Gå til innhold

Er det helt valgfritt å vaksinere?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser du vil kverulere. Men uansett om du liker det eller ei, så enten stemmer ikke tallene vi får oppgitt om flokkimmunitet, eller så har vi ikke flokkimmunitet i Norge for mange sykdommer. Det er bare noen få sykdommer, om noen i det hele tatt, vi har så høy dekningsgrad i hele befolkningen. 

Anonymkode: 9cdd3...b02

Syns du bør lese litt her.

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen/vaksinasjon/1.11-holdninger-til-vaksinasjon/

Anonymkode: c1e97...f32

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kverulere? Nei, jeg prøver å informere. Men du lider av lærevegring, og mot den finnes verken vaksine eller kur. God bedring.

Du prøver kanskje i beste mening, men det virker ikke som du forstår at vi i Norge ikke har 95% vaksinedekning. Det er det jeg prøver å fortelle deg. Flokkimmuniteten virker selv med lavere dekning. Er det så vanskelig å forstå? 

Men det er greit vis du ikke klarer å se det, så kan en jo spørre seg hvem som lider av lærevegring?

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men deres egne barn står jo også i fare for å dø av farlige sykdommer på den måten. 

Det handler om å velge mellom to onder. Hva er man mest redd for, vaksinen eller sykdommen? Hva er en reel trussel? Jeg kjenner flere som har oppdaget enten sterke reaksjoner, eller skremmende forandringer hos barnet etter vaksine. Et par av de har blitt for skremt til å tørre å vaksinere neste barn. Helt normale mennesker, som ikke ellers er vaksinemotstandere. Men når vaksinene blir en mer reel trussel enn sykdommene de skal vaksineres mot så lar man være. 

Anonymkode: ee94d...c0c

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men deres egne barn står jo også i fare for å dø av farlige sykdommer på den måten. 

Da var de svak og sykelig i utgangspunktet og det gjør ikke'no.. 

*pro-disease aka anti-vaxxer logic*

Anonymkode: 29df2...c3e

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis barnet er svak (prematur eller syk) er alle type stress (vaksiner spesielt ) en potensiel risiko.

Anonymkode: ad780...a12

Det er vel nettopp disse barna vi ANDRE vaksinerer oss for å beskytte da!?!?! De som ikke tåler eller er så svake at de ikke kan få det, enten foreldre vil eller ikke. Tenk så skummelt å ha et barn som allerede tåler lite, og så har du ikke mulighet til å beskytte det mot meslinger eller kikhoste? 

Jeg kjenner flere som nesten døde av meslinger i årene rett før meslingvaksinene kom. De er ikke motstandere for å si det sånn.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler om å velge mellom to onder. Hva er man mest redd for, vaksinen eller sykdommen? Hva er en reel trussel? Jeg kjenner flere som har oppdaget enten sterke reaksjoner, eller skremmende forandringer hos barnet etter vaksine. Et par av de har blitt for skremt til å tørre å vaksinere neste barn. Helt normale mennesker, som ikke ellers er vaksinemotstandere. Men når vaksinene blir en mer reel trussel enn sykdommene de skal vaksineres mot så lar man være. 

Saken er vel at på grunn av vaksinasjonsprogrammet som nå har kjørt lenge, har de fleste av oss aldri opplevd disse sykdommene på nært hold. Man tenker kanskje "De overdriver. Så galt er det ikke. De fleste vokste jo opp før også." Men det var mange som ikke gjorde det. Mange ble skadet. Den gang var folk redde for sykdommene. Og med god grunn. Det er en grunn til at man la ned krefter i forskning på å utvikle disse vaksinene. 

Jeg er så gammel at jeg hadde meslinger som halvstor jente. Jeg hadde det ikke så slemt sammenlignet med mange andre. Likevel var det nok til at jeg var fire uker hjemme fra skolen. På et tidspunkt utviklet det seg så galt at legen kom hjem til oss midt på natten. Heldigvis gikk det bra. 

Men mine barn følger vaksinasjonsprogrammet. Både fordi det er fornuftig i forholdet til samfunnet, men absolutt også fordi sykdommene er uendelig mer skremmende end vaksinene. I mine øyne.

Anonymkode: f3be8...d83

Skrevet

Det er jo bare å ikke vaksinere. Før eller siden er man tilbake til samfunnet før god vaksinedekning. Barnedødelighet er jo egentlig en veldig naturlig ting. Survival of the fittest (of the luckiest) og alt det der. (Ironi og sarkasme og realitetsorientering. Jeg er veldig for vaksiner. Jeg har ikke lyst til å se barn dø av lammede lunger, eller av kramper ille nok til at de brekker ryggen underveis).

https://www.nrk.no/ytring/sysken-som-manglar-1.12081789

Anonymkode: d1029...99d

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du prøver kanskje i beste mening, men det virker ikke som du forstår at vi i Norge ikke har 95% vaksinedekning. Det er det jeg prøver å fortelle deg. Flokkimmuniteten virker selv med lavere dekning. Er det så vanskelig å forstå? 

