Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #76 Skrevet 10. juli 2017 Jeg fødte min datter da jeg var 19. Mange rådet meg til abort og jeg er så glad jeg ikkd hørte på de! Ja det har vert tøft men aner ikke hva jeg hadde gjort uten henne! Har nå født barn Nr3 har meget god økonomi og tjener mye penger. Nå har 12 år godt og livet mitt er fantastisk. Anonymkode: 49a14...231
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #77 Skrevet 10. juli 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du bør kanskje lære deg å skrive engelsk før du tar i bruk engelske uttrykk? Det er også vanlig blant voksne folk å begrunne sitt standpunkt. Å si at noe er bullshit uten å begrunne det med et eneste ord, fremstår kun som useriøst. Anonymkode: f312c...85a Da fikk du tatt meg på en skrivefeil gitt. Gikk litt fort. Men du sa kanskje at jeg rettet det med en gang? Fosterdiagnostikk er ikke lovlig med mindre du har arvelige faktorer eller er fylt 38 år ved termin. Utover det er det faktisk ulovlig. Det er ikke sånn at svært mange må få hjelp til å bli gravide etter fylte 35 år. De fleste greier det langt inn i 40 årene helt selv. Ja forekomsten av downs øker med alder, men de fleste får friske barn allikevel. Jo det går faktisk an å framheve det å få barn når man er litt voksen. Bare å ta en titt på unge mødre, da ser man jo hvordan mange er som unge mødre. I tillegg har man som litt eldre mer livserfaring, har opplevd mer, har gjerne utdannelse, bolig og bedre økonomi. Og i en alder av 55 greier de aller fleste å ta fint vare på ungene sine og henge med i svingene. Og det er mange unge og uføre feks som velger å få barn. Mange av de greier ikke å følge barna sine på aktiviteter, være ute og løpe med de i skogen feks. Skal vi nekte de å få barn og da? Anonymkode: c69a8...560
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #78 Skrevet 10. juli 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg fødte min datter da jeg var 19. Mange rådet meg til abort og jeg er så glad jeg ikkd hørte på de! Ja det har vert tøft men aner ikke hva jeg hadde gjort uten henne! Har nå født barn Nr3 har meget god økonomi og tjener mye penger. Nå har 12 år godt og livet mitt er fantastisk. Anonymkode: 49a14...231 Men så mye skole har du ikke gått? Anonymkode: c69a8...560
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #79 Skrevet 10. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men så mye skole har du ikke gått? Anonymkode: c69a8...560 Herregud, MÅ ALLE gå skole da? Skal alle være leger, professorer og jurister? Ingen som skal jobbe i butikk, drive egne frisørsalonger, jobbe i barnehager, ha egne vaskebyråer eller gjøre andre samfunnsnyttige oppgaver? Selv om jeg vil råde mine barn til å ta utdanning for å ha mer valgfrihet og stabilitet, er det fullt mulig å oppnå suksess også uten høyskole-/universitetsutdanning. Anonymkode: f312c...85a
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #80 Skrevet 10. juli 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da fikk du tatt meg på en skrivefeil gitt. Gikk litt fort. Men du sa kanskje at jeg rettet det med en gang? Fosterdiagnostikk er ikke lovlig med mindre du har arvelige faktorer eller er fylt 38 år ved termin. Utover det er det faktisk ulovlig. Det er ikke sånn at svært mange må få hjelp til å bli gravide etter fylte 35 år. De fleste greier det langt inn i 40 årene helt selv. Ja forekomsten av downs øker med alder, men de fleste får friske barn allikevel. Jo det går faktisk an å framheve det å få barn når man er litt voksen. Bare å ta en titt på unge mødre, da ser man jo hvordan mange er som unge mødre. I tillegg har man som litt eldre mer livserfaring, har opplevd mer, har gjerne utdannelse, bolig og bedre økonomi. Og i en alder av 55 greier de aller fleste å ta fint vare på ungene sine og henge med i svingene. Og det er mange unge og uføre feks som velger å få barn. Mange av de greier ikke å følge barna sine på aktiviteter, være ute og løpe med de i skogen feks. Skal vi nekte de å få barn og da? Anonymkode: c69a8...560 Jeg har aldri sagt at det er best å få barn som veldig ung. Jeg ba folk om å ikke fremstille det å få barn i moden alder som rosenrødt. That's it. Anonymkode: f312c...85a
