Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #1 Skrevet 31. januar 2017 Jeg skal søke om at sønnen min får utsatt skolestart å har dermed skrevet en og en halv side med hans utfordringer. Itellegg har barnehage skrevet en hel side om utfordringene de mener at han har. Men jeg er usikker på hva jeg skrive på begrunnelsen av hvorfor jeg mener han få utsatt skolestart. På utfordringer har jeg skrevet at "Per" er en utrygg gutt som har gått i samme barnehage i tre men er fortsatt veldig utrygg noe som fører til at han utagerer i barnehagen. Han mistforstår veldig lett situasjoner så han kan slå til ett barn som dultet borti han med ett uhell,fordi "Per" mener at "lise" gjorde det med vilje. Han ødelegger også ofte samlingsstunden med å bare tulle å tøyse så de voksne må ta han vekk. Han sliter med fin og grovmotoriske bevegelser å dette hemmer han i lek med andre barn. Han er fortsatt redd for å gå i trapper å må alltid holde seg når han går ned trappen. reagerer veldig på å måtte forholde seg til en så stor barnegruppe som i barnehagen,å reagerer med å slå og spytte andre barn helt uprovosert. Han ber ofte om å få være på kjøkkenet i barnehagen ,der han slipper å måtte forholde seg til så mange barn. Det er også forsatt veldig vanskelig å levere han i barnehagen ettersom han klamrer seg fast til meg å er hysterisk ved levering. Om de ansatte prøver å pushe han til å prøve noe nytt så blir han så redd at han skjelver i hele kroppen. Han tør heller ikke gå i bursdager uten at jeg er med,da nekter han heller å gå i bursdagen. ønsker å leke med andre barn men skjønner ikke helt de sosiale lekekodene så han ender ofte med å leke alene. Når han først leker med ett barn så kommer han lett i konflikter å det ender ofte opp med at han skriker så han skremmer vekk barna. Opplever at han har veldig dårlig konsentrasjon å fullfører sjeldent spill ettersom han er opptatt av alt rundt seg. Skal han pusle ett puslespill så blir han så frustert at han kaster det vegg imellom. han føler at han er dårligere enn andre barn. Itellegg er han født sent på året noe som ikke akkurat hjelper når han er veldig umoden. Så hvilke argumenter kan jeg bruke for at han før få utsatt skolestart? Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #2 Skrevet 31. januar 2017 Har ingen tips mtp argumenter, men er han utredet? Hva har blitt gjort for å ta tak i disse utfordringene tidligere? Anonymous poster hash: 27b53...7d0
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #3 Skrevet 31. januar 2017 Det har vært inne en spesialpedagog som har veiledet barnehagen og sagt hvilke tiltak de bør gjennomføre,men har ikke sett så veldig stor endring. Hun mente han er høysensitiv å dermed må ha mulighet til å bli skjermet fra de andre ungene når han trenger det. Hun mente også at det er veldig tydlig at han er utrygg i barnehagen så hun har kommet med en del tiltak for å trygge han. Jeg har lenge tenkt at det kan være Aspergers men han er ikke utredet. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #4 Skrevet 31. januar 2017 Min sønn var ekstremt utrygg. Barnehagen koblet inn PPT som var inne og observerte og veiledet. Han turte ingenting, likte seg best alene i en krok med noe å pusle med. Gråt hver dag ved levering i alle år... Helt grusomt for oss som foreldre. Han utagerte ikke da, han bare gråt og var veldig veldig lei seg MEN! Når han begynte på skolen blomstret han, og det var akkurat den forutsigbarheten et klasserom fører med seg han trengte. Så kanskje det kan være en ide å droppe utsettelsen? Kanskje han har godt av å bytte beite? Anonymous poster hash: 4ae5c...ba5
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #5 Skrevet 31. januar 2017 Tenker dette er noe PPT eventuelt bør anbefale? Anonymous poster hash: ca757...2a3
