmer. Vi trenger tydeligvis ikke 95% vaksinerte for å at den skal virke. Forstod du ikke det? 

Anonymkode: 9cdd3...b02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser flere av dere vil unngå uvaksinerte folk. Tror nok dere har litt vrangforestilling.

Mange er nok ikke klar over at vi har ca 55 000 barn under 18 år som er uvaksinert i Norge (ca 5% av de under 18). I tillegg kommer alle voksne som er uvaksinerte ca 200 000(Ca 5% av de over 18). I tillegg kommer alle voksne som ikke tar boosterdoser. Så om en regner at ca 400 000 personer i Norge er uten beskyttelse, er nok ikke å ta så hardt i.  

Så lykke til  med å unngå de uvaksinerte.

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rart at ikke barnehager, skoler og helsevesen oppfordrer til at de ansatte skal vaksinere seg

Anonymkode: dd21d...7b7

Jeg er revaksinert igjennom barnehagen. 

Anonymkode: 2d7f6...9c1

Skrevet

Jeg syns det er likegyldig hva du gjør, hjelper ikke noe hva andre sier uansett.

Men min bestefar fikk kikhoste fordi noen ikke hadde vaksinert seg, under cellegiftbehandling. Han døde av dette, kun 65 år gammel. Jeg fikk ikke sagt hade til han. Fordi mitt barn var 6 uker gammelt og ikke vaksinert. 

Det viste seg at ett barn med kikhoste hadde vært på legesenteret 1 time før bestefar. Mest sannsynlig er det dette barnet (eller foreldrene som ikke vaksinerte) som var en direkte årsak til at bestefar døde. Bestemor fikk det pgså, men overlevde. Heldigvis.. 

Anonymkode: 83b90...8fb

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser flere av dere vil unngå uvaksinerte folk. Tror nok dere har litt vrangforestilling.

Mange er nok ikke klar over at vi har ca 55 000 barn under 18 år som er uvaksinert i Norge (ca 5% av de under 18). I tillegg kommer alle voksne som er uvaksinerte ca 200 000(Ca 5% av de over 18). I tillegg kommer alle voksne som ikke tar boosterdoser. Så om en regner at ca 400 000 personer i Norge er uten beskyttelse, er nok ikke å ta så hardt i.  

Og dermed er altså sykdommer som folk DØR av i andre land, som var utryddet hos oss, på vei tilbake.

Og dette er positivt fordi?

Anonymkode: 7175d...296

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det er mange som aldri har tenkt på at det er nødvendig, men et lite puff og en påminning fra arbeidsgiver hadde kanskje fått de til å gjøre det

Anonymkode: dd21d...7b7

Man Blir oppfordrer til å vaksinere seg. Jeg vaksinerer meg hvert år mot influensa. Er intensivsykepleier.. 

Anonymkode: f797f...e8b

Skrevet

Jeg fikk selv kikhoste i en alder av 4 uker, og bare flax gjorde at jeg kom meg på sykehuset før jeg stoppa å puste. 

Vaksine er er utrolig viktig for å minske spredning av sykdommer, og med mer farting på kryss og tvers av landegrenser forflytter og spres sykdommer seg lettere, og det er de svakeste som blir hardest rammet. 

Er dere virkelig villige til at noen år frem i tid kommer storebror eller storesøster hjem og smitter sin nyfødte lillebror/lillesøster, noe som vil i hverstefall kunne koste babyen livet. Noe dere kunne unngått ved å vaksinere.  Er det verdt det? 

Anonymkode: 7ff19...c56

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har ingenting med at jeg ikke forstår. Greia er at det de sier om flokkimmunitet ikke stemmer. Vi trenger tydeligvis ikke 95% vaksinerte for å at den skal virke. Forstod du ikke det? 

Eh. Jo, det trenger vi. At noen kommer med "meninger" om flokkimmuniteten endrer ikke på kjensgjerningene.

Skrevet

Jeg vurderte å droppe rotavirus vaksinen. Men tok den alikavell. Året etter fikk jeg en niese. 5 uker gammel fikk hun rota virus. Ble innlagt på sykehus i 1 uke med dehydrering, kun blod som kom ut av tarmene fordi slimhinnene i tarmene var tørre og såre. Fikk blodoverføring og veske intravenøst, og døde nesten! 

Tenk hvilken skyldfølelse jeg hadde hatt hadde hun dødd av dette hvis jeg ikke hadde vaksinert min sønn! Min sønn kunne vært årsaken til min nieses dødsfall! Fordi jeg ikke hadde vaksinert. Når hun var på sykehuset var det en av mine tanker, men kunne HELDIGVIS trøste meg med at JEG hadde gjort alt jeg kunne for at min unge ikke skulle ha skyld. 

Takk Gud for flinke forskere som lager vaksiner! Og takk gud for flinke leger! Og takk gud for at di fleste i Norge vaksinerer ungene sine 😍

Skrevet

Å mangle boostervaksine er ikke det samme som å være ubeskyttet. Ser at mange bruker det som argument, men det er altså ikke gyldig. Den grensen på "10 års virketid" på visse vaksiner er satt fordi produsenten ikke kan GARANTERE for lengre virketid enn 10 år. Ikke fordi antistoffene plutselig slutter å virke. 