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #81 Skrevet 10. juli 2017 25 minutter siden, Manubrium skrev: Svært mange går fra hverandre, ja, men selvfølgelig er sjansen større når en eller to av partene i forholdet er så ung som HI er. Eksemplene mine var bare eksempler. Alt du nevner at du har gjort med barn, ville gitt deg en annen opplevelse å gjøre uten barn. Alle de tingene kan man også oppleve sammen med barn senere, etter å ha først opplevd ting på egenhånd. Man KAN få i pose og sekk, mens den som får barn tidlig får "bare" i sekk, om jeg kan si det sånn. Flott at du velger å se positivt på situasjonen din. Du tror sikkert at jeg selv fulgte "malen" og ble mamma som 35, men jeg var 22. I etterpåklokskapens lys ser jeg at jeg burde ha venta. Jeg angrer ikke i den grad at jeg ønsker barnet mitt vekk - han er jeg uendelig glad i - men jeg ser at valget mitt ikke var det beste. Det trenger ikke å være helt spesifikke ting man ønsker. Poenget mitt er bare at barn gjør livet mer låst. Det sier seg selv! Hvordan VET du at jeg hadde opplevd det annerledes hvis jeg ikke hadde barn? Når verken du eller jeg har opplevd det? Jeg angrer for øvrig ikke at jeg fikk barn i alder av 24, og at jeg aldri har opplevd noe uhyre spennende før det. Ikke forstår jeg hvorfor man MÅ ha "i pose og sekk" hele tiden her i livet. Jeg "velger" å se positivt på min situasjon fordi jeg opplever den som udelt positivt. Jeg fikk skrive masteroppgave da eldste var baby uten å avbryte studiene mine. Så jeg tapte heller ikke tid på å få barn under studiene. Anonymkode: f312c...85a
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #82 Skrevet 10. juli 2017 Gratulerer så mye😄 Dette kommer til å gå helt fint! Det er ingen problem å oppdra et barn samtidig som man tar utdanning. Selvfølgelig er det litt mer utfordrende, men man greier det man går inn for! Samfunnet er vant til at vi mennesker får barn, og de aller fleste steder enten det er skole, universitet eller arbeidsliv, kan du finne en løsning som passer for deg via tilrettelegging. Det eneste tipset jeg vil gi deg er å ikke ta utdanning til en jobb der du arbeider turnus. Dersom du (mot formodning) skulle ende opp alene, så slipper du å skaffe barnevakt når barnehagen er stengt... Hilsen mamma, 30, med en gutt på 12 og datter på 10❤️ Anonymkode: 11c81...3f4
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #83 Skrevet 10. juli 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men så mye skole har du ikke gått? Anonymkode: c69a8...560 Hvorfor tror du det? Har gått tre år med høyskole og har nå en lønn godt over gjennomsnittet. Har hatt samme arbeidsplass i 8 år nå. Kan egentlig garantere at lønnen min er høyere en veldig mange her har utbetalt. Når jeg ble gravid eide jeg ikke nåla i veggen en gang. Nå har vi ett nedbetalt hus, dyre biler og får holde på med den relativt dyre hobbien min. Etter å ha blitt forlatt hjemme av min far og ikke ha ett tak over hode mens jeg var gavid til å være der jeg er i dag gjør meg uendelig stolt. Du kan mene og synse akkurat det du vill om ett vilt fremmed menneske du overhode ikke har peiling på hvem er, men det er meget ufint å skrive slikt nedlatende om andre mennesker. Anonymkode: 49a14...231
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #84 Skrevet 10. juli 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan VET du at jeg hadde opplevd det annerledes hvis jeg ikke hadde barn? Når verken du eller jeg har opplevd det? Jeg angrer for øvrig ikke at jeg fikk barn i alder av 24, og at jeg aldri har opplevd noe uhyre spennende før det. Ikke forstår jeg hvorfor man MÅ ha "i pose og sekk" hele tiden her i livet. Jeg "velger" å se positivt på min situasjon fordi jeg opplever den som udelt positivt. Jeg fikk skrive masteroppgave da eldste var baby uten å avbryte studiene mine. Så jeg tapte heller ikke tid på å få barn under studiene. Anonymkode: f312c...85a VELDIG mange unge i våre dager velger å gjøre noe spennende i tidlig 20-årene, så det er ikke rart om hun legger til grunn at det også ville gjeldt deg. Du skjønner faktisk ikke engang at du har gått glipp av noe. Jeg har tatt 6-årig utdannelse, bodd et år i utlandet og reist masse alene rundt forbi, backpacket og truffet andre unge mennesker fra hele verden. Nå har jeg fått en god jobb, mann, hus og barn. Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen velger bort den spennende fasen av 20-årene når man kan få familielivet senere! Anonymkode: 281aa...9b5
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #85 Skrevet 10. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: VELDIG mange unge i våre dager velger å gjøre noe spennende i tidlig 20-årene, så det er ikke rart om hun legger til grunn at det også ville gjeldt deg. Du skjønner faktisk ikke engang at du har gått glipp av noe. Jeg har tatt 6-årig utdannelse, bodd et år i utlandet og reist masse alene rundt forbi, backpacket og truffet andre unge mennesker fra hele verden. Nå har jeg fått en god jobb, mann, hus og barn. Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen velger bort den spennende fasen av 20-årene når man kan få familielivet senere! Anonymkode: 281aa...9b5 Fordi ikke alle mennesker er like! Jeg liker ikke å reise, hverken som ung eller gammel. Har opplevd mye i livet for det. Anonymkode: 49a14...231
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #86 Skrevet 10. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Fordi ikke alle mennesker er like! Jeg liker ikke å reise, hverken som ung eller gammel. Har opplevd mye i livet for det. Anonymkode: 49a14...231 Men du har gått glipp av utrolig mye og. Man får utvidet horisonten sin på mange måter ved å reise og se litt. Anonymkode: c69a8...560
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #87 Skrevet 10. juli 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gratulerer så mye😄 Dette kommer til å gå helt fint! Det er ingen problem å oppdra et barn samtidig som man tar utdanning. Selvfølgelig er det litt mer utfordrende, men man greier det man går inn for! Samfunnet er vant til at vi mennesker får barn, og de aller fleste steder enten det er skole, universitet eller arbeidsliv, kan du finne en løsning som passer for deg via tilrettelegging. Det eneste tipset jeg vil gi deg er å ikke ta utdanning til en jobb der du arbeider turnus. Dersom du (mot formodning) skulle ende opp alene, så slipper du å skaffe barnevakt når barnehagen er stengt... Hilsen mamma, 30, med en gutt på 12 og datter på 10❤️ Anonymkode: 11c81...3f4 Tusen takk ❤ Og takk for tipset. Anonymkode: 771b2...1ce
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #88 Skrevet 10. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men du har gått glipp av utrolig mye og. Man får utvidet horisonten sin på mange måter ved å reise og se litt. Anonymkode: c69a8...560 Igjen antyder du ting du ikke aner noe om.. tro meg mange for ikke utvidet noen verdens ting (bortsett fra leveren sin) av å reise på chartertur til "syden". Dette har aldri intressert meg. Min jobb innebærer en god del reising i tillegg snakker jeg fire språk på morsmål nivå + ett til som jeg både kan snakke og forstå mye. Som liten bodde jeg i mange land og gikk alltid på privat skole. Det er vel en av grunnene til at jeg faktisk trives i mitt eget hjem når jeg har fri. Anonymkode: 49a14...231
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #89 Skrevet 10. juli 2017 For dere som maser om at jeg ikkje har fått opplevd nok. Så har jeg det. Festing og drikking begynte i en tidlig alder (etter konfirmasjon), og er ganske så lei den fasen. Studert i utlandet har jeg gjort i 1 månders tid, og jeg trivst ikke. Så reiste hjem til Norge igjen og fullførte mitt andre år på vidregående. Jeg har reist på ferie til Italia (x2), Frankrike, London, Danmark, Svergie, Tyskland og opplevd ting. Jeg har god økonomi, en samboer og jobb. Jeg vet hva jeg vil bli i livet og setter meg et mål der jeg vil klare å utdanne meg som jordmor. Jeg vet også at det kommer til å bli vanskelig, men vi greier det vi vil greie. Og jeg vil dette, så dersom alt går fint, så vil jeg faktisk beholde barnet. Takk til dere som støtter meg og ønsker meg lykke til, det varmer❤ Anonymkode: 771b2...1ce