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #6 Skrevet 31. januar 2017 Han er veldig umoden å syns ting som å skrive bokstaver er veldig vanskelig å blir rasende når han ikke får det til! Da kaster han det på golvet å sier " Jeg klarer jo ingenting"!. Skikkelig frustert stakkar. Jeg har gitt han masse komplimenter når han først får det til med de enkle bokstavene,men han klikker helt vinkel når han ikke får til de andre bokstavene. Førskolegruppe hater han for der må han sitte i ro å øve på ting han føler han ikke mestrer. Han sier også klart ifra at han ikke vil begynne på skole,å syns det er synd at det er sånn. Vi prøver jo å oppmuntre han men er ikke lett når han gir så fort opp. Begynner han på skole i år så tror jeg virkelig ikke det kommer til å bli noe posetivt,jeg tror han trenger ett ekstra år i barnehagen til å bli litt mer moden til å begynne på skole. Men er selvsagt forberedt på at han mest sannsynlig må begynne på skole ettersom det er vanskelig å få gjennom utsatt skolestart. Men både familie og venner er enig at han hadde virkelig trengt ett ekstra år i barnehagen. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #7 Skrevet 31. januar 2017 Tenker dette er noe PPT eventuelt bør anbefale? Anonymous poster hash: ca757...2a3 Jeg fikk beskjed av PPT at jeg må sende søknaden om utsatt skolestart,til den skolen han skal begynne på. Så blir det skolen som kontakter PPT.Etterpå vil PPT ta en test for å se om de mener han er skoleklar eller ikke. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #8 Skrevet 31. januar 2017 Når ting ikke fungerer ett sted tenker jeg umiddelbart at det er uklokt å ha han i den situasjonen enda ett år Anonymous poster hash: a8a2f...ade
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #9 Skrevet 31. januar 2017 Når ting ikke fungerer ett sted tenker jeg umiddelbart at det er uklokt å ha han i den situasjonen enda ett årAnonymous poster hash: a8a2f...ade Vurderte å bytte barnehage til her vi bor nå da eventuelt,for da hadde han gått i barnehage med de han kommer på skole med.Nå bor vi 40 minutter unna barnehagen så han kommer ikke på skole med noen han kjenner. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #10 Skrevet 31. januar 2017 Gjør du dette fordi det virker enklest for deg som forelder? Jeg tror dette barnet kansje hadde hatt godt av å havne i et klasserom med elever som oppfører seg "litt bedre" (forstå meg rett her). Kansje tar han mer etter dem, og ser hvordan de agerer. I barnehagen er det lov å sitte i en krok, derfor gjør han det. I skolen er det assistenter og MYE hjel å få; BUP, PPT, Spes.ped ass. Jeg jobber som spesped ass og ser at omgivelsene gangner barne mer enn hva folk egentlig forventer! Ta barnet ut fra barnehagen hvor det er mer "kaotisk" og se hvordan han reagerer på gitte rammer og former. Jeg synes du søker på tynt grunnlag. Spesielt uten diagnose. Anonymous poster hash: 07b8e...ac8
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #11 Skrevet 31. januar 2017 Synes også du søker på tynt grunnlag. Det var bare såvidt vi fikk gjennomslag for utsatt skolestart nå. Barnet er ekstremt prematurt og har fysioterapi,logoped,habiliteringstjenesten,prematurteam,ppt og fastlege. Ppt måtte skrive sakkyndig rapport som også inneholdt rapporter og anbefalinger fra de nevnte over,så søkte jeg og hadde møter med skoleledelsen og leder for barnehagene i kommunen. Enda var det som sagt bare så vidt vi fikk det. Han har 5 timer med spesialpedagogisk støtte i bhg hver dag. Anonymous poster hash: 18896...0ad
Mamma til 2 søte Skrevet 31. januar 2017 #12 Skrevet 31. januar 2017 (endret) Men, tror du han er "bedre" neste år? For meg virker det egentlig bare som at du vil utsette problemet til neste år. Og hvorfor i alle dager har du ikke byttet bhg på gutten? At han er født sent på året er ingen unnskyldning. Her er det helt andre ting som spiller inn. Du skriver kun om hvordan han oppfører seg i bhg. Men hvordan er han privat og med andre unger enn de i bhg, andre voksne, søsken osv. Endret 31. januar 2017 av Mamma til 2 søte