Skrevet

Eh. Jo, det trenger vi. At noen kommer med "meninger" om flokkimmuniteten endrer ikke på kjensgjerningene.

Du forstod det tydeligvis ikke. Slik du sier, så har vi ikke flokkimmunitet i Norge. Men det viser det i praksis at vi har. Selv om ikke 95% av befolkningen er vaksinert.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du forstod det tydeligvis ikke. Slik du sier, så har vi ikke flokkimmunitet i Norge. Men det viser det i praksis at vi har. Selv om ikke 95% av befolkningen er vaksinert.

Åh, ikke drit deg ut. Les deg opp om flokkimmunitet selv. For det første: dekningsgraden er ikke konstant, den avhenger av hvilken sykdom og dens smittepotensial. F eks er 95-96% ønskelig for å gi flokkimmunitet mot meslinger. Mens dekningsgraden som trengs er en annen hvis man snakker om stivkrampe, kikhoste, difteri, polio... Alle har sine spesifikasjoner. Og det er kun i visse områder vi ikke har flokkimmunitet, bl a i "smittelommer" blant overtroiske romantikere i visse byer.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ha egne meninger, men man kan ikke ha egne fakta. At huet ditt ikke skjønner hvordan flokkimmuniteten fungerer, betyr ikke at den ikke fungerer. Det betyr vel helst at huet ditt fungerer litt svakt. 

:fnise: 

Klar tale på sitt beste :helen:

Anonymkode: c63fe...0cb

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og dette er grunnen til at sykdommer som før var så godt som borte nå dukker opp igjen. 

Det er vanskelig å unngå de uvaksinerte da de uheldigvis ikke må gå med noe merke som forteller det. Men hadde det blitt satt i system hadde det vært ingen problem.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, ikke drit deg ut. Les deg opp om flokkimmunitet selv. For det første: dekningsgraden er ikke konstant, den avhenger av hvilken sykdom og dens smittepotensial. F eks er 95-96% ønskelig for å gi flokkimmunitet mot meslinger. Mens dekningsgraden som trengs er en annen hvis man snakker om stivkrampe, kikhoste, difteri, polio... Alle har sine spesifikasjoner. Og det er kun i visse områder vi ikke har flokkimmunitet, bl a i "smittelommer" blant overtroiske romantikere i visse byer.

Ser du vil kverulere. Men uansett om du liker det eller ei, så enten stemmer ikke tallene vi får oppgitt om flokkimmunitet, eller så har vi ikke flokkimmunitet i Norge for mange sykdommer. Det er bare noen få sykdommer, om noen i det hele tatt, vi har så høy dekningsgrad i hele befolkningen. 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om en kun ser på et enkelt individ her i Norge, så er det faktisk tryggere å la være å vaksinere. Så kan en heller diskutere det moralske ved å la være. Jeg for min del kommer til å si at vi har vaksinert, selv om vi lar vær. Mange som gjør det. Når vi snakker om vaksiner i venninnegjengen, så himler jeg med øynene av "de" som ikke vaksinerer ;)

Virker som noen av dere tror at det ikke finnes bivirkninger over hode når det gjelder vaksiner.

Her er for eksempel bivirkningene for MMR:

Svært vanlige (≥1/10): Øvrige: Feber (≥38,5°C), erytem/smerte/hevelse på injeksjonsstedet. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: Rhinitt. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet. Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, trombocytopeni. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, Stevens-Johnsons syndrom, pruritus. Immunsystemet: Anafylaktisk reaksjonanafylaksi og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk meningitt, atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, rhinitt, subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: Artritt og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, ataksi, svimmelhet, encefalitt, encefalopati, feberkramper (hos barn), Guillain-Barrés syndrom, hodepine, meslinger-inklusjonslegeme-encefalitt, okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: Konjunktivitt, retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, feber (≥38,5°C), utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.

Enkeltindivid her i Norge ja, men verden har blitt veldig liten. 

Om du velger å ikke reise selv må du jo regne med at venner av barna gjør det, og de vaksinerte kan bringe med seg smitte uten å bli syk selv. 

Du vet at det har vært tilfeller av meslinger i Norge de siste årene sant. 

Jeg vokste opp med en venninne som ikke fikk vaksiner. Dette var på 80-tallet og det var litt smitte i omløp. Hun fikk meslinger og holdt på å dø da hun fikk hjernebetetennelse som ettersykdom, var på sykehus i ukevis. 

Hva om datteren din blir gravid, og smittet av meslinger eller røde hunder av noen som har vært i utlandet.. Da dør barnebarnet ditt, eller blir alvorlig skadet. En venninne av svigermor er født døv fordi mammaen ble smittet i svangerskapet. Vi vil da ikke tilbake til at sånt var vanlig 

Anonymkode: aa47c...07a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser du vil kverulere. Men uansett om du liker det eller ei, så enten stemmer ikke tallene vi får oppgitt om flokkimmunitet, eller så har vi ikke flokkimmunitet i Norge for mange sykdommer. Det er bare noen få sykdommer, om noen i det hele tatt, vi har så høy dekningsgrad i hele befolkningen. 