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #90 Skrevet 10. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: For dere som maser om at jeg ikkje har fått opplevd nok. Så har jeg det. Festing og drikking begynte i en tidlig alder (etter konfirmasjon), og er ganske så lei den fasen. Studert i utlandet har jeg gjort i 1 månders tid, og jeg trivst ikke. Så reiste hjem til Norge igjen og fullførte mitt andre år på vidregående. Jeg har reist på ferie til Italia (x2), Frankrike, London, Danmark, Svergie, Tyskland og opplevd ting. Jeg har god økonomi, en samboer og jobb. Jeg vet hva jeg vil bli i livet og setter meg et mål der jeg vil klare å utdanne meg som jordmor. Jeg vet også at det kommer til å bli vanskelig, men vi greier det vi vil greie. Og jeg vil dette, så dersom alt går fint, så vil jeg faktisk beholde barnet. Takk til dere som støtter meg og ønsker meg lykke til, det varmer❤ Anonymkode: 771b2...1ce Unnskyld, "maser" blir vell litt feil å skrive. For dere som er bekymret.....😉 mener jeg. Anonymkode: 771b2...1ce
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #91 Skrevet 10. juli 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Unnskyld, "maser" blir vell litt feil å skrive. For dere som er bekymret.....😉 mener jeg. Anonymkode: 771b2...1ce Du vet at man må være 18 for å drikke alkohol? Og at det er en lov i Norge som sier det? Har du for vane å bryte loven? Du er nok kanskje ikke så moden som du tror. Anonymkode: c69a8...560
Manubrium Skrevet 10. juli 2017 #92 Skrevet 10. juli 2017 1 hour ago, Anonym bruker said: Hvordan VET du at jeg hadde opplevd det annerledes hvis jeg ikke hadde barn? Når verken du eller jeg har opplevd det? Jeg angrer for øvrig ikke at jeg fikk barn i alder av 24, og at jeg aldri har opplevd noe uhyre spennende før det. Ikke forstår jeg hvorfor man MÅ ha "i pose og sekk" hele tiden her i livet. Jeg "velger" å se positivt på min situasjon fordi jeg opplever den som udelt positivt. Jeg fikk skrive masteroppgave da eldste var baby uten å avbryte studiene mine. Så jeg tapte heller ikke tid på å få barn under studiene. Anonymkode: f312c...85a Det kan virke på meg som at du tar det jeg skriver som et angrep på deg og dine valg, og slik er det overhodet ikke ment. Jeg vet at du ville opplevd det annerledes fordi når man har med seg barn på ting så må man sørge for barnets behov hele tiden. Det virker innlysende for meg at de tingene du gjør med barn, gjøres litt annerledes når man gjør de samme uten barn. Er du uenig i det, så er vi nok veldig forskjellige. Jeg løper ikke hjem og legger meg tidlig på kvelden hvis jeg er på konsert uten barn f eks. Jeg snakker ikke bare om barnevennlige ting med venner og bekjente når barnet mitt ikke er der heller. Flott at du trives med livet ditt slik det ble, men alle er ikke like heldige. Alle jeg kjenner som fikk barn tidlig, har hatt problemer med dette senere. De havner som regel i en krise der de skulle ønske de var mer fri enn de er. Det gjelder ikke alle selvfølgelig, og tydeligvis ikke deg, men det er nyttige erfaringer man bør vurdere å lære av for det. Du skriver dessuten at du var 24, og det er ganske stor forskjell fra HI sin situasjon allerede der. HI er tenåring, du var ca i midten av tjueårene. Du virker dessuten svært ressurssterk, noe vi ikke kan anta uten videre at HI er. Jeg ser at HI allerede har bestemt seg, og at hun konsekvent siler ut de mer kritiske innleggene her. Hun må selvfølgelig få ta sine egne valg, og jeg håper for henne at valget virker som det riktige også om fem, ti, tjue og førti år.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #93 Skrevet 10. juli 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du vet at man må være 18 for å drikke alkohol? Og at det er en lov i Norge som sier det? Har du for vane å bryte loven? Du er nok kanskje ikke så moden som du tror. Anonymkode: c69a8...560 Ja, fult klar over det. Vi er en liten bygd som sagt, og di fleste som er konfirmert pleier å begynne å drikke alkahol i den alderen. Uten at det er et problem for foreldre og andre, siden det er så normalt her.😉 Anonymkode: 771b2...1ce
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #94 Skrevet 10. juli 2017 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: For dere som maser om at jeg ikkje har fått opplevd nok. Så har jeg det. Festing og drikking begynte i en tidlig alder (etter konfirmasjon), og er ganske så lei den fasen. Studert i utlandet har jeg gjort i 1 månders tid, og jeg trivst ikke. Så reiste hjem til Norge igjen og fullførte mitt andre år på vidregående. Jeg har reist på ferie til Italia (x2), Frankrike, London, Danmark, Svergie, Tyskland og opplevd ting. Jeg har god økonomi, en samboer og jobb. Jeg vet hva jeg vil bli i livet og setter meg et mål der jeg vil klare å utdanne meg som jordmor. Jeg vet også at det kommer til å bli vanskelig, men vi greier det vi vil greie. Og jeg vil dette, så dersom alt går fint, så vil jeg faktisk beholde barnet. Takk til dere som støtter meg og ønsker meg lykke til, det varmer❤ Anonymkode: 771b2...1ce Men altså.. du har ikke fullført videregående, du kan ikke engang enkel rettskriving, og du jobber som ufaglært på et sykehjem! Hvis du ikke har klart å fullføre videregående som ung og "enslig", hva får deg til å tro at du skal klare det med et lite barn på slep? Anonymkode: 281aa...9b5
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #95 Skrevet 10. juli 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, fult klar over det. Vi er en liten bygd som sagt, og di fleste som er konfirmert pleier å begynne å drikke alkahol i den alderen. Uten at det er et problem for foreldre og andre, siden det er så normalt her.😉 Anonymkode: 771b2...1ce Spesiell bygd da. Der alle syns det er greit å bryte loven. Anonymkode: c69a8...560
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #96 Skrevet 10. juli 2017 9 minutter siden, Manubrium skrev: Det kan virke på meg som at du tar det jeg skriver som et angrep på deg og dine valg, og slik er det overhodet ikke ment. Jeg vet at du ville opplevd det annerledes fordi når man har med seg barn på ting så må man sørge for barnets behov hele tiden. Det virker innlysende for meg at de tingene du gjør med barn, gjøres litt annerledes når man gjør de samme uten barn. Er du uenig i det, så er vi nok veldig forskjellige. Jeg løper ikke hjem og legger meg tidlig på kvelden hvis jeg er på konsert uten barn f eks. Jeg snakker ikke bare om barnevennlige ting med venner og bekjente når barnet mitt ikke er der heller. Flott at du trives med livet ditt slik det ble, men alle er ikke like heldige. Alle jeg kjenner som fikk barn tidlig, har hatt problemer med dette senere. De havner som regel i en krise der de skulle ønske de var mer fri enn de er. Det gjelder ikke alle selvfølgelig, og tydeligvis ikke deg, men det er nyttige erfaringer man bør vurdere å lære av for det. Du skriver dessuten at du var 24, og det er ganske stor forskjell fra HI sin situasjon allerede der. HI er tenåring, du var ca i midten av tjueårene. Du virker dessuten svært ressurssterk, noe vi ikke kan anta uten videre at HI er. Jeg ser at HI allerede har bestemt seg, og at hun konsekvent siler ut de mer kritiske innleggene her. Hun må selvfølgelig få ta sine egne valg, og jeg håper for henne at valget virker som det riktige også om fem, ti, tjue og førti år. Vel, selv om jeg var 24 så bodde jeg hjemme hos foreldrene, var ukysset og hadde ingen venner. Så jeg var ikke i så veldig annerledes situasjon enn HI sånn egentlig, bare at jeg var 6 år eldre. Ikke hadde vi økonomi til at jeg skulle reise rundt hele verden (HVEM i all verden har det på studielån, stipend og inntekt fra sommerjobb hvis man skal spare til egenkapital og bil samtidig?). Jeg drikker ikke alkohol og har aldri gjort det før. Jeg vil heller ikke begynne med det nå i alder av 38. Jeg liker ikke å omgås fulle mennesker, så det hender støtt og stadig at jeg drar hjem tidlig når folk begynner å bli beruset. Jeg snakker ikke med mine venner om sex, drap og voldtekter slik at barn ikke kan høre på. "Barnevennlige" ting å snakke om kan være så mangt - min eldste som nå er 14 har lenge vært interessert i vitenskap og følger gjerne med på diskusjonen mellom min bror med doktorgrad og meg om hans fagfelt. Så jeg vet ikke om jeg hadde opplevd ting annerledes uten barn på en positiv måte - siden da jeg ikke hadde noen venner å være med da jeg var 24, ville jeg ha opplevd alle de tingene på en mer ensom måte. Anonymkode: f312c...85a