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #13 Skrevet 31. januar 2017 Synes også du søker på tynt grunnlag. Det var bare såvidt vi fikk gjennomslag for utsatt skolestart nå. Barnet er ekstremt prematurt og har fysioterapi,logoped,habiliteringstjenesten,prematurteam,ppt og fastlege. Ppt måtte skrive sakkyndig rapport som også inneholdt rapporter og anbefalinger fra de nevnte over,så søkte jeg og hadde møter med skoleledelsen og leder for barnehagene i kommunen. Enda var det som sagt bare så vidt vi fikk det. Han har 5 timer med spesialpedagogisk støtte i bhg hver dag. Anonymous poster hash: 18896...0ad Det er jo ikke tynt grunnlag når han er så umoden! Tantebarnet fikk utsatt skolestart etter å ha tatt test hos PPT å hun hadde ikke noe mer grunnlag for det enn meg. Barnet var veldig umoden,mye uagering,født sendt på året og hadde dårlig konsentrasjon. Så trenger ikke være mer enn det for å få utsatt skolestart. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #14 Skrevet 31. januar 2017 Det er jo ikke tynt grunnlag når han er så umoden! Tantebarnet fikk utsatt skolestart etter å ha tatt test hos PPT å hun hadde ikke noe mer grunnlag for det enn meg. Barnet var veldig umoden,mye uagering,født sendt på året og hadde dårlig konsentrasjon. Så trenger ikke være mer enn det for å få utsatt skolestart. Anonymous poster hash: 11d36...91f Det er jo greit nok, men når barnet IKKE er utredet er det tynt grunnlag. Anonymous poster hash: 07b8e...ac8
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #15 Skrevet 31. januar 2017 Ser du HI at prognosene for atferdsendring er store det første kommende året? Om ikke er jo problemet kun utsatt ett år, ikke tatt tak i sånn sett. Det medfører mye i ettertid for barnet ifht utsettelse av skolegang, både mtp konfirmasjoner, alder klassevis, osv osv. Anonymous poster hash: 07b8e...ac8
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #16 Skrevet 31. januar 2017 Veeeeeldig vanskelig å få utsatt start altså.... Vet til og med om autistiske barn som ikke får.... jeg ville nok heller brukt tiden nå frem til skolestart på å heller jobbe knall hardt for å få hjelp til atferdsvansker og ekstra oppfølging på skolen. Anonymous poster hash: e82ad...b0f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #17 Skrevet 31. januar 2017 Men, tror du han er "bedre" neste år? For meg virker det egentlig bare som at du vil utsette problemet til neste år. Og hvorfor i alle dager har du ikke byttet bhg på gutten? At han er født sent på året er ingen unnskyldning. Her er det helt andre ting som spiller inn. Du skriver kun om hvordan han oppfører seg i bhg. Men hvordan er han privat og med andre unger enn de i bhg, andre voksne, søsken osv. Pedagogisk leder mener også at det beste for barnet er å få utsatt skolestart å hun tror han kommer til å være mye mer moden for skolestart med ett ekstra år i barnehagen. Han har to gode venner i barnehagen som han leker mye med så noen dager kjefter sønnen min på meg fordi jeg kommer for tidlig å henter han.Så er ikke sånn at det bare er negativt i barnehagen. Han er veldig trygg på de ansatte i barnehagen å bytte barnehage hadde nok gjort mer skade. Dessuten får jeg ikke byttet barnehage når far ikke er enig,sist jeg prøvde det så ringte far barnevernet. Hjemme er han en veldig snill og omsorgsfull som ikke er stygg mot andre barn.Han har fortsatt litt problemer med å leke med andre barn men etter å la lekt en stund med samme barn så tilpasser de seg hverandre å leker veldig fint. Oppstår det konflikter så kan han skrike men er aldri utagerende. Hjemme er han som regel i godt humør,unntaket er hvis vi øver på å skrive bokstaver å ikke får det til,da blir han rasende hjemme også. Familien min kjenner seg overhodet ikke igjen i hvordan barnehagen beskriver sønnen min for han er en helt annen person hjemme og på besøk hos venner og familie. Jeg har også hatt barnevakt utenfra å hun kan heller ikke skjønne beskrivelsen fra oppførselen i barnehagen,hun beskriver han som en livlig gutt med godt humør og som er veldig omsorgsfull. Han har ingen søsken. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #18 Skrevet 31. januar 2017 Sønnen min fikk utsatt skolestart. Han hadde da ingen diagnose, men hadde assistent og Spesialpedagog i barnehagen. I ettertid har han fått diagnosen barneautisme. Jeg argumenterte for utsatt skolestart med at han trengte litt mer tid på seg for å modnes og bli tryggere i sosiale settinger. Han hadde en fin utvikling i barnehagen, men trengte mer tid. Er nok kanskje like lett å få utsatt skolestart uten diagnose, fikk vi beskjed om. Anonymous poster hash: b98db...498
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #19 Skrevet 31. januar 2017 Veeeeeldig vanskelig å få utsatt start altså.... Vet til og med om autistiske barn som ikke får.... jeg ville nok heller brukt tiden nå frem til skolestart på å heller jobbe knall hardt for å få hjelp til atferdsvansker og ekstra oppfølging på skolen. Anonymous poster hash: e82ad...b0f Ja har forstått det sånn at det er veldig vanskelig men det skader jo ikke å prøve Jeg må bare gjøre det jeg føler er best for barnet mitt å det er å hvertfall prøve å få utsatt skolestart. Jeg er fullt klar over at jeg mest sannsynlig ikke får det innvilget,men jeg må hvertfall prøve. Barnehagen har foreslått at han bør gå til barnepsykolog så nå skal vi prøve å se om det kan hjelpe. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #20 Skrevet 31. januar 2017 Sønnen min fikk utsatt skolestart. Han hadde da ingen diagnose, men hadde assistent og Spesialpedagog i barnehagen. I ettertid har han fått diagnosen barneautisme. Jeg argumenterte for utsatt skolestart med at han trengte litt mer tid på seg for å modnes og bli tryggere i sosiale settinger. Han hadde en fin utvikling i barnehagen, men trengte mer tid. Er nok kanskje like lett å få utsatt skolestart uten diagnose, fikk vi beskjed om. Anonymous poster hash: b98db...498 Nei er det jeg også mener,det er ikke sånn at han må ha han diagnose for å få utsatt skolestart. Takk for konkrete ting som jeg kan skrive i søkaden,for de to argumentene passer veldig godt på sønnen min også. Hvordan gikk det når han begynte ett år senare på skolen? Kjekt å høre andre sine erfaringer selv om vi ikke har helt likt utgangspunkt. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #21 Skrevet 31. januar 2017 Pedagogisk leder mener også at det beste for barnet er å få utsatt skolestart å hun tror han kommer til å være mye mer moden for skolestart med ett ekstra år i barnehagen. Han har to gode venner i barnehagen som han leker mye med så noen dager kjefter sønnen min på meg fordi jeg kommer for tidlig å henter han.Så er ikke sånn at det bare er negativt i barnehagen. Han er veldig trygg på de ansatte i barnehagen å bytte barnehage hadde nok gjort mer skade. Dessuten får jeg ikke byttet barnehage når far ikke er enig,sist jeg prøvde det så ringte far barnevernet. Hjemme er han en veldig snill og omsorgsfull som ikke er stygg mot andre barn.Han har fortsatt litt problemer med å leke med andre barn men etter å la lekt en stund med samme barn så tilpasser de seg hverandre å leker veldig fint. Oppstår det konflikter så kan han skrike men er aldri utagerende. Hjemme er han som regel i godt humør,unntaket er hvis vi øver på å skrive bokstaver å ikke får det til,da blir han rasende hjemme også. Familien min kjenner seg overhodet ikke igjen i hvordan barnehagen beskriver sønnen min for han er en helt annen person hjemme og på besøk hos venner og familie. Jeg har også hatt barnevakt utenfra å hun kan heller ikke skjønne beskrivelsen fra oppførselen i barnehagen,hun beskriver han som en livlig gutt med godt humør og som er veldig omsorgsfull. Han har ingen søsken. Anonymous poster hash: 11d36...91f Barnevakten sa at sønnen min var lett