Men det er greit vis du ikke klarer å se det, så kan en jo spørre seg hvem som lider av lærevegring?

Leste du linken fra FHI...?

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

image.jpg

Skrevet
På 17.8.2017 den 21.24, Anonym bruker skrev:

Vaksiner kan også være kjempeskadelige og til og med dødelige for noen barn.

Noen små prosent av barn får livsvarig skade va vaccine som de ikke hadde fått ellers.

Blant annet, autisme, ADHD, epilepsi og psykiske lidelser.

Nei, nei, nei! Slutt. Bare...slutt! 

Skrevet

Noen små prosent av barn får livsvarig skade va vaccine som de ikke hadde fått ellers.

Det er et hån mot dem som har ADHD, er autist, har epilepsi osv. At man faktisk heller ønsker barnet sitt dødt enn å leve med en diagnose. Motbydelig! Og SBS er jo også "vaksine-skade". Skjerp dere! 

NEI! Vaksiner forårsaker ingen av de nevnte over! NEI! NEI! NEI! 

Anonymkode: 29df2...c3e

Skrevet

håper da du holder ungen din vekk fra bhg og slike ting da. og i verste fall kan barnet ditt bli sikkelig syk. stakkars liten som har en SÅ egoistisk mor

Anonymkode: 69374...4c3

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

håper da du holder ungen din vekk fra bhg og slike ting da. og i verste fall kan barnet ditt bli sikkelig syk. stakkars liten som har en SÅ egoistisk mor

Anonymkode: 69374...4c3

Du fikk visst ikke med deg denne:

Du klarer nok ikke å unngå "De uvaksinerte"....

Mange er nok ikke klar over at vi har ca 55 000 barn under 18 år som er uvaksinert i Norge (ca 5% av de under 18). I tillegg kommer alle voksne som er uvaksinerte ca 200 000(Ca 5% av de over 18). I tillegg kommer alle voksne som ikke tar boosterdoser. Så om en regner at ca 400 000 personer i Norge er uten beskyttelse, er nok ikke å ta så hardt i.  

Så lykke til  med å unngå de uvaksinerte.

Skrevet
På 8/18/2017 den 17.52, Anonym bruker skrev:

Det er jo bare å ikke vaksinere. Før eller siden er man tilbake til samfunnet før god vaksinedekning. Barnedødelighet er jo egentlig en veldig naturlig ting. Survival of the fittest (of the luckiest) og alt det der. (Ironi og sarkasme og realitetsorientering. Jeg er veldig for vaksiner. Jeg har ikke lyst til å se barn dø av lammede lunger, eller av kramper ille nok til at de brekker ryggen underveis).

https://www.nrk.no/ytring/sysken-som-manglar-1.12081789

Anonymkode: d1029...99d

Man kan ikke sammenligne 1903 og 2017...

Dårlig hygiene, badet en gang i uka (maks) i skitent vann,

utedo, ingen vaskemaskin, lite vaskemidler, dårlig mat, lite vitaminer, hardt arbeid og ingen antibiotika.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

utedo, ingen vaskemaskin, lite vaskemidler, dårlig mat, lite vitaminer, hardt arbeid og ingen antibiotika.

Meslinger er fortsatt den samme sykdommen. Hjelper ikke med antibiotika. Det finnes ingen kur mot meslinger. Derfor er det så viktig å vaksinere!

Anonymkode: 69e12...593

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan det sammenlignes. Sykdommene er de samme. Meslinger tar liv, i Norge har meslinger vært så godt som "utryddet", men pga bl.a. altfor mange som driter  i å vaksinere, samt innvandring fra land der vaksinasjonsprogram kanskje ikke engang finnes, så blomstrer denne sykdommen nå opp igjen. 

Meslinger tar ikke hensyn til hygiene. Antibiotika virker ikke på meslinger. Som uvaksinert spiller det ingen rolle om du har utedo eller vegghengt toalett med gullkant, blir du utsatt for meslinger, så har du et problem. 

Hvorfor er det så vanskelig å forstå fakta? Ved å ikke vaksinere øker risikoen svært mye for å bli alvorlig syk av barnesykdommene, antall dødsfall vil øke drastisk. Dessverre. 

Anonymkode: 98fc1...5eb

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan det sammenlignes. Sykdommene er de samme. Meslinger tar liv, i Norge har meslinger vært så godt som "utryddet", men pga bl.a. altfor mange som driter  i å vaksinere, samt innvandring fra land der vaksinasjonsprogram kanskje ikke engang finnes, så blomstrer denne sykdommen nå opp igjen. 

Meslinger tar ikke hensyn til hygiene. Antibiotika virker ikke på meslinger. Som uvaksinert spiller det ingen rolle om du har utedo eller vegghengt toalett med gullkant, blir du utsatt for meslinger, så har du et problem. 

Hvorfor er det så vanskelig å forstå fakta? Ved å ikke vaksinere øker risikoen svært mye for å bli alvorlig syk av barnesykdommene, antall dødsfall vil øke drastisk. Dessverre. 

Anonymkode: 98fc1...5eb

Du snakker som om alle skal kutte vaksinene, og da har du nok rett. Men vi har høg vaksinasjonsdekning i Norge, selv om mange tror den er fallende, så sier Folkehelseinstituttet sine tall noe annet. Og om en da ikke følger vaksinasjonsprogrammet, så øker ikke sjansen "svært mye". Risikoen er så å si null. Har en venninne som har et barn som ikke tåler vaksiner. Legen hennes sier at det er ikke noe stort problem, nettopp for den høye vaksinasjonsdekningen. 

Så kan en heller diskuter det moralske.

Skrevet

Kjære deg! Vær så snill å tenk deg nøye om før du velger å avstå fra å vaksinere barnet ditt. Ta et Google søk på b.la hjernehinnebetennelse og meslinger! Når du har lest om disse sykdommene tror jeg du vil innse at du har SÅ mye å tape hvis du velger å ikke vaksinere. Meslinger er en dødelig sykdom for barn, og har blitt mer og mer utbredt de siste årene i europa. Man kan få varige mèn også. Kan jeg spørre hvorfor du ikke vil vaksinere barnet ditt?

Anonymkode: 895ad...d08

Skrevet
På 17.8.2017 den 14.45, Anonym bruker skrev:

Rart at ikke barnehager, skoler og helsevesen oppfordrer til at de ansatte skal vaksinere seg

Anonymkode: dd21d...7b7

Dette er helt feil! Jeg jobber i helsevesenet og vi blir stadig oppfordret til vaksinasjon. Ikke nødvendigvis for vår egen del, men for å beskytte pasientene våre!

Skrevet

Jeg jobber innenfor helse og forskning, og det finnes ikke en eneste en forskningsartikkel som beviser dette, bare så det er sagt! Det er bare synsing og mening! Jeg for min del ville heller hatt et barn med ADHD enn et barn i livsfare med meslinger eller polio...

Skrevet
På 17.8.2017 den 21.49, Anonym bruker skrev:

Om en kun ser på et enkelt individ her i Norge, så er det faktisk tryggere å la være å vaksinere. Så kan en heller diskutere det moralske ved å la være. Jeg for min del kommer til å si at vi har vaksinert, selv om vi lar vær. Mange som gjør det. Når vi snakker om vaksiner i venninnegjengen, så himler jeg med øynene av "de" som ikke vaksinerer ;)

Virker som noen av dere tror at det ikke finnes bivirkninger over hode når det gjelder vaksiner.

Her er for eksempel bivirkningene for MMR:

Svært vanlige (≥1/10): Øvrige: Feber (≥38,5°C), erytem/smerte/hevelse på injeksjonsstedet. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: Rhinitt. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet. Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, trombocytopeni. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, Stevens-Johnsons syndrom, pruritus. Immunsystemet: Anafylaktisk reaksjonanafylaksi og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk meningitt, atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, rhinitt, subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: Artritt og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, ataksi, svimmelhet, encefalitt, encefalopati, feberkramper (hos barn), Guillain-Barrés syndrom, hodepine, meslinger-inklusjonslegeme-encefalitt, okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: Konjunktivitt, retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, feber (≥38,5°C), utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.

Det er klart det er fare for bivirkninger ved en vaksine, akkurat som det er for et hvert legemiddel. Visste du at en sjelden bivirkning av antibiotika er å bli døv? (Helt sant!) Men du lar da ikke være å gi antibiotika til barnet ditt hvis det trengs.... hvis man skal veie for og i mot for vaksine, så er de potensielle skadene ved å ikke ta vaksine MYE større en skadene ved en evt bivirkning av vaksine. Noe av det verste som kan skje er at man får en alvorlig allergisk reaksjon, men helsestasjon har alltid adrenalin klart hvis det skulle hende. (Også derfor man må vente i 20 min etter vaksinasjon)

Skrevet
På 18.8.2017 den 14.27, Anonym bruker skrev:

Flere sykdommer som var helt utryddet for noen år tilbake, blomstrer opp igjen nå. Jeg jobber på lungeavd på sykehuset, og vi ser blant annet MASSE tuberkulose! For 10-20 år siden var det så godt som utryddet i Norge! Så NEI flokkimmuniteten virker IKKE med lavere dekning😉

Skrevet
På 18.8.2017 den 15.06, Anonym bruker skrev:

Det at vaksine er en mer reel trussel en sykdommen er bare tull. Les deg opp på forskning før du uttaler deg! Og hvorfor i helvete tror du at du har bedre peiling enn leger og forskere??? Konsekvensene ved at et lite barn får polio eller meslinger er MYE farligere enn bivirkninger ved en vaksine.. bare så det er sagt. Statistikken ser også bedre ut for de som er vaksinerte...

Skrevet

Kan du fortelle meg helt konkret hva du er redd skal skje med barnet ditt om du vaksinerer det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...