Man kan vri og vende på begrepet flokkimmunitet så mye en vil, men så lenge største delen er vaksinert vil det i utgangspunktet ha virkning på andre. Men det vil ikke si at det er nok. Det vil alltid være hull med smittefare, og jo større del som er uvaksinerte jo mere hull. Derfor er det så utrolig viktig at alle som kan vaksineres gjør det for å gjøre disse hullene minst mulig. På samme måte som at det er viktig å vaksinere alle innvandrere som et krav for oppholdstillatelse. For det er for det meste derfra, med hjelp til spredning av Norges uvaksinerte brødhuer, at sykdommer nå blusser opp igjen.

Skrevet

Jeg syns det er likegyldig hva du gjør, hjelper ikke noe hva andre sier uansett.

Men min bestefar fikk kikhoste fordi noen ikke hadde vaksinert seg, under cellegiftbehandling. Han døde av dette, kun 65 år gammel. Jeg fikk ikke sagt hade til han. Fordi mitt barn var 6 uker gammelt og ikke vaksinert. 

Det viste seg at ett barn med kikhoste hadde vært på legesenteret 1 time før bestefar. Mest sannsynlig er det dette barnet (eller foreldrene som ikke vaksinerte) som var en direkte årsak til at bestefar døde. Bestemor fikk det pgså, men overlevde. Heldigvis.. 

Bare for å ha sagt det, kikhoste kan man få selv om man er vaksinert, man får bare et mildere forløp. Så barnet på legesenteret kan ha vært vaksinert selv om det var sykt. 

Leit med bestefaren din, og jeg er helt enig med deg, vi må vaksinere barna våre for å ha minst mulig av disse virusene i omløp 

Anonymkode: aa47c...07a

Skrevet

Først meg selv , så meg selv,  så meg selv igjenn.  

Foreldre som ikke vaksinerer er  egoistiske. 

Anonymkode: 0914e...4f1

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om en kun ser på et enkelt individ her i Norge, så er det faktisk tryggere å la være å vaksinere. Så kan en heller diskutere det moralske ved å la være. Jeg for min del kommer til å si at vi har vaksinert, selv om vi lar vær. Mange som gjør det. Når vi snakker om vaksiner i venninnegjengen, så himler jeg med øynene av "de" som ikke vaksinerer ;)

Virker som noen av dere tror at det ikke finnes bivirkninger over hode når det gjelder vaksiner.

Her er for eksempel bivirkningene for MMR:

Svært vanlige (≥1/10): Øvrige: Feber (≥38,5°C), erytem/smerte/hevelse på injeksjonsstedet. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: Rhinitt. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet. Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, trombocytopeni. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, Stevens-Johnsons syndrom, pruritus. Immunsystemet: Anafylaktisk reaksjonanafylaksi og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk meningitt, atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, rhinitt, subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: Artritt og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, ataksi, svimmelhet, encefalitt, encefalopati, feberkramper (hos barn), Guillain-Barrés syndrom, hodepine, meslinger-inklusjonslegeme-encefalitt, okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: Konjunktivitt, retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, feber (≥38,5°C), utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.

Så du ha ikke en gang baller til å stå for dine egne valg. Nå ble jeg kjempeimponert. Og du beviste alt jeg mener om vaksinemotstandere. 

Anonymkode: 1dfa1...83b

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du ha ikke en gang baller til å stå for dine egne valg. Nå ble jeg kjempeimponert. Og du beviste alt jeg mener om vaksinemotstandere. 

Anonymkode: 1dfa1...83b

Joda, det har jeg. Det er heller for å skåne slike som deg, som aser seg opp over andres valg. Da legger jeg heller inn en liten hvit løgn, så slipper du å bli så sint IRL ;) 

Skrevet

Først meg selv , så meg selv,  så meg selv igjenn.  

Foreldre som ikke vaksinerer er  egoistiske. 

Anonymkode: 0914e...4f1

Det er faktisk ikke sant. Det er først og fremst egne barn.

De som velger å ikke vaksinere, er faktisk redde for vaksinene, akkurat som at andre er mer redd for sykdommene, og vil skåne barna sine. Det handler ikke om dem selv, men om barna. Alle setter sine barn først.

Dette er ikke akkurat noe som hjelper å høre i en diskusjon, men det er en realitet man må innse i disse diskusjonene. 

Anonymkode: ee94d...c0c

Skrevet

Kverulere? Nei, jeg prøver å informere. Men du lider av lærevegring, og mot den finnes verken vaksine eller kur. God bedring.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ikke sant. Det er først og fremst egne barn.

De som velger å ikke vaksinere, er faktisk redde for vaksinene, akkurat som at andre er mer redd for sykdommene, og vil skåne barna sine. Det handler ikke om dem selv, men om barna. Alle setter sine barn først.

Dette er ikke akkurat noe som hjelper å høre i en diskusjon, men det er en realitet man må innse i disse diskusjonene. 

Anonymkode: ee94d...c0c

Men deres egne barn står jo også i fare for å dø av farlige sykdommer på den måten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...