Gå til innhold

Er det helt valgfritt å vaksinere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder det alle vaksinene? Kan jeg bli meldt til barnevernet? 

Noen som vet. Hvordan går jeg frem? Er det  bare å gi beskjed til helsesøster?

Anonymkode: 9cdd3...b02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såklart er det valgfritt. Du sier bare ifra til helsesøster. Det har ingenting med barnevernet å gjøre.

Anonymkode: ee94d...c0c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Såklart er det valgfritt. Du sier bare ifra til helsesøster. Det har ingenting med barnevernet å gjøre.

Takk for svar. Da blir det ikke noe vaksine her med det første. Men hvordan er det om vi ombestemmer seg? Vil vi da måtte betale vaksinene selv?

Skrevet

Av en eller merkelig grunn er det valgfritt. Burde ikke være det.

Men samtidig er det ikke valgfritt å være dum heller, man kan ikke noe for det. Så får sette det på den kontoen og håpe at eplet faller langt fra stammen.

Anonymkode: c63fe...0cb

Skrevet

Det er dessverre helt valgfritt å utsette egne barn og andre mennesker for potensielt dødelige sykdommer.

Anonymkode: ccba9...b45

Skrevet

Det er ingen tvang, men du må forvente at helsesøster og lege vil prøve å overbevise deg om å velge å vaksinere.

Skrevet

Det burde nesten vært en oversikt over de som ikke er vaksinert slik at man kan unngå de barna. Det gjelder selvfølgelig de som ikke kan vaksinerer barna sine. Det er jo disse vi og må beskytte. 

Anonymkode: 892d1...f3e

Skrevet
5 minutter siden, It's all about me skrev:

Hvis alt det hun sier stemmer, hvorfor blir ikke vi voksne da syke? De fleste voksne mangler mange vaksiner som stivkrampe, kikhoste, difteri og polio. Fortsatt blir vi ikke syke, selv om leger skal ha oss til å tro at vi må ha 95% av befolkningen vaksinert for å stoppe sykdommene.

Forstår at dere har andre meninger en meg. Da er det godt at vi kan velge forskjellig.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Av en eller merkelig grunn er det valgfritt. Burde ikke være det.

Men samtidig er det ikke valgfritt å være dum heller, man kan ikke noe for det. Så får sette det på den kontoen og håpe at eplet faller langt fra stammen.

Anonymkode: c63fe...0cb

Signerer denne. I enkelte andre land har de innført diverse regler, for eksempel i Australia kan du ikke få barnehageplass til ditt barn hvis barnet ikke er vaksinert. Jeg tror det var restriksjoner i Italia og en rekke andre land også. Folk som takker nei til medisinsk fremskritt som bidrar til utryddingen av dødelige sykdommer, fordi de har lest propaganda på nett, ER dumme. De utsetter også andre for fare, da det finnes kreftsyke, allergikere og andre grupper som ikke kan vaksineres. Epidemier av sykdommer som man trodde var utryddet for lenge siden, men nå dukker opp igjen, viser hvor dumme disse menneskene er. Jeg får virkelig håpe at det i Norge snart skal innføres et krav om å vaksinere barn som KAN vaksineres.

Anonymkode: fa2c2...e35

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det burde nesten vært en oversikt over de som ikke er vaksinert slik at man kan unngå de barna. Det gjelder selvfølgelig de som ikke kan vaksinerer barna sine. Det er jo disse vi og må beskytte. 

Anonymkode: 892d1...f3e

Må unngå de fleste voksne også da. Vaksiner varer ikke evig.

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Da blir det ikke noe vaksine her med det første. Men hvordan er det om vi ombestemmer seg? Vil vi da måtte betale vaksinene selv?

Nei tror ikke det. Man kan for eksempel utsette vaksinene, så kan du eventuelt ta de ved en senere anledning.

Skrevet

Det er valgfritt, men du kommer til å bli maset på på helsestasjonen hver gang du er innom der med barnet ditt i uansett hvilken sammenheng. Jeg valgte å ikke vaksinere eldste barnet mitt (mener det var 15 mnd vaksinen). Ble kontinuerlig maset på om denne etter dette. Valgte å bare gi etter når han var ca 2 år. Var så mye blest om akkurat denne vaksinen akkurat når han skulle ha den.

De hadde vaksinen klar, var bare for dem å hente den ut av skapet når jeg da bestemte at han kunne få den.