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #97 Skrevet 10. juli 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men altså.. du har ikke fullført videregående, du kan ikke engang enkel rettskriving, og du jobber som ufaglært på et sykehjem! Hvis du ikke har klart å fullføre videregående som ung og "enslig", hva får deg til å tro at du skal klare det med et lite barn på slep? Anonymkode: 281aa...9b5 Jeg sier ikke at HI klarer det med sikkerhet, men jeg har sett noen eksempler på at folk har sluttet med rus, fullført studier, ordnet opp i økonomien og tatt andre krafttak med kommende barn som motivasjon. Ei i vennekretsen har slitt max i oppveksten med alkoholiserte foreldre og begynte tidlig med selvskading og rus. Den dagen hun fant ut av hun ble uplanlagt gravid som nittenåring var siste dagen hun ruste seg noen sinne. Hun avla tisseprøver for å bevise at hun var ren, barnevernet var der på hjemmebesøk, samtaler og observasjon på grunn av tidligere rus. Etter at barnet var født har denne jenta fullført videregående, tatt lappen og fått seg høyere utdanning. Hun har i dag 2 barn og er gift. Løsningen for henne var å avertere etter "reservebestemor" i media - hun fant til slutt en eldre dame som hun ble kjent med og etter hvert blitt glad i som en mor hun skulle ønske hun hadde under oppveksten. Reservebestemor er gudmor til hennes barn nr. 2 og tar ellers stor del i begge "barnebarnas" oppvekst. Men det var en solskinnshistorie, det kan hende at HI sin historie blir annerledes. Og apropos rettskriving - da burde halve forumet ikke ha barn. Veldig mange voksne mennesker, med eller uten høyere utdanning, skriver forferdelig norsk. Det burde ikke være et kriterium for å kunne være forelder. Anonymkode: f312c...85a
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #98 Skrevet 10. juli 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg sier ikke at HI klarer det med sikkerhet, men jeg har sett noen eksempler på at folk har sluttet med rus, fullført studier, ordnet opp i økonomien og tatt andre krafttak med kommende barn som motivasjon. Ei i vennekretsen har slitt max i oppveksten med alkoholiserte foreldre og begynte tidlig med selvskading og rus. Den dagen hun fant ut av hun ble uplanlagt gravid som nittenåring var siste dagen hun ruste seg noen sinne. Hun avla tisseprøver for å bevise at hun var ren, barnevernet var der på hjemmebesøk, samtaler og observasjon på grunn av tidligere rus. Etter at barnet var født har denne jenta fullført videregående, tatt lappen og fått seg høyere utdanning. Hun har i dag 2 barn og er gift. Løsningen for henne var å avertere etter "reservebestemor" i media - hun fant til slutt en eldre dame som hun ble kjent med og etter hvert blitt glad i som en mor hun skulle ønske hun hadde under oppveksten. Reservebestemor er gudmor til hennes barn nr. 2 og tar ellers stor del i begge "barnebarnas" oppvekst. Men det var en solskinnshistorie, det kan hende at HI sin historie blir annerledes. Og apropos rettskriving - da burde halve forumet ikke ha barn. Veldig mange voksne mennesker, med eller uten høyere utdanning, skriver forferdelig norsk. Det burde ikke være et kriterium for å kunne være forelder. Anonymkode: f312c...85a Til din siste setning: nei selvsagt er det ikke et kriterium for å være en god mor. Men sammen med andre faktorer som HIs til nå manglende motivasjon for å fullføre noe så enkelt som videregående sier det noe om prognosen for at hun noengang skal klare å få seg en utdannelse. Anonymkode: 281aa...9b5
sug lut Skrevet 10. juli 2017 #99 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, fult klar over det. Vi er en liten bygd som sagt, og di fleste som er konfirmert pleier å begynne å drikke alkahol i den alderen. Uten at det er et problem for foreldre og andre, siden det er så normalt her.😉 Anonymkode: 771b2...1ce Ei helt bygd med innavla tullinger uten fullført videregående? Eller finnes det oppegående mennesker du kunne ta en prat med? Du har kanskje foreldre?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #100 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Til din siste setning: nei selvsagt er det ikke et kriterium for å være en god mor. Men sammen med andre faktorer som HIs til nå manglende motivasjon for å fullføre noe så enkelt som videregående sier det noe om prognosen for at hun noengang skal klare å få seg en utdannelse. Anonymkode: 281aa...9b5 Om du hadde lest litt før du svarer, så har jeg planer om å fullføre vidregåande. Skrivefeil har vi alle, og grunnen kan vere fordi jeg egentlig skriver nynorsk, men byter nå til bokmål fordi alle ikke forstår nynorske ord like godt😉 Anonymkode: 771b2...1ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå