Gå til innhold

Utsatt skolestart-hjeelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men dy må få han utredet nå, før skolestart. Barnehagen kan sende henvisning til ppt. Dersom per leder er enig i at han bør ha utsatt skolestart er der merkelig at hun ikke har henvist til ppt tidligere. Et barn som har klart seg uten ekstra ressurser i barnehagen får aldri i verdeb utsatt skolestart.

Om du har lest alle svarene jeg har fått her så er det flere som sier at de har fått utsatt skolestart uten å ha ekstra ressurser i barnehagen og uten å ha en diagnose.

Å få han ferdig utredet før skolestart er nok umulig ettersom det tar ca 1 år å utrede ett barn for aspergers.

Anonymous poster hash: 11d36...91f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om du har lest alle svarene jeg har fått her så er det flere som sier at de har fått utsatt skolestart uten å ha ekstra ressurser i barnehagen og uten å ha en diagnose.

Å få han ferdig utredet før skolestart er nok umulig ettersom det tar ca 1 år å utrede ett barn for aspergers.

Ja mulig det, men det tar ikke 1 år å utrede med tanke på ekstra ressurser i bhg. Jeg er barnevernspedagog, men har spesped u tillegg og har de siste årene jobbet som støttepedagog så akkurat her har jeg god oversikt. Dersom du tror gutten din har Asperger burde du ihvertfall sørge for at han blir utredet snarest. Dersom han ikke får utsatt skolestart er det veldig greit å ha utredningen fra ppt u ryggen når han skal begynne på skolen tilfelle han vil ha behov for hjelp der. Endret av Blondzilla
Skrevet

Det er ikke barnehagen som betaler for ekstra assistent eller spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Når ppt har anbefalt det, har barnet krav på det og kommunen betaler. Uten utredning får du ikke utsatt skolestart, du må få far til å samtykke, for barnets skyld. Hvis han er observert av spesialpedagog, så skrev vel den personen en rapport? Hvor kom spesialpedagogen fra?

Anonymous poster hash: 2bea9...43f

Hun pedagogen var fra lavterskeltilbud,det var helsesøsteren som anbefalte at jeg skulle kontakte de. 

Ja hun skrev en hel liste med tiltak barnehagen bør gjennomføre for å trygge sønnen min,men det ser ikke ut som det har blitt den store endringen.

Skrevet

Altså barnehagen følger tiltakene men mente at vi har ikke sett de store resultatene enda.

Det er blitt litt lettere å levere han ettersom den ansatte som tar imot han gir han ful oppmerksomhet å tar seg god tid til han.

Men ellers så har det ikke vært så store resultater.

Skrevet

Nå har jeg lest tråden på nytt, og det er ikke noen i denne tråden som forteller om barn uten ekstra ressurser som har fått utsatt skolestart. De har ikke nødvendigvis diagnose, men de er likevel utredet og u systemet.
Skrevet

Mitt barn har mest sannsynlig Asperger, utredes nå. Begynte på skole nå og har det mye bedre med rutinene og opplegget der enn de løse rammene i bhg.

Anonymous poster hash: b7301...dd0

Vi hadde helt det motsatte. Diagnosen ble satt til aspergers og tourettes. Bra at ditt barn blomstrer, men de blir lett mobbeofre i skolen siden de ikke forstår de sosiale kodeksene. De kan også bli enda mer rigide mot læring og stoppe helt opp. Mitt barn mistet blant annet (midlertidig) evnen til å spise med kniv og gaffel, slet pluttselig med f.eks påkledning, nektet skolen, tisset på seg hver dag og ble agressiv...

Barnet gikk fra å være 6 år til å oppføre seg som en 2-åring. Gått smart 6 år nå og vi sliter fremdeles med mange aspekter ved skolen som aldri vil bli bedre.

Autisme kan slå alle veier :/

Anonymous poster hash: 923b0...f90

Skrevet

Nei jeg gikk til legen for å få han utredet for aspergers men på det skjemaet så måtte far også skrive under på at han vil få sønnen våres utredet å det nekter far.

Han mener at den dårlige oppførselen heller sikkert kommer av dårlig oppdragelse i stedet.

Å det kommer fra en far som ikke gidder å følge opp samvær annenhver helg engang fordi alt annet er viktigere enn å være med sønnen sin.

Da må du enten gå via barnevernet for å spørre om råd, mekling hos familivernskintoret eller gå for fullt foreldreansvar gjennom rettssystemet. Din førsteprioritet er dette barnet!

Jeg hadde fullt foreldreansvar så jeg fikk (heldigvis) utredet uten fars samtykke.

Anonymous poster hash: 923b0...f90

Skrevet

Jeg har ikke lest alle innleggene, men for meg høres det ut som at han kan ha en diagnose, autisme/asperger. Stakkars gutt! Fikk veldig vondt av han. Han trenger kompetente fagpersoner rundt seg som kan tilrettelegge læremiljøet rundt han, om det blir ett år til i bhg, eller i 1. Klasse. For meg høres det helt klart ut at han kunne fått igjennom utsatt skoleoppstart. Men anbefaler på det sterkeste at gutten blir utredet snarest mulig. Det er avgjørende for hvordan neste år blir for han.

Lykke til! ❤

Skrevet

Jeg har ikke lest alle innleggene, men for meg høres det ut som at han kan ha en diagnose, autisme/asperger. Stakkars gutt! Fikk veldig vondt av han. Han trenger kompetente fagpersoner rundt seg som kan tilrettelegge læremiljøet rundt han, om det blir ett år til i bhg, eller i 1. Klasse. For meg høres det helt klart ut at han kunne fått igjennom utsatt skoleoppstart. Men anbefaler på det sterkeste at gutten blir utredet snarest mulig. Det er avgjørende for hvordan neste år blir for han.

Lykke til! ❤

Ja jeg har tenkt en stund at det kan være aspergers men pedagogisk leder tror det ikke.

Det er hvertfall mye som stemmer på sønnen min som står om aspergers men ble mer usikker når pedagogisk leder ikke var enig med meg.

Tror hvertfall det noe mer enn bare at han er umoden og har temperamang.

Selv blir jeg utredet for ADD for tiden så om jeg har det så blir det jo naturlig å også få sjekket om sønnen min har det,ettersom han har så store atferdsproblemer.

Ja så store problemer som han har i barnehagen så kan jeg ikke skjønne at han ikke skal få utsatt skolestart,selv om han ikke har noe diagnose.

Nå bor vi i en ny kommune så kan høre om det mulig å få han utredet uten undeskrift fra far.For ser at det er forskjellig fra sted til sted om en må ha underskrift av far eller ikke.

Skrevet

Barnehagen mener også at han har samme forståelse for ting som oss andre.

Han kan få kjeft av en voksen å hun sier at det ikke er lov å slå Per.

5 minutter etterpå kan han slå Nils istedet.

Den ansatte sier at jeg sa jo at du ikke får lov å slå noen,da blir han veldig frustert og sier "nei du sa bare at jeg ikke hadde lov å slå Per å det gjorde jeg ikke".

Jeg hadde trodd at han bare spillet dum,men pedagogisk mener at han oppriktig ikke skjønner at han når han fått beskjed om å ikke slå Per så betyr det at han ikke har lov å slå noen.

Skrevet

At han ikke har samme forståelse som oss andre.

Skrevet

Barnehagen mener også at han har samme forståelse for ting som oss andre.

Han kan få kjeft av en voksen å hun sier at det ikke er lov å slå Per.

5 minutter etterpå kan han slå Nils istedet.

Den ansatte sier at jeg sa jo at du ikke får lov å slå noen,da blir han veldig frustert og sier "nei du sa bare at jeg ikke hadde lov å slå Per å det gjorde jeg ikke".

Jeg hadde trodd at han bare spillet dum,men pedagogisk mener at han oppriktig ikke skjønner at han når han fått beskjed om å ikke slå Per så betyr det at han ikke har lov å slå noen.

Det er jo en klassisk autisme-misforståelse. Sønnen min gjør slikt hele tiden. Enten ved at han virkelig ikke forstår, eller ved at han gjør seg til og tuller med språket. Uansett viser det at han har den tenkemåten. Sønnen min har altså autisme. Barnehagen her trodde absolutt ikke at han hadde autisme, de kunne ikke forstå det. Men det hadde han altså, uten tvil. Da det kom en for å observere i bhg, sa hun at hun kunne se med en gang hvilket barn det gjaldt, selv før hun ble vist barnet. Så de ansatte i bhg skal du ikke stole på, stol mer på deg selv. 

(Jeg har ikke lest annet enn siste side her, bare så det er sagt). 

Anonymous poster hash: 9e127...820

Skrevet

Her er det ingen problem å få utsatt skolestart. 2 i klassen til gutten min er født i november og desember året før. De begrunnet søknad med at barna var umodne og veldig aktive. Men vi bor på bygda , liten skole. De angrer på valget de tok. Lykke til. Send søknad. Du har ingen ting å tape på det. Men om han får utsatt skolestart. Prøv å bli kjent med de han skal begynne i klasse med. Og få han i samme barehage som de han skal gå i klasse med, om mulig.

Anonymous poster hash: 76a6a...1d0

Skrevet

Når det gjelder utsatt skolestart så fikk ikke vi det. Og jeg tror det ødela utrolig mye. Vi kom flyttende fra et naboland midt i 1.klasse, så rammene var annerledes. Men da hadde han altså gått i en liten spesialklasse i det andre landet, og det var mye fokus på lek. Han hadde rett og slett misset veldig mye av det alle de andre lærte i 1.klasse her i Norge. Så han datt bak allerede helt fra start. Nå er han 13 år gammel (byttet skole for lenge siden, heldigvis) og sliter vanvittig med lesing og skriving enda. Jeg kan enda bli veldig sint på meg selv, ppt og den gamle skolen for at ikke det ble utsatt skolestart eller i det minste satt inn mer ressurser. 

Skrevet

Vi bor også i en mindre bygd nå så håper det er en fordel :)

Skrevet

Det er jo en klassisk autisme-misforståelse. Sønnen min gjør slikt hele tiden. Enten ved at han virkelig ikke forstår, eller ved at han gjør seg til og tuller med språket. Uansett viser det at han har den tenkemåten. Sønnen min har altså autisme. Barnehagen her trodde absolutt ikke at han hadde autisme, de kunne ikke forstå det. Men det hadde han altså, uten tvil. Da det kom en for å observere i bhg, sa hun at hun kunne se med en gang hvilket barn det gjaldt, selv før hun ble vist barnet. Så de ansatte i bhg skal du ikke stole på, stol mer på deg selv. 

(Jeg har ikke lest annet enn siste side her, bare så det er sagt). 

Sønnen min gjør også slikt hele tiden, jeg trodde det bare var sånt barn gjør?

Anonymous poster hash: 21518...6b1

Skrevet

Det er jo en klassisk autisme-misforståelse. Sønnen min gjør slikt hele tiden. Enten ved at han virkelig ikke forstår, eller ved at han gjør seg til og tuller med språket. Uansett viser det at han har den tenkemåten. Sønnen min har altså autisme. Barnehagen her trodde absolutt ikke at han hadde autisme, de kunne ikke forstå det. Men det hadde han altså, uten tvil. Da det kom en for å observere i bhg, sa hun at hun kunne se med en gang hvilket barn det gjaldt, selv før hun ble vist barnet. Så de ansatte i bhg skal du ikke stole på, stol mer på deg selv. (Jeg har ikke lest annet enn siste side her, bare så det er sagt).  Anonymous poster hash: 9e127...820

Her har både en vennine og barnevakten kommer til meg å spurt on jeg har tenkt tanken om at han kan ha aspergers,å de kjenner ikke hverandre så litt spesielt at begge to tror det samme.

Hun ene har gått på kurs om barn med aspergers.

Skrevet

Sønnen min gjør også slikt hele tiden, jeg trodde det bare var sånt barn gjør? Anonymous poster hash: 21518...6b1

Tror ikke det er så vanlig at en 5 åring helt oppriktig ikke skjønner at beskjeden betyr at han ikke har lov å slå noen.

Skrevet

Når det gjelder utsatt skolestart så fikk ikke vi det. Og jeg tror det ødela utrolig mye. Vi kom flyttende fra et naboland midt i 1.klasse, så rammene var annerledes. Men da hadde han altså gått i en liten spesialklasse i det andre landet, og det var mye fokus på lek. Han hadde rett og slett misset veldig mye av det alle de andre lærte i 1.klasse her i Norge. Så han datt bak allerede helt fra start. Nå er han 13 år gammel (byttet skole for lenge siden, heldigvis) og sliter vanvittig med lesing og skriving enda. Jeg kan enda bli veldig sint på meg selv, ppt og den gamle skolen for at ikke det ble utsatt skolestart eller i det minste satt inn mer ressurser. 

Hvis barnet ditt allerede gikk i en spesialklasse der dere bodde først, hvorfor tror du at det å få avslag på utsatt skolestart er forklaringen på at barnet fortsatt sliter faglig? Det kan hende vurderingen var feil, men sannsynligvis har ditt barn lærevansker som både førte til at han gikk i spesialklasse, og at han fortsatt strever med lesing og skriving.

Skrevet (endret)

Tror ikke det er så vanlig at en 5 åring helt oppriktig ikke skjønner at beskjeden betyr at han ikke har lov å slå noen.

Nei, det tror ikke jeg heller, men det er ikke det samme som at man kan være sikker på at han har Asperger. Det kan være evnenivå generelt, eller det kan være uttrykk for vansker med sosial forståelse selv om han ikke har noen gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. PPT pleier å ha bedre forutsetninger til å fange opp symptomer på Asperger enn en privat barnevakt.

Endret av Iiiiik
Skrevet

Hvis barnet ditt allerede gikk i en spesialklasse der dere bodde først, hvorfor tror du at det å få avslag på utsatt skolestart er forklaringen på at barnet fortsatt sliter faglig? Det kan hende vurderingen var feil, men sannsynligvis har ditt barn lærevansker som både førte til at han gikk i spesialklasse, og at han fortsatt strever med lesing og skriving.

Han hadde uansett hatt lærevansker, det er helt sikkert. Men han falt uten tvil lenger etter ved å ikke få med seg grunnleggende opplæring i lesing. I tillegg hadde han ikke spes.ped-timer, bare assistent-timer. Så mye ble gjort galt. Han gikk fra å elske skolearbeid til å mislike det sterkt på bare noen mnd på nye skolen. 

Skrevet

Her er det ingen problem å få utsatt skolestart. 2 i klassen til gutten min er født i november og desember året før. De begrunnet søknad med at barna var umodne og veldig aktive. Men vi bor på bygda , liten skole. De angrer på valget de tok. Lykke til. Send søknad. Du har ingen ting å tape på det. Men om han får utsatt skolestart. Prøv å bli kjent med de han skal begynne i klasse med. Og få han i samme barehage som de han skal gå i klasse med, om mulig.

Anonymous poster hash: 76a6a...1d0

Hvorfor angrer de på dette valget?

Skrevet

Her måtte barnepsykolog fra ppt observere og skrive en vurdering. I denne vurderingen måtte formuleringen "Det er usikkert om barnet er modent nok til skolestart". Her får premature som hadde termin etter årsskiftet utsette om de ble født i galt år.

Vårt prematurbarn er en oppegående jente som nå går i andre klasse. Ligger foran i alle fag, men er midt i smørøyet sosialt. Det var det viktigste for oss. Vi angrer ikke.

Anonymous poster hash: 5aacf...582
Skrevet

Han reagerer også veldig sterkt på forandringer.Når han byttet fra småbarn til storavdeling så sluttet han å slutte i mange månender å snakke i barnehagen.Den eneste grunnen til at de visste at han egentlig kan snakke var fordi han begynte å snakke så fort han så meg.

Skrevet

Barnet mitt fikk utsatt skolestart. Umoden og språkvansker, født i desember. I dag går barnet i 6.klasse og det var det riktige valget.

Men til HI, du bør få hjelp til å formulere søknaden. Slik søknaden din står nå så vil det være vanskelig å ta innholdet seriøst og en umiddelbar tanke vil være at barnet sliter fordi det kommer fra et ressurssvakt hjem.

Anonymous poster hash: b5dd3...5f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...