Anonymkode: 34115...e27

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis alt det hun sier stemmer, hvorfor blir ikke vi voksne da syke? De fleste voksne mangler mange vaksiner som stivkrampe, kikhoste, difteri og polio. Fortsatt blir vi ikke syke, selv om leger skal ha oss til å tro at vi må ha 95% av befolkningen vaksinert for å stoppe sykdommene.

Forstår at dere har andre meninger en meg. Da er det godt at vi kan velge forskjellig.

Det er utbrudd av kikhoste og meslinger ved ujevne mellomrom. Og grunnen til at så få blir syke kalles flokkimmunitet.

Som en av de andre sier, det er ikke ulovlig å være dum.

Anonymkode: b8d52...cb0

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi voksne blir jo syke!! Min mann fikk kikhoste og smittet baby som igjen smittet min far....

Anonymkode: 004c7...baf

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Egoismen lenge leve. Håper du blir fornøyd når dine barn smitter en baby som er for liten til vaksinen.

Meslinger er forresten på retur i Norge, rart det der. Men å dø av slik gjør de jo bare i Afrika, Norge har sikkert annerledes meslinger vettu

Anonymkode: 7175d...296

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi voksne blir jo syke!! Min mann fikk kikhoste og smittet baby som igjen smittet min far....

Anonymkode: 004c7...baf

Kikhoste blir man ikke immun mot resten av livet, hverken ved å få vaksine eller ved å ha sykdommen. Vaksinen mildner imidlertid sykdomsforløpet, og minsker også sjansen for utbrudd. Immuniteten er naturligvis sterkest kort tid etter immunisering. Dette er IKKE et argument for at vaksiner generelt er lite effektive. Det er mange vaksiner som gir immunitet livet ut. Jeg er straks 30 og fortsatt immun mot røde hunder. Det er for øvrig ingen som har påstått at en vaksine mot kikhoste gir absolutt immunitet livet ut. 

Anonymkode: 0b927...c7e

Skrevet

Ja, det er dessverre valgfritt. Jeg håper imidlertid vi snarest mulig får lover som gjør at uvaksinerte barn må holdes borte fra skoler, barnehager, lekeplasser, svømmehaller og alle andre steder der det kan finnes forsvarsløse og uskyldige mennesker som ikke har bedt om å få din smittebombe av en unge i nærheten av seg. Vaksinemotstand er kun dumskap og egoisme. Intet mer. 

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Ja, mennesker som deg kan desverre, med loven i hånd, velge å sette sine barns liv og helse i fare ved å la være å vaksinere.

Skrevet

Jeg døde nesten av kikhoste da jeg var baby, jeg bodde i Sverige og de hadde ikke vaksine mot kikhoste da.... 

Anonymkode: c76d2...bb0

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er dessverre valgfritt. Jeg håper imidlertid vi snarest mulig får lover som gjør at uvaksinerte barn må holdes borte fra skoler, barnehager, lekeplasser, svømmehaller og alle andre steder der det kan finnes forsvarsløse og uskyldige mennesker som ikke har bedt om å få din smittebombe av en unge i nærheten av seg. Vaksinemotstand er kun dumskap og egoisme. Intet mer. 

Og voksne som ikke oppdaterer vaksinen sin hver 10 år.

Anonymkode: c2b05...1da

Skrevet

Og voksne som ikke oppdaterer vaksinen sin hver 10 år.

Rart at ikke barnehager, skoler og helsevesen oppfordrer til at de ansatte skal vaksinere seg

Anonymkode: dd21d...7b7

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slikker du, hoster du på og deler du kopp/bestikk med de rundt deg?

Nei? Der har du kanskje litt av forklaringen på hvorfor barn er mer utsatt enn voksne. I tillegg til dårligere utviklet immunforsvar og slike bagateller. 

De som ikke vaksinerer pga en fiks ide burde ikke fått ha ungene i barnehage og skole, de utgjør en helserisiko for de (få) som ikke tåler å bli vaksinert. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart at ikke barnehager, skoler og helsevesen oppfordrer til at de ansatte skal vaksinere seg

Ja det er rart at og rart at voksne mennesker ikke klarer å sjekke ut slik selv.

Skrevet

Ja det er rart at og rart at voksne mennesker ikke klarer å sjekke ut slik selv.

Jeg tror det er mange som aldri har tenkt på at det er nødvendig, men et lite puff og en påminning fra arbeidsgiver hadde kanskje fått de til å gjøre det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...