Gå til innhold

Er det helt valgfritt å vaksinere?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det er mange som aldri har tenkt på at det er nødvendig, men et lite puff og en påminning fra arbeidsgiver hadde kanskje fått de til å gjøre det

Anonymkode: dd21d...7b7

Jeg og mannen oppdaterer vaksinene hver 10 år og når rundt den tiden bruker jeg å snakke litt om det med kollegaer. Håper at noen av de får seg en dytt.

Burde absolutt vært mer fokus på det.

Anonymkode: c2b05...1da

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis alt det hun sier stemmer, hvorfor blir ikke vi voksne da syke? De fleste voksne mangler mange vaksiner som stivkrampe, kikhoste, difteri og polio. Fortsatt blir vi ikke syke, selv om leger skal ha oss til å tro at vi må ha 95% av befolkningen vaksinert for å stoppe sykdommene.

Forstår at dere har andre meninger en meg. Da er det godt at vi kan velge forskjellig.

Anonymkode: 9cdd3...b02

Hvor har du det fra at voksne ikke blir syke?

Søsteren min hadde kikhoste da hun gikk på barneskolen, siden hun var vaksinert ble forløpet mildere, men mamma som hun smittet hostet til hun kastet opp i flere måneder.

Blir du bitt av en hund e.l. må du ha stivkrampesprøyte om du ikke nylig har blitt vaksinert, voksne kan i aller høyeste grad få stivkrampe.

Nå har vi vel heldigvis ikke polio og difteri i Norge, men det er andre steder i verden. Polio er en helt gruson sykdom som det vel ikke finnes medisiner mot, bare vaksine. Det hadde vært helt forferdelig om vi fikk en oppblomstring av den sykdommen, da vil de som ikke er vaksinert bli syke uansett om de er barn eller voksne altså.

Anonymkode: aa47c...07a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Da blir det ikke noe vaksine her med det første. Men hvordan er det om vi ombestemmer seg? Vil vi da måtte betale vaksinene selv?

Vi utsatte den ene vaksinen. Helsesøster måtte sette opp at vi takket nei, da det ikke var noe alternativ for utsettelse i systemet hennes. Da vi ba om den et år senere var det ikke noe problem, måtte ikke betale noe.

Anonymkode: ee879...1e1

Skrevet

Det er dessverre valgfritt om man velger å vaksinere barna sine eller ikke. Det burde vært påbudt. 

Anonymkode: 98fc1...5eb

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessverre helt valgfritt å utsette egne barn og andre mennesker for potensielt dødelige sykdommer.

Anonymkode: ccba9...b45

Vaksiner kan også være kjempeskadelige og til og med dødelige for noen barn.

Noen små prosent av barn får livsvarig skade va vaccine som de ikke hadde fått ellers.

Blant annet, autisme, ADHD, epilepsi og psykiske lidelser.

Anonymkode: ad780...a12

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen små prosent av barn får livsvarig skade va vaccine som de ikke hadde fått ellers.

Du vet at rapporten om at vaksiner kunne gi autisme ol ble avslørt som svindel og legen mistet lisensen sin,sant?

Anonymkode: 7175d...296

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av de tingene er da bivirkninger på vaksine 

Ja, noen få kan få alvorlige bivirkninger, men da er det snakk om helt andre ting enn du ramser opp her 

Du bedriver vranglære! 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg døde nesten av kikhoste da jeg var baby, jeg bodde i Sverige og de hadde ikke vaksine mot kikhoste da.... 

Anonymkode: c76d2...bb0

Det trenger ikke vær så alvorlig heller. Har dere sett et anfall med kikhoste hos en baby? Det vil man definitivt unngå om man kan!

Anonymkode: b8d52...cb0

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo blank løgn! Skal ikke si for sikkert om epilepsi, men det er INGEN VITENSKAPELIGE (!) studier som viser at det er sammenheng mellom ADHD og autisme. INGEN! 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av de tingene er da bivirkninger på vaksine 

Ja, noen få kan få alvorlige bivirkninger, men da er det snakk om helt andre ting enn du ramser opp her 

Du bedriver vranglære! 

Hvis barnet er svak (prematur eller syk) er alle type stress (vaksiner spesielt ) en potensiel risiko.

Skrevet

Om en kun ser på et enkelt individ her i Norge, så er det faktisk tryggere å la være å vaksinere. Så kan en heller diskutere det moralske ved å la være. Jeg for min del kommer til å si at vi har vaksinert, selv om vi lar vær. Mange som gjør det. Når vi snakker om vaksiner i venninnegjengen, så himler jeg med øynene av "de" som ikke vaksinerer ;) 

Virker som noen av dere tror at det ikke finnes bivirkninger over hode når det gjelder vaksiner.

Her er for eksempel bivirkningene for MMR:

Svært vanlige (≥1/10): Øvrige: Feber (≥38,5°C), erytem/smerte/hevelse på injeksjonsstedet. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: Rhinitt. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet. Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, trombocytopeni. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, Stevens-Johnsons syndrom, pruritus. Immunsystemet: Anafylaktisk reaksjonanafylaksi og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk meningitt, atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, rhinitt, subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: Artritt og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, ataksi, svimmelhet, encefalitt, encefalopati, feberkramper (hos barn), Guillain-Barrés syndrom, hodepine, meslinger-inklusjonslegeme-encefalitt, okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: Konjunktivitt, retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, feber (≥38,5°C), utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis barnet er svak (prematur eller syk) er alle type stress (vaksiner spesielt ) en potensiel risiko.

Og nettopp derfor er det så vanvittig viktig at alle friske barn vaksineres! Så vi kan beskytte de få som ikke tåler vaksinasjon. Fatter ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 0b927...c7e

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er nettopp pga de tilfellene at det er så utrolig viktig at alle andre vaksinerer. Da er den svake beskyttet uten selv å vaksinere til den dag det er sterkt nok.

Anonymkode: c63fe...0cb

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo blank løgn! Skal ikke si for sikkert om epilepsi, men det er INGEN VITENSKAPELIGE (!) studier som viser at det er sammenheng mellom ADHD og autisme. INGEN! 

A positive association found between autism prevalence and childhood vaccination uptake across the U.S. population.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21623535

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om en kun ser på et enkelt individ her i Norge, så er det faktisk tryggere å la være å vaksinere. Så kan en heller diskutere det moralske ved å la være. Jeg for min del kommer til å si at vi har vaksinert, selv om vi lar vær. Mange som gjør det. Når vi snakker om vaksiner i venninnegjengen, så himler jeg med øynene av "de" som ikke vaksinerer ;)

Virker som noen av dere tror at det ikke finnes bivirkninger over hode når det gjelder vaksiner.

Her er for eksempel bivirkningene for MMR:

Svært vanlige (≥1/10): Øvrige: Feber (≥38,5°C), erytem/smerte/hevelse på injeksjonsstedet. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: Rhinitt. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet. Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, trombocytopeni. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, Stevens-Johnsons syndrom, pruritus. Immunsystemet: Anafylaktisk reaksjonanafylaksi og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk meningitt, atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, rhinitt, subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: Artritt og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, ataksi, svimmelhet, encefalitt, encefalopati, feberkramper (hos barn), Guillain-Barrés syndrom, hodepine, meslinger-inklusjonslegeme-encefalitt, okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: Konjunktivitt, retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, feber (≥38,5°C), utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.

Gir du barnet ditt Paracet eller Ibux? Sett på mulige bivirkninger der?:

Bivirkninger 

Vanligst er dyspepsi og diaré som forekommer hos ca. 10% av pasientene. Det kan oppstå peptiske sår, perforasjoner og gastrointestinale blødninger som kan være fatale, spesielt hos eldre. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Dyspepsikvalme, oppkast, diaré, buksmerter, flatulens, forstoppelse. Hud: Hudutslett. Øvrige: Hodepine, tretthet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Blødninger, ulcus, ulcerøs stomatitt, forverring av kolitt og Crohns sykdom. Hud: Urticaria, pruritus, purpura, angioødem. Hørsel: Hørselsskader. Luftveier: Rhinittastma. Psykiske: Søvnløshet, lett uro. Syn: Synsforstyrrelser. Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000): Blod: Trombocytopeni, leukopeni. Gastrointestinale: Gastritt, perforasjoner. Hud: Ødem, bulløse reaksjoner, erythema multiforme. Lever: Hepatitt, gulsott. Nevrologiske: Aseptisk meningitt. Psykiske: Depresjon, forvirring. Syn: Toksisk amblyopi. Urogenitale: Nyreskader. Øvrige: Anafylaktiske reaksjonerSvært sjeldne (<1/10 000): Stevens-Johnsons syndrom og toksisk epidermal nekrolyseGenerelt: Ødemhypertensjon, og hjertesvikt er rapportert under behandling med NSAID. Ibuprofen, spesielt i høye doser (2400 mg daglig), kan være assosiert med en liten økt risiko for arterielle trombotiske hendelser (f.eks. myokardinfarkteller slag).

Anonymkode: 69e12...593

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rart at ikke barnehager, skoler og helsevesen oppfordrer til at de ansatte skal vaksinere seg

Anonymkode: dd21d...7b7

Men det gjør de da... kommunen oppfordrer til det. Det har iallefall min kommune gjort. Og så har vi da vel et stort ansvar selv også.

Anonymkode: eae64...a49

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis alt det hun sier stemmer, hvorfor blir ikke vi voksne da syke? De fleste voksne mangler mange vaksiner som stivkrampe, kikhoste, difteri og polio. Fortsatt blir vi ikke syke, selv om leger skal ha oss til å tro at vi må ha 95% av befolkningen vaksinert for å stoppe sykdommene.

Forstår at dere har andre meninger en meg. Da er det godt at vi kan velge forskjellig.

Man kan ha egne meninger, men man kan ikke ha egne fakta. At huet ditt ikke skjønner hvordan flokkimmuniteten fungerer, betyr ikke at den ikke fungerer. Det betyr vel helst at huet ditt fungerer litt svakt. 

Anonymkode: c1e97...f32

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men vi voksne blir jo syke!! Min mann fikk kikhoste og smittet baby som igjen smittet min far....

Anonymkode: 004c7...baf

Men voksne dør normalt ikke av smitten....

Anonymkode: c1e97...f32

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gjelder det alle vaksinene? Kan jeg bli meldt til barnevernet? 

Noen som vet. Hvordan går jeg frem? Er det  bare å gi beskjed til helsesøster?

Hvorfor vil du ikke vaksinere? Hvorfor vil du ikke hjelpe ditt og andres barn ? 

Anonymkode: 77fc8...986

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja..kan det ha noe med at voksne tåler bittelitt mye mer enn et lite barn? ;) Og jo, mange voksne husker booster. Og er smarte. 

Anonymkode: 29df2...c3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...