å ha med å gjøre,mens barnehagen nesten beskriver sønnen min som ett monster Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #22 Skrevet 31. januar 2017 Nei er det jeg også mener,det er ikke sånn at han må ha han diagnose for å få utsatt skolestart. Takk for konkrete ting som jeg kan skrive i søkaden,for de to argumentene passer veldig godt på sønnen min også. Hvordan gikk det når han begynte ett år senare på skolen? Kjekt å høre andre sine erfaringer selv om vi ikke har helt likt utgangspunkt. Anonymous poster hash: 11d36...91f Overgangen til skole gikk egentlig ganske bra, og jeg er overbevist om at utsatt skolestart og god forberedelse var riktig i hans tilfelle.☺ Anonymous poster hash: b98db...498
Mamma til 2 søte Skrevet 31. januar 2017 #23 Skrevet 31. januar 2017 Pedagogisk leder mener også at det beste for barnet er å få utsatt skolestart å hun tror han kommer til å være mye mer moden for skolestart med ett ekstra år i barnehagen. Han har to gode venner i barnehagen som han leker mye med så noen dager kjefter sønnen min på meg fordi jeg kommer for tidlig å henter han.Så er ikke sånn at det bare er negativt i barnehagen. Han er veldig trygg på de ansatte i barnehagen å bytte barnehage hadde nok gjort mer skade. Dessuten får jeg ikke byttet barnehage når far ikke er enig,sist jeg prøvde det så ringte far barnevernet. Hjemme er han en veldig snill og omsorgsfull som ikke er stygg mot andre barn.Han har fortsatt litt problemer med å leke med andre barn men etter å la lekt en stund med samme barn så tilpasser de seg hverandre å leker veldig fint. Oppstår det konflikter så kan han skrike men er aldri utagerende. Hjemme er han som regel i godt humør,unntaket er hvis vi øver på å skrive bokstaver å ikke får det til,da blir han rasende hjemme også. Familien min kjenner seg overhodet ikke igjen i hvordan barnehagen beskriver sønnen min for han er en helt annen person hjemme og på besøk hos venner og familie. Jeg har også hatt barnevakt utenfra å hun kan heller ikke skjønne beskrivelsen fra oppførselen i barnehagen,hun beskriver han som en livlig gutt med godt humør og som er veldig omsorgsfull. Han har ingen søsken. Anonymous poster hash: 11d36...91f Slik du skriver her, er det faktisk bhg som er problemet. Og muligens forholdet mellom deg og far, for det høres ikke bra ut. Her er det far som har hindret gutten i å få nye (bedre) omgivelser. Å utsette skolestart vil ikke løse noe når det du skriver om bhg bare vil fortsette neste år også. Dette går også ut over andre barn i bhg. Som noen skriver, når han blir større kommer han til å se at han er eldre enn de andre i klassen og det vil nødvendigvis ikke slå helt heldig ut for hans del.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #24 Skrevet 31. januar 2017 Det jeg har skrevet som grunn til nå er: Jeg mener at det beste for "Per" vil være å få utsatt skolestart,han vil trenge mer tid på å modnes før han begynner på skole. Han trenger også mer tid på å bli tryggere i sosiale settninger,noe jeg tror han blir om han får ett ekstra år i barnehagen. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #25 Skrevet 31. januar 2017 Slik du skriver her, er det faktisk bhg som er problemet. Og muligens forholdet mellom deg og far, for det høres ikke bra ut. Her er det far som har hindret gutten i å få nye (bedre) omgivelser. Å utsette skolestart vil ikke løse noe når det du skriver om bhg bare vil fortsette neste år også. Dette går også ut over andre barn i bhg. Som noen skriver, når han blir større kommer han til å se at han er eldre enn de andre i klassen og det vil nødvendigvis ikke slå helt heldig ut for hans del. Forholdet mellom meg og far er ikke bra nei men dette er ikke noe barnet merker ettersom vi gjerne finne på ting sammen alle tre,å jeg snakker selvsagt posetivt om faren når vi ikke er med han. Anonymous poster hash: 11d36...91f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå